Vandaag op de valreep even de nodige APK puntjes aangepakt aan de Saxo.
Kat vervangen:
Er zat bij de ophangbeugel een gat naast de lasnaad waardoor uitlaatgassen lekken. Kat zelf bleek nog in goede staat te zijn maar afkeur punt was lekkende uitlaat en lambda waarde te hoog.
De auto maar eens de lucht in...... dat was schrikken:
Koppakking dus waarschijnlijk BEHOORLIJK lek. Druppels op de grond. MERDE! Maar goed, te verwachten bij een TU.
Dat op een ander moment "even" aanpakken dan maar, APK gaat voor nu.
Kat eronderuit. en de nieuwe er even naast leggen.
Helaas een beetje wazige foto. Was wel even passen en meten, de nieuwe pakking heeft helaas niet van die leuke klemmetjes zodat je 'm aan t spruitstuk kunt klemmen dus die bleef niet hangen. Maar t is toch gelukt.
De staal wollen ring pakking tussen kat en middenpijp ook vervangen.
De bussen die je links en rechts van de ring ziet zaten ook bij de KAT set en moest ik dan maar vervangen samen met de veren en bouten.
Dat viel niet mee, zaten heel erg vast geroest en vereisten enkele Limbursche krachttermen en behoorlijk wat PKs uit mijn rechter arm.
Het is gelukt. Vast zetten is een eitje (als je tenminste t hitteschildje niet vergeet).
Daarna door met de fusee rubber. Zat een scheurtje in. Goed gezien APK meester. Vervangen is (zo heb ik aan de 205 geleerd) een leuk klusje en goed te doen middels een universeel rubbertje.
Effe invetten, nieuwe rubbers en klemmen er op en alles weer in elkaar.
Dat was dat, ow nee toch niet. Hitteschildje (ik heb wat met die dingen) vergeten en toch weer alles uit elkaar. 10 minuten verder stond alles weer in elkaar.
Ander afkeurpunt is t mistachterlicht. Even de contacten van de stekker aan t achterlicht opschuren en inspuiten. Result!
Stadslichtje vervangen, ook klaar.
Nu alleen morgen even 2 andere bandjes voor er op, uitlijnen en 4 nieuwe knipper peertjes in oranje er op en APK here we come.