Dillema met bekleding

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Dillema met bekleding

Berichtdoor RobinHoed » 01 feb 2018, 21:49

Uitgaande van de advertentie tekst is het interieur van de 404 volledig origineel.

De zijpanelen voor zijn zwaar verkleurd tot geel, met hier en daar extreem donkere plekken
De bekleding is nog prachtig gaaf en ziet er precies zo uit als in een originele Nefkens folder uit die tijd.

Alleen is de stof bovenop de achterbank verkleurd en lichter geworden. Denk dat dit het effect is van de zon / warmte.

Maar dat brengt mij op het volgende dillema.

A) Een auto is om gereden te worden, dus geniet van de originaliteit en ga lekker tour ritjes maken of ga lekker op vakantie met de Franse dame.
B) Dek de achterbank af met een (hand)doek om verdere verkleuring te voorkomen en wellicht ook de stoelen ivm slijtage / zweten in de Franse zon
C) Koop andere stoelen / achterbank met bv mooi cognac gekleurd sky en sla de originelen op achter de zolder schotten zodat deze in uitzonderlijke staat verkerende stof bewaard blijft (ben pas 44 dus kan nog heel wat jaren rijden...)

Dus denk gooi het in de groep.

De zijpanelen lijkt me trouwens een soort plastic, geen leer. Benieuwd of de gele verkleuring nog weg te krijgen is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
203 Fourgonnette - 1953 "Jean-Marie"
203 Berline - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 731
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Dillema met bekleding

Berichtdoor RondeB » 01 feb 2018, 23:01

ehhh..jahhh...daar heb je wel een puntje :P

Oud kunststof blijft oud kunststof, verhard,verkleurd, doe je weinig aan....
De achterbank en stoelen is wat anders. In ieder geval gevoelig voor scheuren want ook oud. Skai-achtige bekleding doe ik eigenlijk standaard een plaid over als het nog mooi is. Dit geval vind ik dat weer wat minder want dat schuurt over de stof. Tenzij je handig bent met naald en draad zodat je het wat passend kan maken als stoelhoes. Voordeel is wel dat je dan een leuk stofje kan uitzoeken. Zo laten is riskant maar wel zo origineel, het ding en toeschouwer mag best weten dattie op leeftijd is, toch? Maak je aardig wat kilometers is andere stoelen en bank misschien wel de beste optie naar mijn idee, geef iig een rustiger gevoel. Wel de opslag ff goed regelen, droog en warm of vochtig of hongerige muis.... is ook niet best. Beter ff navraag naar doen 8)

lastige overweging... :-|
RondeB
 
Berichten: 2552
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: Dillema met bekleding

Berichtdoor Gilletti » 02 feb 2018, 00:54

Gewoon lekker rijden met je 404 hoe hij nu is.
Een beetje patina is toch alleen maar mooi?

Hoeveel zal het slijten als hobby auto?
En wat de toekomst brengt zie je dan wel weer.
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Re: Dillema met bekleding

Berichtdoor Ivovanduijn » 02 feb 2018, 08:01

Het is inderdaad het mooiste soort interieur wat er is .Als je bang bent dat de bekleding stuk gaat door gebruik kan je onder de stoel bekleding zelf een veel steviger bekleding maken. De originele hoezen zitten er dan alleen op voor de mooi en hebben dan niets meer te verduren. Ik heb dit gedaan bij mijn auto s en de stoelen zitten dan ook fijner. Van veren onder het schuim maak ik een geheel door ze aan elkaar vast te maken met bv een waslijn. Daar boven op een laag van bv een stevig camping matrasje met daar omheen een stevig stuk canvas die ik dan vast naai aan het frame. Dan de originele bekleding er weer op.
Ivovanduijn
 
Berichten: 305
Geregistreerd: 17 aug 2010, 07:00
Woonplaats: Utrecht

Re: Dillema met bekleding

Berichtdoor EJH405 » 03 feb 2018, 12:28

Hier een fan van Peugeot youngtimers.. Ik sta er dus redelijk blanko in en zie op de foto's niks dat mij echt zou storen! Ik zie een prachtige volkomen originele 404, wat leuk!!

Ja het is in het design wat typisch dat die zijpanelen geel zijn, maar wellicht vond men dat toen wel heel hip ? Het ziet er netjes uit, erge vlekken kon ik niet vinden.

De achterbank is al verbleekt, daar doe je niks meer aan, waarschijnlijk gaat het nu niet zo hard meer. Als er mensen meegaan die niet stil kunnen zitten (kinderen enzo) zou ik er wel een plaid overheen leggen.

Die tip voor het verstevigen van de voorstoelen klinkt goed, zou ik doen vóór een lange vakantie-trip.
--
Peugeot 405 break 'Vendome' 2.0 BVA 1995 Vert Sorento
Eerdere auto's: Lancia Delta 2009 1.4t-jet, Citroën C4 coupé VTR+ 1.6hdi 2005, Peugeot 405 GRX 1.6 1992
Avatar gebruiker
EJH405
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 09 mei 2017, 00:10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Dillema met bekleding

Berichtdoor RobinHoed » 04 feb 2018, 11:29

Bedankt voor de tips allemaal !
Zelfs een 4e optie bij gekomen dankzij Ivo. 8)

Zoals de auto nu is vind ik prachtig, dus laad hem voorlopig zo en kan altijd ingrijpen als ik zie dat de stof begint te slijten als er veel kilometers gemaakt zijn.
Vraag kwam meer naar boven omdat er nu een complete set in cognac kleurig skai te koop staat op marktplaats voor een in mijn ogen relatief mooi prijsje.
Reden van aanschaf van de auto is om op vakantie te gaan of lange weekendjes weg.

Ik ken Europa eigenlijk helemaal niet goed, eigenlijk altijd buiten Europa op vakantie geweest op een enkele stedentrip na. 2 Jaar terug voor het eerst een auto vakantie gedaan in Noorwegen, een fantastische trip en vorig jaar een weekje langs de Moezel. Nu dat ik het oldtimer virus te pakken heb …… liever in stijl. Als eerste trip Route national N7 in gedachten. (wish me luck).

Dus misschien toch maar eens goed naar de tip van Ivo kijken ondanks 0 skills met naald en draad.
Zie het vastmaken van de veren nog niet helemaal voor me, maar ik zal eens gaan kijken of ik het ergens in een ander draadje tegenkom.

Merci
203 Fourgonnette - 1953 "Jean-Marie"
203 Berline - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 731
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Dillema met bekleding

Berichtdoor Kees » 04 feb 2018, 13:02

Inderdaad mooi origineel interieur! en een fijne auto.
Ik had ook zo'n interieur in mij 61er, helaas gaat de stof snel scheuren als je er veel mee rijdt. Ook is het schuimrubber eronder waarschijnlijk grotendeels vergaan, kun je zien aan het gele poeder dat zich onder de stoelen verzamelt.
Het is een idee in elk geval dat schuimrubber te vernieuwen, dan rekt de stof niet zo erg als je er op gaat zitten. Maar een stel andere stoelen voor gewoon gebruik is misschien het beste als je de originele set heel wilt houden.
Ik heb bij mijn auto nieuwe hoezen genaaid van gordijnstof die er goed op lijkt. Gaat alweer jaren mee.
Groet, Kees
Avatar gebruiker
Kees
 
Berichten: 612
Geregistreerd: 05 aug 2004, 22:28
Woonplaats: Amsterdam

Re: Dillema met bekleding

Berichtdoor LOSANGE48 » 04 feb 2018, 13:34

'
Had in mijn '61 er ook de zelfde soort stof. Heb alleen de voorstoelen omdat ze compleet doorgezeten waren vervangen door
jongere (1966) exemplaren van een iets andere kleur rood. Het heeft me nooit gestoord en niemand heeft er ooit iets over gezegd.
Gewoon rijden en genieten van die 404. Wees er trots op !
Un losange à tout épreuve..!
Avatar gebruiker
LOSANGE48
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 19 dec 2017, 12:57
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Dillema met bekleding

Berichtdoor Dirk85 » 05 feb 2018, 16:58

Kees schreef:Inderdaad mooi origineel interieur! en een fijne auto.
Ik had ook zo'n interieur in mij 61er, helaas gaat de stof snel scheuren als je er veel mee rijdt. Ook is het schuimrubber eronder waarschijnlijk grotendeels vergaan, kun je zien aan het gele poeder dat zich onder de stoelen verzamelt.
Het is een idee in elk geval dat schuimrubber te vernieuwen, dan rekt de stof niet zo erg als je er op gaat zitten. Maar een stel andere stoelen voor gewoon gebruik is misschien het beste als je de originele set heel wilt houden.
Ik heb bij mijn auto nieuwe hoezen genaaid van gordijnstof die er goed op lijkt. Gaat alweer jaren mee.
Groet, Kees


Dat laatste. Het schuimrubber vergaat. Daardoor duwen de veren meer in het stof en slijt dat sneller. Ik heb dat recent nog bij mijn 203 gedaan. http://peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=15&t=30724 Niet dat het bij mij nog de originele bekleding is, daar geloof ik niks van. Maar het past mooi, dus laat ik het lekker zo.
203 C 1956 - Citroen 2CV 1988 - Volvo V60 T8
Dirk85
 
Berichten: 285
Geregistreerd: 17 apr 2017, 12:23
Woonplaats: Weert


Keer terug naar 404

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten