deB's 404 Break Super Luxe '67

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: deB's 404 Break Super Luxe '67

Berichtdoor Frank.04 » 03 okt 2016, 10:57

Sorry, inderdaad moet ook de vooras enigszins zakken.

Bij de 404 zitten speciaal daarvoor op een plaats langere bouten, die afstand is voldoende.
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: deB's 404 Break Super Luxe '67

Berichtdoor 403diesel » 03 okt 2016, 13:35

Kantelende zuiger heb ik ook al aan zitten denken maar dat wordt meestal flink minder als de motor opwarmt. Tenzij het echt gaar is maar dan is olieverbruik waarschijnlijk tenzij bijvoorbeeld de zuigerveren onlangs vervangen zijn en wel de uitgesleten cilinderbussen zijn gebruikt. Kan natuurlijk altijd.
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: deB's 404 Break Super Luxe '67

Berichtdoor Kees » 03 okt 2016, 21:44

Bij kantelende zuigers moet het lawaai minder worden als je de onsteking later zet.
Heb eens een blok laten reviseren dat daarna maar bleef rammelen, bleek er uiteindelijk een van de zuigers verkeerd om gemonteerd te zijn...
Avatar gebruiker
Kees
 
Berichten: 612
Geregistreerd: 05 aug 2004, 22:28
Woonplaats: Amsterdam

Re: deB's 404 Break Super Luxe '67

Berichtdoor Frank.04 » 03 okt 2016, 23:33

Wat is de verklaring hiervoor Kees?

De ontsteking later zetten helpt wel tegen pingelen, maar waarom zou het (mechanische) kantelen minder worden?
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: deB's 404 Break Super Luxe '67

Berichtdoor Kees » 04 okt 2016, 11:58

Toen ik dus een jaar of twintig geleden een blok heb laten reviseren bleef dat maar rammelen, door de ontsteking later te zetten werd het een stuk minder.
Na openmaken bleek er dus een zuiger verkeerd om te zitten.
Avatar gebruiker
Kees
 
Berichten: 612
Geregistreerd: 05 aug 2004, 22:28
Woonplaats: Amsterdam

Re: deB's 404 Break Super Luxe '67

Berichtdoor RondeB » 24 dec 2016, 01:08

Kleine update.
Laatste maanden wegens druk met hele andere dingen weinig gedaan aan de 404. Amper gereden ook. Wel een plan bedacht voor de winter. Definitief besloten de motor er uit te halen en open te trekken, dan maar meteen alles. Koppeling kan dan ook nagezien worden en de lekkage aan de versnellingsbak ook maar verhelpen. Bijklusjes: 1) de vloer goed bekijken, preventief behandelen en er een echt 70ties kokosmattensetje in snijden. 2) Als ik heel veel tijd overhou de voorschokbrekers vervangen.

Vanmiddag de auto terug gekregen van de garage aan de overkant met verse APK :D De 404 moest namelijk in april 2017 nog een keer voor APK. Ik mezelf natuurlijk direct weer druk opleggen want krijg ik dat ding wel op tijd af. Totdat oude Peugeotvriend Jitze met de prachtopmerking: "wrom nu niet?" kwam.....ehhhh...ehhh jah , wrom niet. :roll: Dussss..afgelopen woensdag auto aan geslingerd, hop naar APK en hop afgekeurd :mrgreen: Remverschil achter te groot...gek hè meneer RondeB. Maanden stilstand en dan na 25 meter hobbelen de remmentestbank op. Afijn, boel open, beetje schoon en gangbaar maken en klaar, verder niks loos. APK gereed.

Afgelopen weken heb ik wel m'n expeditieruimte annex heftruck stalplaats annex pallets en andere zooi opslag, annex zwaarkartonrilmachineruimte annex hobbysleutelhok wat intensiever aangeveegd dan anders en een plek gemaakt voor de 404. Kan ik mooi binnen werken. Hokje ietwat vol misschien....maar goed, iedere morgen als ik binnen kom zeg ik tegen mezelf : "dat ding is niet groot en staat gewoon absoluut niet in de weg". Ik ga er van uit dat het went. Kan het grote sleutelen beginnen, planning voor oudjaar motor d'r uit. Wordt vervolgd alhier..... 8)

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door RondeB op 15 jul 2017, 21:41, in totaal 1 keer bewerkt.
RondeB
 
Berichten: 2552
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: deB's 404 Break Super Luxe '67

Berichtdoor jacqabe » 24 dec 2016, 10:15

Goed bezig man, kun je zomer 2017 weer vele en veilige kilometers maken.
Zijn die kokosmatten nog steeds te krijgen dan?
Uiteraard veel sleutel succes en plezier gewenst!!!
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: deB's 404 Break Super Luxe '67

Berichtdoor pauldevries » 14 jan 2017, 01:31

Wel een erg mooie manier om de ruimte vullen, zo met de 404 :mrgreen: 8) 8) 8)
--))
pauldevries
 
Berichten: 950
Geregistreerd: 09 okt 2011, 15:39

Re: deB's 404 Break Super Luxe '67

Berichtdoor RondeB » 16 jan 2017, 17:56

En alweer drie weken verder 8) In het vorige bericht de mededeling gedaan dat ik voor de jaarwisseling de motor er uit wilde hebben, nouwwww...gelukt :D
Tussen kerst en nieuw had ik nog zijdelings wat te doen met een 203 avontuurtje en een 50 jarig huwelijk en gewoon druk met m'n kleine bedrijfjuh maar nog tijd zat over om met de 404 te beginnen.
Voordat ik begon wilde ik toch eerst nog ff de compressie meten van het blok, gewoon voor het idee. De compressiedruk viel best mee ,had wat hoger gemogen, maar ja, oude motor. In de cilinders 1 t/m 3 was het nagenoeg gelijk, in de 4de cilinder een stukkie hoger maar binnen de marge . Kon er niet echt iets blaartrekkends aan ontdekken. Uitbouwen van de losse meuk was met een paar uurtjes en wat bakken koffie zo klaar. Motor los en dan kom je tot de ontdekking dat het hijsjuk waarvan ik dacht dat dat al zo'n 25 jaar lag te verstoffen op zolder er niet meer is. Geen idee waar dat gebleven is ook. :roll: Dan maar uit een stuk hoeklijn en kettingen iets nieuws in elkaar rammelen, met een paar bouten vast gezet op een lepel van de heftruck en d'r uit dat ding.

Eénmaal opgehangen in het motorbokje het blok eens nader gaan bestuderen. Deksels er af, foto's maken en tot de conclusie komen dat het blok inwendig flink vervuild is en dat er een gloed nieuwe koppeling in zit :shock: maar dan ook alles, plaat,drukgroep,druklager... had ik niet verwacht ! Tuurlijk was me wel opgevallen dat de motor nog niet zo heel veel kms terug uit de auto was geweest, alles zat net iets te mooi los en je zag sporen van schoonmaken. Versnellingsbak hing er wel duidelijk al minstens 50 jaar onder. Getuige de vuiligheid en vastgerotte koppelingswerkcilinder.
Afbeelding
Na nieuwjaar was de nieuwsgierigheid te hoog op gelopen om nog langer te wachten met demonteren van het blok, razend benieuwd naar de oorzaak van het ratelen,rammelen en tikken. Plus het eigenlijk alleen op de snelweg iets te warm lopen van de motor. Als eerste de kop er af. Kopbouten er uit : hmmzz... kopervet.... Die is er dus ook al eens vanaf geweest. Eerste rammeloorzaak ook meteen gevonden: de tuimelaars zijn behoorlijk in geslagen....vandaar dat het kleppen stellen wat minder lekker ging :-|

De koppakking was ook vrij vers. De pasvlakken op de kop en blok zijn wel wat gecorrodeerd maar ik kon geen echte doorslag punten ontdekken , die pakking zal wel afgedicht hebben..m.a.w. da's niet de oorzaak van het warmlopen geweest. Kleppen gedemonteerd, weinig bijzonders te melden. Geen rare slijtage of overmatige speling in de klepgeleiders. Ze liggen ook niet overdreven diep in de zittingen. Denk dat ik ze opnieuw inslijp en dan met nieuwe klephoedjes zo weer terug. Volgende inspectiepuntje de stoterstangen met stoterbussen. Stangen zien er goed uit, niet krom of zo ook. De bussen er uit gehaald, nagemeten, viel ook mee, 1 bus is wel wat verder ingesleten maar zat niet op de plek in het blok waar het tikken het luidst was :-)

Omdraaien het blok en tijd voor de krukas.....Carterpanpakking ruim voorzien van siliconensmots, ook los geweest blijkbaar. Bleek ook wel want het oliezeefje was nagelschoon....hoogst ongebruikelijk bij een oude motor. Oliepompje er af en uit elkaar. De oliedruk leek goed (niet opgemeten) maar inwendig blijkt het pompje aardig ingesleten. Die moet maar niet meer terug. Pompje van het sloopblok open, bruikbaar, schoonmaken klaar. Tijd voor het lagerwerk. Dat viel dus weer enigszins mee. Hoewel..ik had liever een totaal uitgelopen lager gezien, niet dus, gesleten, groefje hier en daar maar slecht...neuh. De krukas zit wel boordevol sludge en zooi. Daar moet ik ff flink mee aant werk. De kruktappen zijn mooi glad, daar ga ik verder niks meer aan doen. Geen slijperij en overmaat lagers. Nokkenas ziet er prachtig uit, ook niks meer aan doen.
Volgende hoofdstuk : de zuigers en bussen demonteren. De boringen van de cilinders zijn op zich mooi glad, wel een rand dus ingesleten. Zuigers er eerst maar uit. En BAM ! daar hebben we wat... :shock: van 3 zuigers de bovenste zuigerveren aan gort.....en aan de slijtage en breukvlakken te zien allang ook. Daar hebben we het tikken 8)
Pistonpennen er uit, gaat wel erg makkelijk...Toch small end speling? dan weer een tikoorzaak erbij. De lagerbussen maar vervangen. Toen het volgende klusje, de cilinderbussen demonteren. bij het demonteren van het sloopblok merkte ik al dat een trekker toch wel erg fijn is. De eerst paar mm willen nog wel maar dan begint het grote knoeien op een uiterst dun randje...met alle risico's van dien. Dusss.....Willie Wortel in aktie.... Ik beschik over een ruime voorraad aluminium sluitwit, mooie stevige blokken in meerdere formaten. beetje hoofdpijn, beetje zagen, beetje vijlen, beetje boren, trekker geboren. :lol: Bussen waren er zo uit. EN direct oorzaak warmlopen gevonden ! De achterste 2 cilinders waren aan de liggende zijde compleet ingepakt door roest,smurrie en zooi. Kon geen druppel koelwater meer langs !! Alleen dit al rechtvaardigt deze hele motordemontage 8) :o
Afbeelding

Na een dagje schoonmaken en verder inspecteren van de losse onderdelen concludeer ik dat de motor gewoon aan een beurtje toe is :D De nodige onderdelen versleten, kapot en vervuild.

Webshoppen dan maar, zien wat er leverbaar is. 404Club magazijn is me (helaas) net iets te ver weg, kost me gewoon een dag, sorry....... Setje zuigers en bussen, lagerwerk, pakkingset, nieuwe stoterbussen...enz.

De versnellingsbak er ook onderuit. De lekkerij is toch wel behoorlijk en ik kan er nu makkelijk bij. Hoewel...wat een gedoe zo zonder brug. Denk dat ik bij montage van de hele bende de motor met bak tegelijk inbouw...lukte met de 403's iig altijd goed, zal met 404 ook wel gaan ? De Koppelingswerkcilinder zat flink vast. Met geduld en goed soppen met WD40 kwam die los. Bekeken en direct in de oudijzerbak, ga ik geen tijd meer insteken. Na wat geworstel kwam de bak dan onder de auto uit. Na het schoonmaken van de buitenkant het staartstuk gedemonteerd want daar de bekende BA7 olielekkage langs de asjes van de schakelstangen.. Uiteraard heb ik al hier op het forum gezocht naar info hierover en gevonden 8) Gaat dus een klusje symptoombestrijding worden want de lekkage daadwerkelijk verhelpen gaat 'm niet worden vrees ik en zoeken naar een beter staartstuk beschouw ik maar als een kansloze missie.. Ik ga aan de onderzijde van de bak een heel simpel olielekbakje met absorbtiematje monteren. Regelmatig schoonmaken, heb je in ieder geval niet constant plasjes vettigheid onder de auto.De bak schakelt verder prima.

Laatste actie was afgelopen weekend. De boel moest schoon. Motorblok, cilinderkop,versnellingsbak en motorruimte. In de sneeuwbuien de hogedrukspuit er op 8) Mazzeltje dat m'n Legervoertuigensleutelmaat langs kwam met een extra voorraadje Dasty schoonmaakmiddel. Hij heeft eigenlijk amper Peugeot-sleutelervaring dus zag wel wat uitdaging. Helaas kwam die in z'n zondagse kleren met Armani design muiltjes aan.....Hem snel in een 80ties Peugeotoverall gehesen en hoppa, aant werk :mrgreen:

Nadat alles weer schoon, droog en licht ingevet was begonnen met schuren van de motorruimte, komt versch laagje verf op, het oog wil ook wat. :P dan nog ff de onderdelen binnen hebben en het opbouwen kan weer beginnen :D , verslag volgt wel weer... 8)
Laatst bijgewerkt door RondeB op 15 jul 2017, 21:53, in totaal 3 keer bewerkt.
RondeB
 
Berichten: 2552
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: deB's 404 Break Super Luxe '67

Berichtdoor jacqabe » 16 jan 2017, 19:23

Prachtig verslag! Mooi dat je de oorzaak van het tikken en warmlopen hebt gevonden Ron, weer een ergernis minder.
Succes met de opbouw.
Groet, Abe
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: deB's 404 Break Super Luxe '67

Berichtdoor A.B.203 » 16 jan 2017, 20:39

Super Ron dat je de tijd en moeite hebt genomen om steeds foto's te maken en die bij het verslag te plaatsen. Leken zoals ik zijn heel dankbaar voor je tekst en uitleg.
Uiteindelijk is je moeit niet voor niets geweest, er was wel degelijk iets mis. Wat zal je 404 straks weer lekker snorren na zoveel liefdevolle aandacht.
Zijn er trouwens nog ergens grote kokosmatten te koop welke als 1 geheel, dus van de linker naar de rechterdeur kunnen worden ingesneden ?
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: deB's 404 Break Super Luxe '67

Berichtdoor RondeB » 16 jan 2017, 23:06

A.B.203 schreef:.
Zijn er trouwens nog ergens grote kokosmatten te koop welke als 1 geheel, dus van de linker naar de rechterdeur kunnen worden ingesneden ?

jacqabe schreef:Zijn die kokosmatten nog steeds te krijgen dan?


Ik heb er nog niet echt naar gezocht, zag wel met een simpele googlebeweging dat het vanaf rol verkrijgbaar is. Zal dan wel niet die ouderwetsche dikke kwaliteit van vroeger zijn. Misschien maar beter ook want begonnen vaak als snel te rafelen aan de kanten. Heb je allemaal plukken kokos in je bounty onder het rijden.... 8)
RondeB
 
Berichten: 2552
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: deB's 404 Break Super Luxe '67

Berichtdoor 403diesel » 17 jan 2017, 00:49

Motortje aanpakken, als die er toch uit is gelijk motorruimte spuiten, ohw gelijk even kijken naar...,ik ken het, zo begon het bij mij ook :mrgreen:
Mooi dat je de boel los hebt gemaakt. Die zwarte drab eruit. Gaat uiteindelijk een keer fout, zeker als je eens een keer wat modernere olie erin gooit. Koeling is ook wel lekker als dat een beetje werkt. Is bij Peugeot toch al niet zwaar overbemeten.
Heb je straks alle slijtdelen nieuw zodat je er weer een tijd tegenaan kan.

Mooi project.

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: deB's 404 Break Super Luxe '67

Berichtdoor Gilletti » 17 jan 2017, 09:07

Goed bezig! Zo zie je maar dat een verse koppakking nog eigenlijk niks zegt over de algehele staat van het blok.
Het lijkt me lekker sleutelen daar in je werkplaats. En die 404....wat een mooie kleur is het toch.
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Re: deB's 404 Break Super Luxe '67

Berichtdoor RondeB » 29 jan 2017, 00:25

En weer een stukje verder :D

In het kort...motorruimte is intussen weer wat zwarter. Geen 1ste klas spuitwerk maar gewoon met kwast en roller. Functioneel, tis geen restauratie :-) Verder hier en daar wat kleine dingetjes opgeknapt en/of gerepareerd.

De versnellingsbak is ook weer klaar om terug geplaatst te worden. Het lekken langs de schakelasjes maar gelaten voor wat het is. M'n aanvankelijke plan om er een permanent lekbakje onder te monteren ga ik uitvoeren. Dan zo 8). Wel nog ff het gemak van dit forum benadrukken....In m'n enthousiasme had ik dus hoppa het staartstuk er af gehaald. Wel eerst gelezen hoe, dus bak in z'n vrij, arm naar achteren en eraf. Boeltje nagekeken, geconstateerd dat die lekkerij verhelpen inderdaad een vervelend klusje is (oftewel ik leer dr wel mee leven), nieuwe keerring er in gezet en vervolgens never nooit meer dat staartstuk terug kunnen zetten :roll: Nodige keren pogingen gedaan, nodige keren mezelf afgevraagd of ik misschien toch een andere hobby moet zoeken en de nodige keren alle handboeken in Duitsch, NL en Fransch heen en terug gelezen.Tot dat je bedenkt dat er een Forum is :P Topic met het zelfde probleem al snel gevonden....Pininfarina504 bedankt voor je uitleg !! :D viewtopic.php?f=48&t=26041&p=253609&hilit=versnellingsbak+staartstuk#p253609 .

Nog een ontdekking gedaan.....Al eerder schreef ik over de vuiligheid in het blok en ook over de kanalen in de krukas. Vanmiddag dat ding dr nog eens bij gepakt. Ik had al eerder met de spuit en ontvetter door de kanaalgaten zitten blazen. Daarbij viel me op dat er stukjes troep uitkwamen. Maar dat hield op een gegeven moment op. Nu was de krukas mooi droog en heb ik het ding maar eens klem gezet en onder het motto: "beter te veel dan te weinig en later spijt" . Een plug uit een krukwang geworsteld. Dat was schrikken wat ik daar tegen kwam :shock: Heb bij oude motoren wel een vaker wat verontreiniging gezien maar dit zat eigenlijk bijna dicht. Uiteindelijk bleek dat alle vier de oliekamers + de kanalen bijna afgesloten waren door een dikke harde laag sludge. Heeft me wel een heel dik uurtje gekost om het er allemaal uit te prutsen. Zie de foto....voor de grap ff op de weegschaal gelegd kwam met alleen de losse brokken al op ruim 60gram zooi :shock:
Afbeelding

Tot slot..onderdelen perikelen... :( Misschien had ik maar wel een dag uit moeten trekken om naar het 404magazijn te rijden....Begint er al mee dat geen enkele webshop je alles kan leveren voor een complete revisie. Op zich nog niet zo"n drama maar kost wel een hoop tijd. Volgende puntje is dat de identificatie niet altijd even goed is. Donders goed opletten dus...de foto's kloppen vaak niet, krijg je alsnog het foute onderdeel. Ergerlijker vind ik dat er gezegd wordt dat iets op voorraad is en dan later niet...en bedankt. Zal de naam nog ff niet noemen..Ik had een set zuigers en bussen besteld, betaald, ontvang bevestiging en een paar dagen later een mail dat het verzonden is. Half uur later weer een mail dat de zending niet compleet is : zuigers en bussen niet voorradig , komen zo snel mogelijk...jaja...heb je wat aan. Komt dus uiteindelijk de doos binnen blijkt er nog meer te missen :twisted: en dan begint het geneuzel....ben er nog niet klaar mee.
Heb trouwens ook nog niet alles gevonden....de rubberen pakkingen voor de cilinderbussen, de kleine keerring voor het toplager en de lagerbusjes 22mm in de small ends van de drijfstangen... :?:

Nu eerst maar door met de cilinderkop en de losse motoronderdelen..
Laatst bijgewerkt door RondeB op 15 jul 2017, 21:56, in totaal 1 keer bewerkt.
RondeB
 
Berichten: 2552
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: deB's 404 Break Super Luxe '67

Berichtdoor 403diesel » 29 jan 2017, 01:08

Is wel een beetje het truukje van veel webshops: status is op voorraad, je rekent af waarna blijkt dat de spullen alsnog niet leverbaar zijn. Na een week of 6 a 8 krijg je je geld eens terug gestort of als je pech hebt krijg je een tegoedbon(code) en ben je verplicht het bedrag in die webshop te besteden. Ik bel tegenwoordig eerst of het er ook echt is.

60 gram troep is een hoop. Zal allemaal weer wat lekkerder lopen straks.

Wordt weer een goedrijdende auto :wink:
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: deB's 404 Break Super Luxe '67

Berichtdoor RondeB » 29 jan 2017, 01:26

403diesel schreef: Na een week of 6 a 8 krijg je je geld eens terug gestort of als je pech hebt krijg je een tegoedbon(code) en ben je verplicht het bedrag in die webshop te besteden. Ik bel tegenwoordig eerst of het er ook echt is.


Tjah..ik weet het.... Baal dr van want deze was tot nog toe voor mij 100% betrouwbaar...bestel al heel lang onderdelen daar... Dus nog ff voordeel van de twijfel. 8) .
RondeB
 
Berichten: 2552
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: deB's 404 Break Super Luxe '67

Berichtdoor A.B.203 » 29 jan 2017, 09:37

Het wordt zo een prima handleiding en mooi dat je toch nog even wat meer inspectie hebt gedaan. Heb je een PB gestuurd.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: deB's 404 Break Super Luxe '67

Berichtdoor jacqabe » 29 jan 2017, 09:40

Dat is zeker geen overbodige luxe zo te zien Ron en ja als je dan toch alles al open hebt liggen doe het dan ook meteen maar goed. Ik heb tot nu toe mijn onderdelen altijd gehaald bij de Aph en twee gerenommeerde webshops. Moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit een negatieve ervaring heb gehad maar lees op dit forum wel eens anders.
Wip binnenkort wel weer eens langs Ron, dan hoor ik wel bij wie ik niet moet zijn :-)
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: deB's 404 Break Super Luxe '67

Berichtdoor RondeB » 29 jan 2017, 11:11

jacqabe schreef:Wip binnenkort wel weer eens langs Ron, dan hoor ik wel bij wie ik niet moet zijn :-)


:D Doen !
RondeB
 
Berichten: 2552
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: deB's 404 Break Super Luxe '67

Berichtdoor RondeB » 05 maart 2017, 23:17

En het apparaat heeft vanmiddag weer gedraaid :D ....Nu rustig afronden en nog wat andere klusjes uitvoeren. 8)

De opknapbeurt verliep redelijk vlotjes, alleen de onderdelenvoorziening kende wat haperingen maar grotendeels opgelost. Geld terug van de webshop, ergens anders wel de goede spullen gekocht. Enige technische "compromis/afwachtenhoehetaflooptgevalletje" dat ik met me zelf ben aangegaan is het niet slijpen van de kruktappen. Zelf vond ik het een twijfel geval, anderen zeiden direct : "slijpen die hap" en twee motorrevisie bedrijven hier in de buurt hadden allebei een andere mening. Uiteindelijk heb ik met de in gedachten kostenpost van bijna 400 euri inclusief lagers 2de ondermaat de beslissing genomen de gok te nemen het niet te doen. Ben nu toch lekker bedreven in 404 motoren in- en uitbouwen/opereren dus als het alsnog moet is het een fluitje van een cent :lol: Overigens dat lagerverhaal nog wel interessant voor wie ook zoiets van plan is. Denk niet dat je zomaar een leuk setje hebt. De setjes hoofdlagers die voor XC6 motor worden aangeboden zijn 9 van de 10 keer fout. Zit een lagerschaal voor de 1ste kruktap bij die niet past. Is een diameter 54mm i.p.v. 51mm........ :x leuk voor een latere 404/504/J7. 1ste ondermaat ook nergens leverbaar, 2de wel. Drijfstanglagers zijn dan weer geen probleem. Pistonpenlagerbusjes weer wel. Mijn XC6 blok heeft 22m pistonpennen..nergens leverbaar, de latere 23mm lagerbusjes wel....ook leuk voor 504/J7 :roll:
Verder opbouw gaf weinig ellende, je ontdekt dat de geleverde "speciaal XC6" pakkingset gewoon universeel is..m.a.w. deel pakkingen moet aangepast of is overbodig of niet aanwezig. :-) ..... dussss.....


Afgelopen vrijdagmiddag met legervoertuigenvriendje het blok weer ingehangen en zaterdag/zondagmiddag tussen het produceren van lege dozen en andere papierwaren t.b.v. de oudpapierbak door de boel weer aangesloten. sapjes d'r in, starten en lopen. Niet verkeerd, hopen dat dat zo blijft :mrgreen:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door RondeB op 15 jul 2017, 21:59, in totaal 1 keer bewerkt.
RondeB
 
Berichten: 2552
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: deB's 404 Break Super Luxe '67

Berichtdoor A.B.203 » 06 maart 2017, 09:00

Geweldig en beter dan nieuw ! Deze motor kan er weer 400.000 km tegen. Mooie klus en een prachtige reportage Ron .
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: deB's 404 Break Super Luxe '67

Berichtdoor jacqabe » 06 maart 2017, 18:00

Goed bezig Ron!! Als het lukt wip ik van de week nog even bij je langs om de boel te aanschouwen ;-)
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: deB's 404 Break Super Luxe '67

Berichtdoor RondeB » 06 maart 2017, 18:21

Als het lukt wip ik van de week nog even bij je langs om de boel te aanschouwen


Inspectie :shock: 8) :lol:
RondeB
 
Berichten: 2552
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: deB's 404 Break Super Luxe '67

Berichtdoor 403diesel » 07 maart 2017, 00:19

Mooi Ron.

Toch vreemd dat onderdelen vrij lastig zijn. Rijden er toch nog veel van rond.
Heb al gemerkt dat een XC7 wat makkelijker is wat dat betreft.

Vroem!! Karren maar :D

Ik kom ook zeker een keer bij je langs met de pickup als deze klaar is.

Geoet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

VorigeVolgende

Keer terug naar 404

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten