Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.
Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti
door jeroen104 » 30 jan 2006, 17:51
als ik de nokkenas van mijn 104 wil vervangen zit ik dan aan een nieuwe koppakking? ik vrees het ergste maar kon het zo 123 niet vinden......
Gr. Jeroen
-
jeroen104
-
- Berichten: 179
- Geregistreerd: 28 dec 2005, 20:54
door peugeot-304 » 30 jan 2006, 20:49
Hallo Jeroen,
Ik heb nog een duitstalig werkplaatshandboek van de 104 liggen. Sommige pagina's zijn voor laatst in 1975 bijgwerkt.
Volgens dit boek heb je een boven liggende nokkenas met tandwielandrijving. Ik denk dat je met een klepdekselpakking klaar bent.
Dieter
P.S. Het boek is te koop t.e.a.b + verzendkosten
Peugeot 304 Coupé 72 jaune maïs
Peugeot 304 Cabrio 75 vert mousse métallisé
Het 304 onderdelenboek vind je op : http://www.hoeyng.nl/
-
peugeot-304
-
- Berichten: 747
- Geregistreerd: 04 jun 2004, 09:49
- Woonplaats: Limburg
-
door Bert Espace » 07 feb 2006, 00:05
Als je de nokkenas van een 104 wil vervangen, moeten de tuimelaars vewijderd worden. De bouten waar die mee bevestigd worden zijn de kopbouten, dus je cylkop zit dan niet meer vast.
groeten, Bert
Gehad ongeveer 20 jaar geleden 404 SL 1965 en 104 ZS rally 1976.
-
Bert Espace
-
- Berichten: 7
- Geregistreerd: 26 jan 2006, 00:04
- Woonplaats: overijssel
door jeroen104 » 07 feb 2006, 01:17
Bert Espace schreef:Als je de nokkenas van een 104 wil vervangen, moeten de tuimelaars vewijderd worden. De bouten waar die mee bevestigd worden zijn de kopbouten, dus je cylkop zit dan niet meer vast.
groeten, Bert
hier was ik al bang voor. Dat wordt dan nieuwe koppakking, kop vlakken en nieuwe kopbouten. laatste weet ik niet zeker maar kan me haast niet voorstellen dat je kopbouten 2 keer kunt gebruiken....
Gr. Jeroen.
-
jeroen104
-
- Berichten: 179
- Geregistreerd: 28 dec 2005, 20:54
door Bert Espace » 07 feb 2006, 13:51
Tussen fabrieksvoorschriften en praktijk zit nog wel eens verschil. Als er geen rekbouten inzitten en dat lijkt mij niet waarschijnlijk, kan je de bouten een 2e keer gebruiken. Maar je weet natuurlijk nooit hoe vaak het blok hiervoor open is geweest en of de vorige eigenaar de bouten ook heeft laten zitten.
Wel of geen nieuwe koppakking? Ik heb ooit wel eens een kop laten zitten omdat de pakking vastgeplakt aan kop en blok zat, maar dat is zeer riskant.
Groeten, Bert
Gehad ongeveer 20 jaar geleden 404 SL 1965 en 104 ZS rally 1976.
-
Bert Espace
-
- Berichten: 7
- Geregistreerd: 26 jan 2006, 00:04
- Woonplaats: overijssel
door Bert » 07 feb 2006, 21:38
als het een 104 blok is ( xw7 ofzoiets ) dan zitten er aan de onderzijde van de kopbouten gewoon moeren. lijkt vreemd maar je kan ze zo zien zitten als je bovenop het motorblok kijkt, en die kan je weer opnieuw gebruiken.
-
Bert
-
- Berichten: 1194
- Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
- Woonplaats: Rotterdam
door jeroen104 » 07 feb 2006, 21:54
Bert schreef:als het een 104 blok is ( xw7 ofzoiets ) dan zitten er aan de onderzijde van de kopbouten gewoon moeren. lijkt vreemd maar je kan ze zo zien zitten als je bovenop het motorblok kijkt, en die kan je weer opnieuw gebruiken.
xw3 is het. Maar dat zou mooi zijn als het met moeren is. Ach ja ik zie het vanzelf...
Gr. Jeroen
-
jeroen104
-
- Berichten: 179
- Geregistreerd: 28 dec 2005, 20:54
Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten