koppeling blijft hangen...

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

koppeling blijft hangen...

Berichtdoor e de grood » 25 apr 2015, 23:51

Een paar keer per week, op soms de meest onmogelijke momenten, blijft het koppelingspedaal op de vloer liggen. Nadat ik het ingetrapt heb, lijk ik ergens doorheen te trappen. Je zou zeggen: kabel geknapt (deze heeft een zelfstellende kabel), geen spanning meer op de kabel; hij lijkt 'los'. Je kunt dan niet meer schakelen, koppeling lijkt dus NIET ontkoppeld en je mag dan hopen dat je naar de kant kunt. Ik ontdekte dat als dit gebeurt ik met mijn voet om het pedaal 'gehaakt' het pedaal weer naar boven kan bewegen wat makkelijk gaat want geen weerstand. Als het zo weer naar boven gebracht is, ev. moet je dat nog eens herhalen, dan is alles plotseling weer normaal. En rijd je bezweet verder. Niet erg comfortabel.

Wie weet wat dit kan zijn?
Dank voor het meedenken.
e de grood
 
Berichten: 187
Geregistreerd: 29 mei 2012, 11:52

Re: koppeling blijft hangen...

Berichtdoor 305 friesland » 26 apr 2015, 12:09

Echt een typisch zelfstellende kabel geval ,de verstelling houd hem niet meer vast en slipt er als het ware door heen zodat je de koppeling niet bedienen kunt.
Nieuwe kabel monteren en het probleem is over, weet niet of ze er zijn zonder de zelfstelling ,is bij andere types peugeot soms wel het geval dus dan kun je ook een handmatig vestelbare kabel krijgen, mits je dat bij houd een veel betere constructie.
super auto,s


peugeot 201 1933
peugeot D4A 1956
peugeot 403 pickup 1957
peugeot 403 sedan 1959
peugeot 305 diesel automaat 1984
peugeot 305 break 1986
citroen C3 1400 2003
citroen c5 combi diesel 2005
305 friesland
 
Berichten: 2059
Geregistreerd: 28 feb 2010, 21:36
Woonplaats: de hoeve

Re: koppeling blijft hangen...

Berichtdoor e de grood » 27 apr 2015, 12:47

Dank voor je heldere antwoord. ik vermoede al zo iets.
Dan ga ik toch voor de niet-zelfstellende versie. Hoe eenvoudiger hoe liever want een moderne auto is al ingewikkeld genoeg.
e de grood
 
Berichten: 187
Geregistreerd: 29 mei 2012, 11:52

Re: koppeling blijft hangen...

Berichtdoor e de grood » 19 mei 2015, 00:28

Nergens meer een nieuwe kabel te krijgen. Uit productie, niet alleen bij Peugeot maar ook bijv. bij Mister Auto.
Nog eens verder zoeken. heeft iemand nog een tip?

Intussen:
na een paar keer de schrik van mijn leven gehad te hebben, pedaal zonder spanning plat op de bodem, niks meer te koppelen, in druk verkeer, doet hij het intussen weer normaal. Kan het zijn dat na een paar keer gymnastiek hij weer een tandje verder staat waar de zaak niet zo versleten is en er weer grip is? Mag ik er op vertrouwen dat hij het nu goed blijft doen? Hoe wert dat nu eigenlijk: dat zelf stellen?

Dank voor het meedenken.
e de grood
 
Berichten: 187
Geregistreerd: 29 mei 2012, 11:52

Re: koppeling blijft hangen...

Berichtdoor e de grood » 13 jul 2015, 17:31

Al weer twee maanden verder en tot mijn verbazing heeft de koppelingskabel zich goed gehouden. Er is geen probleem nu. Kennelijk heeft hij een 'vers' tandje verder moeten zoeken en toen hij dat eenmaal beet had was het weer zoals het hoort.
Ik vrees wel de dag dat ik toch een nieuwe kabel nodig heb. Overal gevraagd maar een zelfstellende is niet te krijgen, niet bij Peugeot, niet bij de online-onderdelenhandel. Wellicht wel occasion? Ik heb een niet-zelfstellende in handen gehad en mij lijkt dat die er wel in zou kunnen maar dan zul je iets aan het schutbord moeten veranderen want daar zit een kokertje voor de zelfsteller aan vast gelast; dat moet dan weg; niet makkelijk daar in het voor-onder..
e de grood
 
Berichten: 187
Geregistreerd: 29 mei 2012, 11:52

Re: koppeling blijft hangen...

Berichtdoor Remco504coupe » 13 jul 2015, 20:52

Zolang het origineel nog heel is kun je wellicht iets na laten maken?
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28


Keer terug naar 605

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten