Une Madame Accessoirisée: bijzondere 404-accessoires

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Une Madame Accessoirisée: bijzondere 404-accessoires

Berichtdoor Jeetje » 02 feb 2013, 17:09

Tijdens de photo-shoot van mijn Eminence Grise viel de fotograaf op dat mijn 'Griselle' best een paar bijzondere accessoires heeft. Sommige accessoires zie je wel meer op 404's, maar er zijn er ook een paar bij die volgens mij inderdaad best bijzonder zijn.

Om die reden heb ik ze maar eens gefotografeerd en kun je ze hieronder zien.


Het bekende draadmandje op de tunnel. Niet zo bijzonder, wel mooi en handig (in het blikje Gauloises heb ik wat reserve-zekeringen). Erboven zie je de Blaupunkt Essen met een frontje dat wel mooi bij het 404-plaatje erboven past en rechts naast de radio zie je een zwengel. Dat is de zwengel waarmee je een jaloezietje voor de radiateur omhoog kunt draaien:
Afbeelding

De jaloezie voor voor de radiateur van het merk Imperial (specifiek voor de Peugeot 404):
Afbeelding

Heeft iemand dit accessoire al eens gezien?

Inbouwen ging heel gemakkelijk; alles wordt geklemd en gaat door bestaande gaten heen:
Afbeelding

Aan de bijrijderszijde zit bij het voeteneind een 'draadplankje' van het merk Atlas speciaal voor de 404. Ook voor de montage van dit 'mandje' hoef je geen gaten te boren, maar het wordt aan weerszijden ingeklemd en met een schoef vastgezet in een gat dat zich al in het dashboard bevindt (onder het handschoenvakje):
Afbeelding
Afbeelding

Aan de bestuurderszijde zit vlak naast de zekeringen een Originele Borium brandblusser die nog verzegeld is en dateert van 1962 (het bouwjaar van Griselle):
Afbeelding

Latere types 404 hadden een volledig kunststoffen zonnekap bij het open dak. Die zonnekap is in verschillende kleuren te krijgen. Het eerste type 404 heeft echter een opstaand chromen rand bij het open dak. Die zou je normaliter moeten verwijderen om een 'nieuw type zonnekap' te kunnen monteren. Griselle is echter voorzien van een Robri zonneklep die met klemmetjes wordt vastgezet aan de chromen rand. Dit accessoire heb ik nog niet eerder gezien... Wie wel?
Afbeelding
Afbeelding

En dan natuurlijk de Marchal Iode verstralers aan de voorzijde (de vorm van deze rechthoekige exemplaren passen -vind ik- heel mooi bij de vorm van de knipperlichten):
Afbeelding

En dan nog zo'n bijzonder accessoire dat ik nog bij geen enkele andere 404 heb gezien:
Afbeelding
Afbeelding
aan de voorzijde zitten in de raamsponningen doorzichtige kunststoffen 'winddeflectors' geklemd. Door deze deflectors kunnen de ruiten opengedraaid worden zonder dat je meteen uit je jasje waait.

Op de onderste van de twee foto's hierboven is nog een leuk accessoire te zien: een origineel Hutschenreuther bloemenvaasje.
Er zit een zijden bloemetje in ter decoratie. Ik heb in Engeland -tijdens mijn bezoek aan Goodwood Revival- trouwens gehoord waarvoor die vaasjes vroeger gebruikt werden! Niet alleen ter decoratie (met een bloemetje erin), maar ook als luchtverfrisser! In deze vaasjes werd etherische (geur)olie gegoten die vervolgens het interieur fris liet ruiken.
Afbeelding

Op bovenstaande foto zie je niet alleen het vaasje, maar ook de kleerhaak die om de ruit heen klemt:
Afbeelding

En dan natuurlijk de bekende Gradulux jaloezieën voor de achterruit:
Afbeelding
Afbeelding

Niet te vergeten het handige beugeltje waarmee de kentekenplaat naar beneden wordt gehouden als je moet tanken:
Afbeelding

En ten slotte is dit wel een heel grappig ding. Je hebt er tegenwoordig met de TomTom verder niets meer aan, maar eind jaren '50, begin jaren '60 kon je hiermee bepalen wat de afstand was tussen twee plaatsen. Als je aan het rolletjes aan de onderkant draait, verdraai je binnen in een papieren rol met plaatsnamen. Als je die dan vergelijkt met de plaatsnamen aan weerszijden weet je hoe ver de afstand tussen die twee plaatsen is (op de foto is de plaats Zandvoort ingesteld):
Afbeelding
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Re: Une Madame Accessoirisée: bijzondere 404-accessoires

Berichtdoor Mike Tippett » 02 feb 2013, 23:06

Cool stuff!
1966 Peugeot 404 Coupé Injection 4598609 in restoration 2017-21
2006 smart BRABUS Canada 1 cdi cabriolet
2008 Mercedes-Benz B 200 5 speed
Register your 404: https://recensement.leclub404.com/
Avatar gebruiker
Mike Tippett
 
Berichten: 1082
Geregistreerd: 28 jan 2009, 04:05
Woonplaats: Ladysmith BC Canada

Re: Une Madame Accessoirisée: bijzondere 404-accessoires

Berichtdoor ruit'48 » 03 feb 2013, 11:30

Heel mooi die grijze dame...

Niet te vergeten het handige beugeltje waarmee de kentekenplaat naar beneden wordt gehouden als je moet tanken:
Afbeelding

In mijn ''Totalement Sans Accessoires 404 '' die ik geen madame noem maar paysanne , zit ook zo'n beugeltje, ik dacht dat het bij de
standaard uitrusting behoorde . Weer wat geleerd .

Gr. Kees :wink:
-404 berline 1961 (prod. jaar '60)
Suzuki Baleno Estate 1.8 GTX automatic

Aime ta voiture, soigne~la , conduis bien et conduis toi bien !
Avatar gebruiker
ruit'48
 
Berichten: 6086
Geregistreerd: 22 nov 2008, 20:03
Woonplaats: Goeree ~ Overflakkee

Re: Une Madame Accessoirisée: bijzondere 404-accessoires

Berichtdoor Remco504coupe » 04 feb 2013, 19:07

Jeetje schreef: de kleerhaak die om de ruit heen klemt:
Afbeelding


Die had mijn vader ook! Leuk man, was ik helemaal vergeten. In de 204, 304 en 305. Dat was dus origineel Peugeot?
Ik weet nog dat de buitenlip begon te roesten..maar dat mag wel na zoveel jaar.
Sinds de (voor die tijd erg luxe) Renault 20 TX heb ik het niet meer gezien, hij zal het haakje wel aan de 305 hebben laten zitten denk ik.
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

Re: Une Madame Accessoirisée: bijzondere 404-accessoires

Berichtdoor ruit'48 » 06 feb 2013, 11:39

Was vlgs. mij niet origineel Peugeot, dit was een universeel accessoire wat je destijds bij ''autoshops'' ,benzinestations
en bij diverse dealers kon kopen. Heb er ook ooit een gehad, helaas kwijtgeraakt. Zo er best wel weer een willen hebben
voor in de BX , kan ik mijn blazer ophangen als ik weer eens naar een herdenking moet... :wink:

Gr. Kees
-404 berline 1961 (prod. jaar '60)
Suzuki Baleno Estate 1.8 GTX automatic

Aime ta voiture, soigne~la , conduis bien et conduis toi bien !
Avatar gebruiker
ruit'48
 
Berichten: 6086
Geregistreerd: 22 nov 2008, 20:03
Woonplaats: Goeree ~ Overflakkee

Re: Une Madame Accessoirisée: bijzondere 404-accessoires

Berichtdoor haagcaab » 03 mei 2016, 21:23

ruit'48 schreef:Heel mooi die grijze dame...

Niet te vergeten het handige beugeltje waarmee de kentekenplaat naar beneden wordt gehouden als je moet tanken:
Afbeelding

In mijn ''Totalement Sans Accessoires 404 '' die ik geen madame noem maar paysanne , zit ook zo'n beugeltje, ik dacht dat het bij de
standaard uitrusting behoorde . Weer wat geleerd .

Gr. Kees :wink:

enig idee waar je die zou moeten vinden?
www.dropbox.com/sc/iym9dw55trg5ob4/AACaIvt5bkrjGu94Y1F6rWtRa

Peugeot 404 Berline, 1964, zilver (Doornroosje)
MG MGA 1500 roadster, 1959 zwart
BMW Z4, E85 3.0 zescilinder, 2003 zwart
Avatar gebruiker
haagcaab
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 13 apr 2016, 21:05
Woonplaats: Terherne

Re: Une Madame Accessoirisée: bijzondere 404-accessoires

Berichtdoor Gilletti » 03 mei 2016, 22:51

haagcaab schreef:
ruit'48 schreef:Heel mooi die grijze dame...

Niet te vergeten het handige beugeltje waarmee de kentekenplaat naar beneden wordt gehouden als je moet tanken:
Afbeelding

In mijn ''Totalement Sans Accessoires 404 '' die ik geen madame noem maar paysanne , zit ook zo'n beugeltje, ik dacht dat het bij de
standaard uitrusting behoorde . Weer wat geleerd .

Gr. Kees :wink:

enig idee waar je die zou moeten vinden?


Is huisvlijt van een kleerhanger. :idea:
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Re: Une Madame Accessoirisée: bijzondere 404-accessoires

Berichtdoor jacqabe » 04 mei 2016, 12:22

Gaaf hoor, vooral ook die jaloezie voor de radiateur. Zou dit ook voor de 403 verkrijgbaar zijn?
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: Une Madame Accessoirisée: bijzondere 404-accessoires

Berichtdoor MarkP » 13 mei 2018, 19:31

jammer dat de foto's niet meer te zien zijn
MarkP
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 13 jun 2005, 00:03
Woonplaats: Almere

Re: Une Madame Accessoirisée: bijzondere 404-accessoires

Berichtdoor RondeB » 13 mei 2018, 19:41

MarkP schreef:Bericht door MarkP » zo mei 13, 2018 6:31 pm
jammer dat de foto's niet meer te zien zijn


met je rechtermuisknop op afbeeldingding klikken, dan afbeeldinginfo kopiéren, in je adresbalk plakken&gaan...zie daar ploatje 8)

je weet toch, verdienmodelletje photobucket gaat voor het snelle geld, dus half werk :roll:
RondeB
 
Berichten: 2552
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: Une Madame Accessoirisée: bijzondere 404-accessoires

Berichtdoor jacqabe » 13 mei 2018, 23:34

RondeB schreef:
MarkP schreef:Bericht door MarkP » zo mei 13, 2018 6:31 pm
jammer dat de foto's niet meer te zien zijn


met je rechtermuisknop op afbeeldingding klikken, dan afbeeldinginfo kopiéren, in je adresbalk plakken&gaan...zie daar ploatje 8)

je weet toch, verdienmodelletje photobucket gaat voor het snelle geld, dus half werk :roll:


Of Tapatalk installeren, dan blijven de foto’s gewoon zichtbaar.
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31


Keer terug naar 404

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten