Achterbrug, wormwiel oververhitting witte rook.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: Achterbrug, wormwiel oververhitting witte rook.

Berichtdoor Roger Douven » 24 okt 2015, 21:16

Afbeeldingvorig jaar was deze De5005 nog bij op bezoek! Leuk technisch bericht
Roger Douven
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 30 okt 2014, 13:17

Re: Achterbrug, wormwiel oververhitting witte rook.

Berichtdoor Martijn404 » 24 okt 2015, 22:04

Leuk! Wat heeft hij bij jou gedaan?
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

404 Berline 63
Martijn404
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 10 okt 2015, 22:17

Re: Achterbrug, wormwiel oververhitting witte rook.

Berichtdoor exvw » 19 nov 2015, 22:05

Hallo,

Ik heb Bardhal SAE 140 GL3 Hypoid Gear Oil gekocht bij een bekende leverancier van klassieke peugeot onderdelen, wil m'n differtieel olie verversen.
Keek thuis op het etiket, las dat het minerale olie is.
Is ook speciaal voor klassiekers met bronzen kroonwielen en differentieel.
Dat staat erop.
Weet niet of er plantaardige olie inzit.

Ben wel overtuigd dat het de goede olie is voor de diff, maar weet niet wat erin zit.
Ik ga sowieso verversen, maar moet ik eerst de diff spoelen, of kunnen de restjes van de eventuele plantaardige olie geen kwaad?

Als ik moet spoelen, waar doe ik dat dan mee?
Het is een 404 uit april 1967, net oude model denk ik.
Avatar gebruiker
exvw
 
Berichten: 64
Geregistreerd: 14 apr 2010, 18:21
Woonplaats: voorhout

Re: Achterbrug, wormwiel oververhitting witte rook.

Berichtdoor RobinHoed » 28 jul 2019, 21:24

404noir schreef:Voor het geval je de diff olie wil wisselen is dit een geschikte alternatief:
http://www.eurol.com/en/37-products/1637-eurol-racing-1-ricinus.html
lees de tekst even goed, de Peugeot 404 staat specifiek genoemd.


Hoe onderscheid je plantaardige cardan olie van minerale cardan olie aangezien deze niet mengbaar zijn....

In mijn 203 heb ik minerale olie die ik bij de APH haal.

Vandaag eindelijk eens met de 404 begonnen en olie achteras laten afvloeien.

Maar mijn mening ruikt dit anders dan dE verse minerale die ik heb.

Denk dat ik plantaardige in de 404 heb vanwege de geur. Maar ook vanwege de groenige waas, of is dit toeval omdat de olie erg oud is.




Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A750FN met Tapatalk
203 Fourgonnette - 1953 "Jean-Marie"
203 Berline - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 731
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Achterbrug, wormwiel oververhitting witte rook.

Berichtdoor es225 » 30 jul 2019, 16:09

Om plantaardige van minerale te onderscheiden:
- vul een borrelglaasje o.i.d. met wasbenIne en een ander borrelglaasje met alcohol van 96% (vrkrijgbaar bij de drogist)
- voeg aan beide glaasjes enkele druppels van de onbekende olke toe
- minerale olie lost op in wasbenzine doch niet in alcohol
- plantaardige olie lost op in alcohol doch niet in wasbenzine.
Succes, JW (chemicus in ruste)
1972 Peugeot 404 XC7 berline
1958 Harley-Davidson FL
1943 Harley-Davidson WLC
es225
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 05 apr 2006, 13:20
Woonplaats: Bussum

Re: Achterbrug, wormwiel oververhitting witte rook.

Berichtdoor RobinHoed » 30 jul 2019, 20:02

Bedankt JW,

Dit is een zeer goede tip en ook leuk om even een chemisch testje uit te voeren.

Hoef gelukkig niet naar de drogist, heb een poolse vriendin :'-)

Bedankt


Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A750FN met Tapatalk
203 Fourgonnette - 1953 "Jean-Marie"
203 Berline - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 731
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Achterbrug, wormwiel oververhitting witte rook.

Berichtdoor Mockenrue » 01 aug 2019, 02:37

RobinHoed schreef:Hoef gelukkig niet naar de drogist, heb een poolse vriendin :'-)


Sterk :lol:
Avatar gebruiker
Mockenrue
 
Berichten: 2742
Geregistreerd: 07 apr 2004, 16:29
Woonplaats: Meierijstad

Re: Achterbrug, wormwiel oververhitting witte rook.

Berichtdoor RobinHoed » 01 aug 2019, 21:30

Ik heb plantaardige olie in de 404.
Prima test, super bedankt voor de tip, al had ik door de kleur al een donker groen uh... bruin vermoeden.

Sediment in de wasbenzine duidelijk zichtbaar bij de onbekende olie.

Uiteraard de theorie even getoetst met minerale olie die ik voor de 203 heb.

Ik werk namelijk in kwaliteitsborging ;-)
En inderdaad precies andersom

Daarna even met elkaar vermengd natuurlijk om het effect te zien.

Dus ik heb gewoon plantaardige cardan olie besteld die de 404 vereniging aanbeveelt. Dat scheelt weer schoon spoelen.

Bedankt voor de hulp!AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A750FN met Tapatalk
203 Fourgonnette - 1953 "Jean-Marie"
203 Berline - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 731
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Achterbrug, wormwiel oververhitting witte rook.

Berichtdoor es225 » 01 aug 2019, 22:34

Zo, dat ziet er professioneel uit! Het lijkt wel een laboratorium.... Wellicht ten overvloede: de alcohol is na de test NIET meer geschikt voor consumptie...
JW
1972 Peugeot 404 XC7 berline
1958 Harley-Davidson FL
1943 Harley-Davidson WLC
es225
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 05 apr 2006, 13:20
Woonplaats: Bussum

Re: Achterbrug, wormwiel oververhitting witte rook.

Berichtdoor sander203 » 21 aug 2019, 20:00

Jineuf schreef:
cardan
Kroonwiel/wormwiel bedoel je denk ik .
De cardan-as staat toch niet in verbinding met de smering van de achterbrug?


Mag ik nog eens een lans breken voor de correcte benaming van de twee soorten achterbrug onder de 404?

De oude typen hadden een worm en wormwiel. Het wormwiel is hierbij van brons en (dus) kwetsbaar voor verkeerde oliekeuze. Ook 203 en 403 zijn uitgevoerd met worm en wormwiel. De Franse noemen de worm een "vis sans fin" (oneindige schroef). Het wormwiel kan je een keer omdraaien, als de tandflanken te ver versleten zijn.
Later kregen we de 404's met een kroon en pignon. Zover is weet is oliekeuze daar iets minder kritisch.

De principes van een haakse tandwieloverbrenging zijn wel ongeveer gelijk, maar de uitvoering totaal verschillend.
Bj een worm/wormwiel ligt de ingaande as met de worm onder het wormwiel. Bij een kroon&prignon komt deze iets onder midden aan (dus hoger).

Mooie bende in die achterbrug :-) . Ik denk dat het een goede keuze is geweest om een andere as te zoeken, zeker als het wormwiel al eens is gekeerd.
sander203
 
Berichten: 547
Geregistreerd: 09 nov 2004, 13:07
Woonplaats: van Ewijcksluis

Re: Achterbrug, wormwiel oververhitting witte rook.

Berichtdoor Frank.04 » 21 aug 2019, 22:39

En dan nog een bijdrage van mijn kant:

Bij een worm en wormwiel is er een relatieve beweging tussen de elkaar rakende oppervlakken, deze wrijven over elkaar en daarvoor is er olie nodig die een hoge vlaktedruk aan kan.

Bij een kroon/pignon hebben de tanden een zogeheten evolvente vorm, deze is zodanig dat de vlakken over elkaar afrollen en derhalve is hier de oliekeuze minder belangrijk.

Dit als toelichting op het verhelderende epistel van mijn voorganger.
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: Achterbrug, wormwiel oververhitting witte rook.

Berichtdoor RobinHoed » 21 aug 2019, 23:49

Dus kroon/pignon is de hypoid vertanding die vanaf 1969 geïntroduceerd is en een ander type olie gebruikt.

Wellicht leuk om in le lion 211 over te posten.
In ieder geval de test om type olie te bepalen voor de wormwiel variant en korte toelichting dat niet opgaat voor pignon met korte uitleg.

Sander en Frank, jullie kunnen dit vast even checken op correctheid als ik iets heb opgesteld?

Top :-)

Verstuurd vanaf mijn SM-A750FN met Tapatalk
203 Fourgonnette - 1953 "Jean-Marie"
203 Berline - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 731
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Achterbrug, wormwiel oververhitting witte rook.

Berichtdoor Frank.04 » 22 aug 2019, 07:59

De 404 had altijd wormwielvertanding in de Berline, de Coupe en de Cabriolet en in de eerste Break-modellen.

Naar mijn weten had de Pick-up altijd kroon/pignon, net als de Breaks vanaf ongeveer '65.

Laat het artikeltje maar komen!
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: Achterbrug, wormwiel oververhitting witte rook.

Berichtdoor Hrrck404 » 08 okt 2021, 09:09

Mooie uitleg over de olie van de achterbrug, ik ga hem zo verversen na 20 jaar stilstand.

Grt Herrick.
Hrrck404
 
Berichten: 91
Geregistreerd: 04 dec 2016, 12:58

Vorige

Keer terug naar 404

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten