Stefan, het kan zowel aan de ontsteking als aan de carburateur liggen, maar je klachten zijn niet nauwkeurig genoeg beschreven om een goede diagnose te stellen.
Ik zou beginnen met de onsteking te controleren of deze op tijd staat. Controleer dan ook even of de vacuumvervroeging niet lek is ( slangetje bij carburateur los halen en even aan de mond hangen en vacuumzuigen, tong op gaatje houden en voelen of het vacuum op de tong blijft staan, hmmm dirty talk op de zondag morgen
).
Als je dan toch bij de ontsteking bent controleer de staat van de rotorkap en rotor neem gelijk de bougies mee.
Mocht je geen afstel spullen hebben, dan het volgend advies: rij de motor een beetje warm, draai de moertjes van de ontsteking los en start de motor
Bedien met de hand de gasklep en maak wat meer toeren, draai met de andere hand aan de onsteking totdat deze meer toeren gaat maken, als je verder draait merk je vanzelf dat de motor slechter begint te draaien. Als je dan het optimale toerental hebt, dan geef je nog meer gas en stelt de onsteking weer af op het beste toerental.
Ben je bij het optimum, gaaf dan vol gas en kijkt of hij lekker hoog in de toeren komt. Als je durft dan kan je het truckje ook bij hele hoge toeren proberen te optimaliseren
Beetje spelen dus
Als dat niet veel heeft geholpen, dan kom ja al gauw bij de carburateur,
achter de benzine aansluiting zit soms een klein filtertje in de carburateur, deze kan verstopt zitten. Als deze verstopt zit dan loopt de motor nog wel stationair, maar bij gas geven neemt het acceleratie vermogen al snel af en hoge toeren dan wil dan al helemaal niet meer.
Controleer of de mengsel schroef niet los is getrild. Als dat niet het geval is en er is niet aan gedraaid en toch is de motor slechter gaan lopen dan verwacht ik niet dat dit het probleem is, maar ja daar heb je een CO meter voor nodig om dat goed te controleren.
Merk je nog verschil als je onder het rijden de choke uittrekt? Gaat die dan beter of nog slechter lopen?
Zuigt de motor geen valse lucht aan door bv een gescheurde slang van de carterontuchting? ( niet da ik denk dat het daar aan ligt want dit geeft een groter probleem bij stationair lopen)
Zit de luchtfilter niet verstopt? Schuimpie ff controleren en desnoods er even uit halen en proberen of dat beter gaat)
Inhouden wil ook wel voorkomen doordat de acceleratiepomp niet goed werkt ( resonantiepot eraf halen, met de hand ff gasklep bedienen en dan moet je een straaltje benzine uit dat koperen buisje zien komen)
Ik zou zeggen, aan de gang dan maar
GrR