Beste 504-liefhebbers!
Net maar eens geregisteerd, om ook zelf eens een paar vragen te kunnen stellen...
Vorig weekend heb ik -per ambulance- mijn 504L (1973) opgehaald van een 4-jarige winterslaap ver weg, en zowaar in DH kunnen stallen.
Verrassend makkelijk heb ik haar vervolgens kunnen laten ontwaken !
De gelegenheid tevens aangegrepen om eens het nieuwe PCN-magazijn te bekijken, en aldaar door enkele hulpvaardige leden uiteindelijk geholpen aan nieuwe rubbers voor de achterdempers
Hij is nu zo goed als betrouwbaar rijdend, echter: ik heb nog een probleem met de remmen. Zie hieronder. Tevens enkele andere vragen.
Hoop dat iemand mij kan helpen aan info!
1. Linker achterrem (trommel) wordt warm; beide achterremmen remmen ongelijk, dwz hebben een 'stroef' moment per omwenteling. Dit merk je vooral bij uitrollen voor stoplicht. Inmiddels handrem wat losser gezet, maar dit heeft minimaal geholpen.
a) na een stuk doorrijden wordt de linker trommel zó warm, dat ik mijn vinger (door velgopening) er net zeg twee seconden op kan houden, dus 50-60 graden? Lijkt me te heet; bovendien is de trommel RA veel minder warm.
Hoe heet mogen de trommels worden?
b) het enige dat ik kan bedenken voor het feit dat ie een deel van elke omwenteling aanloopt, is dat de trommels onrond zouden zijn...
Kan dat? Of is er een andere oorzaak denkbaar? Oplossing?
c) uiteraard heb ik getracht de trommel te trekken, maar ik krijg hem (nog) niet los. Misschien te voorzichtig met mijn (rubberen) hamer.
Heeft iemand hier tips voor? Kan ik er op e.o.a. manier een poelietrekker op zetten (2 arms-)?
d) Sowieso blijft regelmatig de voetrem hangen; die moet ik dan met mijn tenen omhoog trekken.
Betekent dat: nieuwe hoofdcilinder, of kan die wellicht schoongemaakt worden?
Ik weet dat de remolie in mijn 'periode' (9 jaar) nooit is ververst (ahum)... Kan dit er mee te maken hebben?
2. De bovenste rubbers van de achterdempers (dus die in de kofferbak bereikbaar zijn) waren totaal verpulverd! Het lag als gruis eromheen... Bovendien was de kleur bijzonder: niet rubber-zwart, maar een soort van oud roze..?!
Aangezien het in de kofferbak altijd naar benzine ruikt, heeft er dus 4 jaar lang een 'bijzonder' klimaat geheerst daarin.
Kan het zijn, dat de rubbers daardoor zijn verteerd?
Enige waar ik aan kan denken w.b. die benzine lekkage is de vulslang en de nivometer deksel.
Iemand tips?
3. Nog meer bekentenissen....in mijn 9 jaren (waarvan dus zeker 4 jr stilstand) heb ik nooit de vetspuit gehanteerd :-/
Ik heb dat afgelopen week maar eens ingehaald met een net aangeschafte spuit.
Het enige smeerpunt waar ik geen 'feed back' krijg van de spuitactie, is die, halverwege de cardanas. Nou las ik toevallig elders op dit forum, dat die wel heel belangrijk is, logischerwijs.
Is er een methode om te checken of die nu goed gesmeerd is? (uiteraard zonder hem uit te bouwen.. )
Idem bij het lager tussen cardanas en versnellingsbak?
4. Hoe controleer ik het niveau van de versnellingsbak-olie?
5. In het differentieel zit voldoende olie, maar onbekend welke. Volgens Jonkhart kan er "gewone 70/90" in; geen minerale olie, heel modern allemaal, geen koperen tandwielen"...
Eén van de PCN-broeders zei dat je absoluut mineraal- en synthetisch niet moet mengen, want dan zou "het rubber worden"
Klopt dit verhaal, en zo ja: hoe test je wat er in zit / gezeten heeft?
welke olie gebruiken jullie?
Nou, dat zijn meteen heeeel veel vragen, sorry!
Hoop dat jullie er wat mee kunnen....
Dank alvast!
Jan