Met dit alle ( las) opknapwerk is het belangrijk goed licht te hebben.
Ik gebruik hier een LED bijzetlamp en een LED Bouwlamp. De bouwlamp klem ik op een stuk schroefdraad met een klem.
Mooi op hoogte instelbaar.
De onderzijde van de dorpel, bij de achterste wielkast is een favoriete roestplek.
Zéker ook bij de 104.
Hier komen 2 kokers ( binnendorpel en buitenplaat van de dorpel) in aanraking met elkaar.
Met roest aan beide als gevolg. De buitenplaat had ik al weggeslepen, maar nu ook de binnenkant.
De achterzijde van de dorpel is nog goed. Dikker plaatwerk. Ik verwijder nu de aangepuntlaste rand van de buiten
dorpel. En zo kan ik de goede delen ontroesten.
Dat ontroesten is belangrijk. Alle roest die je laat zitten gaat verder. Hier gebruik ik een roterende staalborstel
op een boormachine. Boormachines knappen van dit soort werk niet op, maar voor dit klusje gebruik ik een
"gouwe ouwe"
Wellicht ten overvloede : gebruik goede bescherming ! De rondvliegende metaal/vuil/staalborstel deeltjes wil je niet in je ogen krijgen.
Ook het slijpen, e.d. maakt veel herrie. Gehoorbescherming is een must :
Dit deel van het werk is uit het zicht. Als het effe gouw-gouw moet kun je stukjes overslaan. Maar ik wil toch mijn standpunt herhalen : wat ijzer was moet weer ijzer worden.
Dus ook dit kleine stukje van de spatbordrand heel ik aan.
Nu kan ik de buitenplaat herstellen. Omdat het niet in het zicht zit las ik dit stuk er "dakpansgewijs" in.
Op de buitenrand van de spatbordradius, maar onder de buitenplaat.
Met een griptang positioneer ik mijn reparatiedeel. Zorg ervoor dat de buitenradius gelijk is, en dat de plaat gelijk
loopt met de buitenkant van de rand.
Dan vasthechten :
Dit plaatje heb ik rondom vastgehecht met kleine lasjes.
Met lassen gebruik ik graag de slotvanger van de deur als massa voor de massaklem.
Die is metaalhoudend gecoat ,en hoeft niet kaal gemaakt te worden voor contact.
Omdat roest altijd erger is dan het lijkt heb ik het plekje bij de deur maar eens schoongeslepen :Daar ga ik dus royaal door de metaallaag heen.
Het slechte stuk haal ik geheel weg. Hiervoor gebruik ik een haakse slijper met een dunne doorslijpschijf.
Voor autoplaatwerk ruim voldoende :
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?