verwarming doet niet veel

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

verwarming doet niet veel

Berichtdoor e de grood » 01 dec 2012, 14:09

Van mijn 605 benz. 2 l. 16 V 1998 doet de verwarming het maar zeer matig. En het wordt koud nu!
Het lijkt te zitten in de bediening van de kachel, alles wat zit tussen knoppen en kachel. Nu is de vraag: hoe kom ik daar bij?
Kan dit centrale knoppenpaneel er gewoon af? Moet eerst de asbak en de radio weg? Hoe is niet direct duidelijk.
Kan iemand mij op weg helpen? Weet iemand misschien ook wat het euvel meestal is?
Dus: welke knoppen (onder, voorrruit, etc.) ik ook indruk, er blijft uit alle gaten een beetje lauwe lucht stromen; de aanjager maakt het ook niet veel heter.
Dank voor jullie reacties.
e de grood
 
Berichten: 187
Geregistreerd: 29 mei 2012, 11:52

Re: verwarming doet niet veel

Berichtdoor joospeugeot » 01 dec 2012, 15:31

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 14 jan 2016, 04:16, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: verwarming doet niet veel

Berichtdoor e de grood » 06 dec 2012, 01:52

Dank voor je reactie Joost. Maar het helpt me niet want ik kan niets uitlezen. Ik heb juist de vraag of ik toch zelf iets kan doen; ben redelijk handig. Maar dan zal ik er bij moeten kunnen: hoe maak je de zaak open, te beginnen ws. met het audio-apparaat en de asbak..............
Wie helpt mij op weg?
e de grood
 
Berichten: 187
Geregistreerd: 29 mei 2012, 11:52

Re: verwarming doet niet veel

Berichtdoor jan-03 » 06 dec 2012, 08:20

De motor komt wel op temperatuur?
gr jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: verwarming doet niet veel

Berichtdoor e de grood » 08 dec 2012, 01:43

Ja, hij geeft zo'n 80 graden aan. Zou geloof ik 83 moeten zijn. Soms staat hij er iets onder, bijv. 77.
Hoor graag wat je er van denkt.
e de grood
 
Berichten: 187
Geregistreerd: 29 mei 2012, 11:52

Re: verwarming doet niet veel

Berichtdoor e de grood » 10 dec 2012, 00:54

Zie voor het vervolg bij carrosserie en interieur, onder het kopje "hoe kom ik binnen"?
e de grood
 
Berichten: 187
Geregistreerd: 29 mei 2012, 11:52

Re: verwarming doet niet veel

Berichtdoor Kris_Van_Hooghten » 13 dec 2012, 20:57

wss motertje dat blijft hangen,

bij mijne 97er was dat kapot en bleef het ook koud
Kris_Van_Hooghten
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 13 dec 2012, 19:39

Re: verwarming doet niet veel

Berichtdoor joospeugeot » 14 dec 2012, 00:24

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 14 jan 2016, 04:16, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: verwarming doet niet veel

Berichtdoor e de grood » 15 dec 2012, 02:00

Hé Joost,
Vandaag paneel links onder daschboard uitgebouwd en alles daar bestudeerd. Geen servo-motortjes te bekennen. Helaas. Het verwarmingsapparaat ziet er uit als het meest gesloten en verborgen onderdeel van de wagen, een soort bolwerk. Ik ga nog één poging doen om er midden-onder toch nog in te komen. Daarna wordt het, als het niet aan de knop-electronica ligt, zeven uur sleutelen, want dan moet het daschboard er uit.
Ik hou je verder op de hoogte.
e de grood
 
Berichten: 187
Geregistreerd: 29 mei 2012, 11:52

Re: verwarming doet niet veel

Berichtdoor e de grood » 18 dec 2012, 01:40

Ik kan me nog steeds niet voorstellen dat het hele daschboard er uit moet. Als het probleem inderdaad de kachelklepmotortjes is.
Ik heb nu gezien hoe ze er uit zien, op de site van Bart Ebben, Ze zien er uit alsof ze ontworpen zijn om heel gemakkelijk te worden vervangen. Dat verhoudt zich slecht met 7 uur sleutelen om er überhaupt BIJ te kunnen.
VRAAG: is er toch een andere mogelijkheid om de kachelklepmotortjes te bereiken? Wie heeft een idee?
e de grood
 
Berichten: 187
Geregistreerd: 29 mei 2012, 11:52

Re: verwarming doet niet veel

Berichtdoor e de grood » 21 dec 2012, 13:59

Intussen temperatuursensor vervangen; geen verschil.
Na verwijderen van paneelspul links onder daschboardkastje iets ontdekt. Als helemaal op je rug, in een S-bocht, daar onder gaat liggen en omhoog kijkt met een goede zaklamp dan zie je inderdaad zo'n servo-motortje met wat tandwielen er omheen. Zou goed de bediening van klep of kraan kunnen zijn. Weet iemand wat hier bediend wordt? Want er zijn meer motortjes geloof ik. Als ik ernaar kijk terwijl ik de knoppen (met lopende motor) draai gebeurt hier niets. Dus een defect? Om er echt bij te kunnen (handmatig draaien?) zal het daschboardkastje er uit moeten. Lijkt me wel te doen; morgen eens proberen.
Intussen ook naar Peugeotgarage geweest. Zouden dit wel eens even uitlezen. Wat blijkt? Hun laptop geeft niet this op 605 fase II. Hebben ze niks van. Het gekke is dat ze dat zelf ook niet wisten. ik vermoed dat dit Peugeot-beleid is. Het is de bedoeling dat er snelle handel is en geen gezeur met te veel of te oude types. Is 1998 dan al zo oud? Mijn 605 heeft toch al een centrale uitleesstekker?
Verder wisten ze het ook niet. Vermoeden hadden ze wel: mankeert misschien niets aan de verwarming maar motor wordt niet warm genoeg. Zal thermostaat nog eens vervangen. Ze dachten ook aan de waterpomp (geen doorstroming), wat ik gek vind: motor wordt 80 gr., bij defecte waterpomp moet dat toch veel hoger worden? Of zie ik iets over het hoofd? Enfin, weer wat euro's armer en geen resultaat.
Zoals zo vaak. Kent iemand een (Peugeot-)garage die het echt weet?
e de grood
 
Berichten: 187
Geregistreerd: 29 mei 2012, 11:52

Re: verwarming doet niet veel

Berichtdoor joospeugeot » 21 dec 2012, 15:37

z
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 14 jan 2016, 04:16, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: verwarming doet niet veel

Berichtdoor e de grood » 23 dec 2012, 01:05

Ja Joost maar dat is het gekke. Deze garage was mij aanbevolen door Bart Ebben, in mijn buurt. Ze hébben niets meer in hun computer m.b.t. 605, er valt helemaal NIETS meer uit te lezen. Maar noig gekker: ze wisten dat zelf niet want ze lieten me wel op afspraak komen.
Daarnet thermostaat vervangen. Morgen eens proefdraaien.
Heb wel mooi vier wintersloffen vanb Steven geketst. Dus zou zonde zijn als die verwarming nou niet wil.
e de grood
 
Berichten: 187
Geregistreerd: 29 mei 2012, 11:52

Re: verwarming doet niet veel

Berichtdoor e de grood » 23 dec 2012, 17:16

Jawel, succes!
Hij warmt weer, althans genoeg.
Het kan zijn dat de thermostaat niet OK was maar door een nieuwe te plaatsen heb ik uiteraard moeten ontluchten. Dat heb ik met enige zorg gedaan. Ik denk eerder dat het dát was: een grote luchtbel in het thermostaathuis. Blijft dat ik niets kan regelen; dus ws. toch en probleem met knoppen of kranen/kleppen van de kachel. Met méér of minder aanjager kan ik nu echter voldoende variëren. Zodat we even op reis kunnen.
Hou mij nog steeds zeer aanbevolen voor gegevens, tekening? over kachel 605. Hoe zit die nu in elkaar? Wat zit waar? Hoe kom je erbij? Wat dat laatste betreft vond ik die (Franse) truc wel patent waarbij de verwarmingsradiator wordt vervangen door even een stukje plastic weg te zagen i.p.v. 7 uur laten sleutelen voor 80 euro per uur. Zo kan het ook; ik hou van dat soort creativiteit en durf.
e de grood
 
Berichten: 187
Geregistreerd: 29 mei 2012, 11:52

Re: verwarming doet niet veel

Berichtdoor joospeugeot » 23 dec 2012, 18:18

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 14 jan 2016, 04:16, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: verwarming doet niet veel

Berichtdoor SV605 » 23 dec 2012, 21:27

Hoi Ed,

mooi dat je toch wat warmte uit het systeem hebt weten te krijgen :D

Kun je in ieder geval naar Zwitserland zonder te bevriezen, eerst je spider-adaptors nog ff regelen :wink:

Nog bedankt voor de gastvrijheid en de koffie !

Goede feestdagen gewenst

Groet

Steven
In een 605 hoef je niet hard te rijden om alles achter je te laten...

Peugeot 607 3.0 2002
Peugeot 607 Ref 2006
Peugeot 605 SRi 1990
Peugeot 107 XS 2007
Avatar gebruiker
SV605
 
Berichten: 582
Geregistreerd: 16 sep 2006, 22:07
Woonplaats: Winterswijk

Re: verwarming doet niet veel

Berichtdoor e de grood » 13 jan 2013, 19:03

We zijn er nog niet.
Ik had dan wel warme lucht maar niet heel heet; en je kon hem niet regelen; niet meer en niet minder.
Regelen deed ik een beetje met de aanjager. Maar sinds vorige week heeft die het ook begeven. En dan heb je helemaal geen warmte meer.
Bij 0 gr. eergisteren in een koude auto naar Leuven op en neer geweest; is eigenlijk niet te doen.
Bart Ebben gevolgd: eerst kijken naar je kachelweerstand, is de module die zit ingebouwd in het aanjagerhuis.
Procedure:
-paneel onder daschboardkastje weghalen
-drie schroeven van aanjagerhuis lossen; aanjagerhuis valt omlaag
-twee stekkerverbindingen losmaken
In werkplaats:
-kabelverbindingen alle drie losmaken
-om bij de module te komen moet het schoepenrad er vanaf; dat gaat niet
-de truc is om de hele motor (met schoepenrad) uit zijn behuizing te trekken
-dat gaat na veel jaren ws. niet; de drie rubber ophangblokken zitten droog en vast
-daarom met een puntige schroevendraaier van opzij in de drie openingen de rubber blokken omhoog wippen
-ev. in een paar keer rondgaan, steeds een beetje
-zo komt de hele motor er uit; rubber blokken invetten met vaseline voor makkelijke montage/toek. demontage
-vervangen module in motorbehuizing is nu kinderspel
Helaas het hielp niet. Kan zijn dat met een nieuwe module het probleem van niet regelbare warmte (rechterknop) is opgelost maar dat is nog niet te zien als de aanjager niks doet.
Motor van aanjager getest; doet het gewoon. Zekering nog een gecontroleerd; OK.
Conclusie: het bedieningspaneel werkt niet meer; in ieder geval de linkerknop (aanjager).
Zoek nu een andere: prijzen 2e hands variëren van 75 tot 200 euri.
Dreig die van 75 nu te bestellen. Als niemand mij daar van af houdt......
Vraag: kan het nog iets anders zijn? Contactslot bijv.?
Dank voor jullie bericht.
e de grood
 
Berichten: 187
Geregistreerd: 29 mei 2012, 11:52

Re: verwarming doet niet veel

Berichtdoor joospeugeot » 14 jan 2013, 03:48

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 14 jan 2016, 04:16, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: verwarming doet niet veel

Berichtdoor e de grood » 31 mei 2014, 01:14

Was een tijdje weg i.v.m. familie-omstandigheden; nog even op dit onderwerp terugkomen nu.
De aanjager bleek OK; het was het gele contactblokje, rechts onder het stuur, dat weigerachtig was. Al eerder op een forum gelezen dat dat ding niet te vertrouwen is (is vaak ook half verbrand/constructiefout). Nog een enkele keer valt de aanjager uit; dan rammel ik even aan dat gele ding en is het weer OK.
Erger is dat de verwarming zelf nog steeds niet te regelen valt. Mij is duidelijk dat het aan het kachelmotortje ligt dat de mengklep moet bedienen; dat is defect en laat de mengklep op één stand staan. Voor mij in de winter aan de koude kant maar goed tot -5; in de zomer al gauw veel te heet, in ieder geval vanaf 10 graden C. Dashboard-operatie is boven mijn macht, denk ik. Daarom heb ik het voorlopig als volgt opgelost: half april haal ik onder de motorkap op het schutboord de twee kachelslangen van die twee parallelle pijpjes (van de kachelradiator) af en verbindt ze met elkaar. Geen verwarming de hele zomer. Half oktober omgekeerde procedure en heb weer een beetje warmte in de winter. Is te doen zo.
Maar liefst zou ik het echt oplossen.
Weet iemand WAAR op de kachel dat motortje zit dat de mengklep bedient? Heeft iemand een tekening van de kachel voor mij? Ik overweeg dan wellicht een 'operatie', ergens een opening maken om toegang te krijgen zonder grote dashboard-operatie....
Alle tips zeer welkom!
e de grood
 
Berichten: 187
Geregistreerd: 29 mei 2012, 11:52

Re: verwarming doet niet veel

Berichtdoor WillemV » 01 jun 2014, 11:48

Als ik met mijn 605 2.0 16v ergens problemen mee had was het wel de kachel c.q. het middenconsele waar alle tiptoetsen zitten. Het ding was op volle kracht aan het blazen of de kachel was koud. Het gele relais toen vervangen en de kachelweerstand De weerstand zit aan de ronde kachel ventilator, welke onder het dashboardkastje zit.
Toen de weerstand vervangen was werkte alles weer naar behoren. Wel moet bij voordat je de module aansluit de twee draaiknoppen in de console op minimum draaien.

De kachelweerstand is gewoon te koop bij winparts voor € 88,88. Alleen..... ik weet niet of dit jouw probleem oplost.

O ja, ik heb geen airco in mijn 605.

Succes
Willem
http://www.winparts.nl/koelsysteem/kach ... 38969.html
BMW 316i touring "99
Yamaha XV750 "91
WillemV
 
Berichten: 229
Geregistreerd: 15 dec 2013, 20:06
Woonplaats: Zaandam

Re: verwarming doet niet veel

Berichtdoor e de grood » 05 jun 2014, 00:33

Mijn 605 heeft wel airco maar ik weet niet of dat iets uitmaakt voor diagnose en oplossing?
Ik heb het bedieningspaneel al eens vervangen door een 2e hands en de module aan het ventilatorhuis ook door een nieuwe. Dat hielp allemaal niet. Ik heb mede daardoor de overtuiging gekregen dat het aan de servo-motor van de mengklep ligt (die ik dus niet kan vinden). Ook al omdat het probleem er altijd in dezelfde mate is: één stand, niet te beïnvloeden door de rechterdraaiknop.
Dat bij aansluiten module beide draaiknoppen op stand 0 moeten staan is nieuw voor me; ga dat uitproberen binnenkort.
Blijft nog wel mijn vraag: wie weet waar het motortje van de mengklep precies zit?
Dank voor jullie meedenken.
e de grood
 
Berichten: 187
Geregistreerd: 29 mei 2012, 11:52

Re: verwarming doet niet veel

Berichtdoor WillemV » 05 jun 2014, 06:57

Ik zal als ik thuis ben even kijken of ik iets kan vinden in het wpb. Ik heb gezien dat ik een boekwerk heb over de airco en naar ik meen over de verwarming. Wellicht staat daar iets bij over die mengklep en als dat zo is dan scan ik de boel wel even in.
De knoppen op nul zetten heb ik niet van mijzelf. De monteur die bij mij de laatste keer de kachel etc repareerde had het daar over. Of het zo is, geen idee.
BMW 316i touring "99
Yamaha XV750 "91
WillemV
 
Berichten: 229
Geregistreerd: 15 dec 2013, 20:06
Woonplaats: Zaandam

Re: verwarming doet niet veel

Berichtdoor WillemV » 08 jun 2014, 18:04

Ik heb een uurtje of wat lopen zoeken in mijn wpb en ik denk dat ik e.e.a. voor je gevonden hebt. Het betreft het plaatje J en de code heb ik, behoudens de letter en cijfer combinaties, gevonden. Ik zat zelf te denken aan 8070 en 8071.

Is het niet wat je in gedachte had, dan kan ik er ook niets aan doen.
Willem
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
BMW 316i touring "99
Yamaha XV750 "91
WillemV
 
Berichten: 229
Geregistreerd: 15 dec 2013, 20:06
Woonplaats: Zaandam

Re: verwarming doet niet veel

Berichtdoor WillemV » 08 jun 2014, 19:15

O ja, er stond ook nog iets op problemcar.
Ik kreeg de link niet goed gecopieerd, dus hier moet je dus op zoeken.

home » Peugeot (Professionals) » Ventilatie/Verwarming werkt niet (goed) (RSS Feed)
BMW 316i touring "99
Yamaha XV750 "91
WillemV
 
Berichten: 229
Geregistreerd: 15 dec 2013, 20:06
Woonplaats: Zaandam

Re: verwarming doet niet veel

Berichtdoor e de grood » 20 jul 2014, 14:40

Dank Willem voor al dit moois! Ik zie je bericht nu pas omdat ik precies op 5 juni het ziekenhuis in vloog en pas weer boven Jan ben.
Ik ga alles nu bestuderen en ben zeer benieuwd.
e de grood
 
Berichten: 187
Geregistreerd: 29 mei 2012, 11:52

Volgende

Keer terug naar 605

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten