la résurrection de la 404noir

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor johnssons » 18 sep 2014, 18:23

In mijn ervaring hoeft de bak niet zwaar te schakelen ... meestal is loopt het schakelmechanisme stroef ...

Je kunt de H van de versnelling afstellen, zet in jouw geval de versnelling in zijn 2 en vervolgens in zijn vrij ... niet meer aankomen ... onder de auto bij de versnellingsbak het moertje van de stelinrichting losdraaien en weer vastzetten ... nu proberen...
Niet goed... dan zorgen dat de versnelling goed in zijn vrij staat, moertje los en wat zoeken op de speling ... het blijft trial and error .. maar lukt altijd.
Je kunt een veer plaatsen om de speling aan een kant te houden en tegen het rammelen.

succes John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor 404noir » 23 sep 2014, 16:21

binnenkort ga ik de auto stil zetten om de koppeling te vervangen, dan moet ik er toch mee aan de gang. Als ik daar klaar mee ben kijk ik gelijk even naar dat schakelmechanisme
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor 404noir » 01 dec 2014, 13:39

Nou, ik heb inmiddels een werkplaats verwarming gekocht dus nu kan ik sleutelen zonder te vernikkelen van de kou. :lol:
Volgende klus: koppeling vervangen
Kan iemand mij vertellen wat de meest efficiente manier is om de versnellingsbak van een 404 ('62) los te halen?
Ik denk zelf aan onderstaande volgorde:
- accu los koppelen.
- startmoter verwijderen
- auto op bokken zetten
- schakel mechanisme los halen van bak
- km-teller kabel los maken.
- aandrijfas los maken aan bakzijde. (is dat voldoende? of moet het ding helemaal onder de auto weg?)
- bouten koppelingshuis los maken
- achterste baksteun los maken.
- blok fixeren met spanbanden om kanteling van blok te voorkomen?? (is dat nodig? wat is de beste manier?)
- garage krik onder de bak >> alle bouten er uit.
- bak los trekken van blok
- garage krik naar beneden laten >> met bak erop onder de auto uit trekken.
Is dit een complete lijst? Of vergeet ik misschien iets?

Hierna koppeling vervangen. Daarna de bak weer terug bouwen in omgekeerde volgorde.
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor 403diesel » 01 dec 2014, 15:07

'62 is nog met C3- bak, toch?

Ik denk dat het makkelijker is om de motor eruit te halen aangezien het weleens lastig is de kuiskoppeling aan de aandrijfas weer vast te krijgen.

Ik weet niet hoe het precies bij een 404 zit, bij een 403;

Motorkap eraf
Radiator eruit
Diverse slangen en kabels los
Startmotor eraf
Motorsteunen los en bakbouten iets lossen.
Motor wat op takelen en bak ondersteunen met een krik
Bakbouten losdraaien, motor naar voren trekken en hijsen.
Bij de 403 werkt het veel makkelijker als je even de carterpan er onderuit haalt om het blok over de vooras te krijgen.
Bij de 404 hoeft dit volgens mij niet omdat het stuurhuis dacht ik achter de motor zat.
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor 404noir » 01 dec 2014, 21:28

Goed idee! daar had ik nog niet eens aan gedacht. :lol: blok eruit kan natuurlijk ook! Takel heb ik.
Voordeel is dat ik dan geen bak onder de auto moet manouvreren. Ik ga dat eens rustig bekijken.
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor johnssons » 02 dec 2014, 23:05

Als je geen brug met rijplaten hebt .... dan is het meest makkelijke .. motor uitbouwen .
Op de grond krijg de bak er niet uit .. aandrijfas is lastig, verder moet de bak iets gedraaid worden en langs de stuurstang gerommeld worden..

Succes John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor 404noir » 11 jan 2015, 13:10

Ik heb een probleem met een voorveerpoot. Ik heb forse speling op het lager van de onderste veerschotel.
Nu heb ik een reserve poot waarvan ik de veer en de bovenste veerschotel al los heb gehaald.
Is het mogelijk om die onderste veerschotel los te halen van de demperbuis?
Ik zie niet of/hoe dat zou kunnen/moeten...
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor johnssons » 11 jan 2015, 13:47

De veerschotel zit opgesloten met de rubberring boven het lager, met een kleine schroevendraaier de rubberring losschuiven ... moet heel blijven voor volgende montage.
Nu kan de veerschotel losgenomen worden.

Succes John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor 404noir » 12 jan 2015, 17:18

Bedankt John, daar kan ik mee vooruit. ik ga het vanavond eens proberen.
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor 404noir » 13 jan 2015, 12:53

't is gelukt, ik heb de veerpoot inmiddels uit elkaar liggen. Het is een mooi rollenlager van ongeveer 10cm doorsnede.
Komend weekend ga ik bij mijn 404 de veerpoot demonteren zodat ik van 2 poten een goeie kan maken.
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor 404noir » 18 jan 2015, 21:54

Vrijdag werd het slippen van de koppeling ineens zo erg dat ik moeite had om nog thuis te komen...
Dus vanmiddag maar eens een poging gewaagd om de koppeling er uit te halen.
Dat leek aanvankelijk vrij eenvoudig.
Om ruimte vooraan de motor vrij te maken heb ik het koelsysteem afgetapt en de radiateur eruit genomen.
Bak ondersteund, blok in de motortakel gehangen.
De bak zit maar met 3 hele grote inbus bouten en 2 startmotor bouten vast aan het blok.
Motor steunen los geschroefd.
Maar dan komt het moment dat je denkt dat het blok wel naar voren zou moeten kunnen worden getrokken.
Nou, mooi dus niet. Ik was vergeten de uitlaat los te nemen. Dus de 2 moeren van de downpijp los geschroefd... snok!... tapeinde afgebroken :evil:
Maar goed, het ding is los...
Toen nog maar eens een poging.
Waarom wil dat blok toch niet loskomen?
Maar eens extra goed gekeken en ja hoor, gevonden. Het blok bleef hangen achter het stuurhuis dus ook daar 2 bouten losgehaald zodat het stuurhuis iets kon zakken en... jah! Het blok komt naar voren!
Toen de drukgroep er uit geschroefd. En zie daar, de kale glad gesleten frictie plaat... Het werd dus hoog tijd voor vervanging!
L=nieuw, R=versleten
Afbeelding
andere zijde
Afbeelding

Ik ga een andere keer verder met het weer in elkaar bouwen.
Afbeelding
Dat wordt nog wat want hoe ga ik de frictieplaat centreren terwijl ik de drukgroep tussen bak en blok op het vliegwiel moet schroeven?
Ik denk dat ik daar al wel een ideetje voor heb. Ik denk dat ik met wat montagecontactlijm de frictieplaat op 4 punten aan de drukgroep ga vast lijmen.
Dat lijkt me sterk genoeg om te blijven zitten als ik de drukgroep vast schroef en zwak genoeg om los te komen op het moment dat ik de koppeling ga gebruiken. We gaan het wel meemaken.
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor 403diesel » 18 jan 2015, 23:25

Je hebt toch ook een rand in het vliegwiel waar de plaat in valt?
Even de diameters opmeten en het gemeten verschil even opvullen. Drukgroep vastzetten en klaar.
Anders gewoon een prise asje gebruiken.
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor 404noir » 19 jan 2015, 00:12

ik denk dat je de situatie niet helemaal begrijpt. Ik heb de motor net genoeg naar voren getrokken om de koppeling te vervangen.
Een prise as erin steken lukt niet (ook al zou ik er een hebben) , er is nl. geen ruimte voor. Die van de bak zelf zit in de weg.
Opvullen zou kunnen maar waar blijft dat spul? is me ook veel te priegelig.

Inmiddels heb ik de plaat al met Pattex powerfix polymer vast gelijmd op de drukgroep. Gewoon bij de klinknagels een dotje lijm erop en vervolgens de plaat gecentreerd op het frictievlak van de drukgroep leggen. De lijm kan nu 24h drogen. Voor montage zak ik even goed testen of de plaat goed genoeg vast zit aan de drukgroep. Mijn lijm methode gaat werken, let maar op.
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor Steven- » 19 jan 2015, 00:59

Mooi dat je de koppeling nu gaat vervangen! Ben wel benieuwd naar de uitkomst van je lijm-methode. :-)
Mvg, Steven.

205 CJ 1.1i 1991 ''Sneeuwwitje''
205 XR 1.1i 1991 ''Doornroosje''

Peugeot 205; als een leeuw.. zo sterk!
Avatar gebruiker
Steven-
 
Berichten: 3009
Geregistreerd: 06 mei 2013, 16:13
Woonplaats: Gouda

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor joospeugeot » 19 jan 2015, 01:02

z
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 26 mei 2016, 03:28, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor johnssons » 19 jan 2015, 21:27

Deze truc is nieuw voor me ..... ik ben benieuwd .... ik neem aan dat je weet dat er voor weinig een universeel hulpstuk te koop is ..

Als het niet loskomt ben je de uitvinder van de Pattex-automaat ... een automaat die schakelt over synchromeshen..

......... het wordt spannend ...John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor 404noir » 20 jan 2015, 11:20

Inmiddels zit de (pattex)koppeling er al weer in. Ik hoop er op dat ik door de goed warm gedraaide auto stevig op de handrem te laten staan en de bak in z'n achteruit (of 1) te zetten en dan te starten met het koppelingpedaal ingedrukt, dat de plaat dan los komt. De lijmresten zullen wegslijten en onderin het koppelingshuis vallen. Lijkt mij geen probleem.
Een andere methode is om de achteras met een garagekrik omhoog te zetten, motor starten in bv 2de versnelling. Flink gas geven met het koppelings pedaal ingedrukt. Dan iemand anders de krik in een keer snel te laten zakken. De wielen krijgen dan ineens veel grip maar de motor, het vliegwiel en de drukgroep draaien snel rond. Dan moet die plaat los schieten. Het komt er op neer dat je net zo te werk gaat als wanneer je een vastgeroeste koppelingsplaat hebt bij een auto die lang stil heeft gestaan.

Het terug monteren van het blok was me wel een kl**e klus. Ik kreeg steeds maar niet de bak gaten opgelijnd met die van het blok. Wat bleek, de reden was dat ik niet de orginele hijs gaten gebruikte! Die had ik niet gezien. Maar ze zijn er wel. Vooraan diep onder-voor de verdeler en achter vlak boven de startmoter.
Als je die niet gebruikt (ik gebruikte beide spruitstukken) hangt het blok onder net een verkeerde hoek waardoor de gaten niet oplijnen. Bij het loshalen had ik er geen last van maar bij het terug plaatsen is dat dus wel een probleem.... Voor dat ik daar achter was was ik een hoop gevloek, ergernis en 2 uur prutsen verder... enfin, nooit te oud om te leren... zelfs niet na 33j sleutel ervaring.
toen het stuurhuis weer vast, de motorsteunen weer vast en de startmotor weer op z'n plek en aangesloten. Als laatste de radiateur er weer in en aangesloten en weer afgevuld.

Vanavond haal ik het uitlaat spruitstuk er even af om daar dat gebroken tapeind van te vervangen. Er zit nog een stuk aan dat ik vast kan grijpen met de bankschroef. Dan stook ik het spruitstuk heet om het tapeinde heen en dan verwacht ik dat íe wel los komt. Dan een ander tapeinde of bout er terug in en dan kan het ding weer op z'n plek en de uitlaat weer aangesloten. Dan is ie klaar om proef te draaien.

NB: als je weet wat je doet kan je trouwens best rijden en schakelen zonder koppeling. Ik heb ooit een Opel Corsa A van mijn zus vanuit Friesland naar Brabant gereden toen bij die auto de koppelings kabel was gebroken.. :lol: Vanaf stilstand, starten in z'n 1, beetje gas bijgeven, rolt de auto eenmaal , dan de pook uit z'n 1 trekken, de juist en lagere toeren zoeken (rev-matchen) en in z'n 2 drukken, etc. Vinden de synchro's inderdaad niet leuk. Maar zo kom je wel thuis.
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor 404noir » 22 jan 2015, 01:16

en de auto koppelt weer! :mrgreen: Vanavond de klus afgemaakt en proef gereden.
ik moest 'm in z'n achteruit versnelling van mijn oprit af rijden. Eenmaal op de rijbaan weer contact uit.
Toen heb ik 'm in z'n 2 gezet, starten en de auto reed, met pattex koppeling pedaal ingetrapt. m.a.w. de koppeling was nog steeds niet vrij. :?
Ik geef 1x flink gas met het koppelingspedaal ingedrukt en... snok!... de koppeling kwam ineens vrij!
Ik heb er ongeveer 25km mee gereden en gaande weg werd het koppel gevoel steeds beter.
De volgende keer doe ik het weer zo maar dan neem ik maar 2 lijmpuntjes, 4 lijmpuntjes koste net wat te veel moeite om los te breken.

En wat blijkt, nu schakelt de bak ook beter naar de 2de versnelling! Ik denk dat dat te maken heeft met het nieuwe druklager dat ik er ook in heb gezet. De oude was aardig weg gesleten.

Op naar Dordrecht om de oude plaat in te leveren en te shoppen.
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor 403diesel » 22 jan 2015, 02:01

Mooi dat het gelukt is. Was toch even uitproberen hoe het zou gaan. Ik heb eens een auto gekocht die 18 jaar had stil gestaan. Koppeling vast en met geen mogelijkheid los te krijgen. Als een dolle op het gas stampen met de koppeling ingestapt, een tijd stationair laten draaien met de koppeling ingetrapt, niets hielp. Met de bak er onderuit kwam de plaat met een verbazend lichte druk al los van het vliegwiel.

Lekker dat dit klusje geregeld is. Heb je voorlopig geen omkijken meer naar.

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor jacqabe » 22 jan 2015, 08:14

Ik had eerst zo mijn bedenkingen bij je "pattex" koppeling maar geweldig dat het gelukt ik.
Leuk dit soort experimenten :-).
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor Steven- » 22 jan 2015, 12:33

Wat tof dat het gelukt is! Je bent zo te zien ook niet bang om eens iets uit te proberen. :wink:

404noir schreef:NB: als je weet wat je doet kan je trouwens best rijden en schakelen zonder koppeling. Ik heb ooit een Opel Corsa A van mijn zus vanuit Friesland naar Brabant gereden toen bij die auto de koppelings kabel was gebroken.. :lol: Vanaf stilstand, starten in z'n 1, beetje gas bijgeven, rolt de auto eenmaal , dan de pook uit z'n 1 trekken, de juist en lagere toeren zoeken (rev-matchen) en in z'n 2 drukken, etc. Vinden de synchro's inderdaad niet leuk. Maar zo kom je wel thuis.


Dat klinkt best uitdagend. Gewoon gas loslaten en toerental wat laten zakken, versnellingspook richting de tweede versnelling en op het juiste moment waarop het toerental van de bak eraan toe is erin drukken? Niet dat ik van plan was om het uit te voeren, maar best interessant om te weten. :-)
Mvg, Steven.

205 CJ 1.1i 1991 ''Sneeuwwitje''
205 XR 1.1i 1991 ''Doornroosje''

Peugeot 205; als een leeuw.. zo sterk!
Avatar gebruiker
Steven-
 
Berichten: 3009
Geregistreerd: 06 mei 2013, 16:13
Woonplaats: Gouda

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor 404noir » 22 jan 2015, 12:58

als je ooit eens de kans hebt om een sloop auto naar de sloop te rijden dan is dat een ideaal moment om het eens te oefenen. :lol:

Ik heb nog een vraagje over de koppeling. Het aangrijpingspunt zit nu heel erg diep, bijna op de vloer.
Is dit nog ergens af te stellen? Bij het pedaal? Of ergens onder de auto? In mijn setje Olyslager kopieen staat van alles over de Yeager coupleur maar dit dus niet. (pag's verdwenen?)
Mijn 404 is van '62 dus er zit nog een mechanische bediening op.
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

la résurrection de la 404noir

Berichtdoor jacqabe » 22 jan 2015, 17:17

404noir schreef:Ik heb nog een vraagje over de koppeling. Het aangrijpingspunt zit nu heel erg diep, bijna op de vloer.
Is dit nog ergens af te stellen? Bij het pedaal? Of ergens onder de auto? In mijn setje Olyslager kopieen staat van alles over de Yeager coupleur maar dit dus niet. (pag's verdwenen?)
Mijn 404 is van '62 dus er zit nog een mechanische bediening op.


Bij de 403 kan dit d.m.v. de koppelingstrekstang, als je er voor staat, links van de hoofdremcilinder. Weet niet of dit bij de 404 gelijk is. Vrije slag koppelingspedaal moet 20mm zijn.
Afbeelding
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor 404noir » 22 jan 2015, 23:06

Dank je! Ik heb het gelijk maar even gecheckt en het klopt. Bij de oudste 404's werkt het het zelfde. Moer een stuk verder vast/naar beneden gedraaid en het werkt, het aangrijpingspunt komt dan omhoog.
Toen ook maar even een proefritje gemaakt en even door gereden naar Belgie om te tanken:
Afbeelding
check die prijsjes! ;-)
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor Kees » 22 jan 2015, 23:23

36 cent voor een liter LPG dat is wel heel goedkoop!
Jammer dat ik ver van de grens woon...
Avatar gebruiker
Kees
 
Berichten: 612
Geregistreerd: 05 aug 2004, 22:28
Woonplaats: Amsterdam

VorigeVolgende

Keer terug naar 404

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten