Dit is mijn 404:
[url]http://www.speurders.nl/overzicht/au...ion=&order_by=
Bijlage 22124[/url]
de prijs was na wat onderhandelen prima en dus heb ik 'm maar gekocht.
De 404 is uit 1962 en daarmee ouder dan ik zelf ben! Tevens de oudste auto die ik ooit zelf heb gehad. (niet de oudste waarin ik
gereden heb, dat was nl. een Citroen traction avant sport, en zelfs niet eens de op 1 na oudste, dat was nl. een Peugeot 403! tijdens een proefrit in 1997 in downtown Paris, dept75. Dat verhaal zal ik nog wel eens uit de doeken doen.)
Ze staat nog op frans kenteken en is op 06-11-1962 nieuw verkocht aan msr. Pierre Leroux in L'Isle Adam, eventjes ten noord-noord-west van Paris. Hier woonde deze msr Leroux.
https://www.google.com/maps/@49.112508,2.214902,3a,90y,353.48h,83.52t/data=!3m4!1e1!3m2!1s7S54uZ6EafP5QSlqZ6-I5w!2e0 De km-stand kan niet 58kkm zijn maar is zeer waarschijnlijk 158kkm . Ik heb een onderhouds carnet bij de 404 waaruit blijkt dat de laatst gedocumenteerde km stand van januari 1972 was en dat toen de km-stand al 66kkm was...
alors...
Verder dan 1972 gaan de onderhoudspapieren helaas niet. De auto is t/m '96 verzekerd geweest en er is dus in die 24j zeer waarschijnlijk ook mee gereden. Even een rekensommetje: 158000-66000= 92000km gereden vanaf 1972 tot nu. De auto is stilgezet in 1996 dus er is nog 24j gereden sinds 1972.
92000/24 = 3833km/jaar. aangezien de eerste eigenaar er 6600km/j mee had gereden en de 404 ook in 1996 al klassieker status had denk ik dat mijn schatting van 158000km, mede gezien de algehele staat van de auto, klopt.
Afgaand op de verzekeringssticker was ze dus voor het laatst op de weg in 1996. Daarna heeft ze 14j geslapen (dus niet mee gereden), liefdeloos ergens achter in een Parijse loods en is daarna naar NL verhuisd waar ze wederom in slaap is gehouden, dit keer netjes in haar eigen garagebox.
De 404 is nog niet in rijdende staat , sterker nog, ik heb de technische staat niet eens
kunnen checken... Er zat nl. geen accu in de auto dus ik heb de moter niet gehoord, weet niet of de koppeling goed is, of de bak goed schakelt en ook niet of dat tricky differentieel (met bronzen wormwiel overbrenging) wel OK is.
M.a.w. de aankoop is 'un gros pari' ofwel een grote gok.
Maar de staat van de carrosserie, het moulin-rouge stoffen interieur en het lakwerk is
zo netjes, 4 goeie Michelin banden eronder, al het chroom compleet en netjes. Er zit zelfs een period AM/FM/SW? witte radio in het witte dashboard. En dus wel degelijk een goed werkend goed sluitend toit ouvrant (schuifdakje) ! Vind ik een
must have in elke 204/302/404/504/604/505.
Verder zijn de gehele onderkant en de wielkasten keurig in de bitak gezet. Er is dus al eens eerder moeite/geld in groot onderhoud gestoken.
Dat gaf voor mij de doorslag. Deze auto was te mooi om te laten staan ondanks de 2 roestplekken die ik toch ontdekt had in de wagenbodem. Beetje laswerk gaat dat oplossen.
Als bonus vond ik in de kofferbak een complete set gloednieuwe zuigerbussen-met-zuigers-en-pistonpennen keurig in vetpapier gewikkeld en tevens een complete koppakkingset in originele verpakking.
Omdat ik zelf helaas geen E achter B heb, heb ik de auto door een vervoersbedrijf
laten vervoeren. (voor de kosten was zelf prutsen met een huuraanhanger nauwelijks goedkoper geweest)
Hij staat nu om logistieke redenen in een loods, maandag avond wordt de 404 bij mij thuis afgeleverd.
Ik heb nog nooit een auto na zo lange stilstand aan de praat gebracht maar dat is wel altijd een wens van mij geweest om dat ooit nog eens te doen dus de komende tijd ga ik er mee aan de slag.
globaal werkplan:moter draaiend maken- bougies er uit, olie squirt in iedere cilinder, blok even handmatig rond tornen. (kan bij een 404 super simpel met een zwengel dwars door(!) de bumper heen)
- nieuwe contactpuntjes + condensator + verdelerkap, afstellen van de contactpunten.
- klepdeksel los dan met kruipolie de klepgeleiders en tuimelaars inspuiten. Eventueel even de tuimelaars los nemen en met een klein hamertje even iedere klepsteel even een tikje verkopen om ze los te doen 'schrikken'.
- verdeler hier en daar wat smeren (grondplaat, vlieggewichtjes) + vacuumdoos testen
- olie + filter wisselen, spoelolie er in.
- koelvloeistof wisselen + thermostaat testen
- nieuwe V-riem
- brandstof systeem checken: slangwerk vernieuwen, opvoerpomp checken/schoonmaken, carburateur schoon maken
- brandstoffilters nieuw
- nieuwe brandstof in de tank. met een CR van 7,2:1 zou zelfs ron92 nog goed genoeg zijn. LOL.
- massa verbinding van/naar accu en 12V naar startmoter schoonmaken op de montage punten.
- vol geladen accu plaatsen.
Hierna zou de moter moeten kunnen starten!
Dan laat ik 'm een uurtje stationair draaien, onderwijl de oliedruk en watertemp en laadcircuit in de gaten houdend.
Dan de spoel olie en oliefilter er weer af. Nieuw er weer op. Opnieuw spoelen. weer een uurtje onbelast draaien. Dan gewone moterolie + nieuw filter erop. Dan moet de moter operationeel zijn.
Dan ga ik de achteras op bokken zetten.- dan kan ik stilstaand de koppeling en de versnellingsbak laten draaien en testen.
- ik haal de wielen en trommels er af voor een remcheck: schoonmaken, gangbaar maken van het mechaniek, nieuwe remslang(en), nieuwe remvloeistof erin en ontluchten
- onder de auto de remkracht begrenzer gangbaar maken.
- wiellagers smeren indien noodzakelijk
- check diff olieniveau
Dan de vooras op bokken.- zelfde behandeling voor de voorremmen.
- inspectie van alle rubbers in de ophanging. inventariseren wat vervangen moet worden.
- nieuw vet in de voorwiellagers + afstellen.
- met de vetspuit onder de auto langs en alle smeerpunten lekker ouderwets doorsmeren.
Daarna ga ik 'm een pre-APK check laten geven door/bij een Peu specialist om de auto APK/RDW klaar te maken.
Dan RDW-keuren.
wordt vervolgd!
grt,
Jeaneot