Peugeot 404 1963 2 jaar stil, koelvloeistof, koppakking

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Peugeot 404 1963 2 jaar stil, koelvloeistof, koppakking

Berichtdoor Martijn404 » 22 apr 2019, 20:58

beste Peugeot vrienden!

De APK van mijn 404 is inmiddels al enige tijd verlopen, maar hij is nog steeds verzekert (Wel geschorst) maar met het lekkere weer heb ik toch wel weer zin hem te poetsen er mee te rijden! De 404 berline uit 63 naast de dagelijkse elektrische e-golf :)

Afbeelding

Het laatste wat ik me kan herinneren is dat hij heet liep en er wat olie uit pruttelde. Kortom stap 1 was even het luchtfilter eraf, bougies nakijken (die waren prima) en slang van koelwater aan bovenzijde radiator, dit was het aanzicht :(

Afbeelding

De hoop was het blok van boven af uit elkaar te halen, kop, cilinder huis, alles na te kijken, carter pan van onder eruit, eventueel nieuwe pakkingen etc maar gaandeweg krijg ik het idee dat de bovenzijde niet los te maken is en volgens mij het hele blok er uit moet (heb geen motorbloktakel).

Afbeelding

Die gedachte wordt bevestigd in deze service manual

https://docs.wixstatic.com/ugd/75893e_1c66a63eb3b54a809e13cc9b3ad8fffa.pdf

Ter info hij stond iets verder, heb de accu even uit de e-golf gehaald, in de peugeot gedaan (past daar een grote accu in zeg :D ) gestart en naar achter gereden. Starte bijna in 1 keer (twee keer) en behalve wat geurtjes liep alles soepel en klonk alles prima.

Ik zou graag jullie advies inwinnen over de beste weg vooruit, toch een motorbloktakel huren en hem er helemaal uit halen of is er een andere weg ? Alvast bedankt voor je reactie.
Laatst bijgewerkt door Martijn404 op 22 apr 2019, 23:06, in totaal 1 keer bewerkt.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

404 Berline 63
Martijn404
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 10 okt 2015, 22:17

Re: 404 twee jaar stil gestaan, koel "vloeitstof"

Berichtdoor Kees » 22 apr 2019, 21:26

De kop kan er af met het blok in de auto hoor: https://www.peugeot404vereniging.nl/ins ... vangen.htm
Groeten van Kees
Avatar gebruiker
Kees
 
Berichten: 612
Geregistreerd: 05 aug 2004, 22:28
Woonplaats: Amsterdam

Re: 404 twee jaar stil gestaan, koel "vloeitstof"

Berichtdoor Martijn404 » 22 apr 2019, 22:22

Hoi kees, super bedankt ! dat zou het aanzienlijk eenvoudiger maken.

Het kleppendeksel zelf zit met twee centrale bouten vast (sleutelwijdte 11). Draai deze los, maar trek ze er niet uit, want aan de binnenkant bevinden zich afdichtrubbertjes die dan naar beneden vallen.


Ik ben die niet tegen gekomen.

Toch nog even gekeken, voel ik me even stom. Ik dacht dat die bout alleen die kam vast hield waarom ik die tweede negeerde geen idee. Ik had helemaal niet verwacht dat die deksel er met maar 2 bouten uit zou komen. Fluitje van een cent, alleen 13 in plaats van 11. Zie het resultaat, het moge duidelijk zijn dat er iets fout gaat met de koelvloeistof.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar dit gaat alles een stuk overzichtelijker en makkelijker maken, hartstikke bedankt !
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

404 Berline 63
Martijn404
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 10 okt 2015, 22:17

Re: 404 twee jaar stil gestaan, koel "vloeitstof"

Berichtdoor Kees » 22 apr 2019, 22:45

In de instructie wordt het uitlaatspruitstuk ook losgehaald, dat zou ik laten zitten, alleen de uitlaatpijp losnemen. Als je het spruitstuk loshaalt heb je kans dat er draadeindjes afbreken.
Wat je probleem betreft, hopelijk is het alleen de koppakking. Als je pech hebt is er een rubber ring van een van de cilinderbussen lek maar ik zou eerst maar eens proberen alleen de koppakking te vervangen. De bussen laten zitten. Groeten, Kees
Avatar gebruiker
Kees
 
Berichten: 612
Geregistreerd: 05 aug 2004, 22:28
Woonplaats: Amsterdam

Re: 404 twee jaar stil gestaan, koel "vloeitstof"

Berichtdoor Martijn404 » 22 apr 2019, 23:03

Dankjewel Kees, dat uitlaatspruitstuk twijfelde ik inderdaad ook aan om los te halen. Maar met mogelijke van afbreken van draadeinde laat ik dat zeker zitten.

Ik had het meeste al los (dynamo er af, slanger etc)

Afbeelding

uitgebreide foto's gemaakt van kabelboompje en aansluitingen. Voor het afnemen van de cilinderkop heb ik hulp (mijn beste vriend is een zeer bedreven auto technicus en liefhebber). We hebben eerder de achteras en het dif vervangen (zie https://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=7&t=27997) en alle remmen gecontroleerd en ontlucht.

Ik neem aan dat ik naast de koppakking ook een pakking nodig heb voor de waterpomp en de carterpan

Afbeelding

Afbeelding

verder een nieuw benzinefiltertje en een oliefilter. Vergeet ik dan nog iets ?
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

404 Berline 63
Martijn404
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 10 okt 2015, 22:17

Re: Peugeot 404 1963 2 jaar stil, koelvloeistof, koppakking

Berichtdoor Kees » 22 apr 2019, 23:15

Mooi dat je hulp hebt. De waterpomp hoeft er ook niet per se af, tenzij je de kop wegbrengt voor revisie. Is misschien geen gek idee, gelijk geschikt maken voor loodvrij/lpg of misschien is dat al gebeurd?
Even opletten dat je de goede koppakking haalt, die van het latere type is anders. Best eentje met een siliconen randje en van een goed merk nemen, de pakkingen van metaal en asbest oid zijn moeilijker lekvrij te krijgen.
Avatar gebruiker
Kees
 
Berichten: 612
Geregistreerd: 05 aug 2004, 22:28
Woonplaats: Amsterdam

Re: Peugeot 404 1963 2 jaar stil, koelvloeistof, koppakking

Berichtdoor Martijn404 » 22 apr 2019, 23:26

Hij is reeds geschikt voor loodvrij en LPG, daar ga ik maar vanuit daar hij op zowel loodvrij als LPG rijdt.

Gezien de witte zooi, lijken wel zoutkristallen in de bovenzijde van de koelwater ingang is mijn eerste idee alles schoonmaken zodoende het idee de waterpomp er af te halen.

Ik zal foto's blijven posten van alle stapjes en het resultaat. Kees, en andere alvast dank en voor het huidige en toekomstige mee denken !

@Kees enig idee waar het beste die pakking te kopen ? Ik heb de 404 vereniging gemaild, en kom dit online tegen

https://www.franzose.de/en/Peugeot/404/ ... ichtungen/
https://www.auto-onderdelen24.nl/peugeo ... koppakking

dit is prima te doen qua kosten

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

404 Berline 63
Martijn404
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 10 okt 2015, 22:17

Re: Peugeot 404 1963 2 jaar stil, koelvloeistof, koppakking

Berichtdoor Frank.04 » 23 apr 2019, 08:44

Even inhaken:

Wat mij slim lijkt is om eerst de zaak te diagnosticeren en dan pas te gaan demonteren.

Je zegt dat het initiële probleem was dat de motor te heet werd en dat er ergens olie lekte.

Vraag 1): waar lekte de olie?

Vraag 2): verloor je ook koelvloeistof?

Bij een auto uit '63 kan het heel goed dat het heet worden te maken heeft met een slechte radiateur.

Olie lekken kan op veel plaatsen, ook bij de krukaspoelie en uit het kleppendeksel.

In al deze gevallen is de kop losnemen niet nodig.

Ik begrijp uit je verhaal dat de kop al aangepast is, dus wellicht is recent al de koppakking vervangen.

Ook zeg je dat de motor goed start en fris loopt.

Mijn sterke advies is dan ook om eerst even de auto beter te onderzoeken zonder lukraak onderdelen te vervangen.

Wat ook verstandig is: tap de motorolie af en kijk of deze wit is.

Zo nee, olie verversen en eerst eens gaan rijden.

Zo ja dan wijst er en sterke pijl richting koppakking dan wel voetpakkingen, maar ook dan heb ik de nodige twijfel.

Witte sludge in het kleppendeksel zegt niet alles, dat ontstaat ook door condens en weinig gebruik.

Dan als laatste: wanneer je de carterpan van onder wilt verwijderen is het nodig op de motor los te nemen va de steunen en deze op te krikken dan wel om de voortrein te laten zakken.

Succes!
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: Peugeot 404 1963 2 jaar stil, koelvloeistof, koppakking

Berichtdoor Martijn404 » 23 apr 2019, 10:36

Hoi Frank.04, dank voor je bijdrage! Dat is ook een optie, ik zit alleen met de troep uit de bovenzijde van de radiator slang naar het blok

Afbeelding

Hoe ga ik dat schoon krijgen zonder de kop te verwijderen. Alles er uit peuteren en dan doorspoelen met water ?

Er is nog een plek waar ik slijm / witte olie ben tegengekomen, ik zou echter de naam niet weten. Op de tekening hieronder staat een rode pijl, daarop zit een rubberen slang die onder de auto uitkomt die zat vol slijm.

Afbeelding

De laatste keer rijdend kan ik me herinneren dat ik olie zag bij de bestuurderszijde van de auto maar had toen ter tijd een foto moeten nemen want kan me niet meer exact herinneren waar. Qua plek zou het uit deze slang gekomen kunnen zijn.

Ik zal in ieder geval eerst even de olie aftappen vanavond en een kijken wat er uit komt. Ik upload weer een foto.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

404 Berline 63
Martijn404
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 10 okt 2015, 22:17

Re: Peugeot 404 1963 2 jaar stil, koelvloeistof, koppakking

Berichtdoor Martijn404 » 23 apr 2019, 21:40

Flink mijn best gedaan maar een geen bevredigende afsluiting :( Het verslag

Als eerste olie afgetapt, die was toch schoner dan ik had verwacht. Wel wat wit maar niet dramatisch

Afbeelding

Afbeelding

Kleppendeksel en kop schoongemaakt

Afbeelding

Afbeelding

Alles weer aangesloten, waterpomp met slang schoon gespoeld daarna hele systeem en voor nu even gevuld met water. Bij de Action 5 liter olie gehaald en ging er bij geheel in, stokje stond mooi tegen de max aan.

Toen, accu uit de golf en interieur lampje ging branden ! Contact om, 1 x tik, en daarna alles uit, incl interieur lampje. Accu pool los en waar vast weer alles oke, op contact gaat goed, alles gaat branden, starten en 1 x tik en uit.

Ik heb alles exact gelijk aangesloten (er is niet zoveel los geweest). Alles met foto's duidelijk vastgelegd en twee keer gecheckt, alles zit goed.

Er is tijdens demontage 1 ding fout gegaan, maar weet niet of dat de oorzaak is (hoop het maar).

Deze is tijdens het demonteren er niet goed uitgekomen

Afbeelding

Hij ziet er nu zo uit :

Afbeelding

Ik had hem gestript en verwachte een koperen kabeltje maar het zijn een soort vezels ?

Zou dit het euvel kunnen zijn ? En wat is de oplossing :( Ben een beetje teleurgesteld

Kabeltje inmiddels gevonden alhoewel 55 cm wel lang is

https://www.auto-onderdelenexpert.nl/beru-993561
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

404 Berline 63
Martijn404
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 10 okt 2015, 22:17

Re: Peugeot 404 1963 2 jaar stil, koelvloeistof, koppakking

Berichtdoor Pininfarina504 » 23 apr 2019, 22:38

Beetje vies blok, zit vast veel prut in, ingedikte olie en veel kalk en kristallen van koelwater.
Zoals Frank al zei, radiateur kan ook dubieus zijn en verder als je koelkanalen in het blok gedeeltelijk dicht geslibd zijn, krijg je evenzo koel problemen.
Koppakking, zeg maar minimaal 50% kans dat deze eruit ligt.
Alles heel goed schoonmaken, ook de radiateur en even goed de temperatuur in de gaten houden, eventueel thermostaat eruit.
Alles moet optimaal in orde zijn m.b.t. koelcircuits ....04's, anders al heel snel problemen. Op LPG wordt de motortemperatuur sowieso al hoger.
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2497
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Re: Peugeot 404 1963 2 jaar stil, koelvloeistof, koppakking

Berichtdoor Martijn404 » 23 apr 2019, 22:49

Joepie we hebben leven !!

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=aJ0Qi_jvMc8[/youtube]

Hij start niet door bobine kabel.

toch nog even nagedacht en dacht opeens aan de plus kabel naar de startmotor, die ging nu onderlangs. Dus toch maar even op schade nagekeken, die is er niet best aan toe.

Afbeelding

Kabel is compleet stuk daar, die moet dus vervangen en maakte dus sluiting bij starten.

Morgen avond met nieuwe bobine kabel proberen en update plaatsen. Stuk blijer :)
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

404 Berline 63
Martijn404
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 10 okt 2015, 22:17

Re: Peugeot 404 1963 2 jaar stil, koelvloeistof, koppakking

Berichtdoor Martijn404 » 23 apr 2019, 22:58

Pininfarina504 schreef:Beetje vies blok, zit vast veel prut in, ingedikte olie en veel kalk en kristallen van koelwater.
Zoals Frank al zei, radiateur kan ook dubieus zijn en verder als je koelkanalen in het blok gedeeltelijk dicht geslibd zijn, krijg je evenzo koel problemen.
Koppakking, zeg maar minimaal 50% kans dat deze eruit ligt.
Alles heel goed schoonmaken, ook de radiateur en even goed de temperatuur in de gaten houden, eventueel thermostaat eruit.
Alles moet optimaal in orde zijn m.b.t. koelcircuits ....04's, anders al heel snel problemen. Op LPG wordt de motortemperatuur sowieso al hoger.


Dank voor je reactie ! De radiator lekt sowieso aan de bovenzijde, die is dus aan vervanging toe.

Ik heb alles doorgespoeld met -veel- water, de uitvoer van de voorzijde van het blok naar de achterzijde liep goed. Kwam een constante straal water uit, goed gekeken wat er in eerste instantie uit kwam en er kwam geen troep mee (kristallen, kalk).

Olie vandaag vervangen met voordelige Action olie om te zien of hij schoon blijft of weer wit wordt (dan koppakking vervangen). Daarna uiteraard nieuwe olie, filter en koelvloeistof.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

404 Berline 63
Martijn404
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 10 okt 2015, 22:17

Re: Peugeot 404 1963 2 jaar stil, koelvloeistof, koppakking

Berichtdoor Pininfarina504 » 24 apr 2019, 08:58

Uitstroom zegt niets.
Gaat om de koelkanalen, in de radiateur.
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2497
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen


Keer terug naar 404

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten