Wisselende problemen 306 1.4

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Wisselende problemen 306 1.4

Berichtdoor JVB88 » 11 mei 2020, 18:28

Al een tijdje heeft onze 306 1.4, TU3JP, een paar problemen waar ik maar niet uit kom. De auto komt uit 2001, bijna 2 ton op de teller, dus veel geld uitgeven ben ik niet meer van plan! Maar elke meter die er uit komt is mooi meegenomen natuurlijk.. auto verbruikt geen druppel olie, en alles werkt verder prima dus ik hoop iets te kunnen vinden...

Meestal is de auto probleemloos. Totaal willekeurig start de auto erg moeilijk. Startmotor gaat rond, maar geen ontsteking. Met gaspedaal vol in, start de auto na even volhouden wel. Dan loopt ie even nog behoorlijk schokkerig, maar na 30 seconden en wat gas geven gaat alles weer prima. Tijdens t proberen te starten komt de benzine via de uitlaat eruit gesputtert...

Bovendien heeft de auto problemen met een te hoog stationair toerental. Ook dit maar af en toe. Voor t stoplicht op zo'n 2000 toeren blijven staan.. het lijkt me dat het met elkaar te maken heeft, aangezien t rond dezelfde tijd is begonnen. Ik denk zelf aan een elektronisch probleem, sensor oid, omdat het willekeurig gebeurd?

De bobine is voor de problemen ooit al vervangen voor een andere, daar schenen veel problemen mee te zijn? Verder heb ik de bougies vervangen, stekkers en aansluitingen gecheckt enzovoort, gasklephuis schoongemaakt, stationair steller vervangen... Problemen blijven bestaan! De auto is uit 2001, maar uitlezen lukt me niet.

Welke andere sensoren zouden dit kunnen zijn? Of mogelijk iets heel anders? Kan een dealer deze auto wel uitlezen?
JVB88
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 11 mei 2020, 18:05

Re: Wisselende problemen 306 1.4

Berichtdoor tim1993 » 20 mei 2020, 11:52

Ik weet niet waar je woont, maar ik kan een 306 wel uitlezen. Ik woon in omgeving Ede.

Ik denk overigens aan valse lucht ergens. Zou even checken of alle slangen niet gescheurd zijn etc. Heb je getest of je geen ontsteking hebt, heb je bobine eruit gehaald en de bougies tegen het blok gehouden?
Is het afhankelijk van temperatuur? BPD sensor?
PB voor uitlezen van je Peugeot of Citroën!

Citroën BX 16TRi '86
Peugeot 305 2.0T '85 in aanbouw
Peugeot 406 3.0 V6 ‘99
Saab 9-5 3.0t V6 '98
tim1993
 
Berichten: 171
Geregistreerd: 22 jun 2016, 15:11

Re: Wisselende problemen 306 1.4

Berichtdoor JVB88 » 31 mei 2020, 17:23

He, bedankt voor je antwoord! Bobine is zo'n in 1 unit, schuift direct over de bougies, maar ontsteking lijkt goed. Het niet starten lijkt temperatuur afhankelijk, gebeurt alleen als de auto warm is, maar verder lijken de problemen willekeurig. Waarom BPD sensor?

Valse lucht ga ik checken! Ik woon een stukje verder jammer genoeg.. De snelweg ga ik nu even niet op haha..
JVB88
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 11 mei 2020, 18:05

Re: Wisselende problemen 306 1.4

Berichtdoor tim1993 » 01 jun 2020, 09:06

Omdat je BDP sensor de positie van de motor aangeeft. Als die dat niet meer doet, start ie niet. Maar als het temperatuur afhankelijk is denk ik wel een beetje dat de bobine het niet (goed) meer doet. Die heb ik wel liggen, maar ligt dus wel ver weg. Ik kom af en toe in Rotterdam of Nijmegen, ik weet niet of dat helpt?
PB voor uitlezen van je Peugeot of Citroën!

Citroën BX 16TRi '86
Peugeot 305 2.0T '85 in aanbouw
Peugeot 406 3.0 V6 ‘99
Saab 9-5 3.0t V6 '98
tim1993
 
Berichten: 171
Geregistreerd: 22 jun 2016, 15:11

Re: Wisselende problemen 306 1.4

Berichtdoor PJ_E28 » 15 jul 2020, 07:12

Hopelijk heb je dit inmiddels al opgelost, maar mijn eerste gedachte ging uit naar (een) lekkende injector(en). Onder druk van de brandstofpomp lekken ze dan door wanneer het niet hoort en zo verzuipt de motor dan. Kan een verklaring zijn voor dat hij moeizaam start, dat er daarbij benzine uit de uitlaat komt, en nog eens moeizaam loopt daarna. Dat het per se bij een warme motor gebeurt, zal dan wel zijn omdat je er een tijdje mee gereden hebt = brandstofsysteem onder druk = benzine lekt de motor in zodra je hem uit zet?
PJ_E28
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 14 jul 2020, 12:31


Keer terug naar 306

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron