Zo, de 305 is zojuist probleemloos door de APK gekomen!
Wel staat er een opmerking op het APK-rapport: De linker voorschokbreker zweet een heel klein beetje, maar die hoef ik alleen in de gaten te houden, de opmerking is vooral bedoeld om geen gezeur te krijgen bij een steekproef.
De CO-uitstoot schommelde rond de 1,5%, perfect dus en de carburateur werkt nu dus eindelijk ook zoals het moet!
Voorheen sloeg de motor vooral koud toch nog regelmatig af en dat was nu nog veel erger geworden omdat het gezeik ook bij warme motor aan bleef houden, inclusief sputteren en inhouden...
Bij nader onderzoek bleek dat vooral aan een gescheurde slang van de carterventilatie op het inlaatspruitstuk te liggen die je net niet ziet.
De beruchte automatische choke is dus ook gewoon goed "op gevoel" afgesteld, en eigenlijk is dat niet zo spannend als je eenmaal weet hoe het werkt!
De vacuümvervroeger van de ontsteking bleek ook niet goed meer te werken maar dat had nauwelijks invloed op het afslaan en sputteren, maar als hij het weer doet merk je toch wel wat verschil. Het zit er niet voor niets op!
Zo'n vervroeger is niet of nauwelijks te vinden dus ik heb 'm maar uit elkaar gesloopt zodat ik het piepkleine scheurtje in het membraam kon plakken met flexibel blijvende lijm en een stukje aluminiumtape...
Maar goed, het is niet anders en voorlopig doet de vacuümvervroeging het weer!
Uiteraard heb ik de grote O-ring van de ontsteking ook direct vervangen. Die lekte al iets dus dat is ook opgelost.
(Een Tip van Flip: Loop regelmatig alle vacuüm+luchtslangen in de motorruimte grondig na op scheuren en loszitten om "onoplosbare" problemen die met slecht lopen te maken hebben te voorkomen!
)
Ook heb ik nog wat cosmetische dingen aangepakt:
=Schoonmaken van de achterlichtunits waar allemaal troep in de randjes zat en wat lampjes vernieuwd.
=Schoon en waterdicht maken van de knipper-/stadslichtunit links-voor, en schoonmaken van de unit rechts.
=De rubberen afdichtingsflappen achter de koplampunits heb ik opnieuw gemaakt omdat die kapot waren.
=De kofferbak+mat schoongemaakt en de bedrading naar de achterklep opnieuw met tape omwonden, en een "nieuwe" schakelaar voor de kofferbakverlichting gemonteerd. (Zelfde schakelaar als 205.)
Verder is de olie nog ververst en een nieuw PURFLUX filter gemonteerd.