Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti
Niels104 schreef:Een nieuwe APK heeft de 104 nog net niet. Een remschakelaartje heb ik vervangen, en er zat wat laswerk aan de bodem, die ik niet had gezien.
Vandaag ging het temperatuurlampje op de snelweg branden, ik stoppen bij de pomp, gelukkig was die dichtbij! Het koelwater was al aan de kook Hopelijk is er niet veel schade aan de motor nu. Ik vermoed (!) van niet, want de auto deed het nog goed.
Trouwens, toen ik de 104 had gekocht ging op de terugweg op de snelweg het lampje ook al flikkeren. Is er een bekende 104 koelprobleem waar ik niet vanaf weet?
Ik heb de fan doorgelust zodat ie altijd blaast. Het stuk terug naar huis ging zonder problemen! Ik vermoed een niet zo'n frisse temp-sensor voor de fan. De thermostaat lijkt mij het wel te doen: de kachel wordt lekker warm! Ik zal morgen uit voorzorg het koelwater/thermostaat en temp-sensor voor de fan vervangen, tenminste, als dat een beetje te krijgen is.
Genoeg avontuur met de 104 dus!
tjark63 schreef:Als de motor aan de kook raakt op de snelweg ligt dat beslist niet aan de temperatuur schakelaar voor de fan. De fan hoort tijdens het rijden namelijk nooit aan te slaan (tenzij je constant volgas rijdt en het buiten 30 graden is), alleen in de file of bij stilstand. Dat de kachel lekker warm wordt zegt niets over de thermostaat, het kachelcircuit wordt namelijk niet door de thermostaat afgesloten. Advies: koelsysteem (laten) reinigen, en met name de radiateur die altijd de bottleneck is van het koelcircuit.
Harrie schreef:tjark63 schreef:Als de motor aan de kook raakt op de snelweg ligt dat beslist niet aan de temperatuur schakelaar voor de fan. De fan hoort tijdens het rijden namelijk nooit aan te slaan (tenzij je constant volgas rijdt en het buiten 30 graden is), alleen in de file of bij stilstand. Dat de kachel lekker warm wordt zegt niets over de thermostaat, het kachelcircuit wordt namelijk niet door de thermostaat afgesloten. Advies: koelsysteem (laten) reinigen, en met name de radiateur die altijd de bottleneck is van het koelcircuit.
Sorry, Tjark, da's NIET waar !
Fan slaat aan op temperatuur, door het koelercontact, dus OOK als je rijdt, op landweggetje of autobaan, maakt nix uit !
en thermostaat bepaalt WEL hoe snel je kachel warm wordt
als de kachel niet snel warm wordt, blijft de thermostaat open staan en koelt de koude motor te vroeg te snel af
doordat het al meteen door de radiateur stroomt. De thermostaat zorgt dat het koud even afgesloten blijft zodat de
motor z.s.m. opwarmt en ook de kachel snel warm is, dan opent de thermostaat en blijft vervolgens open.
op autobaan met 120 km/h zal 'ie minder vaak aanslaan vanwege rijwindkoeling, maar dat is geen stelregel.
grt, gediplomeerd 1e monteur Peugeot
Gino schreef:Jammer dat je deze 104 gaat verkopen als pekelbak...........
Geen blijvertje dus.
Grrtz, Gino
Niels104 schreef:Ik heb de stroomverdelerhuis eraf gehaald en met een druppeltje olie gesmeerd. Het geluidje is nu weg. Ik zag echter dat de punten aan vervanging toe zijn. Er zit ook een excentriekje met tandjes in het verdelerhuis. Die zit aan de vacuumvervroeger, zag ik al wel.
Wat doet dat excentriekje?
En waar kan ik aan contactpunten van een 104 komen?
Gino schreef:Woudenberg is het PCN magazijn....
Deze contactpunten liggen niet overal meer op voorraad bij automaterialenshops, want het is een type waar weinig vraag meer naar is.
Kijk op de PCN site voor de openingstijden. Succes, Gino
Niels104 schreef:Nu begrijp ik dat zo'n koppeling goed zelf te vervangen is. De motor en bak kan blijven zitten of niet? Is er wel veel sleutelruimte? Of gaat het net? En wat heb je nodig? Een koppelingset, druklager, maar ook een busje en een pakking? Hoe zit dat met die bus? Vergeet ik nog iets? Ohja, waar haal ik dat vandaan?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast