deB's 404 Break Super Luxe '67

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

deB's 404 Break Super Luxe '67

Berichtdoor RondeB » 20 jul 2016, 16:34

Is het toch zover gekomen...na jaren alleen nog maar op de kop in oude legervoertuigen en niet meer dan kijken en kleppen over oude Peugeots is er weer eén :D : een '67-er 404 Break Super Luxe. :D

Ik zocht al even naar een redelijke gebruiks Peugeot, liefst 403 maar gezien het feit dat ik komende tijd ook wat meer kilometers moet maken toch maar iets nieuwers...De keuze ligt dan al snel bij een 404 of 504. 504 leek me de beste kandidaat, ooit m'n eerste Peugeot maar het aanbod binnen mijn budget viel wat tegen. 404's zat in de aanbieding en na wat bekijk rondes is de keus - hoofdzakelijk vanwege de ruimte- gevallen op de Break.

De auto is in 2008 in NL gekomen en daarna onderhanden genomen. Het werd de serviceauto van een autobedrijf in Noord-Holland. Ruim een jaar terug was dat klaar, is de auto verkocht en heeft daarna ook weinig meer gereden. Nu mijn beurt 8)

Uiteraard mankeert er het eén en ander aan. Zo bleek al snel dat de koeling niet optimaal is , het flexstuurrubber totaal kapot en nog wat rammeltjes en andere grapjes die me niet echt aanstaan, maar ach hobby. Strak ? neuh...roest? jah. Maar niet totaal verrot, wat plekken hier en daar. Doe dr voorlopig niks aan. De huidige kleur is niet de originele, hij was grijs. Deze kleur bevalt me niet helemaal dus ik denk dat ik t.z.t. m'n ouden wensch - een donkerblauwe Peugeot- maar eens laat uitkomen :lol:

Plaatje naast m'n ook alweer 20 jaar ouwe bussie (die trouwens ook net weer tot de levenden teruggebracht is, afgebroken motorsteun + kapot gelopen distributie + kop kapot :shock: )
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door RondeB op 12 jul 2017, 08:44, in totaal 1 keer bewerkt.
RondeB
 
Berichten: 2552
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: deB's 404 Break Super Luxe '67

Berichtdoor 403diesel » 20 jul 2016, 20:00

Gefeliciteerd Ron.

Leuk hoor zo'n break.
404 is idd alweer wat moderner en je kan iets makkelijker met het verkeer meekomen.

Lekker als ze rijdend is en qua project wat overzichtelijker dan de 304 van Jan.
Veel plezier ermee.

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: deB's 404 Break Super Luxe '67

Berichtdoor RondeB » 20 jul 2016, 20:28

Thnx Serge :D Jij ook fun met je 205, zie ik net! Ennuh ...uitval op de dag van aankoop...lees maar ff op m'n FB-pagina.... :mrgreen:
RondeB
 
Berichten: 2552
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: deB's 404 Break Super Luxe '67

Berichtdoor 404noir » 21 jul 2016, 18:37

mooie break, vind de kleur eigenlijk wel chique.
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: deB's 404 Break Super Luxe '67

Berichtdoor Mockenrue » 23 jul 2016, 02:25

Als je toch gaat overspuiten, overweeg dan ook eens de kleur, weet de officiele benaming niet, maar tussen champagne en brons in, geweldige kleur voor deze auto.
Avatar gebruiker
Mockenrue
 
Berichten: 2742
Geregistreerd: 07 apr 2004, 16:29
Woonplaats: Meierijstad

Re: deB's 404 Break Super Luxe '67

Berichtdoor RondeB » 30 jul 2016, 23:26

En alweer bijna 2 weken verder....Uiteraard de halve auto alweer los gehad want waarom zou ik een Peugeot kopen waar ik niks aan hoef te doen (van mijzelf :mrgreen: )?

Wat is er gedaan?

- Koeling onderhanden genomen, werkt nu goed :D waterpomp en thermostaat vervangen, systeem gespoeld, radiator schoongemaakt en elektische fan weer origineel aangesloten.
- carburator door de ultrasoonreiniger getrokken, alles lekte dus er een revisiesetje aan besteed. Gasklep as wegens giga slijtage --> te grote speling ook maar vernieuwd.
- Ophanging en aansluitingen dynamo opnieuw gemaakt. Er zit een japanse Dynamo op die niet goed uitgelijnd was en rommelig aangesloten.
- Kleppen gesteld, klepdeksel en meteen ook luchtfilterhuis ff op nieuw in de lak gezet.
- Ontstekingsysteem nagekeken. Er zit een Velleman ding tussen geknoopt. Werkt op zich prima maar lijkt me wat vocht gevoelig. Gelukkig is het zo aangesloten dat ik met 2 bewegingen weer terug kan naar het normale systeem. Besloten dat ik het voorlopig even aankijk maar uiteindelijk toch weer terug wil naar gewoon de originele ontsteking. Loop vanzelf wel eens tegen een goede tweedehandse aan om op te knappen.
- Ruitewissermotor nagekeken, de rubberophangdelen vernieuwd en draaiverbindingen gesmeerd, werkt nu ook weer fatsoenlijk :D
- Motorolie en filter vervangen, zat er aan de zwartheid te zien al ff in....
- Hele berg bekabeling opnieuw aangesloten, beter bevestigd en afgeïsoleerd, was bende. Er is een elektrisch brandstofpompje met extra filter geplaatst i.p.v. de gewone benzinepomp, maar ff zo gelaten, wel beter bevestigd.
- Accubevestiging weer origineel gemaakt en bekabeling weer netjes aangesloten.
- Stuursysteem nagekeken, had speling. Hardi-schijf was kapot dus nieuwe geplaatst. Wiellagers gesteld en meteen de boel es ff flink door gesmeerd. Stuurkogels enz. spelingvrij.

Deze week nog een avondje op de brug, Versnellingsbak- en cardanolie ook maar vernieuwen. Plus de rest ff nakijken...op de brug zie je toch meer dan wanneer je op je rug er onderdoor tijgert 8) Daarna nog een hoop klusjes, wat zaken naar mijn zin maken en/of verbeteren en nog wat rammeltjes-speurwerk :-)

Motorruimte ..

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door RondeB op 15 jul 2017, 21:30, in totaal 2 keer bewerkt.
RondeB
 
Berichten: 2552
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: deB's 404 Break Super Luxe '67

Berichtdoor Kees » 31 jul 2016, 16:38

Wauw ziet er goed uit! Leuk werkje toch alles weer in orde te maken. Ik zie dat achter de voorpootophanging het plaatwerk een beetje opbolt bij de puntlassen. Die van mij heeft dan ook, maar dan erger. Ik heb er gaatjes in geboord en met een injectiespuit owatrol in gespoten, gaat alweer jaren goed. Het is geloof ik driedubbel plaatwerk, repareren is lastig. Het is maar een idee. Ik vind dat blauw trouwens ook wel mooi.
Groeten van Kees
Avatar gebruiker
Kees
 
Berichten: 612
Geregistreerd: 05 aug 2004, 22:28
Woonplaats: Amsterdam

Re: deB's 404 Break Super Luxe '67

Berichtdoor RondeB » 31 jul 2016, 21:48

Ik zie dat achter de voorpootophanging het plaatwerk een beetje opbolt bij de puntlassen


Uhuh....berucht probleempje bij de 404....deze dus ook niet helemaal fris meer daar :roll: Sterker nog, tegen het scherm aan al wat echte enge roest ook. Ga het idd ook eerst maar ff preventief aanpakken. Voorpoten gaan er vast nog wel eens onder uit, dan meteen aan de beurt ook.
RondeB
 
Berichten: 2552
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: deB's 404 Break Super Luxe '67

Berichtdoor RondeB » 08 aug 2016, 15:15

Afgelopen zaterdag ruim 450km gereden. Zoals verwacht weer enige verbeterpuntjes opgedoken. Koeling ook nog steeds niet optimaal, hoewel ik intussen de tempmeter op het dashbord ook niet helemaal meer vertrouw. Is wat springerig. Wat me toch tegenvalt : het geluid en toerental bij hogere snelheden. Kan me de herrie van m'n 403 break nog goed herinneren bij 120km/h maar had van de deze auto betere verwachtingen. Misschien een cardan van een 504 ? of dan ook gelijk maar een XN1 blok er in? Dat past toch op de BA7 bak na ombouw van vliegwiel??
RondeB
 
Berichten: 2552
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: deB's 404 Break Super Luxe '67

Berichtdoor 403diesel » 08 aug 2016, 17:05

Volgens mij is de 404 break de enige 404 die een hypoide achteras heeft.
Ik heb ooit, voordat bij mij de peugeotgekte echt op gang kwam, eens meegereden met een 404 diesel met een 505 achteras of klok en een XD2. Liep vlot 150.
Een BA7/5 is lastig te vinden. Wil ik ook nog eens in een 403 zetten.
Puntjes... Tsja :wink:
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: deB's 404 Break Super Luxe '67

Berichtdoor RondeB » 27 aug 2016, 22:56

En weer een dikke 1000km verder.... :D

De koelingsproblemen zijn wat hardnekkiger dan verwacht maar ik heb goede hoop. Tot nu toe is het alleen maar beter geworden maar op de snelweg bij hoge toeren zie ik de meter toch nog steeds een stukje het rode gebied in duiken, maar veel minder ver dan voorheen. . Tis wel zo dat het metertje juist in dat gebied wat klappert dus dat ding vertrouw ik niet helemaal meer. Daarom maar een digitaal metertje aangeschaft, de voeler kan mooi in de loze aansluiting op de waterpomp. Het displaytje werk ik weg in het asbakje zodat je het niet ziet :D

Hoop klusjes gedaan weer ondertussen.

-Zoals aangegeven eerder het koelsysteem verder onderhanden genomen. De originele ventilator was gedemonteerd en voor de radiator was een electrische fan gemonteerd.Werkte op zich wel maar maakte hoop herrie en pikte gewoon een dikke 40% koeloppervlak weg voor de radiator. Dat ding dus weg en het normale systeem met magneetkoppeling weer teruggeplaatst. Gaf meteen een veel betere koeling.
-Schakelstangen vervangen want speling op de kogelkopjes
-Remmen achter nagekeken, er rammelde iets in de linker trommel. Eén remschoenveer vervangen, opgelost.
-Reservewiel weer bruikbaar gemaakt, toch wel handig :D
-In het front zat een stoere "tour de France"claxon ingebouwd, nu niet meer. Grille lag er toen toch uit dus direct wat dwars stangetjes opnieuw vast gezet en gericht. Detail maar ach....
-Een modernsnufje van € 7,95 ingebouwd 8) een lichtverklikker..... toch wel prettig want ik bleef maar terug lopen om dat verrekte licht uit te doen :lol:
-Het dashbord heb ik eens flink onderhanden genomen. Er waren wat contact probleempjes opgedoken en enkele dashlampjes waren overleden. helaas het klokje heb ik nog niet tot leven kunnen wekken, komt wel. Onder het dashbord hing een moderne Pioneer radio en een dikke cd wisselaar --> weg ermee. Alleen de speakers heb ik laten zitten want die zijn mooi onzichtbaar weggewerkt. Bovendien heb ik die weer nodig voor m'n volgende projectje : 8-track ! Wat de F is 8-track ...... heel simpel gezegd : de voorloper van de cassetterecorder uit eind 60ties/ begin 70ties :wink: Ik heb een complete installatie op de kop getikt samen met een AKAI opname en afspeler. Doos vol banden had ik al. Meer hier over volgt later.
-Het stuur vervangen voor een compleet origineel stuur voor dit bouwjaar. Er zat een op z'n kop gemonteerd kapot stuur in zonder claxonring.

Het dashbord is nu weer zo goed als origineel. Enige is nog de opbouwtoerenteller. Die laat ik maar zitten want ander gaten in het dashbord. Het ding oogt wel ouder en valt niet zo heel erg op dus laat maar.

Klusjes voor de korte termijn :
- startmotor onderhanden nemen want die gaat te keer als een geit met kiespijn. En uiteraard door met die koeling, dat moet opgelost. Als met dat digitale metertje blijkt dat de temperatuur daadwerkelijk boven de 95 graden loopt is de eerst volgende stap de radiator vervangen. Heb ik wel gespoeld, maar toch. Ennuhhh ... jah koppakking kan maar zo....voorlopig nog maar ff kop int zand en anders mooi winterklusje want zo dramatisch is het (nog) niet.
- Er zit een een rammel in de motor, bij hoger toerental en als de motor onbelast is. klinktmij in de oren als een klapperende klepstoterbus of misschien een gebroken (binnen)klepveer....Motor loopt verder gewoon mooi, ik weet het niet. Eerstdaags het klepdeksel dr maar weer af en nader onderzoek. En anders maar lekker door rammelen totdat er iets stuk loopt, weet iig direct wat er loos is :-)
- waar ik wel van baal...olie lekkage langs de schakelas van de versnellingsbak...en stevig ook, ieder keer goed voor een klein plasje na een lange rit. Hoe hard lekt dat onder het rijden?





-
Laatst bijgewerkt door RondeB op 15 jul 2017, 21:34, in totaal 1 keer bewerkt.
RondeB
 
Berichten: 2552
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: deB's 404 Break Super Luxe '67

Berichtdoor jacqabe » 17 sep 2016, 15:44

Zojuist even een eindje mogen sturen maar wat een verschil met mijn pickupje. Prachtig zoals deze break rijdt.
En natuurlijk even tijd voor een foto momentje :-)
Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: deB's 404 Break Super Luxe '67

Berichtdoor Frank.04 » 17 sep 2016, 20:18

...en wat zag ik daar op de achtergrond? Een Dikke DAF!

Daar ben ik wel een fan van, ik heb zelf een YA 126 (iuitvoering Weapon Carrier), vrijwel onverslaanbaar in het terrein.

Vroeger deed ik er mijn verhuizingen mee, maar de laatste jaren gebruik ik liever de Oldsmobile.

Wat is het verhaal rondom de Dikke DAF bij jou?
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: deB's 404 Break Super Luxe '67

Berichtdoor RondeB » 17 sep 2016, 22:53

vrijwel onverslaanbaar in het terrein
---> 328 wint :mrgreen:

Ehhh verhaaltje.... ? in het kort :D

Begon in 1976, op kosten van Juliana in 3 weken fijn m'n groot rijbewijs gehaald met dit ding. Ook gelijk start liefde met brok ijzer van 6 ton 8)
Jaren in het leger rond gelopen als monteur wielvoertuigen en later wapensysteem leopard 1V, 2A4, PRTL en M-serie. Met grote hobby: Peugeot. Altijd geroepen :"leger uit? Peugeots weg, legergroene Dafs erin". Dat is gelukt.
Kocht in 2001 een YA 328 voor 1500 gulden en jaar APK. Die heb ik onderhanden gehad van top tot teen. Rondjes rijden rond de Ureterpse kerk snel zat en met een aantal gelijkgestemden een re-enactmentgroep gestart. Zie 'n website http://www.41dko.nl. Wij verschijnen vaak bij de diverse legerevents en museumdagen, vorig weekend nog in Goes. lees de evenementsverslagen op de website. :D In 2009 verkocht ik mijn YA 328, sindsdien onderhoud ik regelmatig daf''s van andere DKO-leden en speel er zelf ook wat mee :mrgreen: . Zo ook deze, hiervan heb ik afgelopen winter de koppeling en motor onderhanden gehad. Deze Daf gaat binnenkort weer terug naar de opslag en wordt dan omgeruild voor een DAF YA 126 die ik samen met de toolsetaanhanger gebruik voor de onderhoudsgroep van de DKO. Van deze YA126 is de reductiebakingang kapot gelopen (bekend vaak voorkomend puntje, ken jij ook vast) , dus van de winter de H-bak er onder uit en ingaande lager vervangen +weet ik veel wat nog meer :shock:

The end. :D
RondeB
 
Berichten: 2552
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: deB's 404 Break Super Luxe '67

Berichtdoor Frank.04 » 18 sep 2016, 00:58

Geweldig verhaal, ik weet je te vinden als ik info nodig heb!
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: deB's 404 Break Super Luxe '67

Berichtdoor A.B.203 » 18 sep 2016, 20:58

Mooie auto's en een prachtig verhaal Ron. Sprak gisteren ik een kennis die steeds een verhitte motor had met zijn 504, zelfs 2x een kapotte koppakking. Uiteindelijk heeft hij het hele koelsysteem in het motorblok en de kop moeten ontdoen van roest. Dit bruine woekerspul had zich daar zo vastgezet dat het de koeling zwaar belemmerde. Daarna probleem opgelost.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: deB's 404 Break Super Luxe '67

Berichtdoor RondeB » 18 sep 2016, 21:15

Roest inderdaad vaak een probleem. Speelt in mijn motor ook een rol. Ik ga steeds meer in de richting van toch het blok demonteren deze winter...zal wel eindigen met nieuwe zuigers en bussen. lagers enz. ken mezelf.... :mrgreen:
RondeB
 
Berichten: 2552
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: deB's 404 Break Super Luxe '67

Berichtdoor RondeB » 02 okt 2016, 21:02

Maar weer eens een update, hoewel niet echt veel dramatische ontwikkelingen laatste weken 8)

Het digitale temperatuurmetertje zit er in. Ik heb de voeler in de kachelaansluiting achterop de cilinderkop geplaatst zo dicht mogelijk bij de originele voeler. Het displaytje is mooi klein en ingebouwd in de asbak. Dekseltje dicht, niks te zien. Werkt prima zo en is wel fijn nu zeker te zijn dat de temperatuur goed is.

Verder staat alles wat ik doe aan de auto momenteel in het teken van "de rammel" :mrgreen: :roll:

Hinderlijk geluid uit de motor tijdens het rijden. In den beginne dacht/hoopte ik nog op een simpele resonantie of iets wat redelijk snel te verhelpen is. Die hoop vervliegt wel wat.

Wat heb ik intussen allemaal gedaan? Ehhh...alles wat om de motor heen hangt nagekeken, gerepareerd en/of nagesteld.

-Kleppen heb ik nogmaals nagesteld, klepveren gecheckt op eventuele breuk, stoterstangen niet krom. Alleen de stoterbussen heb ik er niet uitgetrokken. Ooit eens bij een 403 motor gedoe mee gehad, daar lag er eén te klepperen. Maar herken het geluid daarvan hier niet. Niks bijzonders gevonden dus.
-Na wat gesprekjes, meerijders en telefoontjes het distributiedeksel er ook af gehaald. Kan zeker een oorzaak zijn gezien de geluiden. Op het eerste gezicht leek het mee te vallen. Alleen de ketting zag er wat slap en versleten uit. Tandwielen eigenlijk nog 100%. Bij demontage van de spanner wel een aandachtspuntje : de zeef van het oliekanaal zat vol troep. Besloten om de ketting en de spanner maar gewoon te vernieuwen. Spullen bij "der Fransoze " besteld, boeltje schoon gemaakt en uit een plaat kurk nieuwe dekselpakking gesneden. Na 3 dagen de bestelling binnen en de ketting en spanner gemonteerd, deksel netjes gecentreerd om krukaspoelie, starten....en stuk rustiger draaien die motor..... maar rammel blijft :mrgreen:
-Bij aanschaf van de auto viel me op dat de olie wel heul erg zwart was. Direct olie met filter vervangen en nu, een kleine 1500km verder, er weer uit. Een heel stuk schoner. Oude Filter en olie nauwkeurig nagekeken op metaaldeeltjes...niks.
- Al eerder gemeld, de startmotor gaat te keer als een wilde.Toevallig meteen nadat ik de distributie klaar had gaf ie de geest. Paar weken terug kreeg ik van een klant een in elkaar gedraaid maar wel compleet motorblok. Startmotor voorradig !!! dacht ik.... :shock: Nadere studie leert dat het een later type is. Net in 1967 wisselde Peugeot de starterkrans en startmotor. Ik scoor weer want het blok nummer toont aan dat het wel errug dicht bij de mijne zit :lol: Verschillen : de lanceur heeft andere vertanding, het huis zit onder een andere hoek en de diameter is iets anders. Maar fijn wat nu....Eerst maar eens zien wat de oude mankeert. Koolborstels borstelen bijna niet meer, ankeras roestig en ingesleten waardoor de lanceur giga speling heeft. Dat was dus dat gieren en janken als een geit. De andere ook uit elkaar en vergelijk in onderdelen gedaan. Is deels uit te wisselen :D Na een uurtje puzzelen en monteren had ik weer een werkende en passende startmotor. Snel weer terug plaatsen in de auto, starten, klaar. Had stille hoop de rammel kwam als resonantie uit de oude startmotor. Rammel nog aanwezig :mrgreen:

Dusss... rammel is er nog. De diagnose gaat dus behoorlijk richting uitgelopen drijfstanglager ofzo. Motor loopt verder wel goed, olieverbruik amper, oliedruk ook goed, althans lampje gaat nooit ook maar een klein beetje aan. (nee is niet kapot :lol: )
Laatst bijgewerkt door RondeB op 15 jul 2017, 21:37, in totaal 1 keer bewerkt.
RondeB
 
Berichten: 2552
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: deB's 404 Break Super Luxe '67

Berichtdoor jacqabe » 02 okt 2016, 23:03

Zo, lekker bezig man! Wel jammer dat je rammel(tje) er nog niet uit is maar gelukkig wel veel andere zaken aangepakt.
Volgens mij blijft inderdaad alleen nog maar een lager over. Kom wel weer eens langs en uiteraard staat ook hier de koffie klaar.
Groet, Abe
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: deB's 404 Break Super Luxe '67

Berichtdoor 403diesel » 02 okt 2016, 23:19

Goed bezig Ron!!

Smallend wellicht?? Geluid blijft toch lastig te lokaliseren.
Tzt misschien toch eens uit elkaar trekken. Idd risico dat je van het ene in het andere vervalt en uiteindelijk eindigt met complete revisie.
Iig wordt ze nu elke keer een stukje beter.
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: deB's 404 Break Super Luxe '67

Berichtdoor RondeB » 03 okt 2016, 00:49

Een smallend verdenk ik ook het meest. Jammer dat bij de 404 de carterpan er niet ff snel onderuit kan. Had ik wellicht wat meer kunnen zien.

Ik ken mezelf wel een beetje.. dus die motor gaat er toch wel uit. Dan ook maar meteen open en alles vernieuwen. En klaar. Nu alleen overweging of ik doorrij tot de winter en het risico pak motor in elkaar te draaien of niet. Dan weet ik wel meteen wat er werkelijk loos is.
RondeB
 
Berichten: 2552
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: deB's 404 Break Super Luxe '67

Berichtdoor Frank.04 » 03 okt 2016, 07:44

Inmiddels is het duidelijk dat je wel kunt sleutelen.

Een carterpan demonteren zal je dan ook goed af gaan, het is best eenvoudig.

De boutjes zijn (vrijwel) allemaal goed bereikbaar, je kunt eventueel een motorsteun demonteren.

Die moeten toch los, want je motor moet een stukje omhoog ten opzichte van de voortrein, anders krijg je de pan er niet onderuit.

Takel of krik de motor een stukje omhoog, totdat de versnellingsbak aanloopt tegen de tunnel, dat is genoeg; er hoeft geen enkele slang of leiding los.

Alleen...het small end zie je dan natuurlijk nog niet, wel zijn big end en de krukaslagers bereikbaar.

Overigens denk ik met jouw rammel eerder aan een kantelende zuiger, slechte lagers geven een geluid wat lijkt op pingelen.

Succes!
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: deB's 404 Break Super Luxe '67

Berichtdoor RondeB » 03 okt 2016, 08:24

Frank, Kantelende zuiger idd ook een een hele goede mogelijkheid 8) Maar dan zou ik toch veul meer damp en druk uit het olievulgat moeten hebben dan nu lijkt me. En serieus olieverbruik+ blauwe walm ? Compressie meten volgende stap :wink:

Dus versnbak tegen carrosserie aan is voldoende...mooi, was bang dat om langs de oliepomp te komen de vooras ook los moest. Smallend zal je niet echt goed zien maar waarschijnlijk wel kunnen voelen, grijp maar eens een drijfstang vast bij onze Herculesjes :mrgreen: die kunnen er ook wat van. En cilinderwand valt ook aardig te bekijken....kantel moet dan toch ook zichtbaar zijn?

Kortom...werk aan den winkel :lol:
RondeB
 
Berichten: 2552
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: deB's 404 Break Super Luxe '67

Berichtdoor johnssons » 03 okt 2016, 09:13

...wat je nog kunt doen is een lange schroevendraaier handvat tegen je oor en de andere kant tegen de motorblok ... luisteren waar het geluid het sterkst is .. op deze manier is een probleem in het blok eenvoudig te vinden .. of met een stethoscoop, maar die moet je maar hebben.
De motor moet wel lopen natuurlijk, maar dat zal duidelijk zijn...


Succes John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: deB's 404 Break Super Luxe '67

Berichtdoor RondeB » 03 okt 2016, 10:22

@ Johnssons....uhuh... prima methode, loop regelmatig met vet oor nadat ik weer eens vergeten ben het handvat van de schroevedraaiert eerst schoon te maken :mrgreen: In dit geval kom ik er helaas niet uit waar nou exact die rammel zit...hoor amper geluidsverschillen in het blok.

Vanochtend de auto mee gehad naar klant 20 km verderop. Besloten maar eens te stoppen met dit geneuzel en zoekerij. Alles wat ik kon doen wel zo'n beetje gedaan. Kan nog compressie meten, maar dan? Auto stil zetten totdat ik tijd heb om de motor d'r uit te halen?. Ga eerst maar eens rustig verder rijden, met rammel. Alleen geen grote stukken snelweg jagen, jammer want daar had ik de auto nou juist voor aangeschaft. Zie ik na december wel verder, dan gaat ie toch ff een tijdje naar binnen. 8)
RondeB
 
Berichten: 2552
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Volgende

Keer terug naar 404

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten