Avonturen in sleutelruimte Lexmond

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: Avonturen in sleutelruimte Lexmond

Berichtdoor Harrie » 17 nov 2014, 23:38

Gino schreef:Ik heb dit systeem ook niet verzonnen, hoor ! :mrgreen:
Op mijn werk ben ik ermee in aanraking gekomen, en hoewel ik ook niet
zo opruimerig was : het helpt wél. Gino

5S kan alleen goed in combinatie met LEAN.
dat is té veel van het goede voor jullie mooie werkplaats.
Lean heeft ook heel veel nadelen...
on-topic maar weer.
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Avonturen in sleutelruimte Lexmond

Berichtdoor 403diesel » 18 nov 2014, 00:08

Ik dacht dat 5S als model een modeverschijnsel zou zijn. Ik heb de introductie van dit systeem bij Bosal begeleid. Is nu 14 jaar geleden. Ook Poka-Yoke bekend? Dat is een overlappend systeem uit de stallen van Toyota waarin "foolproof production" de hoofdlijn is. Op zich leuke materie maar ik ben blij dat ik nu wat praktischer bezig ben.
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Avonturen in sleutelruimte Lexmond

Berichtdoor Harrie » 18 nov 2014, 00:13

Poka-Yoke van Toyota was de basis voor LEAN.
lean kan je ( productie-)processen heel ernstig verstoren, zeker binnen specifieke bedrijven.
lean zou je voor elk bedrijf apart specifiek moeten opstellen en definiëren, dan heeft het voordelen.
.
@ Gino: hoe ga je aan je Sierra sleutelen als 'ie zo vast tegen de stelling staat ?
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Avonturen in sleutelruimte Lexmond

Berichtdoor Rudie_Krämer » 18 nov 2014, 08:41

Gelukkig kunnen we ons 5s systeem zelf inrichten zonder dar de bedrijfsleiding ons het werken onmogelijk maakt :mrgreen:

We zijn geen officieel bedrijf, maar een hobby clubje waarbij het plezier om aan ouwe auto's te sleutelen ons product is.

We (of moet ik nu zeggen...ik :lol: ) nemen het dus soms met een korreltje zout en rommelen lekker verder

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Avonturen in sleutelruimte Lexmond

Berichtdoor Gino » 18 nov 2014, 19:38

Ha Harrie,

Fordje kan zó achteruit, en de brug op.
Even steken, hoeft er niet eens voor naar buiten !

:mrgreen:

Trouwens, over 5S gesproken :
Het kan nog veel gekker. Google maar eens op ISO TS 16949.
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Avonturen in sleutelruimte Lexmond

Berichtdoor Gino » 22 nov 2014, 20:52

Even géén dringen de zaken, dus een teut klusje : :mrgreen:

In mijn oude Chevrolet zit de binnenverlichting in het dak, en onder het dashboard.

Courtesy lights noemen de Amerikanen dit.

Dat is dus een leuk klusje voor in de 205.

Ik heb 2 interieurlampjes van een 205 op de sloop gehaald.
Mooi plekje voor gezocht onder het dashboard. Rechts een ophanginkje voor gelast en gaten gezaagd ( 32x80mm).
Lampjes schakelen via de massa (deurcontact). Dus een extra draad hiervandaan halen.
Dus via 2 deuren aansturen, en een plus ( niet over het contact) en dan heb je wat ! :mrgreen:

Afbeelding
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Avonturen in sleutelruimte Lexmond

Berichtdoor MarcoPeus » 22 nov 2014, 21:02

Cool gedaan Gino. Dat had ik ook in mijn eerste 309 (1.3 GL profil) in 92-93. Geeft net dat beetje extra cachet aan de auto. :mrgreen:
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Avonturen in sleutelruimte Lexmond

Berichtdoor Gino » 22 nov 2014, 21:04

Ja, Marco :

Zo is het. Blij dat het vroeg donker is. Kan ik lekker lampies kijken ! :mrgreen:
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Avonturen in sleutelruimte Lexmond

Berichtdoor Harrie » 23 nov 2014, 19:36

Gino schreef:Ja, Marco :

Zo is het. Blij dat het vroeg donker is. Kan ik lekker lampies kijken ! :mrgreen:

alleen met geopend portier :lol:
of heb je stiekem een extra schakelaartje geplaatst ? ( Paradise by the .... ) :mrgreen:
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Avonturen in sleutelruimte Lexmond

Berichtdoor Gino » 23 nov 2014, 19:51

Harrie :

Ik zou er gek genoeg voor zijn.
Romantisch plekkie,ondergaande zon, m'n meissie en de 205.

Meatloaf is er niets bij :mrgreen: .
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Avonturen in sleutelruimte Lexmond

Berichtdoor Rudie_Krämer » 03 jan 2015, 21:32

Nieuwjaarsreceptie in Lexmond :mrgreen:

Rij ik in Delft weg en nog geen 500 meter op weg, probleem met de schakelstang, kon nog net een parkeerhaven inrollen :lol: . Ik dacht eerst dat de stang uit de knobbel was geschoten. Het regende dus ik zag me al stranden....
Ik had nog een regenjas in de auto liggen, neergelegd en toch maar onder de auto gekropen ( tot overmaat van ramp ook geen krik bij me dus ik had zo mijn twijfels ik ik Lexmond wel zou redden.
Gelukkig zag ik snel dat de schakelhevel was losgetrild, de bout was er helemaal uitgedraaid :?
Ik had geluk vandaag, ik kon hem er snel weer indraaien en kon toch nog naar de receptie :wink:
Ik heb zo min mogelijk proberen te schakelen want ik kon hem natuurlijk niet goed vast zetten.
Weer gezellig om weer ff in de sleutelruimte te zijn. Gino was lekker aan het bakken aan z'n Kia en ik heb de troep van het herstel van de Benetton op kunnen ruimen, ik kan nu weer m'n kont keren.
Toen Gino klaar was met bakken heb ik de Benetton de brug op gereden om die bout ECHT vast te zetten. Terugweg weer met een gerust hart kunnen schakelen.

Ps. iedereen een voorspoedig sleuletjaar :P

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Avonturen in sleutelruimte Lexmond

Berichtdoor Gino » 03 jan 2015, 21:44

Ja hoor ....

Het mooiste vuurwerk is laswerk.... :mrgreen:

Een fijn en zinvol 2015.

Gino
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Avonturen in sleutelruimte Lexmond

Berichtdoor pauldevries » 04 jan 2015, 12:30

Heren, dat wens ik jullie ook graag van harte.
Tevens een goed 2015 in volle gezondheid en zonder schades :D :D

Groeten van Paul
--))
pauldevries
 
Berichten: 950
Geregistreerd: 09 okt 2011, 15:39

Re: Avonturen in sleutelruimte Lexmond

Berichtdoor Harrie » 05 jan 2015, 23:06

Gino schreef:Ja hoor ....

Het mooiste vuurwerk is laswerk.... :mrgreen:

Een fijn en zinvol 2015.

Gino
+ 1 :wink:
ik wens jullie een fijn, gezellig sleuteljaar zonder tegenslagen.
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Avonturen in sleutelruimte Lexmond

Berichtdoor Rudie_Krämer » 10 jan 2015, 20:06

Hoe zal het sleuteljaar zich ontwikkelen, dat was vrijdag weer spannend. Naar de chirurg geweest om te bespreken wat er uit de kijkoperatie was gekomen. Kraakbeen op een plaats weg en operatie wordt onvermijdelijk. Het kraakbeen moet op een andere plaats nog wel goed zijn wilde operatie zin hebben. Gelukkig is het daar nog in orde.
Moet de operatie snel gebeuren, was mijn vraag, ja en daarop krijg je natuurlijk geen concreet antwoord, wel zei hij dat het nog geen haast had en dat we nog een half jaartje kunnen aankijken. Er zijn referentie foto's gemaakt zodat dan de situatie beter beoordeeld kan worden.

Wat ik nu wel besloten heb is om de 205GTI racer de deur uit te gaan doen, ik heb er nog over gedacht er stuurbekrachtiging op te zetten, maar ik zie daar maar vanaf. Ik ga dit nog wel op Humpie Dumpie proberen, want die wil ik als laatste de deur uit doen :wink:

Ik heb ook een andere dagelijkse auto gekocht, afgelopen Kerst een Smart gehuurd (999cc MHD, 71 pk, airco en stuurbekrachtiging) en was gelijk helemaal verkocht en ben gaan zoeken en heb vandaag een hele mooie Smart gekocht. Viel met deze winderige dag gelukkig heel goed mee te rijden, maar wel twee handen aan het stuur gehouden want gevoelig is ze wel :lol:

De Benetton zal het wat rustiger gaan krijgen, voor het dagelijkse woonwerk verkeer zal ik haar niet meer gaan gebruiken. Nu ik haar net weer heb laten maken weet ik nog niet wat ik er uiteindelijk mee ga doen, wel zeker is dat ze volgende winter de weg niet meer op zal gaan en dat de GTI dan weg zal moeten zijn (hopen dan maar dat ik er een liefhebber voor kan vinden, maar ffe wachten totdat het raceseizoen weer begonnen is).

De komende tijd ga ik de onderdelen voorraad verder uitdunnen en zo af en toe bij het PCN langs gaan om daar de 104 voorraad aan te vullen. Mochten er mensen zijn die hun 104 voorraad willen aanvullen dan geeft dat een mooie gelegenheid. Helaas heb ik ervaren dat dit er te weinig zijn en dan de vraag naar onderdelen niet zo groot is.

Dit jaar zal wel in het teken gaan staan van de verdere afbouw :( Het is niet anders :!:

Gelukkig heb ik nog steeds de mogelijkheid om het geleidelijk af te bouwen :wink:

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Avonturen in sleutelruimte Lexmond

Berichtdoor M. van der Meulen » 12 jan 2015, 18:12

Fysiek nog best één en ander voor de boeg dus :( Ik mag ernstig hopen dat er niet nóg meer negatieve weerslag komt op je gewrichten, maar juist dat met wat ontzien en op z'n tijd voldoende rust nog een hele tijd op z'n minst je "inzetbaarheid" op een voor jezelf acceptabel peil kan blijven. Mede gelet op omstandigheden als je eerdere valpartij en recenter de fikse aanrijding.

Dat je onder zulke vooruitzichten moet afbouwen zal niemand verbazen, en iedereen kan begrijpen dat zoiets vooral pijn doet bij iemand met zoveel voorliefde voor het "vak", en het model 104 in het bijzonder zal ik maar zeggen, als bij jou het geval is. Alle respect!

Afgelopen jaar is de markt voor de 104tjes is er, zoals je terecht al aangeeft, niet bepaald groter op geworden. Maar aan de andere kant, en buiten mezelf gerekend, zijn er gelukkig steevast nog een paar liefhebbers over, die her en der momenteel nog grote projecten op stapel hebben. Marco en Tjard bijvoorbeeld, en Gino en Jarno zijn er vast ook nog lang niet flauw van :lol: Met het oog hierop hoop ik dat bij het afbouwen van bepaalde onderdelen het merendeel weer een bestemming krijgt bij het klussen aan de andere leeuwtjes binnen ons bestand.

Onbekend waar je op dit terrein zelf aan zit te denken, dus misschien goed om op niet al te lange termijn een paar koppen eens bij elkaar te steken?
Veel sterkte!

Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Avonturen in sleutelruimte Lexmond

Berichtdoor joospeugeot » 12 jan 2015, 19:07

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 27 mei 2016, 02:47, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Avonturen in sleutelruimte Lexmond

Berichtdoor Rudie_Krämer » 24 jan 2015, 21:08

Vandaag de gladheid en de kou getrotseerd om weer eens een zaterdagje te rommelen.

Ik heb zo'n grote verzameling boutjes en moertjes van de P104 en heb altijd de wens gehad om dat eens goed uit te zoeken, te sorteren en het overbodige af te voeren

Zo gezegd zo gedaan, ik had nog een hele krat vol met magazijn bakjes en die kwamen nu mooi van pas, wat je wil niet weten hoeveel verschillende soorten je hebt. Ik heb nu setjes gemaakt, daarvan heb ik twee reserve en een deel heb ik allemaal op soort, lengte etc in magazijn bakjes gedaan. Alles wat er toe nog overbleef is deels naar Gino gegaan en de rest ligt nu in een grote kunststof lekbak te wachten op een bestemming ( een liefhebber of de oudmetaalboer :wink: )

Afbeelding

Afbeelding


Ben nog lang niet klaar dus volgende week ga ik verder. Ik wil het aantal ladeblokjes nog verder reduceren om wat lucht te krijgen. Ik heb me voorgenomen dit jaar er flink de bezem door te halen.

Geeft goed gevoel een actie uit te voeren die je al zo lang van plan was uit te voeren.

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Avonturen in sleutelruimte Lexmond

Berichtdoor Gino » 24 jan 2015, 21:23

Goed bezig....

Ik was voornamelijk druk met het omgooien van een literblik menie.... :mrgreen:
Op de brug, op de grond en over mezelf.

Maar we hebben ons warm gewerkt !
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Avonturen in sleutelruimte Lexmond

Berichtdoor M. van der Meulen » 25 jan 2015, 12:41

:D Ja, een ongelukje zit in een klein hoekje.....Kwam ik ook, beetje pijnlijk, achter toen ik vorige week in een achterste wielkast met een tamelijk soepele roestborstel op de boormachine aan het klussen was. Gehoorbescherming in, veiligheidsbril op maar toch..... Op de vloer liggend moest ik even verschikken, en ben daarbij iets te dicht tegen de draaiende borstel gekropen, die zich vervolgens vastwerkte in de kraag van m'n werktrui :oops: Gevolg: een veeg met de borstel over m'n linkerwang en bovenlip. Nou zit het in m'n snorrebaard, dus je ziet er niks van, maar dat had me niet met de HSS borstel op de slijptol moeten gebeuren, want dan hadden ze in het ziekenhuis de zaak weer aan elkaar moeten naaien vrees ik...
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Avonturen in sleutelruimte Lexmond

Berichtdoor Gino » 25 jan 2015, 13:57

Levensgevaarlijk, zo'n hobby.... :mrgreen:

Voorzichtigheid blijft geboden.

ALTIJD !
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Avonturen in sleutelruimte Lexmond

Berichtdoor lionceau » 26 jan 2015, 18:56

Rudie_Krämer schreef:Vandaag de gladheid en de kou getrotseerd om weer eens een zaterdagje te rommelen.

Ik heb zo'n grote verzameling boutjes en moertjes van de P104 en heb altijd de wens gehad om dat eens goed uit te zoeken, te sorteren en het overbodige af te voeren

Zo gezegd zo gedaan, ik had nog een hele krat vol met magazijn bakjes en die kwamen nu mooi van pas, wat je wil niet weten hoeveel verschillende soorten je hebt. Ik heb nu setjes gemaakt, daarvan heb ik twee reserve en een deel heb ik allemaal op soort, lengte etc in magazijn bakjes gedaan. Alles wat er toe nog overbleef is deels naar Gino gegaan en de rest ligt nu in een grote kunststof lekbak te wachten op een bestemming ( een liefhebber of de oudmetaalboer :wink: )

Afbeelding

Afbeelding


Ben nog lang niet klaar dus volgende week ga ik verder. Ik wil het aantal ladeblokjes nog verder reduceren om wat lucht te krijgen. Ik heb me voorgenomen dit jaar er flink de bezem door te halen.

Geeft goed gevoel een actie uit te voeren die je al zo lang van plan was uit te voeren.

GrR


Heb ik ook gedaan maar ik heb de moeren en bouten eerst laten verzinken. :D
104 Coupe 1975
104 ZS Rallye 1977
108 1.0 Active 2015
308 SW 2.0Hdi GT-Line 2015
Avatar gebruiker
lionceau
 
Berichten: 999
Geregistreerd: 02 nov 2004, 18:16
Woonplaats: Sneek

Re: Avonturen in sleutelruimte Lexmond

Berichtdoor Rudie_Krämer » 26 jan 2015, 20:07

Ik had dat ook willen laten doen, maar de hobby gaat bij ten einde lopen en ga daarin niet meer investeren. Ik ben aan het sorteren omdat ik al het overbodige wil gaan afvoeren. Ik heb nu ca 6 ladenblokken van elk drie lades vol met boutjes en moertjes, ALLEEN van de 104 :shock:. Zou mooi zijn als ik het kon halveren :wink: Goed voornemen voor dit jaar (HALVEREN).
Ik merk wel dat ik vaak teveel aan het weggooien ben dus vandaar dat ik nu systematisch te werk ga, ik maak setjes, bv van de bak, de distributiekant, de motor, de koppeling etc en een de l op grootte en M-size gesorteerd. Heerlijk ontspannend :lol: verstand op nul, blik op oneindig en lekker bezig zijn ( is ook noet zo zwaar voor mijn polsen)
Komende zaterdag ringetjes sorteren, daar kan ik een grote slag slaan, dat is veel minder kritisch

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Avonturen in sleutelruimte Lexmond

Berichtdoor Peugeot371 » 26 jan 2015, 21:18

Ik wil wel een keer op een zaterdag kijken en koffie drinken in Lexmond, ik ben benieuwd hoe het daar is. Dan moet het wel beter weer zijn en mijn andere auto moet wel weer klaar zijn. Oh ja ik moet ook tijd hebben.

Maar ik wil dit jaar wel graag komen kijken en een kopje koffie drinken.
Peugeot371
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 21 apr 2009, 22:39

Re: Avonturen in sleutelruimte Lexmond

Berichtdoor Rudie_Krämer » 26 jan 2015, 21:22

Wel erg veel voorwaarden :mrgreen:

We laten ons niet tegenhouden door slecht weer, of mooi weer of wat voor omstandigheden.

Je bent welkom

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

VorigeVolgende

Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten