aankoop 404; nog even wat vraagjes aan de kenners!

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

aankoop 404; nog even wat vraagjes aan de kenners!

Berichtdoor Jeetje » 24 feb 2006, 10:19

Oké dan waarde mede-peugisten: snel hulp gezocht!

Want...

Wellicht gaat het er dan tóch van komen: een 404!

Eigenlijk meer bij toeval dan bewust gezocht! 8)

Toen ik mijn Porsche voor een grote onderhoudsbeurt en apk naar mijn garage bracht, vroeg de garagehouder me of ik mijn auto even achter op z'n terrein wilde parkeren en zo gezegd/gevraagd, zo gedaan. Toen ik wegliep zag ik plotseling een wel zeer bekende daklijn tussen een aantal gestalde auto's (buiten): een bordeaux-rode 404 (laat type -ik denk 1975, dus een van de laatste- al heb ik daar geen verstand van :oops: ) met een beige (kunst)lederen interieur...

De auto verkeert in een redelijke staat van onderhoud al is de motor een drietal jaren geleden door 'mijn garage' volledig gereviseerd; dus dat zit wel goed. Motorisch is de auto dus helemaal top :wink: ...

Ook is er een aantal jaren geleden (ca. 4) héél veel geld in de restauratie van de auto gestoken, maar omdat de eigenaar een tweetal jaren geleden ernstig ziek is geworden, heeft de auto ruim anderhalf jaar lang in weer en wind buiten gestaan zonder dat er aandacht aan is besteed. Op zich ziet de auto er nog -heel- netjes uit. De enige roest die ik heb kunnen ontdekken zijn wat blaasjes op de voorspatborden rondom de koplamp(ringen) (volgens mij een veel voorkomende roestplek bij een 404, of niet?) en bij het linker achterportier zit een licht deukje...

Die voorspatborden zijn -denk ik- destijds bij de 'restauratie' niet vervangen, maar er is toen voor gekozen om de geroeste spatborden te herstellen. Dat is echter altijd vragen om problemen, want die roest komt echt áltijd terug; zeker als zo'n auto buiten wordt gezet en er niet meer naar omgekeken wordt... :evil:

Wat mij wel op is gevallen, is dat de auto (echt) nat van binnen is en er zit hier en daar wat (vocht)schimmel. Ik denk dat dat komt door een lekkend open dak in combinatie met slechte rubbers (vallen bijna uit elkaar).

Al met al een leuk (restauratie)project dacht ik zo; al zou ik die auto 'rijdend' willen restaureren... :wink:

Nu heb ik natuurlijk helemaal geen sjoege van de 404 (al lijkt die technisch wel héél veel op een J7)!

Met de garagehouder heb ik afgesproken dat ik de auto morgen -zaterdag dus- op de brug mag zetten en uitgebreid mag inspecteren alvorens ik een bod uitbreng op de auto...

Waar moet ik bij een 404 op letten?

Is er een soort 'checklist' van zwakke punten?

Zijn er aan het onderstel/bodem bekende roestgevoelige plekken? Waar is een 404 veelal rot?

Graag jullie input!

Enneuuuhhh... Waar zit de achteruit bij die stuurschakeling??? :oops:
Laatst bijgewerkt door Jeetje op 25 feb 2006, 21:01, in totaal 5 keer bewerkt.
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor peppo » 24 feb 2006, 11:45

Om met je laatste vraag te beginnen: als het een 404 van '75 is dan kan de achteruit worden ingeschakeld door de schakelhefboom geheel naar achteren en vervolgens naar beneden.

Mocht het toch zo zijn dat deze bordeauxrode schoonheid wat eerder is geproduceerd (zo tot ongeveer 1967), dan kan de achteruit worden gevonden door de versnellingshandel geheel naar je toe te trekken en dan naar boven te bewegen. Als ik me niet vergis (en ik hoor graag van anderen als dit niet klopt, want dan leer ik ook weer wat) kan je de aanwezigheid van de nieuwe versnellingsbak herkennen aan de grote rubberen knop aan het uiteinde van de versnellingshandel. De handel van een oude bak heeft een veel kleiner hard plastic uiteinde.

Over speciaal roestgevoelige punten van het onderstel kan ik je niets vertellen, dus dat laat ik graag aan anderen over, maar waar je wel even op zou kunnen letten is het eventueel roesten van de achterste wielkasten. Dit kan je controleren door de kofferbak te openen en dan aan weeszijden van de auto goed tussen de wielkasten en het spatbord te voelen. Wanneer dit nog origneel blik is dan voel je (onder het daarover geplakte tapijt) dat er een ronding in zit. Mocht het in het verleden zijn gerepareerd zijn door lassen dan zal je in plaats daarvan voelen dat de ronding niet gelijkmatig, maar in knikjes verloopt. Wat ook interessant is om de voorkant van het kofferdeksel te controleren: tegen de achterruit aan moet er aan het blij een naar beneden lopend randje zitten dat bij een gesloten bak in het rubber valt. Dit randje is ook vaak roestig.

Ik hoop dat anderen ook nog wat tips voor je achterlaten en ik zou het ook erg leuk vinden voor je als de aankoop doorgaat. Succes morgen!
404 Super Luxe uit 1964 (zilvergrijs)
Lease 207 XS Pack 1.6 HDIF (oranje)
peppo
 
Berichten: 223
Geregistreerd: 06 okt 2005, 12:27
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Bert » 24 feb 2006, 15:51

bij een '75 er 404 zit de achteruit versnelling tegenover de 1e versn. het is een beetje "apart" schakelpatroon.

A| 2| | 4
| | |
|-----|-------|
| |
1| 3|

dit is het schema voor 404 modellen t/m model 1977 vanaf model 1978 is het een normaal Hpatroon geworden ( dus met de 1e op de plaats van de "achteruit" )
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Bert » 24 feb 2006, 15:53

dit komt niet helemaal over zoals ik het bedoelde :-(

A 2 4

1 3

ja dit is een stuk begrijpelijker denk ik
vanaf model 1978 ( loopt ong. vanaf sept 1977 - te herkennen aan o.a. een "dikke" knop op het schakelhandel )

1 3

2 4 A

naar wat ik gehoord heb, komt het "oude"schakelpatroon voort uit het rijden in de stad ( waar je over het algemeen in z'n 2 of 3 rijdt en die zitten dan dus mooi tegenover elkaar waardoor je alleen maar je schakelhandel omhoog of omlaag hoeft te bewegen)
Laatst bijgewerkt door Bert op 24 feb 2006, 20:30, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Gilletti » 24 feb 2006, 20:04

Tsja, ik kan eigenlijk alleen maar cc advies geven. Hoewel deze op een heel andere manier geproduceerd werden, doe ik toch een gooi.

De koplampranden had je al gemeld, maar dat is inderdaad een beruchte. Andere roestgevoelig plekken zijn de kokerbalken, onderkant portieren, onderkant voorruit en het plaatwerk rondom de veerpoten onder de motorkap.

Qua techniek zijn er me eiegenlijk geen zwakke plekken bekend, maar je schreef dat deze pas al is opgeknapt.
Bij lange stilstand kan de accu natuurlijk slecht zijn en let ook op platte/vierkante of uitgedroogde banden.
Mijn ervaring is dat de bak (mijn '68 coupé heeft ook de nieuwe met de achteruit achteraan naar beneden) met twee vingers te schakelen moet zijn.

Welke garage is het? Misschien ken ik ze wel.

Heel veel succes morgen!

W
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor Jeetje » 24 feb 2006, 20:51

Welke garage het is??? :shock:

Dat ga ik voorlopig nog niet vermelden... :lol:

(anders wordt ie wellicht nog door iemand voor m'n neus weggekaapt!) :wink:

Ik maak morgen wel even een paar fotootjes.... :D
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor veen » 24 feb 2006, 21:59

Nog een tip, probeer de auto aan de achterzijde op te krikken met de originele krik, want meestal is hij op die punten ook slecht.
Avatar gebruiker
veen
 
Berichten: 369
Geregistreerd: 23 jul 2004, 12:44
Woonplaats: coevorden

Berichtdoor Michiel Mobiel » 24 feb 2006, 22:39

Dat de motor nog goed is, geloof ik graag.
Die dingen blijven maar lopen!

Specifieke roestgevoelige delen kan ik niet noemen, omdat dat uit mijn ervaring zo goed als alle metalen delen betreft.

Aangezien de auto lang buiten heeft gestaan moet je zeker de afwateringskanalen van het open dak even schoonmaken.
De vochtige schimmelgeur is mij wel bekend.

Bij de mijne was er destijds aan de bodem niet veel schokkends te zien en toch kreeg ik natte voeten.
Het water bleek vanuit de afwateringskanalen van het schuifdak door de A-stijlen te komen, wat betekende dat ze van binnenuit plotseling helemaal rot bleek te zijn.
Alles liep zo de kokerbalken in en de rand rond de voorruit was net bladerdeeg, alleen was dat van buitenaf nauwelijks te zien.

Verstopte waterkanalen kunnen dus zorgen voor een rotte bodem, gaten in het schutbord, en rotte A-stijlen.

Hetzelfde, maar in mindere mate, was het geval in de hoekjes onder de achterruit .
Avatar gebruiker
Michiel Mobiel
 
Berichten: 320
Geregistreerd: 11 jun 2005, 00:59
Woonplaats: Apeldoorn

Berichtdoor Evert G.D » 24 feb 2006, 22:48

Vocht binnen komt bij Peugeots met schuifdak heel vaak voor als de afwateringsleidinkjes verstopt zijn. Even met een ijzerdraad erdoor (nou ja, even, als ze goed verstopt zitten is het wel een heel klusje :wink: ) Bij een lang stilstaande auto kan het eigenlijk niets anders zijn.

Tot en met 1967 had de 404 hetzelfde schakelpatroon als de 403. Dus één naar je toe en naar beneden, twee van je af omhoog, drie recht naar beneden vanuit twee en de vier vanuit neutraal helemaal van je af drukken en naar boven. De latere hadden inderdaad het H-patroon en die zijn te herkennen aan een wat grotere hendel met aan het uiteinde een dikke knop.

Als 'ie van '75 is, is het een van de laatste, tot en met dat jaar zijn ze geproduceerd.

SUCCES!!! :lol:
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor 304 coupé » 25 feb 2006, 00:04

mijn pick-up stond ook blank en hij heeft geen schuifdak.
bij mij waren de 2 rubber slangetjes lins+rechts onder het dashboard gescheurd deze zorgen voor de waterafvoer van de paravan (holle plaats voor de voorruit) en dus sijpelde het water altijd op de vloer .de scheurtjes zag je praktisch niet :evil:
une jour Peugeot,toujour Peugeot.

403 -1958
404 rally -1969
304 coupé-1974
505 gruau-1985
605 sri - 1992
205 xad multi- 1993
306 cabriolet 2000
106 sport-2001
508 SW
Peugeot fiets
404 trapauto
304 coupé
 
Berichten: 1239
Geregistreerd: 25 sep 2004, 21:05
Woonplaats: tongeren belgie

Berichtdoor Jeetje » 25 feb 2006, 13:39

Net wezen kijken bij de auto...

Het viel me niet mee, maar ook niet tegen.

Carrosserieel en qua interieur ziet de auto er redelijk tot goed uit. De auto heeft hier en daar wat oppervlakkige roest, maar de randen rond de koplampen zijn roestig (blaasjes) en bij de linker achterdeur is bij het binnenspatbord (voor het achterwiel) een roestgat. De rubbers zijn helemaal gaar. Die 'plakten' zelfs aan de carrosserie waardoor ik aanvankelijk de deuren en de kofferklep niet eens openkreeg. Daarnaast had ik aanvankelijk niet door dat wanneer het knopje van de deur ingedrukt is, het portier open is en ingedrukt open; dus net andersom dan gebruikelijk... :oops: :oops:

Toen ik dat eenmaal doorhad, moest ik behoorlijk aan de deuren rukken om ze open te krijgen, maar al met al zag het er goed uit.

Helaas wilde de auto niet starten (te oude benzine; hij heeft al bijna een jaar niet gelopen en de carburateur is nu vuil).

De afspraak met de garage is nu dat zij de auto volgende week op de brug zetten en 'm helemaal nalopen. Ze gaan beoordelen hoeveel het zal gaan kosten om de auto door de apk te krijgen en ze zullen ook de bodem, ophangpunten etcetera gaan beoordelen (hoe zit 't met de roest?).

Op basis van de info van de garage zal ik vervolgens bepalen óf en zo ja welk bedrag ik ga bieden voor de auto...
Laatst bijgewerkt door Jeetje op 25 feb 2006, 23:29, in totaal 1 keer bewerkt.
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Jeetje » 25 feb 2006, 20:56

Oké...

Hier nog even een update; nu mét foto's...

Ik zit behoorlijk in dubio!

De eerste kennismaking was best positief, totdat ik een en ander eens wat beter ging bekijken. De spatborden aan de voorzijde moeten toch echt vervangen worden. De rest van de auto is echt héél strak en zit mooi in de lak. Het interieur is heel, maar wel héél vies. Ik denk echter dat een sopje met warm water wonderen zal (kunnen) doen.

Het interieur:
Afbeelding

Rondom de ramen is de auto écht strak; geen roest te bekennen. Ook de onderkant van de deuren ziet eruit als nieuw. De auto is superstrak en het plaatwerk verkeert over het geheel genomen in zeer goede staat. Ook zitten er een hoop reserve-onderdelen bij (een setje of 4 knipperlicht/stadslicht combi's in de originele doos (????), divers plaatwerk (maar helaas geen spatborden), een spiksplinternieuwe uitlaat, een nieuwe/reserve voorruit, etcetera, etcetera, etcetera, etcetera....)

Er zit hier en daar wat opervlakkige 'vliegroest' (bijvoorbeeld aan de onderkant van het gootje boven de portieren), maar dat is niets waar ik erg bang van word. Wel voor het rechter achterwiel is er een roestgat ontstaan. Niet groot, maar wel heel storend... Volgens de garage is dat echter geen enkel probleem: stukje erin lassen en opnieuw aflakken en klaar is Klara: het is in ieder geval geen apk-afkeur.

Het roestgat:
Afbeelding

De rubbers in de deursponningen zijn nog goed, maar de rubbers van de kofferklep en de portieren zelf zijn hé-le-maal verteerd; daar is echt helemaal niets van over. Ze zijn zelfs zo verteerd dat ze -in het anderhalve jaar dat de auto buiten stil heeft gestaan- aan de carrosserie waren gaan plakken. Ik moest echt hard trekken om de portieren te kunnen openen.

Ik zal dus in ieder geval nieuwe rubbers moeten aanschaffen. Zijn die nog te koop en wat kosten die? Enig idee?

Op termijn zullen er nieuwe voorspatborden op moeten en dat gat linksachter zal dichtgemaakt moeten worden. Voor de rest hoeft er -denk ik- niets aan de carrosserie te gebeuren. Het chroomwerk is echt super! Dat glimt echt de pan uit...

Het interieur is -dus- heel, maar hééééél erg vies. Bovendien is de auto drijfnat van binnen, waardoor er lichte schimmelvorming hier en daar is waar te nemen. Er liggen ook wat metalen (reserve)onderdelen in de auto die door het vocht wat zijn gaan roesten en die roest is op de bekleding terecht gekomen, waardoor er wat roeststrepen opzitten. Ik ben er niet helemaal van overtuigd dat/of ik die er helemaal afkrijg...

De garage zal nu gaan beoordelen hoeveel het zal kosten om de auto door de apk te krijgen en wat er allemaal moet gaan gebeuren. Op basis van die info zal ik een beslissing nemen, óf ik 'm ga kopen en zo ja, wat ik ervoor ga bieden...

Ik denk zelf dat ik een bedrag om en nabij de 1.750,00 euri zal gaan bieden (mits de onderkant geen verrassingen voort zal brengen en wat het zal gaan kosten om de auto door de apk te krijgen).

Wat denken jullie, is dat een redelijke prijs voor een auto in deze staat?
Wat zou het spuiten van twee nieuwe voorspatborden kosten?
En dat stukje achterin lassen en spuiten?
En de rubbers?


Kijk... Ik weet nu wel exact de staat van de auto: what you see, is what you get. Ik kan er wel eentje van 4.000 euri kopen die is 'gerestaureerd', maar dat biedt geen garantie dat er geen roest binnen afzienbare tijd zal verschijnen, nietwaar? Als bij die restauratie bijvoorbeeld ook de voorspatborden niet zijn vervangen, maar geplamuurd, zit ik over een jaar of 3 in hetzelfde pakket als met deze auto nu... Bovendien kan ik de restauratie nu eventueel spreiden. Eerst maar eens goede spatborden voor een leuke prijs op de kop tikken en dan een keer goed laten spuiten, zodat 'ie er carrosserieel weer strak bijstaat. De deuk in het linker achterportier is niet heel erg. De witte lak die er nu opzit kan weggepolijst worden en wellicht kan de deuk wel worden verwijderd door 'uitdeuken zonder spuiten', want de lak van de auto is niet beschadigd. De overige oppervlakkige 'vliegroest' is echt geen probleem.

dilemma's, dilemma's, dilemma's...

And to end it all with a bang, hier nog even een fotootje van de auto:
Afbeelding

Alle input van jullie is welkom!!!
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Gilletti » 25 feb 2006, 21:07

Antoine, als ik je een persoonlijk advies mag geven: DOE HET NIET.

1750 euro is al een fors bedrag. Als je daar dan nog wat tegenaan wil gooien voor plaatwerk, spuiten, rubbers, hier en daar wat arbeidsloon etc. ben je al gauw nog eens zo'n bedrag kwijt.
En dan nog de twijfel over wat het vocht inmiddels alleemaal al aangevreten heeft.

Pas geleden had Wim een zelfde kleur 404 te koop, maar dan met leer. In een superstaat ging deze weg voor nog geen 3,5 mille...
Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar anders deze: http://www.vandansik.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=4098
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor 404musicboy » 25 feb 2006, 21:26

Beste Jeetje ,
Het is best moeilijk om niet helemaal gek te worden van zo,n auto. Zelf laat ik het altijd een paar dagen bekoelen omdat ik dan weer wat objectiever word. Kan echt helemaal gek worden als ik iets moois zie en het ook nog binnen mijn budget past. Wat hierboven geschreven word is ook wel heel erg waar. Vaak kun je beter een al een heel goed exemplaar kopen dan een 404 met veel werk. De alom bekende peugeot specialisten zullen je dit ook altijd vertellen.

Wat ik er zo van zie op de foto's geeft die roestplek (gat) al behoorlijk wat werk. De rubbers hoef je je weer minder zorgen om te maken. Op de beurzen van het autotron staat altijd een belg die alle rubbers voor een 404 kan regelen. Ik heb ergens een a4 tje met wat adresgegevens van hun. Ze staan goed bekend voor zover ik weet. Ook de 404 vereniging heeft volgens mij bepaalde rubbers zo per meter te koop.

Groet
peugeot 404 (1963) zwart
peugeot 307 (2002) sw 2.0 hdi blue de chine
404musicboy
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 14 feb 2005, 13:30
Woonplaats: beesd

Berichtdoor peppo » 25 feb 2006, 22:18

Jeetje, wat een dilemma. Ik ben het helemaal eens met Gilletti: je weet niet wat dat vocht heeft aangericht. Verder zit ik een beetje met dat gat voor het achterwiel. Wanneer je de foto goed bekijkt zijn er naast dat gat nog een paar anderen in wording.

Als ik je een tip mag geven die ik altijd aan anderen geef en waarvoor ik zelf nooit genoeg karakter heb om hem toe te passen is: ga nog een paar andere 404's bekijken. Er staan er op Marktplaats en Speurders voldoende in allerlei prijsklassen. Ook voor vraagprijzen die je verwacht dat deze moet opbrengen.
404 Super Luxe uit 1964 (zilvergrijs)
Lease 207 XS Pack 1.6 HDIF (oranje)
peppo
 
Berichten: 223
Geregistreerd: 06 okt 2005, 12:27
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Jeetje » 25 feb 2006, 22:49

Al jullie argumenten begrijp ik wel, maar ik heb al eens wat 404'tjes bekeken, maar de kwaliteit van duurdere auto's is ook niet altijd 'je-van-hét'. Die valt me zelfs over het algemeen nogal tegen...

Weet iemand een goede, mooie en strakke 404 te koop dan?

Als ik jullie argumenten eens goed beoordeel, zeggen jullie eigenlijk dat deze auto alleen nog als 'slopertje' geschikt is, maar daar issie toch véél te goed voor?

Wat voor bedrag zou deze auto dan maximaal mogen/moeten kosten volgens jullie???
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Evert G.D » 25 feb 2006, 23:25

Als ex-autohandelaar die 'karretjes' inkocht op de alom bekende Automarkt te Utrecht (in de préhistorie overigens, toen het nog leuk was daar :roll: ) zou ik zeggen: doe een bod van 750 euro en houd dat een mooi poosje vast. Voor 1.750 zijn namelijk veel mooiere exemplaren te koop, kijk maar 's regelmatig op Marktplaats. Daarbij komt dat de handel in klassiekers op dit moment volledig op z'n achterste zit.
Als argument om je bod vast te houden kun je hanteren dat je natuurlijk redelijk wat risico neemt met een auto die lang stilgestaan heeft én nat is van binnen. Bovendien, een roestgaatje lijkt gemakkelijk gemaakt, maar het kost wel geld. Uitdeuken zonder spuiten ook.
Bovendien zal die garage graag van de auto af zijn denk ik. Een auto die er zo 'verslonst' bij staat, verkoop je niet gemakkelijk. Zelf zou ik er hooguit 850 / 900 euro voor geven.

Als je 'm koopt, zou ik 'm op een paar zonnige dagen buiten zetten, deuren open, om te kunnen drogen. Het weer was daar vandaag ideaal voor trouwens, maar daar heb je nu weinig meer aan. Heb ik met mijn 205 cabrio ook gedaan, waarvan de matten nat geworden waren, al was het in dat geval met de kap open :mrgreen: . Eventueel kun je later de vloerbedekking eruit halen en kijken of de isolatielaag goed is gedroogd.

Rubbers zijn idd wel op beurzen te koop, volgens mij heeft de 404 vereniging ze ook op voorraad, maar da's 'ff checken'. Hun magazijn is de 1e en de 30 zaterdag van de maand open, dus zou je a.s. zaterdag kunnen bellen.

Moest lachen om die knopjes van de deuren, idd...bij de 404 werkt het net als bij de 403: knopje omhoog is op slot, ingedrukt is open...! :D
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor 304 coupé » 26 feb 2006, 00:46

heb onlangs een 404 diesel zien staan met zeer goede motor voor 300 euro op 2de hands.be.
volgens de verkoper moest er juist een klein beetje gelast worden aan de dorpel. zulke auto's moet je kopen als het dan nog misloopt sloop je hem en verkoop je de onderdelen, dan heb je je geld terug
auto's van 1750 euro mogen toch al redelijk in orde zijn vind ik als het natuurlijk geen bijzondere modellen zijn , maar 404's vind je nog zat .
dat gat aan de achterdeur maak je niet met "vlug een plaatje erop" want die hele binnenkant is slecht denk ik,dit kun je niet lassen je brand er gaten in. een 404 moet je in belgie kopen, bij jullie zijn die te duur.
er staat er eentje in de spuitplamuur te koop voor 450 euro geloof ik.
une jour Peugeot,toujour Peugeot.

403 -1958
404 rally -1969
304 coupé-1974
505 gruau-1985
605 sri - 1992
205 xad multi- 1993
306 cabriolet 2000
106 sport-2001
508 SW
Peugeot fiets
404 trapauto
304 coupé
 
Berichten: 1239
Geregistreerd: 25 sep 2004, 21:05
Woonplaats: tongeren belgie

Berichtdoor Michiel Mobiel » 26 feb 2006, 00:51

Dat gat in het achterspatbord is inderdaad niet zomaar even een plaatje erop en spuiten.
Het is zo te zien niet zomaar "een gaatje".
Als je gaat schuren en slijpen is de kans groot dat je ontdekt dat je beter het hele paneel kan vervangen.
En wie weet wat je daarachter allemaal nog meer ontdekt.
Avatar gebruiker
Michiel Mobiel
 
Berichten: 320
Geregistreerd: 11 jun 2005, 00:59
Woonplaats: Apeldoorn

Berichtdoor Edzo » 26 feb 2006, 01:22

Helaas....ik kan me hier alleen maar bij aansluiten......inderdaad mikken op een prijs die, als het foutloopt, geen dikke finaciele tegenslag veroorzaakt. (die je nog een beetje kan terugverdienen door hem -nogmaals, als het tegenzit- in onderdelen te verkopen.
Zo'n berekening zou ik voor gaan.......maar ja, ik weet het, het is erg verleidelijk.
Ik ben zelf ook al eens de boot in gegaan met een Chevrolet El Camino dat bleek ook pas toen ik 'm een half jaar had, en gebruikt had. :oops:



:roll: ik sluip zelf al meer dan een jaar om een Talbot Samba cabrio heen.........maar ik ben blij dat ik 'm toen niet vlugvlug gekocht heb....toen hij er nog redelijk fris bijstond, en de prijs ook nog teveel was. Na een jaar ziet hij er een stuk minder uit, dan ik verwacht had, en hij wordt er niet beter op. Maar ja...de prijs zakt al..... :roll:

Groeten, Edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor Evert G.D » 26 feb 2006, 03:14

304 coupé schreef:heb onlangs een 404 diesel zien staan met zeer goede motor voor 300 euro op 2de hands.be.
volgens de verkoper moest er juist een klein beetje gelast worden aan de dorpel. zulke auto's moet je kopen als het dan nog misloopt sloop je hem en verkoop je de onderdelen, dan heb je je geld terug
auto's van 1750 euro mogen toch al redelijk in orde zijn vind ik als het natuurlijk geen bijzondere modellen zijn , maar 404's vind je nog zat .
dat gat aan de achterdeur maak je niet met "vlug een plaatje erop" want die hele binnenkant is slecht denk ik,dit kun je niet lassen je brand er gaten in. een 404 moet je in belgie kopen, bij jullie zijn die te duur.
er staat er eentje in de spuitplamuur te koop voor 450 euro geloof ik.


In Belgie zijn klassiekers inderdaad over het algemeen veel goedkoper, valt me op in advertenties. Scheelt echt honderden/duizenden euro's. Zeker bij Peugeots. Al is het nadeel dat je een kentekenkeuring in Nederland moet doen, die kosten moet je er wel bijtellen. Maar als 'ie in goede staat is, blijft het toch goedkoper om in Belgie te kopen. :lol:
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor Gilletti » 26 feb 2006, 11:05

Evert G.D schreef:
304 coupé schreef:een 404 moet je in belgie kopen, bij jullie zijn die te duur.
er staat er eentje in de spuitplamuur te koop voor 450 euro geloof ik.


In Belgie zijn klassiekers inderdaad over het algemeen veel goedkoper, valt me op in advertenties. Scheelt echt honderden/duizenden euro's. Zeker bij Peugeots. Al is het nadeel dat je een kentekenkeuring in Nederland moet doen, die kosten moet je er wel bijtellen. Maar als 'ie in goede staat is, blijft het toch goedkoper om in Belgie te kopen. :lol:


In mijn zoektocht naar een goede 404 coupé heb ik er twee in België bekeken en die waren beide slechter en relatief duurder dan wat ik in Nederland aantrof.
Maar misschien heb ik wel mazzel gehad?

Nog even over de 404 voor Jeetje:
Ik zou hooguit 1000 euro geven voor de rode 404. Vooral het vochtigheidsverhaal en die roest doet me niet direct warm lopen.
Heb je hem ook nagelopen met een magneet om te kijken hoe de carrosserie destijds gerestaureerd is?
Overigens ziet de auto er voor de rest best netjes uit en het is ook zeker niet mijn doel om hem neer te zetten als "hoogstens goed als donor".

Maar ik heb de auto natuurlijk niet in het echt gezien, dus ik heb het gevoel er niet bij.
Ik neem aan dat je inmiddels op internet al wat vergelijksmateriaal hebt bekeken?
Zelf zou ik iets meer geld uitgeven aan een auto waar voorlopig geen groot onderhoud aan te verwachten is.
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor Peugeot4041973 » 26 feb 2006, 18:36

Een tweelingbroertje voor mij is wel leuk, maar jij mag er géén miskoop aan hebben.

Denk er inderdaad eerst even rustig over na.

Als je hem toch koopt tegen een lagere prijs, heb ik een goed adres voor je om hem op te (laten) knappen. Niet ver bij jou uit de buurt.
Kan je wel een PB-tje sturen als je wilt.

Die Belg op de beurs heeft trouwens géén kofferbakrubber.
Tenminste, niet ten tijde van mijn restauratie begin 2005. Dat heb ik bij Ilbrink in Nibbixwoud gehaald. Maar waarschijnlijk hebben andere 404 specialisten dat ook wel.

Succes en hopelijk géén 404 nachtmerries.
Mijn trotse leeuw brult weer
Avatar gebruiker
Peugeot4041973
 
Berichten: 70
Geregistreerd: 04 mei 2005, 20:21
Woonplaats: Purmerend

Berichtdoor 404 » 28 feb 2006, 20:20

Bij de 404 letten op de balk onder de radiator, het dubbele plaatwerk van de bovenophanging van de voorpoten is vaak slecht bij Nederlandse auto's. Om dit te inspecteren moeten de wielen eraf en dan met een schroevendraaier gaan steken.
Verder zou je de dorpelplaten eraf moeten halen (4 boutjes) om de dorpels te inspecteren. De achterste Wielkasten en de achterste balk met kriksteunen zijn ook vaak slecht en dat is soms moeilijk te zien, pas met een schroevendraaier komt alle ellende te voorschijn. Ik zou als ik jou was een net geimporteerde harde 404 uit Frankrijk zoeken en dan de balken van binnen behandelen met lijnolie of waxoil, in elk geval iets wat niet opdroogt. Succes ermee.
404
 
Berichten: 892
Geregistreerd: 02 apr 2004, 21:14

Berichtdoor Peu204 » 28 feb 2006, 23:49

Het beste is om een harde 404 uit Frankrijk te zoeken. Tegen franse import valt niet op te restaureren. Wim van Boekel zal er vast wel eentje voor je kunnen vinden.

Laatst ook verliefd geworden op een 104, hetgeen van korte duur was.
Gelukkig er niet te veel voor betaald...maar het koste toch geld.

Afgelopen weken heb ik zoektocht op Marktplaats gehouden naar een 205. Van slecht, slechter en minder slecht en af en toe een leuke. Wat een verschillen.

Neem de tijd ook 404's verschijnen regelmatig. Volgende week staat er zeker weer zoiets ergens te koop.

Voor de rode 404 van dit topic zou ik 500,= euro bieden. In mijn ogen heeft de wagen al bijna de status van sloopobject en zal het een aardig duit kosten om de wagen APK gekeurd te krijgen. Hou ook rekening met de remmerij, deze kan nu wel werken maar na een tijdje van echt gebruik problemen gaan geven.

Nogmaals neem de tijd..er is genoeg te koop en overweeg een franse import 404.

Gr.

Henri.
Peugeot 107 Active 2013 (voorheen 204, 305, 504, 205 cabrio RG, 205 Cti, 205 Forever)
Avatar gebruiker
Peu204
 
Berichten: 746
Geregistreerd: 02 feb 2005, 20:29
Woonplaats: Rotterdam

Volgende

Keer terug naar 404

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten