En weer een dikke 1000km verder....
De koelingsproblemen zijn wat hardnekkiger dan verwacht maar ik heb goede hoop. Tot nu toe is het alleen maar beter geworden maar op de snelweg bij hoge toeren zie ik de meter toch nog steeds een stukje het rode gebied in duiken, maar veel minder ver dan voorheen. . Tis wel zo dat het metertje juist in dat gebied wat klappert dus dat ding vertrouw ik niet helemaal meer. Daarom maar een digitaal metertje aangeschaft, de voeler kan mooi in de loze aansluiting op de waterpomp. Het displaytje werk ik weg in het asbakje zodat je het niet ziet
Hoop klusjes gedaan weer ondertussen.
-Zoals aangegeven eerder het koelsysteem verder onderhanden genomen. De originele ventilator was gedemonteerd en voor de radiator was een electrische fan gemonteerd.Werkte op zich wel maar maakte hoop herrie en pikte gewoon een dikke 40% koeloppervlak weg voor de radiator. Dat ding dus weg en het normale systeem met magneetkoppeling weer teruggeplaatst. Gaf meteen een veel betere koeling.
-Schakelstangen vervangen want speling op de kogelkopjes
-Remmen achter nagekeken, er rammelde iets in de linker trommel. Eén remschoenveer vervangen, opgelost.
-Reservewiel weer bruikbaar gemaakt, toch wel handig
-In het front zat een stoere "tour de France"claxon ingebouwd, nu niet meer. Grille lag er toen toch uit dus direct wat dwars stangetjes opnieuw vast gezet en gericht. Detail maar ach....
-Een modernsnufje van € 7,95 ingebouwd
een lichtverklikker..... toch wel prettig want ik bleef maar terug lopen om dat verrekte licht uit te doen
-Het dashbord heb ik eens flink onderhanden genomen. Er waren wat contact probleempjes opgedoken en enkele dashlampjes waren overleden. helaas het klokje heb ik nog niet tot leven kunnen wekken, komt wel. Onder het dashbord hing een moderne Pioneer radio en een dikke cd wisselaar --> weg ermee. Alleen de speakers heb ik laten zitten want die zijn mooi onzichtbaar weggewerkt. Bovendien heb ik die weer nodig voor m'n volgende projectje : 8-track ! Wat de F is 8-track ...... heel simpel gezegd : de voorloper van de cassetterecorder uit eind 60ties/ begin 70ties
Ik heb een complete installatie op de kop getikt samen met een AKAI opname en afspeler. Doos vol banden had ik al. Meer hier over volgt later.
-Het stuur vervangen voor een compleet origineel stuur voor dit bouwjaar. Er zat een op z'n kop gemonteerd kapot stuur in zonder claxonring.
Het dashbord is nu weer zo goed als origineel. Enige is nog de opbouwtoerenteller. Die laat ik maar zitten want ander gaten in het dashbord. Het ding oogt wel ouder en valt niet zo heel erg op dus laat maar.
Klusjes voor de korte termijn :
- startmotor onderhanden nemen want die gaat te keer als een geit met kiespijn. En uiteraard door met die koeling, dat moet opgelost. Als met dat digitale metertje blijkt dat de temperatuur daadwerkelijk boven de 95 graden loopt is de eerst volgende stap de radiator vervangen. Heb ik wel gespoeld, maar toch. Ennuhhh ... jah koppakking kan maar zo....voorlopig nog maar ff kop int zand en anders mooi winterklusje want zo dramatisch is het (nog) niet.
- Er zit een een rammel in de motor, bij hoger toerental en als de motor onbelast is. klinktmij in de oren als een klapperende klepstoterbus of misschien een gebroken (binnen)klepveer....Motor loopt verder gewoon mooi, ik weet het niet. Eerstdaags het klepdeksel dr maar weer af en nader onderzoek. En anders maar lekker door rammelen totdat er iets stuk loopt, weet iig direct wat er loos is
- waar ik wel van baal...olie lekkage langs de schakelas van de versnellingsbak...en stevig ook, ieder keer goed voor een klein plasje na een lange rit. Hoe hard lekt dat onder het rijden?
-