Achterbrug, wormwiel oververhitting witte rook.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Achterbrug, wormwiel oververhitting witte rook.

Berichtdoor Martijn404 » 10 okt 2015, 22:46

Beste mensen,

Ik ben sinds gisteren trots eigenaar van een 404, 1963. Naast de 2cv vind ik ook deze auto een geweldige ervaring. Nu even het vraagstuk, kort en bondig.

Opgehaald in Maastricht, probleem loos naar Hoorn. Diverse kleine ritjes alles op. Dag 2 naar opa zaandam, terugweg voel ik op a7 vermogen verlies zie witte rook (veeel) afslag genomen geparkeerd in Beemster, lage snelheid nam rook meteen af. Geparkeerd, kijken en op de rook kwam uit het vulnippeltje bij de achterbrug.

Auto 300 meter verder bij zusje geparkeerd in de Beemster, af laten koelen s avonds weer gehaald. Terug over 60 wegen, bleef koel. Laatste kleine stukje snelweg, werd weer snel te warm.

2 vragen, ik hoop dat het komt door een te laag olie niveau, frappante is wel dat dag daarvoor 250 km geen enkel probleem gaf. Is laag peil een logische oorzaak?

Vraag 2, esso gear oil VT levert direct topics op over 404s, is niet verkrijgbaar ik lees hier olie van de 404 vereniging (maar die Website is down, hier nog wel archief
https://web.archive.org/web/20131227195 ... ntact.html )

Engels forum raad olie aan op basis van castor bonen (kun je ook cyanide mee maken :) bijvoorbeeld Castrol g40.

Welke olie adviseren jullie?

En spoelen, alcohol kan ik wel vinden benzeen wordt lastiger. Hoe te spoelen?

Dank voor jullie advies!
Laatst bijgewerkt door Martijn404 op 12 okt 2015, 09:29, in totaal 1 keer bewerkt.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

404 Berline 63
Martijn404
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 10 okt 2015, 22:17

Re: Achterbrug, wormwiel oververhitting witte rook.

Berichtdoor MarcoPeus » 11 okt 2015, 08:58

Je zult de koppakking wel kapot hebben of een scheur(tje) in de kop hebben. Witte rook is een teken dat koelvloeistof in de cilinder komt. Wat dit te maken heeft met het wormwiel achter.......geen idee.
Ik zou eens beginnen met compressie meten en van daaruit verder gaan. Dat is niet zaligmakend maar je kunt wel iets meer te weten komen. Anders kopje eraf trekken.
Olie in een 404 moet iets van 15W40 of 20W40 zijn schat ik, weet ik echter niet zeker.
Een laag oliepeil kan niet de oorzaak zijn van de witte rook maar wel van een te hoge temperatuur. Naast smering van t blok zorgt olie ook voor een deel van de koeling. Blok te warm dan krijg je spanningen in de kop en het blok en kan de kop scheef trekken met alle gevolgen van dien.

Advies "on-the-side": Ga GEEN olie in de achteras verwisselen met eender zomaar iets. Er MOET speciale olie in die beschermend is voor het bronzen wormwiel. Doe je dat niet dat gaat dat brons onherroepelijk beschadigen.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Achterbrug, wormwiel oververhitting witte rook.

Berichtdoor 305 friesland » 11 okt 2015, 09:21

Nou Marco ,als de olie maar heet genoeg is dan wil dat ook wel roken hoor ,onduidelijk is alleen het temp verhaal, is het cardan nu koud of de temp meter maar ik ga van het cardan uit.
Maar ben bang dat je al schade hebt ,gaat niet voor niks roken en dus te heet worden.
super auto,s


peugeot 201 1933
peugeot D4A 1956
peugeot 403 pickup 1957
peugeot 403 sedan 1959
peugeot 305 diesel automaat 1984
peugeot 305 break 1986
citroen C3 1400 2003
citroen c5 combi diesel 2005
305 friesland
 
Berichten: 2059
Geregistreerd: 28 feb 2010, 21:36
Woonplaats: de hoeve

Re: Achterbrug, wormwiel oververhitting witte rook.

Berichtdoor Martijn404 » 11 okt 2015, 09:42

Dank voor de reactie maar de rook kwam niet uit de uitlaat :) de rook kwam uit het 'nippeltje'
Afbeelding
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

404 Berline 63
Martijn404
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 10 okt 2015, 22:17

Re: Achterbrug, wormwiel oververhitting witte rook.

Berichtdoor 404noir » 11 okt 2015, 12:14

Als er echt rook uit de achteras komt komt dat zeer waarschijnlijk uit een ventilatie opening.
Misschien is het differentieel wel te ver gevuld met olie... als de olie warm wordt zet het uit en dus neemt het niveau wat toe. Er is een kans dat dan de olie naar buiten wordt geperst.

Voor het geval je de diff olie wil wisselen is dit een geschikte alternatief:
http://www.eurol.com/en/37-products/1637-eurol-racing-1-ricinus.html
lees de tekst even goed, de Peugeot 404 staat specifiek genoemd.
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: Achterbrug, wormwiel oververhitting witte rook.

Berichtdoor Kees » 11 okt 2015, 21:04

Hoop dat je cardan geen schade heeft opgelopen, maakt hij herrie? Tap de olie af en kijk of er veel brons in zit.
Dit is ook zeer geschikte olie: http://www.mecatechnic.com/nl-NL/olie-v ... D30440.htm
Groeten van Kees
Avatar gebruiker
Kees
 
Berichten: 612
Geregistreerd: 05 aug 2004, 22:28
Woonplaats: Amsterdam

Re: Achterbrug, wormwiel oververhitting witte rook.

Berichtdoor Jineuf » 11 okt 2015, 21:19

cardan
Kroonwiel/wormwiel bedoel je denk ik .
De cardan-as staat toch niet in verbinding met de smering van de achterbrug?
304 SLS '78, 406 Coupé V6 1999 (Peurari), 406 Break Hdi 90
Lid van de Peugeot Club Nederland sinds 1994
Avatar gebruiker
Jineuf
 
Berichten: 1410
Geregistreerd: 14 feb 2006, 19:11
Woonplaats: Soest

Re: Achterbrug, wormwiel oververhitting witte rook.

Berichtdoor Kees » 11 okt 2015, 21:23

Ja ik bedoel bronzen kroonwiel.
Dacht dat het differentieel ook deel van de cardan was maar dat is blijkbaar niet zo. Weer wat geleerd.
Avatar gebruiker
Kees
 
Berichten: 612
Geregistreerd: 05 aug 2004, 22:28
Woonplaats: Amsterdam

Re: Achterbrug, wormwiel oververhitting witte rook.

Berichtdoor Martijn404 » 12 okt 2015, 09:29

@Kees Gelukkig geen vreemde geluiden (buiten het normale geluid wat in vergelijking met hedendaagse auto net wat anders is ;)

Het cardan staat inderdaad niet in verbinding, die 2 aandrijfstangen naar de achter wielen zijn zover ik weet los van het kroonwiel/wormwiel (diff).

@404noir Als er teveel olie in zit zou ik geen problemen verwachten met de de temperatuur, als er te weinig olie in zit en de temperatuur loopt op vindt -al zou het zelf heel weinig zijn- olie als dat op een kookpunt komt natuurlijk zijn weg wel naar buiten in een verdampte vorm (die olie die zichtbaar is is de neerslag van de verdampte witte rook).

Gezien de geur die vrij kwam ben ik er eigenlijk wel met een zeer waarschijnlijke zekerheid zeker van dat er momenteel olie in zit op een plantaardige basis, de geur lijkt ook als op een circuit (waar Castrol R olie populair). Ik zal voor de zekerheid het testje doen met Wasbenzine of Alcohol.

Ik ga proberen af te tappen met een trechter naar een 1,5 liter pet fles. Er moet volgens het boekje 1,6 liter in (of 1,4) weet ik niet meer zeker maar dan weet ik globaal hoeveel er nog in zat en of dus inderdaad het niveau laag was. Daarna ook even laten bezinken en kijken of er brons deeltjes op de bodem neerslaan of dat de olie schoon is (of er wel of geen schade is). Vandaag nieuwe olie bestellen daar er geen autozaak hier in de buurt is die die olie heeft (de Eurol of Castrol variant van de olie op basis van Castor bonen).

edit: Uiteraard hartelijk dank voor jullie reacties & advies, wordt erg gewaardeerd :)
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

404 Berline 63
Martijn404
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 10 okt 2015, 22:17

Re: Achterbrug, wormwiel oververhitting witte rook.

Berichtdoor Martijn404 » 12 okt 2015, 09:54

Hmmz als ik kijk naar deze tekening

Afbeelding

Zou die olie toch niet bij dat tuutje moeten kunnen komen, maar wat ik al zei onder hoge druk vindt het natuurlijk altijd een weg naar buiten met de minste weerstand. Dan is wel de vraag wat de staat van de pakking is tussen cardan links en het diff.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

404 Berline 63
Martijn404
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 10 okt 2015, 22:17

Re: Achterbrug, wormwiel oververhitting witte rook.

Berichtdoor Kees » 12 okt 2015, 14:21

Jawel hoor, de olie kan door de trompetten heen, smeert zo ook de achterwiellagers (als je een bocht neemt).
De cardan-as is de as van de versnellingsbak naar het differentieel.
Avatar gebruiker
Kees
 
Berichten: 612
Geregistreerd: 05 aug 2004, 22:28
Woonplaats: Amsterdam

Re: Achterbrug, wormwiel oververhitting witte rook.

Berichtdoor Martijn404 » 12 okt 2015, 15:14

Kees schreef:Jawel hoor, de olie kan door de trompetten heen, smeert zo ook de achterwiellagers (als je een bocht neemt).
De cardan-as is de as van de versnellingsbak naar het differentieel.


Dankjewel :) Dat is fijn om te horen. En dank voor de verbetering :)

Ik laat uiteraard weten hoe het afloopt.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

404 Berline 63
Martijn404
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 10 okt 2015, 22:17

Re: Achterbrug, wormwiel oververhitting witte rook.

Berichtdoor Martijn404 » 15 okt 2015, 12:04

Het aftappen was snel klaar, er kwam helemaal niks uit het dif. Het probleem was 'vrij simpel'. Er heeft zonder enige twijfel plantaardige olie in gezeten, maar er is ook zonder enige twijfel 'netjes' bijgevuld met minerale olie. Resultaat, de olie in het diff is al rubber. Het resultaat:

Afbeelding

De oplossing, achteras maar verwijderen en dif er uit halen (schoonmaken etc). Dat gaat tot op het laatste moment allemaal super soepel! Waar ze hier met een schroevendraaier

Afbeelding

Het dif los maken van de cardan as liep ik daar nog op stuk.

Alles is los met uitzondering van die verbinding:

Afbeelding

Afbeelding

Op diverse plekken kwamen we er met een palet mes prima tussen, ook met een mes die breder werd (als soort wig) geprobeerd maar de verbinding zit/blijft muurvast. Vanzelfsprekend zijn alle 5 de bouten verwijderd. A.s. vrijdag maar weer verder proberen, misschien de assen er maar af halen eerst zodat er wat minder gewicht aan hangt. Alles kwam geweldig los, ging als een trein. Waarom dit zo muurvast zit, ik heb geen idee :(
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

404 Berline 63
Martijn404
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 10 okt 2015, 22:17

Re: Achterbrug, wormwiel oververhitting witte rook.

Berichtdoor Michael » 15 okt 2015, 13:40

Met een schroevendraaier op een pas vlak.... niet slim.
Draai met een dubbele moer de tapeinden er uit, daar zit het probleem, vast vreten van aluminium en ijzer.

Je kan ook 1 trompet losmaken , rechterzijde heeft een dubbele flens, trompet eraf, dan het lagerhuis, hierna is het wormwiel er uit te pakken.
404 familiale
404 pick-up 1972/78/79 werkpaarden
404 pick-up kipper
404 oplegger combinatie
404 coupe 1967 grijs
404 pick up verlengd
404 pickup "DANGEL"
403 pickup
504 pickup en sedan
202 pickup
Avatar gebruiker
Michael
 
Berichten: 1239
Geregistreerd: 31 maart 2004, 22:59
Woonplaats: brummen

Re: Achterbrug, wormwiel oververhitting witte rook.

Berichtdoor Martijn404 » 15 okt 2015, 16:15

Dank voor je reactie Micheal, ga ik doen! (Super thnx !!)
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

404 Berline 63
Martijn404
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 10 okt 2015, 22:17

Re: Achterbrug, wormwiel oververhitting witte rook.

Berichtdoor Kees » 15 okt 2015, 20:41

Ja die trompetten er af krijgen kan vies tegenvallen.
Kan me herinneren dat ik de mijne er ook nauwelijks af kreeg. De remankerplaten kreeg ik al helemaal niet los.
Inderdaad zitten de draadeinden vastgerot in het aluminium.
Heb veel kruipolie, warmte en uiteindelijk een potkrik gebruikt om de trompet er voorzichtig af te drukken.
groeten van Kees
Avatar gebruiker
Kees
 
Berichten: 612
Geregistreerd: 05 aug 2004, 22:28
Woonplaats: Amsterdam

Re: Achterbrug, wormwiel oververhitting witte rook.

Berichtdoor Martijn404 » 17 okt 2015, 23:50

Met schaamrood op mijn kaken moet ik vertellen dat loshalen nooit had gelukt, als je na de laatste foto kijkt van vorige post zie je dat de schorren, die V steun, nog vast zit aan de achteras. Het was eind van de dag laten we maar zeggen :)

Eenmal die schorren eraf ging alles probleemloos.

Afbeelding

Trompetten en dif los was ook geen probleem, die zijn zonder twijfel allemaal los geweest ging allemaal zeer soepeltjes.

Het open resultaat

Afbeelding

En na wat plukken, letterlijk plukken

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het is een mooi zooitje, er is bijzonder wat brons schaafsel het wormwiel ziet er optisch nog wel goed uit. Geen tanden gebroken, wel duidelijk is dat hij al een keer is omgedraaid. Om hem verder schoon te maken zou hij verder uit elkaar moeten, de 5 bouten er uit was nog mogelijk (2 hebben wel lam schroefdraad op het einde) maar eenmaal de bouten er uit komt er verder geen beweging in. Dit zou het resultaat moeten worden :

Afbeelding

Ik heb 4 proefpotjes staan met stukjes gevulkaniseerde olie erin. Terpentine, wasbenzine, alcohol en wasbenzine en alcohol. Nu een uur of 6 verder is alleen de puur wasbenzine de enige vloeistof die goudkleurig wordt. Zal morgen avond even een foto van resultaat na 24 uur plaatsen.

Idealiter zou ik toch graag een nieuwe wormwiel assemblage vinden, dan wel gebruikt in goede staat. Wat is jullie gedachte?

Ik was helaas te laat met bellen naar het magazijn van de 404 vereniging, kan ik hen bereiken voor de volgende zaterdag opening (over 2 weken)?
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

404 Berline 63
Martijn404
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 10 okt 2015, 22:17

Re: Achterbrug, wormwiel oververhitting witte rook.

Berichtdoor vreugden » 18 okt 2015, 08:19

Martijn404 schreef:Het dif los maken van de cardan as liep ik daar nog op stuk.

Alles is los met uitzondering van die verbinding:

:(


Ik wil even reageren op dit onderdeel van de berichten. Op de site van de 404 vereniging staat een beschrijving hoe e.e.a. gedemonteerd moet worden. Het is mijn 404 die op de foto staat en gerepareerd wordt.
Bij het demonteren ging alles goed los. De schroevendraaier, zoals op de foto te zien, is niet gebruikt om de zaak los te wrikken. Dan gaat idd alles naar zijn mallemoer. Die schroevendraaier is er tussen gezet, nadat het dus los was, om een opening te krijgen zodat de olie er makkelijker uitloopt. In de cardantunnel zat namelijk ook nog olie.

Ik zal binnenkort vragen of de tekst op de site van de vereniging aangepast kan worden want dit soort onduidelijkheden zijn niet handig....
vreugden
 
Berichten: 1747
Geregistreerd: 01 jun 2004, 19:24

Re: Achterbrug, wormwiel oververhitting witte rook.

Berichtdoor MarcoPeus » 18 okt 2015, 09:03

Had je wel een zingend geluid in de as als je reed? Zo niet dan zou ik gewoon eens alles goed schoon maken, eventueel met een ultrasoon reiniger als je die hebt zo groot en dan alles monteren en met correcte olie testen.
Wellicht doet het diff t dan gewoon zonder bijgeluiden en kun je weer gewoon rijden.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Achterbrug, wormwiel oververhitting witte rook.

Berichtdoor Martijn404 » 18 okt 2015, 10:00

Hoi Marco, wederom dank voor je reactie! Nee ik had geen enkel zingend geluid, om hem echter helemaal schoon te maken zal hij wel uit elkaar moeten komen. Ik vrees dat de verharding van de olie in het wormwiel wellicht de demontage zeer moeizaam maakt.

De test potjes (terpentine, wasbenzine, alcohol) laten nog steeds uitsluitend verkleuring zien, maar zie die drek niet oplossen. Vanavond even folie er af halen en kijken of het zachter geworden is.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

404 Berline 63
Martijn404
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 10 okt 2015, 22:17

Re: Achterbrug, wormwiel oververhitting witte rook.

Berichtdoor Michael » 18 okt 2015, 10:04

Ik heb wel eea liggen , kom maar ff shoppen.
404 familiale
404 pick-up 1972/78/79 werkpaarden
404 pick-up kipper
404 oplegger combinatie
404 coupe 1967 grijs
404 pick up verlengd
404 pickup "DANGEL"
403 pickup
504 pickup en sedan
202 pickup
Avatar gebruiker
Michael
 
Berichten: 1239
Geregistreerd: 31 maart 2004, 22:59
Woonplaats: brummen

Re: Achterbrug, wormwiel oververhitting witte rook.

Berichtdoor Martijn404 » 18 okt 2015, 10:15

Michael schreef:Ik heb wel eea liggen , kom maar ff shoppen.

:D ik stuur je een pm!
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

404 Berline 63
Martijn404
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 10 okt 2015, 22:17

Re: Achterbrug, wormwiel oververhitting witte rook.

Berichtdoor 404noir » 18 okt 2015, 13:37

CO2 dry ice blasting lijkt mij ideaal voor het schoonmaken van die onderdelen.
Er blijft niks achter want CO2 verdampt 100%. CO2 reageert chemisch ook niet met die rommel.
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: Achterbrug, wormwiel oververhitting witte rook.

Berichtdoor 403diesel » 19 okt 2015, 12:52

404noir schreef:CO2 dry ice blasting lijkt mij ideaal voor het schoonmaken van die onderdelen.
Er blijft niks achter want CO2 verdampt 100%. CO2 reageert chemisch ook niet met die rommel.


+1
Erg mooi proces. Wel vrij prijzig omdat er veel energie in gaat zitten.
Ooit eens wat proeven laten doen hiermee. Je kunt er zelfs bekleding mee reinigen met lage druk.
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Achterbrug, wormwiel oververhitting witte rook.

Berichtdoor Martijn404 » 20 okt 2015, 11:54

Met veel dank aan Wim (Pininfarina504) voor het ter beschikking stellen van een complete achteras voor een zeer schappelijke prijs ga ik a.s. vrijdag weer verder !

Zo blij als een klein kind :)
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

404 Berline 63
Martijn404
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 10 okt 2015, 22:17

Volgende

Keer terug naar 404

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten