En alweer drie weken verder
In het vorige bericht de mededeling gedaan dat ik voor de jaarwisseling de motor er uit wilde hebben, nouwwww...gelukt
Tussen kerst en nieuw had ik nog zijdelings wat te doen met een 203 avontuurtje en een 50 jarig huwelijk en gewoon druk met m'n kleine bedrijfjuh maar nog tijd zat over om met de 404 te beginnen.
Voordat ik begon wilde ik toch eerst nog ff de compressie meten van het blok, gewoon voor het idee. De compressiedruk viel best mee ,had wat hoger gemogen, maar ja, oude motor. In de cilinders 1 t/m 3 was het nagenoeg gelijk, in de 4de cilinder een stukkie hoger maar binnen de marge . Kon er niet echt iets blaartrekkends aan ontdekken. Uitbouwen van de losse meuk was met een paar uurtjes en wat bakken koffie zo klaar. Motor los en dan kom je tot de ontdekking dat het hijsjuk waarvan ik dacht dat dat al zo'n 25 jaar lag te verstoffen op zolder er niet meer is. Geen idee waar dat gebleven is ook.
Dan maar uit een stuk hoeklijn en kettingen iets nieuws in elkaar rammelen, met een paar bouten vast gezet op een lepel van de heftruck en d'r uit dat ding.
Eénmaal opgehangen in het motorbokje het blok eens nader gaan bestuderen. Deksels er af, foto's maken en tot de conclusie komen dat het blok inwendig flink vervuild is en dat er een gloed nieuwe koppeling in zit
maar dan ook alles, plaat,drukgroep,druklager... had ik niet verwacht ! Tuurlijk was me wel opgevallen dat de motor nog niet zo heel veel kms terug uit de auto was geweest, alles zat net iets te mooi los en je zag sporen van schoonmaken. Versnellingsbak hing er wel duidelijk al minstens 50 jaar onder. Getuige de vuiligheid en vastgerotte koppelingswerkcilinder.
Na nieuwjaar was de nieuwsgierigheid te hoog op gelopen om nog langer te wachten met demonteren van het blok, razend benieuwd naar de oorzaak van het ratelen,rammelen en tikken. Plus het eigenlijk alleen op de snelweg iets te warm lopen van de motor. Als eerste de kop er af. Kopbouten er uit : hmmzz... kopervet.... Die is er dus ook al eens vanaf geweest. Eerste rammeloorzaak ook meteen gevonden: de tuimelaars zijn behoorlijk in geslagen....vandaar dat het kleppen stellen wat minder lekker ging
De koppakking was ook vrij vers. De pasvlakken op de kop en blok zijn wel wat gecorrodeerd maar ik kon geen echte doorslag punten ontdekken , die pakking zal wel afgedicht hebben..m.a.w. da's niet de oorzaak van het warmlopen geweest. Kleppen gedemonteerd, weinig bijzonders te melden. Geen rare slijtage of overmatige speling in de klepgeleiders. Ze liggen ook niet overdreven diep in de zittingen. Denk dat ik ze opnieuw inslijp en dan met nieuwe klephoedjes zo weer terug. Volgende inspectiepuntje de stoterstangen met stoterbussen. Stangen zien er goed uit, niet krom of zo ook. De bussen er uit gehaald, nagemeten, viel ook mee, 1 bus is wel wat verder ingesleten maar zat niet op de plek in het blok waar het tikken het luidst was
Omdraaien het blok en tijd voor de krukas.....Carterpanpakking ruim voorzien van siliconensmots, ook los geweest blijkbaar. Bleek ook wel want het oliezeefje was nagelschoon....hoogst ongebruikelijk bij een oude motor. Oliepompje er af en uit elkaar. De oliedruk leek goed (niet opgemeten) maar inwendig blijkt het pompje aardig ingesleten. Die moet maar niet meer terug. Pompje van het sloopblok open, bruikbaar, schoonmaken klaar. Tijd voor het lagerwerk. Dat viel dus weer enigszins mee. Hoewel..ik had liever een totaal uitgelopen lager gezien, niet dus, gesleten, groefje hier en daar maar slecht...neuh. De krukas zit wel boordevol sludge en zooi. Daar moet ik ff flink mee aant werk. De kruktappen zijn mooi glad, daar ga ik verder niks meer aan doen. Geen slijperij en overmaat lagers. Nokkenas ziet er prachtig uit, ook niks meer aan doen.
Volgende hoofdstuk : de zuigers en bussen demonteren. De boringen van de cilinders zijn op zich mooi glad, wel een rand dus ingesleten. Zuigers er eerst maar uit. En BAM ! daar hebben we wat...
van 3 zuigers de bovenste zuigerveren aan gort.....en aan de slijtage en breukvlakken te zien allang ook. Daar hebben we het tikken
Pistonpennen er uit, gaat wel erg makkelijk...Toch small end speling? dan weer een tikoorzaak erbij. De lagerbussen maar vervangen. Toen het volgende klusje, de cilinderbussen demonteren. bij het demonteren van het sloopblok merkte ik al dat een trekker toch wel erg fijn is. De eerst paar mm willen nog wel maar dan begint het grote knoeien op een uiterst dun randje...met alle risico's van dien. Dusss.....Willie Wortel in aktie.... Ik beschik over een ruime voorraad aluminium sluitwit, mooie stevige blokken in meerdere formaten. beetje hoofdpijn, beetje zagen, beetje vijlen, beetje boren, trekker geboren.
Bussen waren er zo uit. EN direct oorzaak warmlopen gevonden ! De achterste 2 cilinders waren aan de liggende zijde compleet ingepakt door roest,smurrie en zooi. Kon geen druppel koelwater meer langs !! Alleen dit al rechtvaardigt deze hele motordemontage
Na een dagje schoonmaken en verder inspecteren van de losse onderdelen concludeer ik dat de motor gewoon aan een beurtje toe is
De nodige onderdelen versleten, kapot en vervuild.
Webshoppen dan maar, zien wat er leverbaar is. 404Club magazijn is me (helaas) net iets te ver weg, kost me gewoon een dag, sorry....... Setje zuigers en bussen, lagerwerk, pakkingset, nieuwe stoterbussen...enz.
De versnellingsbak er ook onderuit. De lekkerij is toch wel behoorlijk en ik kan er nu makkelijk bij. Hoewel...wat een gedoe zo zonder brug. Denk dat ik bij montage van de hele bende de motor met bak tegelijk inbouw...lukte met de 403's iig altijd goed, zal met 404 ook wel gaan ? De Koppelingswerkcilinder zat flink vast. Met geduld en goed soppen met WD40 kwam die los. Bekeken en direct in de oudijzerbak, ga ik geen tijd meer insteken. Na wat geworstel kwam de bak dan onder de auto uit. Na het schoonmaken van de buitenkant het staartstuk gedemonteerd want daar de bekende BA7 olielekkage langs de asjes van de schakelstangen.. Uiteraard heb ik al hier op het forum gezocht naar info hierover en gevonden
Gaat dus een klusje symptoombestrijding worden want de lekkage daadwerkelijk verhelpen gaat 'm niet worden vrees ik en zoeken naar een beter staartstuk beschouw ik maar als een kansloze missie.. Ik ga aan de onderzijde van de bak een heel simpel olielekbakje met absorbtiematje monteren. Regelmatig schoonmaken, heb je in ieder geval niet constant plasjes vettigheid onder de auto.De bak schakelt verder prima.
Laatste actie was afgelopen weekend. De boel moest schoon. Motorblok, cilinderkop,versnellingsbak en motorruimte. In de sneeuwbuien de hogedrukspuit er op
Mazzeltje dat m'n Legervoertuigensleutelmaat langs kwam met een extra voorraadje Dasty schoonmaakmiddel. Hij heeft eigenlijk amper Peugeot-sleutelervaring dus zag wel wat uitdaging. Helaas kwam die in z'n zondagse kleren met Armani design muiltjes aan.....Hem snel in een 80ties Peugeotoverall gehesen en hoppa, aant werk
Nadat alles weer schoon, droog en licht ingevet was begonnen met schuren van de motorruimte, komt versch laagje verf op, het oog wil ook wat.
dan nog ff de onderdelen binnen hebben en het opbouwen kan weer beginnen
, verslag volgt wel weer...