la résurrection de la 404noir

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor 404noir » 15 jul 2014, 18:08

vandaag naar de RDW geweest voor het voertuig identificatie onderzoek.
Meteen ook BPM aangifte gedaan.
Nu is het wachten op de documenten/het kenteken.
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor 404noir » 24 jul 2014, 11:42

Kenteken is binnen! Nu snel mooie blauwe kenteken platen scoren.
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor 404noir » 31 jul 2014, 09:33

Gisteren avond ben ik naar mijn eerste 404-club-event geweest, de koffieklets avond van de 404vereniging in Eindhoven, een mooie gelegenheid om eens kennis te maken met andere klassieke Peugeot rijders en als bonus kon ik terug rijden met mijn eigen 404! 8)
Ik had zelf al eerder de RDW-zaken gedaan voor het kenteken van de 404 en Frank heeft de APK-werkzaamheden gedaan waaronder mooi laswerk aan geprofileerde bodemplaat en 2 bodem balken langs de versnellingsbak.
Het resultaat mag er wezen!
Dank aan Frank en vriendin voor de gastvrijheid! Het was gezellig, ik denk dat je daar als vereniging best trots op mag zijn. Ik weet dat het bij andere klassieker clubs wel eens anders toegaat.
Afbeelding
Toen ik terug naar huis ging was het inmiddels al weer donker maar ik ben desondanks niet recht naar huis gereden. Ik heb even 'the long way home' genomen, o.a. een stukje autosnelweg. Ik vind het opvallend hoe gemakkelijk deze 52j(!) oude auto gewoon comfortabel 120km/h kan rijden. De lichtopbrengst van de gele koplampen ervaar ik als nogal matig, ik moet er nog eens heel goed over nadenken of ik die gele pitten er wel in wil houden. (gele mistlampen snap ik, geel licht werkt contrast verhogend. maar geel dim/grootlicht, daar zie ik eigenlijk niet het nut van. Maar ja, het is wel weer heel erg retro cool, dat dan weer wel!)
Afbeelding
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor jan-03 » 31 jul 2014, 11:23

Ik zie een paar bekenden op de mooie foto..
De gele lampen geven doorgaans ruim voldoende lichtopbrengst.. Ik had ze in de 203 en dat was prima.. Meerdere malen bij nacht mee gereden..
Veel plezier met je nieuwe aanwinst.
gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor 404noir » 01 aug 2014, 00:00

Het plezier was helaas van korte duur...
Ik was vanavond even gaan tanken in Belgie en al rijdend bleek dat de koppeling toch echt slipt... :evil:
Het vermoeden dat de koppeling ver heen was had ik al omdat het aangrijppunt zo hoog zat maar nu slipt ie dan echt, bij plankgas in 3 en 4 gaat het toerental omhoog zonder dat de snelheid toeneemt. Valt er nog iets aan af te stellen??
Ach, Zaterdag is het weer magazijn dag dus dan maar vast een nieuwe koppelingsplaat en druklager scoren.
Gaat weer een deel van mijn vakantie.
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor 404noir » 03 aug 2014, 14:43

Afgelopen Zaterdag heen en weer n aar Dordrecht gereden, lekker met schuifdak open. Dat ging best redelijk, beetje oppassen met de koppeling.
De temperatuur loopt bij 120-130km/h op tot 95C, is dat een beetje normaal voor een 404?
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor MarcoPeus » 03 aug 2014, 15:49

Hmmmmm. Klinkt bekend. Mijn 404 heeft dat ook gehad. Liep op tot 110. Is de thermostaat goed? Is je radiateur schoon en vrij van blokkades? Heb je recent KVS bijgevuld? Enkele dingetjes om te bekijken dus.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor 404noir » 03 aug 2014, 18:24

radiateur is schoon en goed, vloeistof niveau OK en V-riem nieuw en goed op spanning.
De thermostaat is er n.m.m. alleen voor om de moter snel op temp te krijgen, eenmaal open dan speelt deze nauwelijks meer een rol.
De temp is bij 95C wel stabiel, loopt niet verder op, ook niet als ik direct vanaf de afrit stil moet staan voor een rood verkeerslicht.
Ik denk eerder dat ik een probleem heb met de mengsel vorming (beetje te arm). Ik heb in Dordrecht dan ook meteen maar een revisie kitje voor de carb meegenonen.
Binnenkort de carb er maar weer eens vanaf halen, schoonmaken en opnieuw opbouwen met nieuwe pakkingen.
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor A.B.203 » 04 aug 2014, 20:42

95 graden is niet normaal, kan echter wel een tijdelijke piekstand zijn. Hoe zuiver meet de temperatuurmeter, hang bv bij een warme motor eens een thermometer in de radiateur dan kan je checken of de temperatuurmeter in de auto oke is. Gaat de ventilator wel meedraaien als de temperatuur oploopt, zijn de koppeling en de zender daarvan oke incl de koolstofstift ? Met de thermostaat kan van alles mis zijn hoor, hij kan verkalkt zijn en niet helemaal opengaan of haperen. Meestal is het oplopen van de motortemperatuur het gevolg van inwendige vervuiling en verkalking van de motor en radiateur.Gewoon stap voor stap alles controleren en wegstrepen. Neem aan dat het oliepeil goed is. Succes.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor Frank.04 » 05 aug 2014, 00:12

Was jij ook in het magazijn? Dan waarschijnlijk later of vroeger dan ik!

Ik wilde je nog bellen f ik een plaat voor je mee moest nemen, maar heb geen nummer.

Geef me dat sowieso nog maar eens!

Ik ben echt zeer gecharmeerd van je auto, de conditie is erg mooi na meer dan vijftig jaar en ze rijdt uitstekend.

Tot ziens maar weer!
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor 404noir » 05 aug 2014, 11:16

Afbeelding

Gisteren avond nog even wat rond gereden en in het avond licht nog even wat geexperimenteerd met de stationair mengsel schroef. Steeds met een kwart slagje rijker gezet.
Hierdoor ging de moter steeds makkelijke gas aannemen en oppakken vanaf lage toeren, het afslaan bij hard remmen is ook weg.
Ik denk echt dat het stationair mengsel gewoon wat te arm stond. De bedrijfs temp is nu ook gezakt naar ongeveer 90C. Lijkt mij vrij normaal.
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor 404noir » 05 aug 2014, 11:43

Frank.04 schreef:Was jij ook in het magazijn? Dan waarschijnlijk later of vroeger dan ik!

Ik wilde je nog bellen f ik een plaat voor je mee moest nemen, maar heb geen nummer.

Geef me dat sowieso nog maar eens!

Ik ben echt zeer gecharmeerd van je auto, de conditie is erg mooi na meer dan vijftig jaar en ze rijdt uitstekend.

Tot ziens maar weer!


Hoi Frank, ik stuur je wel even een prive berichtje met alle gegevens.
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor Kees » 05 aug 2014, 21:09

't is wel een plaatje hoor...
Was het duur een nieuwe koppeling? Ik neem aan dat je ook een gereviseerde drukgroep hebt gekocht?
Die van mij zit ook op zijn eindje...
groeten van Kees
Avatar gebruiker
Kees
 
Berichten: 612
Geregistreerd: 05 aug 2004, 22:28
Woonplaats: Amsterdam

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor 404noir » 05 aug 2014, 22:43

'k zou het niet meer weten Kees, ik kocht zoveel in een keer dat ik de prijzen van de koppeling delen ben vergeten.
Ik heb overigens geen drukgroep gekocht. Het slippen voelt als een versleten plaat, niet als een drukgroep probleem, ik ga ervan uit dat de drukgroep goed is. Dit is puur gebaseerd op vele jaren sleutel ervaring. Ik kan het mis hebben maar dat zie ik dan wel weer.

Mij werd ook nadrukkelijk verzocht om de oude frictieplaat weer in te leveren (statiegeld) omdat blijkbaar de oude frictieplaten niet meer worden gemaakt.
De versleten platen worden dan voorzien van een nieuwe laag frictiemateriaal.
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor Kees » 09 aug 2014, 19:48

Volgens mijn werkplaatshandboek hebben 404's voor serienummer 4.104.576 een dikkere koppelingsplaat, nl 8,1mm +/-0,3. Latere types hebben een plaatdikte van 7,7 mm +/-0,3. Dit omdat de uitsparing in het vliegwiel minder diep is.
Laat ik nou een vroeg type hebben.... Twee en een half jaar geleden heb ik mijn blok gereviseerd en toen ook de koppeling bekeken. De plaat had nog ruim genoeg voering. Nu is hij bijna aan het slippen. Dus ik denk iets te dun. Maar voor de zekerheid ga ik nu ook de drukgroep vervangen, veren worden op den duur ook slapper. Vond op ebay zo eentje: http://www.ebay.de/itm/Peugeot-404-Kupp ... 56685a9ab2
Heb er een gekocht. Binnenkort maar weer eens een dagje sleutelen. Zit nog te dubben of ik het blok er uit zal halen of de bak, maakt qua werk niet zo heel veel uit geloof ik.
groeten van Kees
Avatar gebruiker
Kees
 
Berichten: 612
Geregistreerd: 05 aug 2004, 22:28
Woonplaats: Amsterdam

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor 404noir » 09 aug 2014, 21:18

blok eruit betekent koelsysteem leeg maken. en moterkap er misschien af? Lijkt mij meer werk.
Ik heb net even de dikte van de nieuwe plaat opgemeten, die is ongeveer 8,6mm dik... mijn chassisnr begint met 42... (auto is uit november 1962)
Dus ik zou verwachten dat ik een dunne plaat nodig heb... maar kan ook zomaar anders zijn want er zit een revisie blok in van 1973...
ach, we gaan het wel meemaken.
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor 404noir » 14 sep 2014, 18:04

afgelopen vrijdag de carburateur er weer even vanaf gehad on pakkingen en acceratiepomp membranen te vervangen.
Ook even alle sproeiers weer losgehad en met perslucht doorgeblazen.
Als kijkend zag ik dat boven de vlotternaald nog een filter zit. Die er uit gehaald door de inlaat appendage los te schroeven. Blijkt dat filter aardig vervuild te zijn. Ook dat filter even doorgeblazen.
Toen de carb weer gemonteerd met een gloednieuwe voetpakking. Proefdraaien en eenmaal warm ook even het stationair opnieuw ge-fine-tuned.
De moter start nu beter en de transitie van cruisen naar accelereren gaat nu zonder hikken en stotteren.
Nadeel: de slippende koppeling valt nu veel meer op! ;-)

Verder heb ik wat moeten afstellen aan de voorwiellagers maar het lijkt erop dat het linker voorwiel lager alweer los is gelopen.
Nog maar eens inspecteren. En nieuw vet erin doen.
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor Steven- » 15 sep 2014, 14:38

Hoi 404noir, ik heb de foto's van je 404 helemaal gemist, dus bij deze: wat een leuke 404 heb je zeg! Hij ziet er mooi en verzorgd uit en staat zo te zien ook nog goed in de lak. Ga je de koppeling binnenkort vervangen?

Gr. Steven
Mvg, Steven.

205 CJ 1.1i 1991 ''Sneeuwwitje''
205 XR 1.1i 1991 ''Doornroosje''

Peugeot 205; als een leeuw.. zo sterk!
Avatar gebruiker
Steven-
 
Berichten: 3009
Geregistreerd: 06 mei 2013, 16:13
Woonplaats: Gouda

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor 404noir » 15 sep 2014, 14:54

ja, ik heb het materiaal al in huis. Maar dat zal een winterklus worden. Samen met het differentieel/achteras
Nu eerst nog wat rijden met dit mooie weer.
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor 404noir » 15 sep 2014, 21:20

ik heb recent de 2 voorwiellagers afgesteld. ik dacht dat daarmee alle speling wel uit de ophanging zou zijn. Helaas.
Dus afgelopen avond maar even nauwkeuriger gekeken en vooral gevoeld. Het lijkt erop alsof het onderste veerpootlager rot is, er zit veel speling op. Als ik aan het wiel ruk hoor en voel ik de speling.

Is dit een lager dat afstelbaar is? Weet iemand dat? Is dat lager leverbaar in het magazijn? Of moet ik dan een hele veerpoot kopen?

Hoe dan ook, de veerpoot zal er onder uit moeten... en uit elkaar moeten. Heb ik wel vaker gedaan bij andere auto's maar ik heb er niet veel zin in...
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor johnssons » 15 sep 2014, 21:36

ik neem aan speling op de fuseekogels ... nieuw setje monteren is de beste oplossing... meestal gewoon versleten...

succes John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor 404noir » 15 sep 2014, 22:39

nee John, er zit echt ruimte bij de onderste veerschotel. daar zit een lager.
Als het de fuseekogel zou zijn dan had ik speling moeten zien/voelen tussen draagarm en veerpoot. Dat is er niet.
Ik heb de rest (wieldraagarm rubber, fuseekogel, stuurstangkogel, wiellagers, stabistang downlink en rubbers) van de ophanging gecheckt op speling met een wringijzer en kon niks bijzonders vinden. Maar als ik met een hand aan het wiel ruk en met de andere hand de schokbreker stang vastpak dan voel ik de beweging en de speling. snok-snok-snok. je kent dat vast wel.
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor 404noir » 15 sep 2014, 22:43

ik heb trouwens ook een vraag aan andere vroege 404 rijders.
Is het normaal dat de 2de versnelling zich zo moeizaam laat inleggen? Uit praktische overwegingen doe ik van 1 naar 2 maar een double-clutch anders krijg ik de bakbijna niet in z'n 2. De bak maakt daarbij verder geen bijgeluiden of zo.

Misschien dat het straks beter gaat als de koppeling is vervangen?
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor 404noir » 16 sep 2014, 10:17

't staat er misschien wat raar?
De koppeling moet vervangen worden omdat deze slipt, niet omdat deze niet vrij zou komen. Hij komt wel vrij.
Het schakelen zou dus normaal moeten kunnen. in R, 1, 3 en 4 gaat dat ook prima. Alleen het inleggen van 2 gaat lastiger.
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor Kees » 16 sep 2014, 18:36

De C3 bakken zijn sowieso wat zwaar qua schakelen. Meestal is ook het mechaniek wat versleten, Zoals de metalen bus op de bak waar de selector in draait. Als je de boel afstelt wil hij dan b.v. goed van de 4 naar de 3, maar niet goed van de 1 naar de 2. Of net andersom, goed van 1 naar 2 maar niet goed van 4 naar 3. Ik heb bij mijn bak een veer bevestigd die het onderste schakelstangetje naar boven trekt, dat haal net wat speling weg en dan gaat het schakelen goed. Zal even zoeken of ik nog een foto heb.
groeten van Kees
Avatar gebruiker
Kees
 
Berichten: 612
Geregistreerd: 05 aug 2004, 22:28
Woonplaats: Amsterdam

VorigeVolgende

Keer terug naar 404

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 43 gasten