406 break: deuren kraken op hobbelige weg

Plaatwerk, lassen, lakken, kleurnummers, spuiten, bekleding etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

406 break: deuren kraken op hobbelige weg

Berichtdoor e de grood » 29 maart 2016, 22:13

Bij mijn Peugeot 406 break maken de deuren, links en rechts, een geluidje als je op een niet te gladde weg rijdt. Het lijkt of de carrosserie minder stijf is en op hobbels verwringt zodat de deuren in het geheel gaan kraken. Of is het een onschuldig rammeltje? Ik kan nog niet vinden waar het precies vandaan komt.
Omdat het zich aan twee kanten voordoet kan ik mij voorstellen dat het een bekend fenomeen is. Heeft iemand dit ook? En; wat is er aan te doen?
Dank voor jullie reactie.
e de grood
 
Berichten: 187
Geregistreerd: 29 mei 2012, 11:52

Re: 406 break: deuren kraken op hobbelige weg

Berichtdoor Dick » 03 mei 2016, 09:43

Deurrubbers invetten helpt waarschijnlijk al.
Dick
 
Berichten: 1248
Geregistreerd: 04 nov 2005, 17:10
Woonplaats: Groningen

Re: 406 break: deuren kraken op hobbelige weg

Berichtdoor e de grood » 08 jul 2016, 22:11

Was even weg. Maar dank voor de tip. Ga deze week invetten.
e de grood
 
Berichten: 187
Geregistreerd: 29 mei 2012, 11:52

Re: 406 break: deuren kraken op hobbelige weg

Berichtdoor e de grood » 11 jul 2016, 22:42

Heb alle deurrubbers ingevet met glycerine.
Maar de kraakjes zijn helaas gebleven.
Dan maar weer verder zoeken. Of heeft iemand nog een idee?
e de grood
 
Berichten: 187
Geregistreerd: 29 mei 2012, 11:52

Re: 406 break: deuren kraken op hobbelige weg

Berichtdoor Druivenstamper » 06 aug 2016, 21:20

Hoi,

Ik wil je niet bang maken, maar mijn 406 sedan uit 2000 had exact hetzelfde. Ook hetzelfde geprobeerd (invetten) maar het kwam weer terug. Daarbij begon ik ook het gevoel te krijgen dat de ramen ook aan het wringen waren...
Uiteindelijk in februari de auto voor apk weggebracht waar deze tot mijn grote schrik werd afgekeurd vanwege finaal verrotte dorpels!!! :roll:

Dat bevestigde ook mijn vermoeden dat de auto minder stijf leek...
Avatar gebruiker
Druivenstamper
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 03 maart 2013, 12:41
Woonplaats: Hoogkarspel

Re: 406 break: deuren kraken op hobbelige weg

Berichtdoor e de grood » 21 aug 2016, 16:27

Sorry, was even weg i.v.m. vakantie.en verder gaan zoeken en heb ontdekt dat het gekraak komt van 'te los zittende' ruiten van beide voorportieren. Als je ze half open doet, kun je de ruiten bewegen; ze laten zich zelfs in voorwaartse richting enigszins kantelen. Precies dat maakt dan ook het kraakgeluid. Als je tijdens de rit, en het gekraak, met je hand tegen de ruit drukt, is het weg. Mij lijkt dat de bevestiging van de voorruiten dus het probleem is. Zal nu de deurpanelen eens losmaken of er binnen iets te zien valt.
Nog nooit gedaan: weet iemand hoe je deze binnenpanelen van de voorportieren zonder te beschadigen demonteert?
e de grood
 
Berichten: 187
Geregistreerd: 29 mei 2012, 11:52

Re: 406 break: deuren kraken op hobbelige weg

Berichtdoor e de grood » 17 jul 2018, 12:38

Je went aan alles, ook aan ellende; 406 break twee jaar laten kraken omdat ik te lui was en het ook zelf niet meer hoorde, i.t.t mijn passagiers echter. Nu op een relaxed moment toch eens even goed gekeken, ook al omdat de wegen hier in België steeds slechter worden.
Heb het gevonden: niet de rubbers maar de sponningen van de portieren, van de portieren zelf en van de carrosserie (deurstijl), volledig en royaal bespoten met WD40, laten uitdruipen en laten drogen. gekraak volledig WEG! Behandeling van alleen de rubbers hielp eerder niet.
Het gekraak had ik steeds bij vervorming van de carrosserie en gaf een irritant gekraak, kennelijk, door de wrijving van het gelakte metaal op...ws. de rubbers (?). Maar ook in de deursloten/grendels flink gespoten. Ws. zorgen de siliconen in WD40 voor het gewenste effect.
Kokerbalken (zie eerdere reactie in dit item) waren in perfecte staat maar ik kan me voorstellen dat je daar op komt: verroeste kokerbalken, verminderde stijfheid. Echter, als je een gezonde lange break eens met alle deuren open op een hoekpunt opkrikt, weet je niet wat je ziet. Wat een onwaarschijnlijke tordering dan optreedt; deuren krijg je niet meer dicht. Dat schijnt zo te moeten; de carrosserie moet mee bewegen, stijf is goed maar niet te stijf dus.
Enfin, het is nu muisstil in deze geweldige reisauto.
Item gesloten, dank voor het meedenken.
e de grood
 
Berichten: 187
Geregistreerd: 29 mei 2012, 11:52


Keer terug naar Carrosserie en interieur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten