door e de grood » 17 jul 2018, 12:38
Je went aan alles, ook aan ellende; 406 break twee jaar laten kraken omdat ik te lui was en het ook zelf niet meer hoorde, i.t.t mijn passagiers echter. Nu op een relaxed moment toch eens even goed gekeken, ook al omdat de wegen hier in België steeds slechter worden.
Heb het gevonden: niet de rubbers maar de sponningen van de portieren, van de portieren zelf en van de carrosserie (deurstijl), volledig en royaal bespoten met WD40, laten uitdruipen en laten drogen. gekraak volledig WEG! Behandeling van alleen de rubbers hielp eerder niet.
Het gekraak had ik steeds bij vervorming van de carrosserie en gaf een irritant gekraak, kennelijk, door de wrijving van het gelakte metaal op...ws. de rubbers (?). Maar ook in de deursloten/grendels flink gespoten. Ws. zorgen de siliconen in WD40 voor het gewenste effect.
Kokerbalken (zie eerdere reactie in dit item) waren in perfecte staat maar ik kan me voorstellen dat je daar op komt: verroeste kokerbalken, verminderde stijfheid. Echter, als je een gezonde lange break eens met alle deuren open op een hoekpunt opkrikt, weet je niet wat je ziet. Wat een onwaarschijnlijke tordering dan optreedt; deuren krijg je niet meer dicht. Dat schijnt zo te moeten; de carrosserie moet mee bewegen, stijf is goed maar niet te stijf dus.
Enfin, het is nu muisstil in deze geweldige reisauto.
Item gesloten, dank voor het meedenken.