geen druk op het koppelingspedaal

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

geen druk op het koppelingspedaal

Berichtdoor marcel180 » 27 nov 2017, 19:44

Beste mensen, aanvankelijk bleef het koppelingspedaal naar beneden hangen als hij werd ingetrapt.
De bovenste koppelingscylinder bleek in het reservoir enorm roestig, de remolie leek wel roestwater.
Deze cylinder heb ik vervangen voor een nieuwe en de hele zaak ontlucht met een remontluchter via de cilinder aan de bak.
Lucht zit er niet meer in.
Het pedaal komt goed terug nu maar ik heb totaal geen druk en de auto kan niet in een versnelling geschakeld worden als hij loopt.
Dan zal de onderste cylinder ook wel vervangen moeten worden neem ik aan?
Voordat ik de bovenste cylinder verving wilde hij overigens nog wel schakelen met wat kunst en vliegwerk.

Hoe krijg je nou die onderste cylinder los zonder de boel te slopen?
de borgring heb ik uit de sleuf, moet de pen er achteruit die de versnellingsbak bedient?, en zo ja hoe gaat dat dan? moet het stuurhuis eruit?, als ik het zo inschat zal hij er net niet langs kunnen.
Kan ik de zaak warm stoken, en zo ja hoe warm?
Ik heb er ook nog een 504 staan met exact hetzelfde probleem, daar heb ik al wel twee bussen kruipolie op leeg gespoten en voorzichtig warm gestookt maar het zit zo vast, het lijkt wel een geheel met de bak, met geen mogelijkheid los te krijgen.
Wie weet hoe ik dit moet doen?
marcel180
 
Berichten: 188
Geregistreerd: 03 aug 2006, 18:11

Re: geen druk op het koppelingspedaal

Berichtdoor Frank.04 » 27 nov 2017, 20:06

Waarschijnlijk is het ontluchten toch niet helemaal gelukt.

Dat is bij Peugeot 04 haast niet mogelijk met de door jou genoemde ontluchter, althans het is mij nooit gelukt.

Vrijwel het enige wat werkt (naast 1000 keer koppelen) is om de werkcilinder via de nippel van olie te voorzien en deze naar boven te stuwen.

Dit kan bijvoorbeeld met een injectiespuit, maar ook door de koppelingsnippel te verbinden met een remnippel.

Beide nippels open, rempedaal enige malen bedienen en klaar is Kees.

Bij de 504 kun je eindeloos rondpompen, bij de 404 pomp je van het ene reservoir in het andere, dus opletten qua overstroming.

Ik zou de werkcilinder vooralsnog niet verdenken aangezien deze het voor de reparatie nog deed.

Bij de 504: met heet stoken heb ik tot nog toe altijd de cilinder los gekregen, wel smolt soms het rubber!

Succes!
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: geen druk op het koppelingspedaal

Berichtdoor marcel180 » 27 nov 2017, 20:37

Via de onderste cylinder olie inbrengen... dat had ik nog niet geprobeerd!!
Dit kan wellicht ook met een olieslipje, hiermee had ik ook al olie in het gat van de bovencylinder laten lopen.
Ga ik doen!!
Dank voor de tip!
Dan zal ik de 504 nog eens warm gaan stoken, ik was steeds bang dat de "houder" van de bak breekt of scheurt.
marcel180
 
Berichten: 188
Geregistreerd: 03 aug 2006, 18:11

Re: geen druk op het koppelingspedaal

Berichtdoor Michael » 27 nov 2017, 20:37

De lucht krijg je er ook uit door het terugslag klepje in te drukken, maar van onderuit is idd handiger. Let op dat je het pedaal niet indrukt als je het klepje indrukt.
Bij Peugeot hadden ze niet door dat lucht opstijgt in een vloeistof , daarom de nippel handig op het onderste punt ......
404 familiale
404 pick-up 1972/78/79 werkpaarden
404 pick-up kipper
404 oplegger combinatie
404 coupe 1967 grijs
404 pick up verlengd
404 pickup "DANGEL"
403 pickup
504 pickup en sedan
202 pickup
Avatar gebruiker
Michael
 
Berichten: 1239
Geregistreerd: 31 maart 2004, 22:59
Woonplaats: brummen

Re: geen druk op het koppelingspedaal

Berichtdoor marcel180 » 28 nov 2017, 23:44

Waar zit dat terugslagklepje dan?
marcel180
 
Berichten: 188
Geregistreerd: 03 aug 2006, 18:11

Re: geen druk op het koppelingspedaal

Berichtdoor Frank.04 » 29 nov 2017, 00:07

In het reservoir van de hoofdkoppelingscilinder (bij de 404!), je krijgt wel olie aan je vingers!
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: geen druk op het koppelingspedaal

Berichtdoor marcel180 » 29 nov 2017, 23:20

Het is gelukt!!, de koppeling heeft druk en hij schakelt!!
Ik heb inderdaad dat klepje ingedrukt en er kwam heel veel lucht uit, nu wel, ik had dit bij nader inzien ook al eerder gedaan maar toen kwam er niets.
Hij doet het in elk geval weer.
Dank voor uw tips, het was weer een leerzame dag!!
Op naar het volgende grote probleem: de remmen maar dit zal ik onder een nieuw onderwerp omschrijven
marcel180
 
Berichten: 188
Geregistreerd: 03 aug 2006, 18:11


Keer terug naar 404

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten