Steekassendag !
De aandrijfas van mijn 205 (104 techniek, want XW7 motor) rechts was slecht.
Bij nader onderzoek was links ook niet fris meer.
Ik was opzoek gegaan naar nieuwe, maar die bleken voor het oude type toch zo'n 130 euro per stuk te zijn.
Dus dat gaf voor mij de doorslag om gebruikte te zoeken.
Via de onderdelenlijn vond ik deze set in Zeeland, en voor 10 euro porto extra lagen ze thuis in de gang.
Ik kreeg een net setje met goede ashoezen.
Het loshalen van de fusee via de Vraagbaakmetode was wat lastig. Deze schrijft het delen van de Macpherson veerpoot voor, en de schroefveer inklemmen.
De fuseekogel wilde niet uit het fusee. Dus de stabilisatiestang en de ophanging van de triangel losgehaald, en dat ging prima !
De oliekering was een ander verhaal. Die had het wel naar zijn zin op zijn plekkie. Is volgens mij nog nooit los geweest na fabrieksmontage, zo'n 27 jaar geleden.
Die heb ik voorzichtig willen verwijderen, maar uiteindelijk met een waterpomptang eruit moeten trekken !
Nu kon ik de nieuwe keerring plaatsen.
HET GEREEDSCHAP VAN DE DAG :Handige harrie Rudie heeft hiervoor een mooi stukje alu gedraaid.
De keerring past er goed op en de neus van de alu stift past in het differentieel.
Dus scheef erin slaan is onmogelijk, zelfs voor mij !
Ging prima. Hier een foto onder de auto :
Met een hamer kon ik de keerring mooi in positie plaatsen .
TOP stukkie speciaal gereedschap !
Jarno had een fijne zware momentsleutel, dus de centrale moer kon ik mooi op 230 Nm zetten, volgens voorschrift.
Op weg naar huis was ik het gerakketak in de bocht kwijt, aktie geslaagd.
Maar het is wél stil in de auto, nu.........
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?