zwaar stuur....

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

zwaar stuur....

Berichtdoor e de grood » 14 jul 2014, 00:43

Al een paar zomers heeft mijn 605 fase II met airco een terugkerend euvel: bij warm weer gaat het stuur 'vast' zitten, d.w.z. werkt de bekrachtiging kennelijk niet meer volledig. Het is niet zo erg als geen bekrachtiging maar wel erg storend. De wagen spoort dan niet meer, je moet het stuur goed vasthouden, draait zwaarder. Maar het is te doen; vandaar dat ik er nu pas over begin. Ik los het toch liever op.
Er lijkt dus iets mis met de stuurbekrachtiging, maar alleen bij warm weer. In de winter nooit last.
Wie heeft een idee? Dank vast voor jullie reactie.
e de grood
 
Berichten: 187
Geregistreerd: 29 mei 2012, 11:52

Re: zwaar stuur....

Berichtdoor joospeugeot » 14 jul 2014, 00:50

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 14 jan 2016, 04:11, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: zwaar stuur....

Berichtdoor e de grood » 14 jul 2014, 18:16

Dank Joost voor je reactie. Dan denk ik toch het meest aan het doorslippen van de riem, bij de krukas of bij de oliepomp. Alleen zo wordt verklaard hoe de temperatuur invloed kan hebben. Tenminste dat lijkt mij zo: op de lengte van de riem, de uitzetting van de metalen van de poelies, de wrijvingsweerstand van de riem. Of ben ik nu aan het fantaseren? Ik ga er naar kijken.
e de grood
 
Berichten: 187
Geregistreerd: 29 mei 2012, 11:52

Re: zwaar stuur....

Berichtdoor joospeugeot » 14 jul 2014, 22:02

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 14 jan 2016, 04:12, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: zwaar stuur....

Berichtdoor e de grood » 16 jul 2014, 00:04

Ik heb één multi-riem. Ik heb het even nagekeken maar ik heb deze kort nadat ik de wagen had gekocht vervangen. Dat is drie jaar geleden; zo oud is ie dus niet. Waardoor ik me afvraag of het probleem toch nog een andere oorzaak kan hebben.
e de grood
 
Berichten: 187
Geregistreerd: 29 mei 2012, 11:52

Re: zwaar stuur....

Berichtdoor Jineuf » 16 jul 2014, 00:08

En de airco, aan/uit heeft dat invloed?

Groet wirtjo
304 SLS '78, 406 Coupé V6 1999 (Peurari), 406 Break Hdi 90
Lid van de Peugeot Club Nederland sinds 1994
Avatar gebruiker
Jineuf
 
Berichten: 1410
Geregistreerd: 14 feb 2006, 19:11
Woonplaats: Soest

Re: zwaar stuur....

Berichtdoor e de grood » 20 jul 2014, 14:29

Dat zou kunnen. Heb er wel op gelet. Maar als ik de airco uit zet blijft hij het (voorlopig) wel doen, het stroef sturen. Anderzijds doet hij het alleen als de airco aan is, maar ja dat is dus als het warm is. En als het warm is, stuurt de wagen zwaar, maar ook weer niet altijd; dat is het gekke.
Wat zijn de kenmerken van een verslijtende stuurbekrachtigingspomp? Zou ik deze toch maar niet vervangen?
Dank voor jullie bericht.
e de grood
 
Berichten: 187
Geregistreerd: 29 mei 2012, 11:52

Re: zwaar stuur....

Berichtdoor joospeugeot » 20 jul 2014, 16:46

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 14 jan 2016, 04:12, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: zwaar stuur....

Berichtdoor e de grood » 20 jul 2014, 19:56

Joost, wat kan er mis zijn met krukaspoelie? Ik mijn fantasie is zo'n ding een rots in de branding. Bedoel je dat door een mankement van de poelie de riem slipt?
Ben benieuwd.
e de grood
 
Berichten: 187
Geregistreerd: 29 mei 2012, 11:52

Re: zwaar stuur....

Berichtdoor MarcoPeus » 20 jul 2014, 20:20

Krukaspoulie is inwendig gevulkaniseerd rubber waarmee t montagedeel (dat aan de krukaszit) en het deel waarover de riem loopt aan elkaar vast zitten. Als dat rubber verslijt dan kunnen de 2 delen onafhankelijk van elkaar gaan bewegen.
Als jij de airco aanzet krijgt het buitenste deel meer weerstand om rond te komen en zal het binnenste deel gaan slippen in t rubber (of het buitenste deel slippen om t rubber heen)
Joos kennende heeft hij t 100:1 bij t rechte eind. Nieuwe poulie bestellen maar. Is niet heel duur gelukkig.

http://www.mijnautoonderdelen.nl/auto-onderdelen/peugeot/605/605-6b-sedan-00-1989-00-1999/20-slipleiade-16-v-kat-07-1994-09-1999-98kw/motor/riemen/krukaspoelie
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: zwaar stuur....

Berichtdoor joospeugeot » 20 jul 2014, 21:45

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 14 jan 2016, 04:12, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: zwaar stuur....

Berichtdoor MarcoPeus » 20 jul 2014, 21:56

Graag gedaan, helaas heb ik geen toegang tot de dealer gegevens dus ik moet t doen met de mainstream onderdelen boeren en me verlaten op hun info.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: zwaar stuur....

Berichtdoor e de grood » 21 jul 2014, 12:29

Weer wat bijgeleerd. Klinkt heel logisch.
Ben wel nog benieuwd of iemand de link met warm weer kan verklaren.
Is er een eenvoudige manier om te testen of de krukaspoelie inderdaad de oorzaak is? Of kan je concluderen dat het niks anders KAN zijn?
Dank voor jullie meedenken.
e de grood
 
Berichten: 187
Geregistreerd: 29 mei 2012, 11:52

Re: zwaar stuur....

Berichtdoor joospeugeot » 21 jul 2014, 13:45

2 streepjes maken op de poulie in een lijn en kijken of deze in lijn blijven staan als je een keer start en stuurt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: zwaar stuur....

Berichtdoor MarcoPeus » 21 jul 2014, 15:28

Bij warm weer zet metaal uit en wordt rubber slapper. BIj warm weer zet jij ook de airco aan.
Het zal na verloop van tijd ook gaan gebeuren bij kouder weer totdat hij helemaal gaat slippen en de dynamo niet meer laadt waarna je stil komt te staan als de accu leeg is.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: zwaar stuur....

Berichtdoor EH Autoservice » 22 jul 2014, 08:49

Toevallig een SV model ?

Zo ja : deze heeft een regelgroep voor snelheidsafhankelijke regeling stuurbekrachtiging .
Deze regel-unit kan ook de boosdoener zijn .

Als de krukaspoulie daadwerkelijk zo ver heen is dat deze gaat slippen , kun je dat zeker horen , en bovendien duurt het dan niet erg lang voor dat rubber er helemaal tussen uit komt en dan klinkt het alsof je motor in elkaar gedraaid is :mrgreen:
"Je ne sais pas tout des Peugeot , mais ja'i beaucoup d' experience"
Avatar gebruiker
EH Autoservice
 
Berichten: 1015
Geregistreerd: 12 feb 2011, 17:36
Woonplaats: Zierikzee

Re: zwaar stuur....

Berichtdoor e de grood » 22 jul 2014, 11:26

Ik kan me er nu iets bij voorstellen. Marco zegt dat door warmte metaal uitzet en rubber slapper wordt; dat is één. En ik kan me voorstellen dat de weerstand die de riem ondervindt de rest doet, zoals: airco, aanjager (dynamo!), stuurbekrachtiging. Dus als ik bij 30 graden de bocht om ga met airco en aanjager aan, dan moet het wel feest zijn... Zo kan ik me ook voorstellen dat als dat alles aan de hand is maar de airco even niet, de poelie toch zal slippen.
Ik ga het morgen allemaal bekijken; maar ik neig ertoe maar direct een nieuwe aan te schaffen; na 16 jaar mag dat misschien wel. De (betrouwbare) onderdelenboer hier vraagt 116 euro ex.; op internet onduidelijk aanbod (omdat het om verschillende types gaat), maar mogelijk vanaf een tientje of zeven ex.
Ik hou jullie op de hoogte.
e de grood
 
Berichten: 187
Geregistreerd: 29 mei 2012, 11:52

Re: zwaar stuur....

Berichtdoor e de grood » 22 jul 2014, 11:27

Nee EH; deze is weliswaar een sjieke, een executive, maar heeft geen snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging.
e de grood
 
Berichten: 187
Geregistreerd: 29 mei 2012, 11:52

Re: zwaar stuur....

Berichtdoor e de grood » 23 jul 2014, 21:50

Zal volgende week wel een nieuwe poelie monteren denk ik. Ik lees dat velen worstelen met een niet los te krijgen centrale bout. Is het zo erg? Kan iemand mij al vast zeggen of deze bout linkse of rechtse draad heeft? Ik vermoed eigenlijk linkse vanwege de draairichting. Ik zou het graag zeker weten want het zou niet de eerste keer zijn dat er bij mij een bout knapt omdat de gedachte aan een linkse draad niet in mij was opgekomen. Dank voor jullie bericht.
e de grood
 
Berichten: 187
Geregistreerd: 29 mei 2012, 11:52

Re: zwaar stuur....

Berichtdoor daflover » 23 jul 2014, 23:21

wat voor uitvoering is t dan?? een SR of SV??
beter oud en frans......................
daflover
 
Berichten: 417
Geregistreerd: 28 maart 2008, 13:47

Re: zwaar stuur....

Berichtdoor joospeugeot » 24 jul 2014, 02:29

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 14 jan 2016, 04:12, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: zwaar stuur....

Berichtdoor e de grood » 25 jul 2014, 23:53

Gaan we doen.
Als ik de oude dame nog terug krijg tenminste.
Ben hem dus een beetje aan het updaten, ook om binnenkort nog een week of twee naar haar geboortegrond te reizen. Doe alles zelf maar koppeling toch liever niet. Na 180.000 merkte ik af en toe een licht slippen; dus is het tijd en zocht een garage. Een erkende Bovaggarage die op haar site veel reclame maakt voor vooral haar grote vakkennis. Reparatie zou vorige maandag klaar zijn. En wat dacht je? Bak kregen ze eerst niet er af, daarna niet erop. Verkeerde koppelingsset besteld en gemonteerd. Alles weer uit elkaar. De goede gemonteerd; alles weer dicht. Jonge monteur maakt het af, demonteert een beugel aan de bak, asje valt IN de bak; geen 5 en geen achteruit meer. Baas was al op vakantie met het vliegtuig. De jongen weet het niet meer. Ik mag weken wachten nu geloof ik. Als het al goed komt. En als het al op tijd goed komt voor ónze vakantie. Ik ben voorlopig even in schock.
e de grood
 
Berichten: 187
Geregistreerd: 29 mei 2012, 11:52

Re: zwaar stuur....

Berichtdoor joospeugeot » 26 jul 2014, 00:51

wat een prutzers man...... koppeling wissellen stelt toch niet zo veel voor. bakje eronder uit is wat lastiger maar bij een BE3 bak is dat volgens mij nog wel te doen. ik heb eens een bak onder een gewone diesel eronder uit gehad, maar die had wel geen abs........ nu weet ik ook zo ff niet meer of de abs in de weg kan zitten.

maar dit kan nog wel eens een leuk klusje worden, zeker kwa tijd. als t subframe eronder uit moet....... en dan moet de bak nog ff open worden gemaakt, en maar hopen dat niks met de bak is gebeurd. is de auto daarna nog gestart of ermee gereden is de kans misschien nog wel groot dat er een andere bak onder moet.
ik vraag me alleen af wat er nu in de bak kan vallen ??? ik ben me al eens aan t bedenken maar er valt me echt niks in...... hooguit daar waar een aandrijfas in moet.
of heeft ie olie bijgevuld via dat ontluchtingsding wat boven op de bak zit ??? daar zou misschien wel iets kunnen invallen als je niet oplet. maar als je olie bijvult waar t normaal hoort is dat ook niet mogelijk.

sterkte......
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: zwaar stuur....

Berichtdoor EH Autoservice » 27 jul 2014, 20:22

Koppelingetje van een 2,0 ?

Stelt echt helemaal niks voor , half dagje werk :mrgreen:

Verkeerde koppelingsset bestellen is haast onmogelijk :shock:
"Je ne sais pas tout des Peugeot , mais ja'i beaucoup d' experience"
Avatar gebruiker
EH Autoservice
 
Berichten: 1015
Geregistreerd: 12 feb 2011, 17:36
Woonplaats: Zierikzee

Re: zwaar stuur....

Berichtdoor e de grood » 31 jul 2014, 22:05

Ik was even weg maar weet nu ook meer.
Het verhaal is nu dat deze 2000 cc 16 V executive een afwijkende koppeling heeft, nl. één met het druklager vast aan de drukgroep. Uit- en inbouwen lijken dan wat moeilijker want de vork van de bediening moet steeds in het druklager 'gehaakt ' worden. Of zoiets; heb het nog niet zelf gezien. Weet iemand daarvan? Dat met name de 16V zo'n aparte koppeling heeft? En heeft dezelfde motor in 406 of 607 dat dan ook? Of was het een tijdelijk proefballonnetje van Peugeot (zoals ze er wel meer hebben)?
Enfin, toen na vier dagen alles er weer in zat bleek één van de bedieningsstangen aan de bak, dus waar dat kogelgewrichtje op draait, krom gebogen. De jongen die de inbouw van de bak moest afwerken was alleen, de baas op vakantie. Hij dacht voor het rechtbuigen die kogelhendel het best even te kunnen uitbouwen en verwijderde daartoe een 'doorslag', of op zijn Limburgs een 'durchschlaag'. De beugel komt dan vrij van zijn as. De as wordt normaal geborgd door en borging die in dit geval naar de filistijnen was. Met als gevolg dat op een onoplettend moment de as de bak in gleed en daar ws. met zijn vork een verkeerde synchromesh heeft genomen en niet meer terug te roepen is. De achteruit en de 5 zijn er nu in ieder geval niet meer.
Althans zo is het mij verteld.
Graag commentaar en ik hou jullie ook op de hoogte. Maar de eerste week even niet want moet even het ziekenhuis in.
e de grood
 
Berichten: 187
Geregistreerd: 29 mei 2012, 11:52

Volgende

Keer terug naar 605

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten