Hydrovac werkingsprincipe in PDF

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Hydrovac werkingsprincipe in PDF

Berichtdoor Harrie » 18 okt 2009, 23:21

in oude 404's zit een Hydrovac rembekrachtigings-systeem.
Daarvan heb ik een mooi boek met uitleg van het werkingsprincipe,
voorzien van duidelijke, gekleurde tekeningen.
Ik heb dit boek ingescanned en 1 PDF-bestand van gemaakt.
Tevens reparatiehandleiding NL-talig, en nog een Franstalig boek Hydrovac, totaal 3 PDF-bestanden.
( gewijzigd: )
Binnenkort te downloaden op de website van de 404 Vereniging.
http://www.peugeot404vereniging.nl

Afbeelding
.
Afbeelding
.
amicalement, Harrie
Laatst bijgewerkt door Harrie op 24 feb 2012, 17:44, in totaal 2 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor ruit'48 » 19 okt 2009, 13:01

Interessant Harrie, ik heb me altijd afgevraagd hoe dat in elkaar zat.
Maar in mijn oude 404 zit dit systeem niet, van af welk jaar werd dit toegepast ?
-404 berline 1961 (prod. jaar '60)
Suzuki Baleno Estate 1.8 GTX automatic

Aime ta voiture, soigne~la , conduis bien et conduis toi bien !
Avatar gebruiker
ruit'48
 
Berichten: 6086
Geregistreerd: 22 nov 2008, 20:03
Woonplaats: Goeree ~ Overflakkee

Berichtdoor Mark » 19 okt 2009, 14:18

Mooi Harrie :!: Omdat dit onderwerp vaker voorbij komt, maak ik er een 'sticky' bericht van.
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor Michael » 19 okt 2009, 19:30

storings gevoelig??
denk het niet, ik heb er goede ervaringen mee.
ze gingen vroeger ook 30 jaar mee toch?
404 familiale
404 pick-up 1972/78/79 werkpaarden
404 pick-up kipper
404 oplegger combinatie
404 coupe 1967 grijs
404 pick up verlengd
404 pickup "DANGEL"
403 pickup
504 pickup en sedan
202 pickup
Avatar gebruiker
Michael
 
Berichten: 1239
Geregistreerd: 31 maart 2004, 22:59
Woonplaats: brummen

Berichtdoor Harrie » 19 okt 2009, 21:56

Michael schreef:storings gevoelig??
denk het niet, ik heb er goede ervaringen mee.
ze gingen vroeger ook 30 jaar mee toch?

er schijnen veel vragen en onduidelijkheden over te zijn, en ook indianenverhalen, ook verhalen over defect, wel/niet reviseren / net/slecht verkrijgbaar...
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Mockenrue » 19 okt 2009, 23:22

Er waren meerdere "generaties" van dit systeem. Hydrovac, Mastervac. Michael kan dit zeker nog toelichten :wink:
Avatar gebruiker
Mockenrue
 
Berichten: 2742
Geregistreerd: 07 apr 2004, 16:29
Woonplaats: Meierijstad

Berichtdoor Harrie » 19 okt 2009, 23:57

Mastervac is toch de gewone, bekende vacuüm-rembekrachtiger....
.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Hydrovac werkingsprincipe in PDF

Berichtdoor tjark63 » 17 sep 2010, 20:53

Harrie schreef:in oude 404's zit een Hydrovac rembekrachtigings-systeem.
Daarvan heb ik een mooi boek met uitleg van het werkingsprincipe,
voorzien van duidelijke, gekleurde tekeningen.
Ik heb dit boek ingescanned en 1 PDF-bestand van gemaakt.
.
Afbeelding
.
Afbeelding
.
ik heb weinig met 404, weet er niet zo veel van, maar wil hiermee ge-interesseerden toch een plezier doen,
het is voor velen onbekend en het is een storingsgevoelig onderdeel.
.
amicalement, Harrie


Franstalige manual voor revisie:

http://www.guilde.org/404/la404/techniq ... drovac.pdf
Mvg, Tjark.
Afbeelding
504 Coupé V6 Automatique '77
Avatar gebruiker
tjark63
 
Berichten: 1093
Geregistreerd: 21 maart 2004, 15:36
Woonplaats: Sneek

Re: Hydrovac werkingsprincipe in PDF

Berichtdoor Harrie » 17 sep 2010, 22:02

tjark63 schreef:Franstalige manual voor revisie:

http://www.guilde.org/404/la404/techniq ... drovac.pdf

Dat is een prachtige aanvulling, Tjark ! :D
Daar kan eenieder met een 404 ( of Panhard ) met Hydrovac weer z'n voordeel mee doen. :wink:
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Harrie » 17 jan 2011, 23:23

ik heb deze Franstalige Manual nu ook in PDF beschikbaar, en die is ook in WinZip verpakt.

Vanavond al de zoveelste verstuurd :wink:
Schijnbaar zijn er nog veel 404's met Hydrovac 8)

grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Harrie » 06 feb 2011, 23:24

vanaf nu ook Nederlandstalige uitleg Hydrovac beschikbaar in PDF

grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Hydrovac werkingsprincipe in PDF

Berichtdoor cabriootje 404 » 05 apr 2012, 17:01

Hoi Harrie,

Kun/wil je mij ook de nederlandstalige handleiding van de hydrovac toesturen?
Zodat ik kan kijken/bepalen of ik de hydrovac van mijn 404 cabrio zelf kan repareren.
Deze is namelijk in het najaar kapot gegaan.

Alvast bedankt!

Hans
cabriootje 404
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 09 jul 2011, 10:11

Re: Hydrovac werkingsprincipe in PDF

Berichtdoor Harrie » 05 apr 2012, 22:41

nee, helaas, niet meer.

is overgezet naar de website van de Peugeot 404 Vereniging.

http://www.peugeot404vereniging.nl

succes! grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Hydrovac werkingsprincipe in PDF

Berichtdoor cabriootje 404 » 06 apr 2012, 11:05

Harrie,

Bedankt, ik ga eens kijken en informeren.

Groet, Hans
cabriootje 404
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 09 jul 2011, 10:11

Re: Hydrovac werkingsprincipe in PDF

Berichtdoor Nico Injection » 18 aug 2013, 17:43

Mockenrue schreef:
Er waren meerdere "generaties" van dit systeem. Hydrovac, Mastervac.

Even om misverstand te vermijden: in technische zin hebben Hydrovac en Mastervac niets met elkaar te maken. Voor de autorijder is het verschil dat de Hydrovac geen mechanische verbinding heeft tussen de cilinder op het voetpedaal en de hoofdremcilinder terwijl de Mastervac dat wel heeft. Daarom zit de Hydrovac los van het rempedaal met een slang als enige verbinding terwijl de Mastervac op het aluminium frame van de pedalen is bevestigd.

Als een kritische afdichting van de Hydrovac versleten is, loopt de remolie in het vacuümgedeelte van de bekrachtiger. Remmen met de voetrem is dan volstrekt onmogelijk; alle remolie verdwijnt ogenblikkelijk. De tot nu toe enige keer dat mij dat overkwam 'waarschuwde' de Hydrovac doordat ik nog enkele keren kon remmen door te pompen. Toen wist ik dat het tijd werd voor de handrem.
Als de Mastervac het begeeft, werkt het systeem onbekrachtigd. Remmen blijft gewoon mogelijk maar je moet wel harder trappen.

Als je bij een systeem met Hydrovac steeds remolie moet bijvullen terwijl er geen lekkage bij de wielremcilinders is, betekent dit dat de bedoelde afdichting aan het eind van zijn levensduur is en dat de Hydrovac gereviseerd of vervangen moet worden.

Zo uit mijn hoofd: de Hydrovac met Thermostable trommelremmen werd voor het eerst toegepast op de Injection van 1965, vanaf 1968 op alle modellen. Vanaf 1970 werden schijfremmen met Mastervac toegepast.
De Thermostable trommelremmen met Hydrovac waren het beste remsysteem dat Peugeot ooit heeft toegepast maar het was veel te duur (en nu nog veel duurder).
Nico Injection
 
Berichten: 64
Geregistreerd: 18 aug 2013, 15:13
Woonplaats: omgeving Utrecht

Re: Hydrovac werkingsprincipe in PDF

Berichtdoor joospeugeot » 18 aug 2013, 22:45

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 26 mei 2016, 03:34, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Hydrovac werkingsprincipe in PDF

Berichtdoor Nico Injection » 19 aug 2013, 09:15

Dat is helemaal waar maar de afdichting waar ik op doel zit op een plaats waar die aan alle aandacht ontsnapt. Alle andere afdichtingen melden zich door zichtbare lekkage of barstjes. De Hydrovac blijft uitstekend functioneren tot aan het moment dat de remolie met grote snelheid in het vacuümgedeelte verdwijnt. Op het moment dat dat bij mij gebeurde, heb ik nog drie keer kunnen remmen, dus praktisch te weinig om de kans te hebben om nog even na te kijken of er iets niet goed zit. :(
Als een cupje van een remcilinder lekt, kun je daar nog maanden mee doorrijden, als je maar steeds olie bijvult. De Hydrovac kan maandenlang inwendig lekken zonder dat je dat beseft, wel merk je verlies van remolie en soms is dat verlies zelfs niet groot.

Ik had mijn betoog gericht op het verschil tussen Hydrovac en Mastervac; bij die laatste doet dit probleem zich niet voor. Gewoonlijk was de levensduur van de Hydrovac langer dan die van de auto, maar wij proberen nou eenmaal oude meuk op de weg te houden en dan krijg je met dit soort problemen te maken.
Nico Injection
 
Berichten: 64
Geregistreerd: 18 aug 2013, 15:13
Woonplaats: omgeving Utrecht

Re: Hydrovac werkingsprincipe in PDF

Berichtdoor Harrie » 19 aug 2013, 22:58

mee eens, Nico, Hydrovac vereist aandacht en goede afdichting !
Als je met een 404 met 'thermostable' remmen iéts te hard op het pedaal stampte, had je een gebroken neus !
Remmen alsof je een anker uitgooide ! Daar moesten veel 404 eigenaren wel even aan wennen....
( net zoals DS-rijders moesten wennen aan het remknopje in de vloerplaat ( geen pedaal ! ) ; dat is doseren ten top ! )
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Hydrovac werkingsprincipe in PDF

Berichtdoor Nico Injection » 20 aug 2013, 09:43

Als je met een 404 met 'thermostable' remmen iéts te hard op het pedaal stampte, had je een gebroken neus !
Dat was bij de APK vaste prik. Zeker toen deze auto's wat ouder werden, dacht elke keurmeester dat hij als een olifant op het rempedaal moest gaan staan. Tegenwoordig waarschuw ik eerst maar even. :shock:
Nico Injection
 
Berichten: 64
Geregistreerd: 18 aug 2013, 15:13
Woonplaats: omgeving Utrecht

Re: Hydrovac werkingsprincipe in PDF

Berichtdoor Jan Swieringa » 15 sep 2013, 21:56

Diverse PDF bestanden te downloaden op de website van de 404 vereniging. Kijk onder het kopje "docs".
Je voelt je nog lekkerder in een oude Peugeot!
404 Familiale
304 Coupe S
J7 Camper
406 Coupe
Avatar gebruiker
Jan Swieringa
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 05 maart 2006, 12:00
Woonplaats: Wapserveen

Re: Hydrovac werkingsprincipe in PDF

Berichtdoor 403diesel » 15 sep 2013, 23:19

Nico Injection schreef:
Als je met een 404 met 'thermostable' remmen iéts te hard op het pedaal stampte, had je een gebroken neus !
Dat was bij de APK vaste prik. Zeker toen deze auto's wat ouder werden, dacht elke keurmeester dat hij als een olifant op het rempedaal moest gaan staan. Tegenwoordig waarschuw ik eerst maar even. :shock:


De keurmeesters stonden al verbaasd over het remvermogen van de 403's en die zijn nog niet eens bekrachtigd. Trommelremmen zijn in feite al zelf bekrachtigend.

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Hydrovac werkingsprincipe in PDF

Berichtdoor Harrie » 16 sep 2013, 17:56

403diesel schreef:Trommelremmen zijn in feite al zelf bekrachtigend.

Groet, Serge
klopt, Serge, bij voorremmen 403, 404 en J7 heeft elke schoen zijn elgen cilinder.
daardoor zijn beide remschoenen "oplopend" ; oftewel : door de draairichting trekken ze zichzelf tegen de trommel aan.
Bij achterremmen zit maar 1 cilinder, dus 1 oplopende en 1 aflopende remschoen, en je ziet het al als je het loshaalt:
de oplopende schoen is sterk versleten, de aflopende nog amper versleten. grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Hydrovac werkingsprincipe in PDF

Berichtdoor Kees » 24 maart 2015, 21:04

En uitkijken als je achteruit rijdt en hard moet remmen, dan werkt het opeens een stukje minder... Vooral in heuvelachtig gebied.
Avatar gebruiker
Kees
 
Berichten: 612
Geregistreerd: 05 aug 2004, 22:28
Woonplaats: Amsterdam

Re: Hydrovac werkingsprincipe in PDF

Berichtdoor Pininfarina504 » 04 okt 2016, 09:17

Leuk artikel m.b.t. revisie van de hydrovac

[url]http://francis404technique.free.fr/blog/index.php?post/Hydrovac-%3A-Fonctionnement-et-Freins-Bloqu%C3%A9s
[/url]
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2497
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Re: Hydrovac werkingsprincipe in PDF

Berichtdoor Mockenrue » 07 okt 2016, 00:01

Mooi gevonden !

Een NL vertaling zou mooi zijn voor uitbreiding reparatie/revisie handleidingen op onze 404 Vereniging site.
Avatar gebruiker
Mockenrue
 
Berichten: 2742
Geregistreerd: 07 apr 2004, 16:29
Woonplaats: Meierijstad

Volgende

Keer terug naar 404

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten