la résurrection de la 404noir

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor 404noir » 14 jun 2014, 01:44

inderdaad maar zo te zien wel voor de voorremmen.
Ik ben eerst op zoek naar een remcilinder voor een achterrem
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor johnssons » 15 jun 2014, 16:05

Nog even terug naar de stoterstang, die moet je echt vernieuwen .... de stoterstangen moet echt recht zijn, daarbij komt als je de stoterstang eerst is warmgestookt voor je ging richten, de structuur van het materiaal is veranderd en de stoterstang zijn hardheid heeft verloren .... ... het risico is heel groot dat de stoterstang krom slaat .....

Twee mogelijkheden voor een kromme stoterstang ... over zijn toeren gedraaid of de klep heeft vastgezeten in de klepgeleider.
Maar in alle gevallen moet ook de kop er af om alles te checken ... je moet weten wat de reden is van deze kromme stoterstang .....er is een reële kans op een grotere motorschade ... en dat is natuurlijk niet de bedoeling..

succes John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor 404noir » 15 jun 2014, 23:46

merci John, ik ga het bekijken. Ik heb van Leffe404 al begrepen dat ze per stuk verkrijgbaar zijn. Dus daar ga ik achteraan. De moter draait nu super mooi rond en echt op alle 4 cilinders. Ik denk niet dat er gevolgschade is.

even een update-je:
vandaag na afloop van LeMans24 even de (trommel)voorremmen aangepakt. Ik iedere voorrem zitten 2 remcilindertjes die verbonden zijn met een metalen remleiding. Alle 4 de cilindertjes zaten vast...!
Ik heb ze alle 4 in de kruipolie gezet. Ik heb dat stukje metalen verbindingsleiding gebruikt om aan te sluiten op de slang van mijn compressor. En uiteraard ook op een probleem remcilindertje.
Remcilinder in de bankschroef, doek er over heen en hoppa, 5bar erop.
Eerst gebeurde er niks. Toen heb met een klein hamertje voorzichtig op de buitenkant van de remcilinder getikt en zie daar... PLOP!!... een remzuigertje met cupje.
Alles keurig schoon gemaakt en geinspecteerd en weer in elkaar gebouwd met ATE-montage-gel. (< lost op in de remvloeistof, ideaal spul) Erin ging heeeeel wat makkelijker dan eruit!

<herhaal bovenstaande 4x, LOL>

(helaas dit keer geen foto's van deze klus-sessie, ik had een beetje haast.)

nu nog 1 achterremcilinder scoren en monteren en dan kan het hele remsysteem gespoeld en ontlucht worden.
handig: nu dat de remmen in ieder geval alle 4 los zijn kan de auto vanaf nu makkelijk rollen dus dat scheelt.
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor MarcoPeus » 16 jun 2014, 09:00

Klinkt allemaal bekent. Zelf ook gedaan 2 weken geleden. D3nk er wel aan dat je de remmen weer afstelt. Die zijn niet zelfstellend. Achterop zit een vierkante nok die je kunt draaien met een steeksleutel. Vooraf meestal wel ff inspuiten met wd40 want ze kunnen goed vast zitten.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor jan-03 » 16 jun 2014, 12:45

Dat geeft een goed gevoel als je weet dat dit allemaal in orde is..
Toch altijd wel wat meer afstand houden dan in je dagelijkse voiture omdat een moderne toch net even sneller stil staat als ze hun middelpedaal inrammen.
gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor johnssons » 16 jun 2014, 15:02

Oké

Nog een tip voor het stellen van de voorremmen, maar misschien dat je het als wist ... maar toch .... je stelt de remmen door alle nokken in de rijrichting te draaien tot de trommel vastloopt, vervolgens ietsje aanslepend los, de achterste nokken moeten dus omhoog worden gedraaid.
Alle nokken stellen met de rijrichting mee.

Als je de remmen afstelt door de achterste nokken naar beneden te draaien, dan lopen deze nokken terug tijdens het remmen en krijg je een te grote slag van het rempedaal.

Dit in tegenstelling tot de achterrem ... daar draai je de nokken met de sleutel naar beneden en vervolgens iets los ..

succes John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor 404noir » 16 jun 2014, 15:58

Kijk, dit wist ik dus niet ! goeie info!
Dit is nl. de allereerste auto waarop ik op de vooras trommelremmen heb en dan ook nog 2x leading shoe.
Afbeelding
Ik ken alleen simpele trommelremmen met 1x leading en 1x trailing shoe, zoals ze op fietsen en achterremmen van auto's voorkomen.

Overigens lijken de trommels en de voeringen op de remschoenen wel nieuw, trommels hebben geen opstaande randjes en voering materiaal is dik. Ik heb bij het terug monteren van de remcilinders en remschoenen de afstel-excenters maximaal terug gesteld maar zelfs dan gaat de trommel er maar moeizaam op.

@John, ik ga jou afstelmethode gebruiken.

Nog een vraagje: die verzonken kruiskop schroeven (3 per trommel), zijn die eigenlijk wel noodzakelijk? De trommel wordt immers toch al op z'n plek gehouden door de wiel tapeinden en als het wiel er op zit kan de trommel geen kant uit. Ik overweeg om ze maar gewoon weg te laten. (doe ik met schijven ook al jaren) Je hebt meer last van die krengen dan dat je er nut van hebt.
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor 403diesel » 16 jun 2014, 19:22

Nog een tipje; trap eens op het rem voor het stellen. Trap je het pedaal tot op de bodem, stel ze eerst een stuk op en trap dan nog eens. Hiermee centreer je de schoenen in de trommel.

Nieuwe schoenen stel ik meestal iets strakker omdat ze in het begin wat harder inslijten op de trommels.

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor 404noir » 16 jun 2014, 22:20

Dank voor de tip, Serge, ik moet straks eerst RVS vervangen en dan het hele systeem ontluchten.
Dus er zal genoeg 'getrapt' worden voordat ik ze definitief af stel. Gaat goed komen.

grt,
Jan
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor johnssons » 18 jun 2014, 11:20

Die drie schroefjes zijn om de trommel vast te zetten en te centreren, je kunt ze ook weglaten ..... alleen bij het remmen hoor je mogelijk een tik .... er zit iets ruimte tussen de wiel tapeinden en de gaten in de trommel.

succes John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor 404noir » 18 jun 2014, 16:10

goed argument. toch maar 12(!) nieuwe halen...
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor joospeugeot » 19 jun 2014, 03:15

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 26 mei 2016, 03:32, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor 404noir » 22 jun 2014, 20:41

Zaterdag heb ik een nieuwe remcilinder achter gemonteerd en toen kon ik RVS afvullen en het systeem ontluchten. Dat was ook nog een heel avontuur. Ik heb een 'easybleed kit' waarmee je luchtdruk op het reservoir kan zetten. De bron van de luchtdruk kan bv een band zijn.
Ik had mijn voorwielen nog een stuk los van de grond hangen dus de auto hing wat achterover. Eerste rondje ontluchten leek prima te gaan, maar al pompend op de rem kreeg ik pas bij 5x pompen een beetje remdruk... da is nie goe...
Wat nu? wat is er anders? :idea: de voorwielen stonden omhoog! Die laten zakken en vervolgens de achteras omhoog gekrikt. (daarbij de hoek van de HRC gewijzigd!) Toen weer een rondje ontluchten gedaan en presto, er kwam nog steeds wat achtergebleven lucht uit de leidingen. uiteindelijk alleen nog maar RVS.
Hierna was het pedaal rock-solid.
De freinage werk weer :mrgreen:
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor jan-03 » 22 jun 2014, 22:21

Dat zijn goede berichten... Mooi dat de klus geklaard is.
gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor 404noir » 24 jun 2014, 02:03

Gisteren avond was de wedstrijd Ned<>Chili. Ik luister liever naar Jack van Gelder op de radio dan dat ik TV kijk.
Ondertussen kon ik knutselen aan de 404:
- die wokkel stoterstang toch maar vervangen door een andere rechte stoterstang die ik afgelopen zaterdag heb gekocht in Dordrecht. klep ook weer afgesteld.
- nieuwe gaskabel gemonteerd
- nieuw luchtfilter geplaatst
- nieuwe ruitenwisserbladen gemonteerd.
- accu vast gezet met nieuwe montage beugel
- ontsteking en stationair mengsel en -toerental afgesteld.
- toen even heen en weer gereden op de oprit: koppeling werkt, slipt niet, maar grijpt wel hoog aan. Voorremmen werken ook.
toen de achteras maar eens op bokken gezet zodat ik stilstaand kon proef 'rijden'. :mrgreen:
conclusies:
-alle vooruit versnellingen en synchros werken.
-De achteruit versnelling werkt ook.
-het differentieel werkt netjes al hoewel ik wel enig gejank hoor maar ik kan me van pa's 403/404's herinneren dat die differentielen dat altijd wel wat deden.
-De achterremmen werken ook (handrem en voetrem)

productief avondje :!:
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor 404noir » 24 jun 2014, 02:13

johnssons schreef:Die drie schroefjes zijn om de trommel vast te zetten en te centreren, je kunt ze ook weglaten ..... alleen bij het remmen hoor je mogelijk een tik .... er zit iets ruimte tussen de wiel tapeinden en de gaten in de trommel.

succes John


ik heb er nog eens naar gekeken.
De trommel centreert op een opstaande rand van de wielbout flens. Die opstaande rand valt binnen het gat van de trommel waarmee dan de trommel defacto gecentreerd is. die kleine schroefjes kunnen die centreer functie nooit doen, die zijn te zwak.
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor 404noir » 26 jun 2014, 01:34

ik ben er inmiddels achter gekomen dat er niet veel bandenboeren meer zijn die nog een oud peugeot wiel (zonder centreer naafgat) kunnen balanceren...
uiteindelijk heb ik er toch nog eentje gevonden die het kan!
http://www.j-f.nl/
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor 404noir » 29 jun 2014, 22:19

weer een foutje opgelost: nummerplaatverlichting nu ook weer.

er werkt overigens wel meer niet...
- dashboard verlichting werkt niet
- klokje werkt niet.
- claxon
- interieur verlichting.
- kofferbak verlichting
- radio werkt niet en mist een knop
- ruitenwisser/sproeier knop mist

De rest werkt wel...
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor MarcoPeus » 29 jun 2014, 22:24

Kan ik je een hand geven, mijn klokje doet t ook niet. Schijnt een echt Peugeot kwaaltje te zijn. Mijn 204 heeft ook al dat probleem.
Interieur verlichting werkt alleen als de auto op contact staat bij die van mij.
Claxon is vervangen door een dubbele luchthoorn bij die van mij. Helaas niet van het Tour de France type (verboden op de openbare weg) maar wel zeer luidruchtig :twisted:

Nog enkele uurtjes sleutelen en je hebt weer wat dingetjes van je lijst gestreept. Gelukkig is t redelijk eenvoudige techniek allemaal.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor jan-03 » 29 jun 2014, 23:33

Addy van het magazijnteam van pcn heeft mijn klokje van de 304 break geheel nagekeken.
Ze zijn vaak vervuild van binnen en verdroogd..
Is een extra service maar wel tegen vergoeding uiteraard..
gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor Harrie » 30 jun 2014, 00:07

MarcoWetzels schreef:Kan ik je een hand geven, mijn klokje doet t ook niet. Schijnt een echt Peugeot kwaaltje te zijn..

nee, geen Peugeot-euvel, ALLE oudere uurwerken, horloges, etc.,. !
De oorzaak ligt in het smeermiddel dat destijds is toegepast, dat droogt uit en wordt stroever dan kurk. Dan tikt het niet meer....
Revisie vereist precisie-vakmanschap, secuur verwijderen van het oude vet en als alles weer schoon en gecontroleerd is,
en modern uurwerk-smeermiddel toegepast, is dit euvel voor immer verholpen.
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor 404noir » 30 jun 2014, 09:21

dank allemaal, ik weet weer wat meer, de dashboard verlichting heeft rechts onder het stuur een potentiometer in het dash zitten, als ik de lichten aan zet en aan de knop draai zie ik af en toe zwak licht uit het dash. In de maximaal stand doet de dashverlichting niks dus dat ding zal wel kapot zijn. Ik denk dat ik 'm ga doorverbinden: altijd de verlichting maximaal aan.

WBT het klokje. Ik meen ook ergens gelezen te hebben dat je het klikje weer moet 'starten' als de accu er af is geweest.

Ik denk dat ik het klokkenspel eerst maar eens uit bouw, eens bekijken wat er allemaal te fixen is.
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor Harrie » 30 jun 2014, 18:36

404noir schreef:WBT het klokje. Ik meen ook ergens gelezen te hebben dat je het klikje weer moet 'starten' als de accu er af is geweest.

dat klopt, effe op gang helpen. Soms doet 'ie t zo ook, maar beter geen risico nemen. Meestal moet je 'm toch weer op tijd zetten.
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor 403diesel » 30 jun 2014, 19:22

Potmetertje schoonmaken wil vaak wel helpen.
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor Kees » 01 jul 2014, 22:46

Die klokjes in de eerste serie 404's hebben een sleepcontactje, dat bij iedere beweging van de onrust zorgt dat er even stroom door het spoeltje loopt om de magneten op de onrust weg te duwen.
Omdat een spoel het niet leuk vindt als zijn stroom wordt onderbroken krijg je een klein vonkje bij de contacten, dat vreet ze langzaam op. Je kunt het pennetje op de onrust iets bijbuigen, dan doet hij het wel weer een tijd. Beter is er meteen een transistor in te zetten die de stroom dan schakelt. Heb dit bij mijn klokje ook gedaan, al zeker tien jaar geleden. Doet het nog steeds prima. Wil er wel eens mee helpen mocht je dat ook willen doen.
groeten van Kees
Avatar gebruiker
Kees
 
Berichten: 612
Geregistreerd: 05 aug 2004, 22:28
Woonplaats: Amsterdam

VorigeVolgende

Keer terug naar 404

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 63 gasten