Heeeel slechte koude start

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Heeeel slechte koude start

Berichtdoor Peter van den Bosch » 13 feb 2016, 19:57

Na 14 jaar probleemloos te hebben gereden met mijn 404 ging het deze zomer flink mis......... Na een rit stopte ik voor de garage en spoot het (koel)water letterlijk aan alle kanten uit het blok. Toen de kop eraf was, zag ik dat de koelgaten letterlijk dichtgeslibt zaten. Uiteindelijk heb ik een nieuwe waterpomp geplaatst, de kop laten reinigen en de koppakking vervangen.

Toen alles weer gemonteerd zat heb ik de auto gestart. Het duurde even voordat de motor aansloeg, maar goed hij liep en de auto reed super fijn (als nieuw)

Echter, nu start de auto bij elke koude start slecht. De choke gebruiken is not done, de auto slaat gelijk af, of wil helemaal niet starten. Ik moet echt lang de startmotor zijn werk laten doen, voordat de motor echt zelf loopt. Op Facebook heb ik de tip gehad om het stationaire toerental opnieuw af te stellen. Dit heb ik gisteren gedaan (volgens de instructie van het handboek). Helaas zonder resultaat vanmorgen.

Wie heeft de gouden tip? De warme start vormt helemaal geen probleem. Bobine is nieuw en er is een 123 ignition gemonteerd.

Bij voorbaat dank voor jullie reacties.

Groetje Peter
Avatar gebruiker
Peter van den Bosch
 
Berichten: 376
Geregistreerd: 27 jul 2005, 11:23
Woonplaats: Oudheusden

Re: Heeeel slechte koude start

Berichtdoor Michael » 13 feb 2016, 21:39

kleppen gesteld ?
404 familiale
404 pick-up 1972/78/79 werkpaarden
404 pick-up kipper
404 oplegger combinatie
404 coupe 1967 grijs
404 pick up verlengd
404 pickup "DANGEL"
403 pickup
504 pickup en sedan
202 pickup
Avatar gebruiker
Michael
 
Berichten: 1239
Geregistreerd: 31 maart 2004, 22:59
Woonplaats: brummen

Re: Heeeel slechte koude start

Berichtdoor Peter van den Bosch » 14 feb 2016, 11:43

Hoi Michael,

Bedankt vvor je reactie en het meedenken. De kop was eraf, dus moest wel. Als de motor warm is, loopt hij geweldig.

Groetje Peter
Avatar gebruiker
Peter van den Bosch
 
Berichten: 376
Geregistreerd: 27 jul 2005, 11:23
Woonplaats: Oudheusden

Re: Heeeel slechte koude start

Berichtdoor johnssons » 14 feb 2016, 14:15

Na een koppakking enz vernieuwen, moet na 500km de cilinderkopbouten nagetrokken worden en de kleppen gesteld worden.... is dat gedaan ... dan zal de klepspeling oké zijn ..

Mijn tip is altijd te beginnen met de check klepspeling , bougies check, bougiekabels en pijpjes, ontsteking check (eventueel even oude monteren) tot slot carburateur check ..

Succes John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: Heeeel slechte koude start

Berichtdoor Frank.04 » 14 feb 2016, 14:59

Soms heeft een probleem te maken met de reparatie of de opgeloste storing, soms is het een nieuw issue.

Bij jou denk ik aan het laatste.

Volgens mij krijgt de carburateur in eerste instantie geen of te weinig benzine.

Als dit zo is, zou de motor onmiddellijk moeten aanslaan wanneer je een klein scheutje benzine van bovenaf in de carburateur gooit of wanneer je startspray (remmenreiniger) gebruikt.

Ik zou dit testje even doen en dan pas conclusies trekken.

Succes!
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: Heeeel slechte koude start

Berichtdoor Peter van den Bosch » 14 feb 2016, 21:23

Hoi Johnssons en Frank04,

Ik ga jullie tips ter harte nemen, maar ik heb die 500 km. nog niet gereden. En, Frank, als de motor dreigt aan te slaan en ik trek de choke open verzuipt de motor meteen, druk ik de choke in en blijf doorstarten, loopt de motor op een gegeven moment, als ik dan gas wil geven, dreigt de motor weer af te slaan. Ik laat het gaspedaal gelijk wer los en de motor blijft lopen. Op een gegeven moment kan ik ook gas geven en kan ik beginnen met rijden en is er niets meer aan de hand, alhoewel ik in het begin wel rustig met mijn gaspedaal om moet gaan.

Groetje Peter
Avatar gebruiker
Peter van den Bosch
 
Berichten: 376
Geregistreerd: 27 jul 2005, 11:23
Woonplaats: Oudheusden

Re: Heeeel slechte koude start

Berichtdoor b.bles » 27 sep 2016, 16:16

Choke afstelling? (Moet de 404 nog leren kennen maar bij de VW eens hetzelfde gehad)

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk
Bob Bles, Bussum, Peugeot 201 1930 & Peugeot 404 1968
Avatar gebruiker
b.bles
 
Berichten: 193
Geregistreerd: 24 sep 2016, 19:17

Re: Heeeel slechte koude start

Berichtdoor 404noir » 28 sep 2016, 10:41

hoe gaat het koudstarten als je de choke maar half uittrekt? En daarna meteen terug drukt tot de motor 1100-1200tpm stationair draait?

De carburateur op mijn 404 had ook koelwater aansluitingen op de carburateur, zijn die ook nu weer aangesloten? ( ze horen parallel aangesloten aan het verwarmings circuit, m.a.w. onafhankelijk van de thermostaat )Het zijn dunne slangetjes, hebben deze goeie doorstroming? Dit circuit wordt gebruikt om de carburateur te verwarmen waardoor de benzine sneller en beter verdampt.
Mogelijk dat de carburateur bevriest tijdens het starten. Kan dit? ja! dat kan, vooral omdat de venturi best wel klein is waardoor de luchtsnelheid door die venturi erg hoog is. Daardoor koelt de lucht en benzine ter plaatse sterk af en kan een carburateur zelfs bevriezen terwijl het buiten ruim boven 0C is.
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: Heeeel slechte koude start

Berichtdoor Peter van den Bosch » 06 nov 2016, 12:22

Hallo allen, ik heb verder niets meer aan de auto gedaan. De hele zomer probleemloos gereden.
Als ik de auto nu start, moet ik zonder choke starten. Maar als de motor aangeslagen is en de auto met wat tussengas loopt, kan ik de choke direct daarna wel gebruiken.

Dit even ter info.

Groetje Peter
Avatar gebruiker
Peter van den Bosch
 
Berichten: 376
Geregistreerd: 27 jul 2005, 11:23
Woonplaats: Oudheusden

Re: Heeeel slechte koude start

Berichtdoor toine404 » 29 nov 2016, 20:36

Mijn peugeot 404 start dus op dezelfde manier precies het zelfde probleem.

ben ook nog steeds opzoek naar de juiste oplossing.
het maakt het ook extra moeilijk omdat wanneer hij eenmaal loopt alles perfect is

we houden elkaar maar op de hoogte als we iets ontdekken.


Gr Toine
toine404
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 11 aug 2016, 20:46

Re: Heeeel slechte koude start

Berichtdoor Peter van den Bosch » 30 nov 2016, 20:07

Hoi Toine,

Strak plan,

Groetje, Peter
Avatar gebruiker
Peter van den Bosch
 
Berichten: 376
Geregistreerd: 27 jul 2005, 11:23
Woonplaats: Oudheusden

Re: Heeeel slechte koude start

Berichtdoor Peter van den Bosch » 30 apr 2017, 12:04

Je zult het niet geloven:

Per toeval ontdekt, gewoon choke helemaal open, geen gas geven, starten en lopen. En dat al twee keer achter elkaar. De eerste keer per ongeluk en de tweede keer expres. :mrgreen:

Groetje,
Peter
Avatar gebruiker
Peter van den Bosch
 
Berichten: 376
Geregistreerd: 27 jul 2005, 11:23
Woonplaats: Oudheusden


Keer terug naar 404

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten

cron