Met dank aan Richard - Indium!
Demonteren middendeel dashboard Peugeot 505 Phase 2
Ik heb het de vorige keer zo aangepakt:
1) Demonteer het luchtfilter en het isolatiemateriaal bij de blower (foto 1).
De gemonteerde clips kun je er gewoon uitwippen met bv een brede platte schroevendraaier. Voorzichtig met de mat, heeft de neiging om heel makkelijk te breken!
2) Controleer de spanning over de blowerstekker of beter, sluit een reserveblower aan en kijk of deze normaal werkt (foto 2).
Je kunt natuurlijk ook de blower controleren door hem op een andere accu aan te sluiten. In mijn geval dacht ik dat de schuifregelaar defect was omdat de blower het de ene keer wel en de andere keer niet deed. Bleek achteraf dus toch de blowermotor..!
3) Indien de motor normaal functioneert op een andere accu en/of er geen normale spanning over de stekker staat als de schuifregelaar helemaal open staat, dan moet het m.i. de schuifregelaar zijn.
Wisselen van de blowermotor:
1) Koppel de accu los.
2) Koppel de stekker van de blower los.
3) De blowermotor zit met 7 stalen clips (dacht ik) vast aan het ventilatiehuis. In zijn geheel ziet dat er zo uit (foto 3), maar je kunt dus het “huis” gewoon laten zitten (foto 4). Je wisselt dus echt alleen de blowermotor (foto 5). Kwestie van ruimte maken, clips loswippen met een platte schroevendraaier (onderaan heb je een erg korte nodig) en motor wisselen. Kind kan de was doen!
Wisselen van de schuifregelaar:
Dit is wel wat lastiger..! Haal eerst de accu los en verwijder dan je autoradio inclusief zoveel mogelijk snoeren en stekkers daarvan.
1) Verwijder de asbak en verwijder de schroef die er achter zit (foto 6).
2) Verwijder het sierstripje dat bovenaan het dashboard boven de ventilatieopeningen zit door aan de linkerzijde (brede zijde) een schroevendraaier voorzichtig onder de rand te steken en de linkerzijde naar voren te halen. Probeer het niet aan de smalle rechter zijde want daar zit het sierstripje vastgehaakt, dus dan breek je het lipje af… (foto 7 en
3) Nu je de autoradio al verwijderd hebt, kijk je bovenop een enkele schroef die het sierplaatje van daaronder fixeert. Verwijder het schroefje en dan het sierplaatje (foto 9).
4) Aan de bovenzijde van de “autoradioruimte” zitten drie wat kleine zwarte schroefjes die je moet verwijderen (foto 10). Verwijder nu het zwarte deel van de middenconsole waarin de autoradio zat.
5) Nu kun je vervolgens aan de bovenzijde van dezelfde “autoradioruimte” bij (drie?) wat steviger bouten, verwijder deze ook (foto 11).
6) Haal de klep van het handschoenenkastje voorzichtig uit de geleiders door de zijkanten wat naar binnen te drukken en de klep omlaag te laten hangen. Links achteraan (t.h.v. het scharnierpunt) kun je gelijk de armpjes dan zien die de standen van de ventilatieschachten bestuurt. Deze moet je voorzichtig loskoppelen, bv door er een brede schroevendraaier tussen te steken en een kwartslag te draaien (foto 12).
7) Je kunt nu de middenconsole wat naar voren halen waarbij je op moet passen dat je de slangetjes waarmee het ventilatiesysteem bediend word niet lostrekt (foto 13). Mijn ervaring is dat dat niet lukt. Ik heb er extra tie-raps omgedaan omdat ze iedere keer los gingen (foto 14).
Nu kun je bij de schuifregelaar en deze demonteren en zo nodig vervangen. Ik heb de schuifcontactjes ook ontvet en wat bijgebogen (foto 15 en 16).
9) Als je de hele midden console echt “in toto” wilt demonteren zul je meer dan bovenstaande moeten demonteren, maar voor deze klus is dat geloof ik helemaal niet nodig.
10) Pas bij het terugzetten en plaatsen van alle onderdelen er goed op dat de slangetjes voor de ventilatiebediening goed op zijn plek blijven zitten. Bij mij schoten er altijd 1 of 2 los en heb daarom dus tie-raps erom gedaan zodat alles wat strakker zat. Wat ik het lastigste vond was het armpje van de ventilatie weer goed op zijn plaats zetten in de middenconsole. Helaas is mij dat ook na lang friemelen niet gelukt en uiteindelijk heb ik het een kwartslagje versteld, werkt nu gelukkig wel goed.