Discussie: Klassiek/Modern

Lees vooral ook de FAQ en de disclaimer.
Ook voor vragen en verzoeken aan de moderators kun je hier terecht.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Discussie: Klassiek/Modern

Berichtdoor thijsk » 25 nov 2011, 16:14

Omdat ik regelmatig (heftige en botte) offtopic discussies tegenkom over "klassiek of niet" heb ik er hier een speciaal topic over gemaakt...

Ik begrijp dat het lastig is om vragen over moderne autos te moeten doorzoeken als je alleen geintereseerd bent in klassiekers, maar het is nu eenmaal een feit dat hier ook veel mensen belanden die wat willen weten over hun "nieuwe" peugeot. Bovendien zijn er ook veel vaste bezoekers die het wel leuk vinden om ook bij vragen over de moderne modellen te helpen.
Wat ik graag zou willen bereiken is een oplossing waarbij dit forum een mooie thuishaven (en naslagwerk) kan vormen voor ALLE peugeots.

Om het topic op gang te krijgen hier wat zaken om over na te denken:

- In de naam en de URL van dit forum staat "peugeotforum", voor willekeurige voorbijgangers doet het dus vermoeden dat alle peugeots welkom zijn...
- Wanneer is een Peugeot een klassieker? (En wanneer dus "te" modern?) Jaartal, modelnummer, anders?
- Hoe kunnen we het forum inrichten zodat het voor de meeste bezoekers prettig is? Er zou bijvoorbeeld een scheiding gemaakt kunnen worden in subforums ("Technique classique", "Technique moderne") of misschien zijn er betere opties.
Avatar gebruiker
thijsk
Technisch beheer
 
Berichten: 57
Geregistreerd: 17 apr 2011, 15:20

Re: Discussie: Klassiek/Modern

Berichtdoor jan-03 » 25 nov 2011, 17:47

Meer een vraag voor de Forum veteranen denk ik. Het forum is bestemd voor klassieke peugeot liefhebbers maar waar stopt het.
Ikzelf heb er niet veel bezwaar tegen als iemand met een jongere peu er even niet uit komt en een vraag stelt.
Maar het moet niet overspoelt worden natuurlijk. Misschien dat iemand van deze vetereranen hier wel een aanvaardbare en werkbare oplossing voor heeft.
gr Jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Discussie: Klassiek/Modern

Berichtdoor Gilletti » 25 nov 2011, 17:50

Geen moeite met vragen over modern spul. Daar is ook een apart subforum voor ("Overige modellen").
Ik zie het in ieder geval zoals het nu gaat niet als een probleem. En bot reageren moet je sowieso niet doen.

Mijn mening is dat dit forum wel z'n vooral klassieke karakter moet behouden.
Voor de moderne Peugeots (vanaf de x06) zijn al vele andere fora.
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Re: Discussie: Klassiek/Modern

Berichtdoor Brownie » 25 nov 2011, 18:10

Op zich geen probleem dat hier mensen komen met moderne Peugeots in overige modellen. Misschien is een tweedeling technique classique/moderne wel een goed idee.

Maar de meeste frustatie komt denk ik voort uit het feit dat veel regelmatige gebruikers vooral kijken naar "nieuwe berichten" en zich dan gaan ergeren als er verschillende over een moderne auto tegenkomt. Dat is natuurlijk minder makkelijk op te lossen, of je zou het forum echt in twee overzichten moeten splitsen, oftewel twee forums. Daar is wel iets voor te zeggen vind ik.

Wat betreft de leeftijd van een klassieker. Dat is door de jaren heen een beetje opgeschoven. Na een jaar ofzo kwam 305/505 erbij en een aantal jaar later 405/605 erbij. Best om dit per model te doen lijkt me.
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Re: Discussie: Klassiek/Modern

Berichtdoor joospeugeot » 25 nov 2011, 20:58

er word inderdaad door sommige mensen wel intens gereageerd ja. maar inderdaad komen er mensen op dit forum af omdat er PEUGEOT forum staat, klassiek staat nog altijd tussen haakjes en de meesten zullen t nog helemaal niet zien ook.
mijn mening is dan dat je de mensen duidelijk moet maken dat t om klassiekers gaat en pakweg moet zeggen ca 15 jaar een ouder. dus dan vallen de .07 en .08 en de dubbel nul modellen zowieso af of je moet een splitsing gaan maken waar ook de nieuwere modellen in staan. ik vind t ook wel leuk om ook wel dingen te horen van de nieuwe generatie peugeot's en denk dat we daar allemaal ook misschien wel iets van kunnen leren. heb je de interesse er niet in kun je topic toch overslaan of niet lezen.

of misschien een poll maken of we t alleen op klassiek moeten houden of ook modern spul erbij en kijken wat de forumleden willen

of een topicje maken "lees dit eerst" en dan schrijft wat de bedoelingen zijn op dit forum en mocht er iemand met iets nieuws komen dat je die met een link dan doorverwijst naar bijv een 307 forum of een 406 coupe forum

maar laten we vooral gezellig houden :!:
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Discussie: Klassiek/Modern

Berichtdoor risky » 25 nov 2011, 21:22

Ik sluit mij bij gilletti aan.
mvg
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: Discussie: Klassiek/Modern

Berichtdoor Harrie » 25 nov 2011, 23:09

1) ik lees ALLES, dus ik zie ze allemaal langs komen..
2) soms wordt een vraag zelfs dubbelgepost ( om maar op te vallen??? ) en/of in het verkeerde topic
3) voor alle nieuwe types zijn er per type fora, Bart-peugeot kent ze allemaal, misschien kan Bart die links hier even posten ?
. . ik denk dat mensen met nieuwe types op zo'n nieuw-type-forum sneller en deskundiger worden geholpen als hier.
. . er zijn namelijk maar weinig ( frequent aanwezige -) forummers hier, die kennis van die nieuwe types hebben.
. . en bij veel storingen is het lastig om maar zo 1-2-3 een oplossing of advies te geven.. .meestal schrijft men dan "UITLEZEN" ..
. . en dat kan alleen een Peugeot-dealer of een garagebedrijf die de geschikte apparatuur daar voor heeft, een eigenaar kan dat niet zelf... dus een zinloze kreet
. . als je die persoon niet doorverwijsd naar dealer of vakkundige garage. En dan ben je weer terug bij af..
4) De meeste nieuwe gebruikers die hun vraag over zo'n nieuw type hier posten, zien we na een tijd nooit meer terug... het draagt dus niets bij aan dit forum.
5) De meeste forummers hier hebben vaak een modernere Peugeot voor dagelijks gebruik naast hun klassieker. En die mogen gerust eens over hun dagelijkse Peugeot
. . schrijven, al zie je dat niet vaak gebeuren.
6) In "Autonieuws" hebben we topics over nieuwe Peugeot's, prototypes, etc.,. dat interesseert de meesten wel want we zijn begaan met ons geliefde merk, Peugeot !
7) laten we het inderdaad gezellig houden. 8) Waarbij meteen mijn excuses voor mijn (soms wat onaardige) reacties in de bedoelde topics over nieuwe types. :oops: :roll:

grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Discussie: Klassiek/Modern

Berichtdoor ruit'48 » 26 nov 2011, 08:14

Tja, klassiek of modern , ik kies dan natuurlijk voor klassiek, ik heb helemaal niets met nieuwe auto´s dat is geen
geheim. Toen ik bij mijn afzwaaien in 2002 een bijna nieuwe auto meekreeg heb ik deze binnen een week verkocht
en een 12 jaar oude BX aangeschaft. Ook ik probeer alles te lezen maar heb de neiging om bij nieuw snel van topic
te veranderen. Dus wat mij betreft: "nieuw" & "0ud" gescheiden houden.

Gr. Kees

.
-404 berline 1961 (prod. jaar '60)
Suzuki Baleno Estate 1.8 GTX automatic

Aime ta voiture, soigne~la , conduis bien et conduis toi bien !
Avatar gebruiker
ruit'48
 
Berichten: 6086
Geregistreerd: 22 nov 2008, 20:03
Woonplaats: Goeree ~ Overflakkee

Re: Discussie: Klassiek/Modern

Berichtdoor 305 friesland » 26 nov 2011, 08:53

Ik ben ook van mening dat een forumlid met een nieuwere peugeot en daarnaast nog oude , best wel een vraag mag stellen als iemand hier daar een antwoord op weet is dat mooi.
Maar het is inderdaad zo dat iemand zich alleen aanmeld om zijn vraag te stellen en daar is het niet voor , soms hoor je niet eens of het opgelost is of hoe het afgelopen is .
Maar ja zoveel mensen zoveel gedachten, dit is de mijne. :-)
super auto,s


peugeot 201 1933
peugeot D4A 1956
peugeot 403 pickup 1957
peugeot 403 sedan 1959
peugeot 305 diesel automaat 1984
peugeot 305 break 1986
citroen C3 1400 2003
citroen c5 combi diesel 2005
305 friesland
 
Berichten: 2059
Geregistreerd: 28 feb 2010, 21:36
Woonplaats: de hoeve

Re: Discussie: Klassiek/Modern

Berichtdoor chr. » 26 nov 2011, 19:35

Als men graag dit forum wilt behoeden voor de moderne peugeot dan zal dit toch veranderd moeten worden
Peugeotforum "Le Lion d'Or"

het forum voor liefhebbers van (klassieke) Peugeots


in


Peugeotforum "Le Lion d'Or"

het forum voor liefhebbers van klassieke Peugeots
Peugeot 304 S cabriolet
Afbeelding

Afbeelding
Peugeot; Conçue pour coller à la route.
Avatar gebruiker
chr.
 
Berichten: 2262
Geregistreerd: 14 aug 2004, 23:32
Woonplaats: iets onder het NAP.

Re: Discussie: Klassiek/Modern

Berichtdoor Harrie » 26 nov 2011, 19:44

chr. schreef:Als men graag dit forum wilt behoeden voor de moderne peugeot dan zal dit toch veranderd moeten worden
Peugeotforum "Le Lion d'Or" het forum voor liefhebbers van (klassieke) Peugeots
in
Peugeotforum "Le Lion d'Or" het forum voor liefhebbers van klassieke Peugeots
+1
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Discussie: Klassiek/Modern

Berichtdoor Bengel » 27 nov 2011, 15:57

Zal ik als "MODERNE" Peugeot liefhebber ook maar een duit in het zakje doen.
Als moderator op het 306 forum weet ik als geen ander hoe frustrerend het is als er van die langsvliegers komen en her en der (onzinnige)vragen posten.
Zelf zit ik hier rond te neuzen om wat mechanische techniek op te doen en vind het juist goed dat er een topic "overige modellen" is voor de wat nieuwere auto's.
Wij hanteren de regel dat van elk nieuw lid de eerste 5 posten door een goedkeuring heen moeten om op die manier de boel schoon te houden.
Tja en wat is klassieker ? ik denk (maar dat is mijn mening) modellen die wegenbelasting vrij moeten zijn.
Wie te vroeg naar de keukenhof gaat, gaat naar de knoppen.
Bengel
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 06 jun 2010, 10:00
Woonplaats: Den Helder

Re: Discussie: Klassiek/Modern

Berichtdoor bobofm » 27 nov 2011, 16:40

Ik als hoofdzakelijk forum lezer wil toch graag even mijn visie geven op dit topic.
Persoonlijk zie ik het "probleem" niet.

zoals hierboven al is aangegeven kan het vrij makkelijk opgelost worden door een gescheiden Technique classique & Technique moderne.
Het forum (naam) trekt inderdaad alle peugeot liefhebbers aan zoals het volgens mij ook zou moeten.
Denk zelfs dat het makkelijk zou zijn voor de users om de categorie OVERIGE MODELEN onder te verdelen in meerdere sub categorien (306, 406 ,407 etc etc)
Men kan dan zelf beslissen of men dat topic wil lezen of juist niet.
Feit is dan wel dat de moderator(s) enigzins een oogje in het zeil moeten houden om eventuele mistanden te corrigeren en de user aantespreken.

Dit is dus MIJN visie :mrgreen:
Je voelt je lekkerder in een Peugeot!
bobofm
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 12 apr 2011, 23:48
Woonplaats: Mildam

Re: Discussie: Klassiek/Modern

Berichtdoor pEus » 27 nov 2011, 21:59

Op de reactie van 305 friesland kan ik me volledig aansluiten :!:
Avatar gebruiker
pEus
 
Berichten: 1769
Geregistreerd: 22 jun 2005, 18:24
Woonplaats: Waalwijk


Re: Discussie: Klassiek/Modern

Berichtdoor Harrie » 01 dec 2011, 01:04

bedankt Bart !

is dus duidelijk nu.
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Discussie: Klassiek/Modern

Berichtdoor EH Autoservice » 01 dec 2011, 10:13

De belangrijkste voor 106 , en gedeeltelijk 205 : http://www.rallye.nl :!:
"Je ne sais pas tout des Peugeot , mais ja'i beaucoup d' experience"
Avatar gebruiker
EH Autoservice
 
Berichten: 1015
Geregistreerd: 12 feb 2011, 17:36
Woonplaats: Zierikzee

Re: Discussie: Klassiek/Modern

Berichtdoor Bart-Peugeot » 01 dec 2011, 14:05

@EH Autoservice: staat er bij hoor. ;-)




Ja, nu wel. :mrgreen:
In bezit van een 308 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond

Re: Discussie: Klassiek/Modern

Berichtdoor ton » 01 dec 2011, 15:18

Ik heb eens wat rondgeneusd op de fora die Bart-Peugeot genoemd heeft. Op deze fora spreekt men zich overduidelijk uit waar het forum daadwerkelijk over gaat (307, 406, 508 enzovoorts). Er zijn zelfs fora bij die je vriendelijk doch dringend en grof vragen je vraag elders te stellen. Daar houd ik ook niet zo van, ik vind dat het er hier erg gezellig en gemoedelijk aan toe gaat: HOUDEN ZO ! Ik denk dat als wij hier met het overgrote deel vinden dat het hier gaat over klassieke Peugeots (tot en met -05 serie lijkt mij), je dat dus ook duidelijker zult moeten aangeven in zoekfuncties en forumnaam. dat doen andere fora namelijk ook.

Er zou dan 1 restrubriek kunnen zijn, waar Jan en Alleman (ook ''wij'' ) van alles kwijt kan over zijn moderne Peugeot. Dit heet nu ''overige modellen'', je zou de rubriek iets beter kunnen benoemen, bijvoorbeeld: ''Alles over Peugeot vanaf modelserie -06''.
205, 1991
ton
 
Berichten: 1101
Geregistreerd: 12 mei 2006, 16:48
Woonplaats: Etten-Leur

Re: Discussie: Klassiek/Modern

Berichtdoor Brownie » 01 dec 2011, 17:38

Je kan ook verschillende rechten rechten koppelen aan gebruikers misschien. Zo doen we dat op het 505 forum ook. Bezoekers kunnen maar een klein deel zien, geregistreerden iets meer. Als het na een paar posts duidelijk is dat ze inderdaad aanwezig door hun liefde voor de 505, kunnen ze meer rubrieken en foto's zien. Als ze lid van de club zijn, komen er nog meer rubrieken bij (specifiek voor de club).
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Re: Discussie: Klassiek/Modern

Berichtdoor Bengel » 01 dec 2011, 22:12

Dat lijstje van Bart kan ik wel aanvullen met oneindig veel fora,
ik denk niet dat dat de bedoeling is.

Dit gaat de moderators oneindig veel werk geven om de "klassieker" te beschermen.
Net als de botte vragen kun je die net zo bot verwijderen en een waarschuwings/permanente ban geven.

Mijn mening als "moderne" peug genieter = niets veranderen aan dit unieke forum waar het door ontstaan is.

Genieters voor en met genieters is mijn mening.
Wie te vroeg naar de keukenhof gaat, gaat naar de knoppen.
Bengel
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 06 jun 2010, 10:00
Woonplaats: Den Helder

Re: Discussie: Klassiek/Modern

Berichtdoor jurgen » 12 dec 2011, 11:09

zit hier toch met een beetje een gemengd gevoel te lezen.

Ik begrijp volledig het standpunt van het forum te richten op klassieke modellen en dat de moderne versies van Peugeot dan maar hun eigen forum moeten gaan zoeken. Als 607 rijder is mijn zoektocht dan al meteen over want die zijn er niet.
Wat me ook opvalt op dit forum is de grondige technische kennis. Niet specifiek naar een model toe, maar wel gewoon algemeen gezien dan. En net dat is schrijnend afwezig op de forums waar het over modernere wagens gaat. Ok, die hebben vaak meer electronische problemen, maar ook daar gaat mechanisch wel eens iets kapot. Stel je daar een vraag over hoe je dat moet maken: ga naar de garage. Ik heb het geluk dat ik goed frans kan en mijn gading kan vinden op het grote franse peugeot forum. Maar anderen die enkel nederlands kunnen moeten dan vaak wel naar de garage, terwijl ze met een beetje technische hulp van iemand anders vaak wel het probleem zelf zouden kunnen oplossen.
En dat is net wat dit forum dus wel heeft.
Avatar gebruiker
jurgen
 
Berichten: 128
Geregistreerd: 12 jul 2009, 11:14
Woonplaats: België

Re: Discussie: Klassiek/Modern

Berichtdoor jan-03 » 12 dec 2011, 14:43

Ik denk als je echt ook meedoet op dit forum en uitlegt wat er aan de hand is met je moderne(re) auto, dus eerst je netjes voorstellen en uitleggen waar je mee zit dat er wel een netjes antwoord komt van 1 van de leden die hier kennis of ervaring mee heeft...
Maar echt kennis kun je hier niet verwachten en het blijft vrijblijvend een antwoord van in theorie amateurs ook al zijn er evaren monteurs bij die ook de nieuwere typen onderhanden krijgen..
Ik denk dat aktief meedoen (op het forum) een belangerijke stimulans is voor kennisgevers om informatievragers te helpen..
gr Jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Discussie: Klassiek/Modern

Berichtdoor joospeugeot » 12 dec 2011, 16:26

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 16 mei 2016, 02:20, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Discussie: Klassiek/Modern

Berichtdoor Richard de Leeuw » 24 jan 2012, 21:20

Op dit forum is door de jaren heen een gezellige groep samengekomen van meer- of minder deskundige, maar in elk geval zeer enthousiaste Peugeotisten, die informatie uitwisselen over Het Merk Peugeot en de verschillende modellen.

Ik denk, dat je geen scherpe grens kunt trekken tussen klassiek- en modern.
Alles wat nu mooi en oud is, is ooit nieuw en innovatief geweest en de tijd schrijdt voort.
Wat vandaag nog modern is, is overmorgen klassiek.

Ik heb iets met de auto's die gebouwd zijn in mijn jeugd (jaren '50)
Als de huidige 20-ers dat ook hebben.....

We moeten wel voorkomen, is dat we de reguliere merkgarages in de weg gaan lopen.
Je kan daarom -denk ik- beter een grens trekken tussen actuele- en niet actuele modellen.

Dus zou mijn voorstel zijn discussies over alle modellen toe te laten, die niet meer door de merkgarages ondersteund worden.
Dat zouden die modellen (of uitvoeringen) kunnen zijn, waarvan de productie ~10 jaar geleden of eerder is gestopt.

Een goede rubricering zorgt ervoor dat een ieder die "iets" zoekt niet gehinderd wordt door discussielijnen die hem niet boeien.

Het is wellicht zo, dat er onder de huidige, vaste bezoekers wat minder kennis is van de jongere modellen.
Maar dat is nou juist de kracht van een forum: die kennis bouwt zich vanzelf op in een groep nieuwe gebruikers die zich richt op "het nieuwere spul".
Avatar gebruiker
Richard de Leeuw
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 24 apr 2011, 19:06

Volgende

Keer terug naar Mededelingen over het forum

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten