tussenlager cardanas

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

tussenlager cardanas

Berichtdoor es225 » 07 dec 2017, 12:26

Heeft iemand ervaring met een versleten tussenlager van de cardanas? Dat zit ter hoogte van de smeernippel op de cardantunnelbuis. Wat zijn de symptomen en hoe is het te vervangen (uiteraard na uitbouw van de achteras)?
JW
1972 Peugeot 404 XC7 berline
1958 Harley-Davidson FL
1943 Harley-Davidson WLC
es225
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 05 apr 2006, 13:20
Woonplaats: Bussum

Re: tussenlager cardanas

Berichtdoor A.B.203 » 07 dec 2017, 13:48

heb er zelf geen ervaring mee. Op dit forum staat wel informatie over dit lager oa bij 203/403. Het blijkt vrij moeilijk vast te stellen waar mechanisch geluid vandaan komt.
Komt de herrie uit de versnellingsbak, het tussenlager of uit het cardan. Als je een cardan met een bronzen kroon en wormwiel cardan hebt dan adviseer ik je om dat eerst grondig te inspecteren.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: tussenlager cardanas

Berichtdoor es225 » 07 dec 2017, 16:18

Dank voor je verwijzing naar de demontage. Het is de vraag of het aan het lager ligt. Ik heb door de olievulopening de tanden van het bronzen wormwiel geïnspecteerd. Dat ziet er nog prima uit. Bij het draaien aan de achterwielen geen rare geluiden. Wel zeer heftige trillingen bij 90 km per uur. Duidelijk anders van karakter dan trillingen door wielonbalans, die herken ik wel. Onmogelijk vast te stellen waar vandaan (bij die snelheid onder de auto hangen gaat niet lukken). De trillingen zijn sterker naarmate er meer gas gegeven wordt. Dit alles in de vierde versnelling. In de derde versnelling zijn er ook trillingen bij 90, alleen staat de motor dan ook aardig te razen en kan je niet lekker het gaspedaal intrappen omdat de motor dan wel heel snel heel hoog in de toeren schiet. Er zijn hier helaas geen steile hellingen zoals op de snelweg onder Luik waar je ook in drie veel gas kunt geven... Overigens rijdt de zaak weer als een zonnetje als de snelheidsmeter op 110 staat. Rara...
JW
1972 Peugeot 404 XC7 berline
1958 Harley-Davidson FL
1943 Harley-Davidson WLC
es225
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 05 apr 2006, 13:20
Woonplaats: Bussum

Re: tussenlager cardanas

Berichtdoor sander203 » 07 dec 2017, 21:59

Gevoelsmatig zeg ik dat een slecht lager geen onbalans zal veroorzaken, behalve als de hele binnenring los ligt. Maar dat had je wel gemerkt. De aandrijfassen en de steekassen lijken me in eerste instantie geen hoofdverdachten.

Ik denk nog even aan die twee rubber blokken die aan de kop van de cardanbuis in dat grote draaipunt hangen. Dat lijken me balansgewichten, bedoeld om de eigen frequentie van één en zover te veranderen dat deze buiten de gangbare toerentallen valt. Zijn die aanwezig en heel?

Eerste stap is mijns inziens het verwisselen van de wielen, bij voorkeur van een andere auto zonder problemen. En anders voor&achter omruilen en es kijken wat er dan gebeurt.
Voor en achter lijken eenvoudig te onderscheiden maar ik ben er al es lelijk mee de mist in gegaan met mijn 304 cabrio. Had zelfs al een voorwiel gewisseld toen er een achterband met een karkasbreuk de geest gaf.
sander203
 
Berichten: 547
Geregistreerd: 09 nov 2004, 13:07
Woonplaats: van Ewijcksluis

Re: tussenlager cardanas

Berichtdoor Mike Tippett » 09 dec 2017, 05:40

Ik had dit probleem één keer in een sedan van 1963 404. Op de een of andere manier had het lager de smeerschroef op de grond gesmeerd en de droogtrommel kon nogal wat schommelen.

Controleer hiervoor door het smeerpunt los te draaien en te meten hoe diep in het gat u kunt tikken. Als het meer dan 1,5 - 2,0 cm is, dan is dat uw probleem.

Het lager kan heen en weer worden gereden in de behuizing met een lange ronde stok en het achterwaarts en voorwaarts hameren. Meestal is er voldoende oud vet en andere smeermiddelen om dit gemakkelijk toe te laten. Het is ook mogelijk om het lager op deze manier te verwijderen en te vervangen. Dat is wat ik deed.

Het geluid dat een kloppende aandrijfas maakt is ZEER luid en het is vrij eenvoudig om te bepalen waar het vandaan komt. Leg je hand op de tunnel tijdens het rijden en het zou duidelijk moeten zijn. Succes.
1966 Peugeot 404 Coupé Injection 4598609 in restoration 2017-21
2006 smart BRABUS Canada 1 cdi cabriolet
2008 Mercedes-Benz B 200 5 speed
Register your 404: https://recensement.leclub404.com/
Avatar gebruiker
Mike Tippett
 
Berichten: 1082
Geregistreerd: 28 jan 2009, 04:05
Woonplaats: Ladysmith BC Canada

Re: tussenlager cardanas

Berichtdoor Michael » 09 dec 2017, 11:21

Ik heb het speciale gereedschap wel liggen, kom maar lenen.
Maar controleer eens maar eens de hoogte slag ed van de achterwielen. Verder loopt de kruiskoppeling er weleens uit.

Ik heb weleens aan de Spaans / Franse grens een 404 pick-up laten staan met het zelfde probleem, niet meer mee te rijden !!
Later met een oplegger opgehaald bleken de achterwielen een hoogte slag te hebben van 2 cm !
In ieder geval 2 mooie ritten.
404 familiale
404 pick-up 1972/78/79 werkpaarden
404 pick-up kipper
404 oplegger combinatie
404 coupe 1967 grijs
404 pick up verlengd
404 pickup "DANGEL"
403 pickup
504 pickup en sedan
202 pickup
Avatar gebruiker
Michael
 
Berichten: 1239
Geregistreerd: 31 maart 2004, 22:59
Woonplaats: brummen

Re: tussenlager cardanas

Berichtdoor es225 » 09 dec 2017, 17:38

Dank mensen, voor jullie tips en het leenaanbod voor het lagertrekgereedschap!
Vandaag de auto opgebokt. Ik kan de schuifmaat 12,5 mm In de cardantunnel steken, het lijkt me dat die dan stuit op het lager, dat derhalve mooi op zijn plaats zit. Overigens heeft de smeernippel 11 mm schroefdraad, het lijkt er op dat die tevens de functie heeft het lager op zijn plaats te houden...
De vier inbusbouten waarmee de cardantunnel aan het staartstuk van de versnellingsbak bevestigd is zitten goed vast. Ik heb de antitrillingsblokken (batteurs) vervangen door andere, de verbinding tussen de stalen gewichten en het rubber leek wat losjes.
De ophanging van de versnellingsbak is door de olie aangetast. Opkrikken van het staartstuk laat een flinke spleet zien onder het staartstuk, die ik tijdelijk met een stalen strip heb opgevuld. Op zoek naar een nieuwe ophangbeugel!
Ik kan amper hoogteslag in de wielen zien, het zal hooguit een millimeter zijn. Ik heb voor- en achterwielen omgewisseld.
Als het zout van de weg is verdwenen, hopelijk volgende week, een proefrit maken. Gas er op, gas er af, ontkoppelen, viaduct op, viaduct af, bochten van snelwegopritten, etc.! Blijft het probleem, dan de kruiskoppeling maar eens omruilen...
JW
1972 Peugeot 404 XC7 berline
1958 Harley-Davidson FL
1943 Harley-Davidson WLC
es225
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 05 apr 2006, 13:20
Woonplaats: Bussum

Re: tussenlager cardanas

Berichtdoor es225 » 05 jul 2018, 12:52

Kruiskoppeling vervangen loste het probleem ook niet op. Uiteindelijk het differentieel maar gedemonteerd. Bronzen wormwiel bleek ingepit! Aan beide kanten van de tanden. Wormwiel was al eerder (150 duizend km geleden) omgedraaid. Altijd Castrol R40 gebruikt, elke 10 duizend km vervangen. Toch vreemd dat binnen duizend km het differentieel zo sterk kan achteruitgaan, van fluisterstil tot onhoudbare trillingen...
Uit de verzameling wormwielen de beste geselecteerd, omgedraaid gemonteerd, vier nieuwe lagers er bij, en weg waren de trilli gen! Alleen zingt de achteras nu bij remmen op de motor. Dat was bij de vorige omdraaiactie niet het geval. Een proefritje naar Italië gaf, ondanks de bergpassen, geen verslechtering, dus zo moet het maar. Of zal ik een nieuw wormwiel kopen bij Aventure Peugeot? Die hebben er echter, anders dan bij womwielen voor andere modellen, geen stalen worm bij. Ik weet niet of alleen het wormwiel vervangen wel zo zinvol is. En het is prijzig... Van de andere kant, ik heb toch een hoop lol van mijn 404, en een hobby mag wat kosten, toch?
JW
1972 Peugeot 404 XC7 berline
1958 Harley-Davidson FL
1943 Harley-Davidson WLC
es225
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 05 apr 2006, 13:20
Woonplaats: Bussum


Keer terug naar 404

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten