104 Matthijs: wel en wee: zoonlief ook aan de peugeot

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: kleine reparaties: lekkend pijpje

Berichtdoor Rudie_Krämer » 22 maart 2013, 21:17

Dat buisje wat bij de cilinderkop naar buiten komt en waar ik dus een alternatieve oplossing voor heb moeten fabrieken. Bij mij was het opstaande tuutje doorgeroest en afgebroken

Dat buisje zit in de kop gepert en is niet makkelijk te vervangen.

Of is het de aansluiting aan de zijkant van de kop, waarbij een buisje om de onsteking heen omhoog loopt? Is het de slang die lekt of het buisje ( ik hoop het laaste)

De tuutjes rotten van binnenuit door als er in het verleden water is gebruikt ( tenminste dat heb ik al met meerdere motoren geconstateerd)

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: kleine reparaties: lekkend pijpje

Berichtdoor Matthijs » 22 maart 2013, 21:23

het is een haaks buisje als een L en volgens mij lekt het aan de onderkant van het buisje. Ik meende al ter herinneren dat jij (Rudie) dat ook al een keer had gehad. Ik had al gezocht en gevonden in het Benetton verhaal, maar geen uiteindelijke oplossing erbij. Ik zat al te denken om er een slang omheen te doen en die te klemmen.

Matthijs
104 zl 1983
106 accent 2000
(Xsara break 1999)
Ford Focus Wagon 2010
Matthijs
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 28 jun 2008, 13:30
Woonplaats: Nieuwegein

Re: kleine reparaties: alles klaar?

Berichtdoor Matthijs » 14 apr 2013, 20:04

inmiddels een jaar verder sinds het eerste bericht van dit topic: dus afgelopen vrijdag weer gekeurd en goed gekeurd. Alleen een ruitenwisser was stuk.

Ik had hem laten uitlijnen, maar bij het wegrijden van de garage sloeg hij nog steeds rechtsaf bij stuur loslaten. Kon ook aan de banden liggen zijn de garagehouder. Dus zelf maar voor- achter gewisseld en toen reed hij weer rechtuit. De banden zien er op zich niet raar uit, alleen de één is iets meer afgesleten dan de andere. Sla je dan meteen rechtsaf??

De lekkage bleek overigens twee weken terug toch van nog hoger te komen: de slang van radiateur naar het blok. Vanmorgen de slang losgehaald en stukje ingekort. Slangenklem ging natuurlijk stuk bij vastdraaien. Ik had zomaar een reserve liggen, terwijl ik eigenlijk geen voorraad onderdelen heb. Lijkt nu wel dicht te zijn.
104 zl 1983
106 accent 2000
(Xsara break 1999)
Ford Focus Wagon 2010
Matthijs
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 28 jun 2008, 13:30
Woonplaats: Nieuwegein

104 Matthijs wel en wee

Berichtdoor Matthijs » 18 apr 2014, 09:14

We zijn inmiddels weer een jaar verder. We hebben een nieuw huis gekocht met als groot pluspunt een dubbele garage. Van carport naar garage. Enige 'nadeel' is dat er nu twee auto's op de oprit staan en je niet even wegrijdt.
Vorige week vrijdag is de 104 weer goed gekeurd. Twee nieuwe banden achter, het loopvlak begon door ouderdom los te laten. Gisteren mee naar het werk gereden. Reed opeens als een dweil. Had het gevoel dat ik in een slip zou raken als ik even niet oplette. Weer thuis bleken banden op 4 bar te staan. Vindt hij kennelijk niet leuk.

Things to do volgens garage: nieuwe remslangen voor. Verder eindelijk eens het koelwaterlek verhelpen. Definitieve oorzaak is de pakking bij de thermostaat.

Door de hele verbouwing van huis en tuin niet echt tijd gehad voor de 104. Nu komt die tijd er weer aan.

Groet Matthijs

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
104 zl 1983
106 accent 2000
(Xsara break 1999)
Ford Focus Wagon 2010
Matthijs
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 28 jun 2008, 13:30
Woonplaats: Nieuwegein

Re: 104 Matthijs: wel en wee

Berichtdoor M. van der Meulen » 18 apr 2014, 17:26

Gefeliciteerd, in beider opzicht! Met alleen de inventaris van de garage heb je al een verhuiswagen vol lijkt me :wink: Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: 104 Matthijs: wel en wee

Berichtdoor Harrie » 18 apr 2014, 19:04

Gefeliciteerd met jullie nieuwe thuis en mooie garage :wink:
pakking is goed te doen, remslangen ook, dan kun je meteen ( deels ) remvloeistof verversen tijdens het ontluchten.
Remslangen kunnen inwendig opzwellen, zelfs zover dat ze ( bijna ) dicht zitten, dus geen risico nemen.
Veel plezier met de een-nul-vier :wink:
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: 104 Matthijs: wel en wee: wartel remslang rond

Berichtdoor Matthijs » 21 jul 2014, 14:58

en toen was de wartel rond....

Derde week van de vakantie gewoon thuis. Mooi moment om de remslangen voor te vervangen. Helaas, alles van mijn 104 gaat makkelijk los, maar niet de remslang. De wartel aan de remleiding was bijna meteen rond. Wat nu? Kan je de remleiding doorzagen en er een nieuwe wartel opzetten? De remleiding heeft nog wel wat lengte over. Graag jullie advies.

Groet Matthijs
104 zl 1983
106 accent 2000
(Xsara break 1999)
Ford Focus Wagon 2010
Matthijs
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 28 jun 2008, 13:30
Woonplaats: Nieuwegein

Re: 104 Matthijs: wel en wee: wartel remslang rond

Berichtdoor MarcoPeus » 21 jul 2014, 15:24

Als die wartel rond is zou ik er een nieuwe opzetten. Grip tang er op en voorzichtig draaien. Misschien met een beetje WD2x20 er op proberen en dan maar draaien.
Als hij los is naar de automaterialenzaak en nieuwe halen.
De leiding kun je doorsnijden (niet zagen want dat geeft bramen en kan gruis in de leiding veroorzaken) en dan een kraag er aan persen NADAT je er eerst een wartel op hebt gezet. Ontluchten en klaar.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: 104 Matthijs: wel en wee: wartel remslang rond

Berichtdoor Matthijs » 26 jul 2014, 21:35

Afspraak met Rudie gemaakt om zijn gereedschap te lenen voor de wartel. Mijn tegenprestatie is te zien bij humpie dumpie.

De sleutelruimte is voor mij vlakbij, kwartiertje rijden, maar helaas 3 kwartier als ze op elkaar gaan rijden.

Met griptang was alles toch vrij makkelijk los. De wartel maar laten zitten en gekeken of het ook weer goed lekdicht konden krijgen. Dat lukte:

Afbeelding

Thuis bedacht ik dat ik vergeten was om te kijken of de slang vrij blijft bij insturen van wiel. Één kant niet, dus nog even naar kijken.

Erg makkelijk werken op een brug:
Afbeelding

Zelfde foto als van Rudie bij Humpie Dumpie maar dan met mijn 104 op de voorgrond:
Afbeelding
104 zl 1983
106 accent 2000
(Xsara break 1999)
Ford Focus Wagon 2010
Matthijs
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 28 jun 2008, 13:30
Woonplaats: Nieuwegein

Re: 104 Matthijs: wel en wee: thermostaat rubbers vervangen

Berichtdoor Matthijs » 21 feb 2015, 20:47

Ze lagen al maanden op het dashboard te wachten: 2 rubberen ringen voor bij de thermostaat. Hij druppelde daar een heel klein beetje, een bodempje in een afwasteil in een jaar. Voor wat ruimte het reservewielrek eruit, dikke waterslang los en daarvoor natuurlijk even afwateren. Rubber was echt knoerthard en alleen met schroevendraaier eraf te pulken. Twee soepele rubbers er weer in, alles bevestigen en afvullen. Hopelijk blijft het nu overal droog. Opruimen erna was bijna nog het meeste werk.

De 104 wordt de laatste tijd steeds beter met de jaren.... Ik heb even niks meer te doen... Over een week mag hij weer buiten rijden.

Matthijs
104 zl 1983
106 accent 2000
(Xsara break 1999)
Ford Focus Wagon 2010
Matthijs
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 28 jun 2008, 13:30
Woonplaats: Nieuwegein

Re: 104 Matthijs: wel en wee: rubbers thermostaat vervangen

Berichtdoor M. van der Meulen » 22 feb 2015, 00:53

Ja, 1 maart is al dichtbij :D Ik ben van plan om binnenkort in een weekend met droog weer de SL van stal(ling) te halen, na 3 lange maanden logeren. Thuis in alle rust de boel wat nakijken, en er dan een mooi stukje meer te rijden dacht ik. Omdat mijn schuur nog te vol staat met het andere 104 project gaat-ie daarna wel efkes weer terug. Dat kan met het lopende contract nog tot 1 juni. Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: 104 Matthijs: wel en wee: rubbers thermostaat vervangen

Berichtdoor lionceau » 23 feb 2015, 21:07

Goed bezig!
Ja 1 Maart komt dichterbij. Maar nu staat mijn coupe ingebouwd achter een muur van verhuisdozen. :(
Half april komt hij pas weer buiten om te verhuizen naar zijn nieuwe onderkomen waar ook de Rallye in komt. 8)
104 Coupe 1975
104 ZS Rallye 1977
108 1.0 Active 2015
308 SW 2.0Hdi GT-Line 2015
Avatar gebruiker
lionceau
 
Berichten: 999
Geregistreerd: 02 nov 2004, 18:16
Woonplaats: Sneek

Re: 104 Matthijs: wel en wee: start opeens niet

Berichtdoor Matthijs » 17 jul 2015, 07:54

gisteren dacht ik maar eens met de 104 naar het werk te gaan. Twee auto's de oprit af, 104 naar buiten gerold, starten en starten en starten. De accu begon er al moeite mee te krijgen. Zat werkelijk geen enkel leven in de motor. Dan maar met de dagelijkse auto. 's Avonds weer proberen. Geen brom of teken van leven. Dan maar luchttoevoer los, wasbenzine in de carburateur gegoten. Meteen bij de eerste slag van de startmotor gestart. Rondje gereden om de accu weer wat bij te laden. Wat was hier nu weer aan de hand?
104 zl 1983
106 accent 2000
(Xsara break 1999)
Ford Focus Wagon 2010
Matthijs
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 28 jun 2008, 13:30
Woonplaats: Nieuwegein

Re: 104 Matthijs: wel en wee: start opeens niet

Berichtdoor MarcoPeus » 17 jul 2015, 11:08

Benzine pomp membraan gescheurd? Zit er peut in t benzinefilter?
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: 104 Matthijs: wel en wee: start opeens niet

Berichtdoor Rudie_Krämer » 17 jul 2015, 17:39

Heel normaal 104-verschijnsel :mrgreen:

De benzinepomp zuigt de benzine niet aan en dan kan je starten totdat je accu leeg is.

Misschien benzineleiding poreus waardoor benzine terugloopt omdat er lucht in komt. Misschien helpt het om de rubberen benzineleidingen te vervangen ( stukje achter de pomp naar de vaste leiding toe en bij de tank zit ook nog een stukje, maar ik zou beginnen met die bij de pomp)

Het kan misschien ook in het membraam liggen, pompjes zijn niet zo duur.

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: 104 Matthijs: wel en wee: start opeens niet

Berichtdoor lionceau » 17 jul 2015, 20:53

Gewoon meer mee rijden. :D
Moet ik zeggen. Ik heb dit jaar nog geen 100 km met m'n autootjes gereden.
En toch een deuk gemaakt :cry: :oops:
104 Coupe 1975
104 ZS Rallye 1977
108 1.0 Active 2015
308 SW 2.0Hdi GT-Line 2015
Avatar gebruiker
lionceau
 
Berichten: 999
Geregistreerd: 02 nov 2004, 18:16
Woonplaats: Sneek

Re: 104 Matthijs: wel en wee: start opeens niet

Berichtdoor Rudie_Krämer » 17 jul 2015, 22:04

Als het nu problemen blijft geven adviseer ik sterk een elektrisch pompje :wink:

Maar het probleem is ook op de klassieke manier op te lossen, ze heeft het al heel veel kilometers goed gedaan. Het systeem wordt wel wat onbetrouwbaarder als je er te weinig in gaat rijden.

Ik heb ook wel eens een gaatje geboord in de resonantie pot. Spuitflesje bij de hand en als ze weer eens geen zin had een plens benzine in de carburateur en dat moest ik dan wel eenpaar keer herhalen maar dan kwam de benzine weer los en ging het weer.

Karakter he :mrgreen:
GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: 104 Matthijs: wel en wee: start opeens niet

Berichtdoor Matthijs » 18 jul 2015, 11:22

Bedankt voor de reacties. De benzinepomp doet het uiteindelijk wel, ik heb er ten slotte gewoon nog mee gereden. Ik zal eens naar de benzineleidingen kijken. Nieuwe kan nooit kwaad. Zal niet meteen dit weekend zijn. Het lasapparaat wat gebruikt is voor de restauratie wordt nu ingezet voor een onderstel van een tafel. En dan geen 104-blok zoals ooit bij Rudie, maar vierkant buizen.

Groet Matthijs
104 zl 1983
106 accent 2000
(Xsara break 1999)
Ford Focus Wagon 2010
Matthijs
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 28 jun 2008, 13:30
Woonplaats: Nieuwegein

Re: 104 Matthijs: wel en wee: start opeens niet

Berichtdoor Matthijs » 03 okt 2015, 20:20

De auto piepte opeens bij het de garage uit duwen. Gisteren toch maar eens opkrikken om te horen welk wiel. Bleek rechtsachter nauwelijks meer rond te draaien. De boel open gemaakt en schoon gemaakt. Het bleek dat de hevel van de handrem niet terug kwam. Nu weer wel. Vandaag dacht ik even te gaan rijden, is de accu leeg. Ik heb helaas alleen slechte startkabels. Dus met 2 paar aangesloten ging het nog nauwelijks. Scheutje wasbenzine er dan maar in en hij startte weer. Na terugkomst van een ritje weer op gekrikt. Het wiel draait nu goed rond, maar piept nog wel wat. Is er nog verdere actie nodig?

Matthijs
104 zl 1983
106 accent 2000
(Xsara break 1999)
Ford Focus Wagon 2010
Matthijs
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 28 jun 2008, 13:30
Woonplaats: Nieuwegein

Re: 104 Matthijs: wel en wee: geslaagd voor APK

Berichtdoor Matthijs » 03 apr 2016, 08:23

Vrijdag weer op APK en geslaagd. Alleen wat roest op de remleidingen. De accu heeft er wel wat moeite mee. Je kan er wel op starten, maar zonder lopende motor doet de claxon het bijvoorbeeld niet. Heeft de accu toch een tik gehad van 3 maanden niet rijden. Na 3 maanden was de accu leeg. Met kabel startte hij wel normaal.

De 104 rijdt verder prima. Je krijgt ook steeds vaker complimenten als je ergens parkeert over wat een mooie auto tot nostalgische gevoelens. De garagist zei dat hij hem afgezien van bumpers en achterlichten hem er niet eens zo ouderwets vindt uitzien. Past goed tussen de moderne kleine auto's. En dat voor een model uit de 70-er jaren``

Groet Matthijs
104 zl 1983
106 accent 2000
(Xsara break 1999)
Ford Focus Wagon 2010
Matthijs
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 28 jun 2008, 13:30
Woonplaats: Nieuwegein

Re: 104 Matthijs: wel en wee: nieuwe schijfremmen en lagers

Berichtdoor Matthijs » 02 okt 2016, 14:48

Vrijdag tussen het werken aan de Rally van Rudie door is de linkerkant van mijn 104 van een nieuwe remschijf, blokken en lagers voorzien. Remmen was door een kromme schijf al heel lang een schokkende gebeurtenis, maar de laatste tijd kwam er ook een bonkend geluid bij op ongelijke ondergrond. Bleek speling op voorwiel te zijn. Gelukkig was de reparatie onder deskundige leiding en groot deel uitvoering van Rudie. Ik was meer de dommekracht om Rudie zijn polsen te ontzien. We hadden ook het speciaal gereedschap weer terug geleend van Martijn. Is overigens best veel werk, ook al ging gelukkig alles wel snel en makkelijk los. Het ophangingsdeel waar de lager weer in moest was lang geleden door mijn vorige garage mishandeld, zaten hele groeven in. Rudie had gelukkig zijn oud ijzer nog niet opgeruimd, dus er daar eentje tussenuit gezocht.

Domme kracht in werking met speciaal gereedschap
Afbeelding

Inpersen van de nieuwe lagers
Afbeelding

Mooie nieuwe lagers
Afbeelding

Alles weer compleet en mooi
Afbeelding

Op weg terug reed het nu al ongekend. Geen gerammel en zeer soepel remmend tot stilstand komen. Nu de andere kant nog.

Matthijs
104 zl 1983
106 accent 2000
(Xsara break 1999)
Ford Focus Wagon 2010
Matthijs
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 28 jun 2008, 13:30
Woonplaats: Nieuwegein

Re: 104 Matthijs: wel en wee: nieuwe schijfremmen en lagers

Berichtdoor Rudie_Krämer » 02 okt 2016, 15:17

Je hebt de slag weer te pakken, de rechterkant zal een stuk soepeler gaan.

Ik zal van mijn werk de politieker meenemen, en nu maar hopen dat de rechterkant wat netter is behandeld dan de linkerkant. De zitting van het lager was behoorlijk beschadigd waardoor we een andere naaf hebben moeten monteren.

Wordt vervolgd

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: 104 Matthijs: wel en wee: still going strong

Berichtdoor Matthijs » 25 mei 2019, 08:20

Rudie was in ander draadje bang dat er niet veel meer gebeurt, maar mijn 104 rijdt gewoon door richting de 250.000. Niet zo snel met de aantallen ritjes, maar toch... Afgelopen jaren met Rudie ook de andere kant voorzien van nieuwe schijfrem en lager. Daarnaast een stukje gespoten rond het gat van de ruitenwisser, daar zat wat roest onder de lak in het kommetje. Verder een verse accu na de winterstop. Die was al wat lam geslagen na eerdere winterstops, maar nu echt op. Verder Dunlop velgdoppen gekocht in Frankrijk en de velgen helemaal geschuurd en gespoten. Het enige wat mij zorgen baart is een harde klonk bij het opkomen van de koppeling in 1 en 2. Je hoort het niet als je een wiel opkrikt. Rudie had eerder ook niet meteen een oorzaak. Iemand anders een idee?
104 zl 1983
106 accent 2000
(Xsara break 1999)
Ford Focus Wagon 2010
Matthijs
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 28 jun 2008, 13:30
Woonplaats: Nieuwegein

Re: 104 Matthijs: wel en wee: nieuwe schijfremmen en lagers

Berichtdoor Matthijs » 25 mei 2019, 08:32

Overigens bleek na de eerste vervanging van schijfrem etc, dat de sporing in één keer niet meer klopte. Blijken 3 en 5-deurs niet dezelfde fuseestukken te hebben. Scheelt maar een centimeter of zo. Mijn oude daarom weer mooi glad gemaakt. En weer omgewisseld. Lukte gelukkig om keerringen onbeschadigd eruit te krijgen.

In dezelfde tijd ook thuis beide stuurstangkogels vervangen. Zat ook flinke speling op. Sporing gesteld met een touwtje vanaf het achterwiel en een meetlint. Niet zo nauwkeurig natuurlijk. Moet nog eens laten controleren. Spoort wel goed op de weg. Dan ook de velgen laten balanceren.
104 zl 1983
106 accent 2000
(Xsara break 1999)
Ford Focus Wagon 2010
Matthijs
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 28 jun 2008, 13:30
Woonplaats: Nieuwegein

Re: 104 Matthijs: wel en wee: still going strong

Berichtdoor Rudie_Krämer » 25 mei 2019, 08:46

Lijkt zo kort geleden dat we die lagers hebben vervangen, zie ik dat dit al uit 2016 is :shock:

Wordt de bonk erger of blijft het op zelfde nivo?

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

VorigeVolgende

Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten