Aanslagtemperatuur radiateurventilator 306 2.0 16V

Moderators: risky, Jeetje, jan-03, matthijs-b

Aanslagtemperatuur radiateurventilator 306 2.0 16V

Berichtdoor emiljan » 23 mei 2017, 12:38

Beste mensen,

Ik heb het vermoeden dat de ventilator van de radiateur niet meer aanslaat. Ik had een tip gekregen dat het vaak aan de temperatuurschakelaar kan liggen. Nu ben ik een beetje rond gaan kijken op verschillende sites en nu zie ik dat de thermoschakelaar de ventilator pas tussen 92 en 97 graden aan laat slaan. Is dit niet een beetje hoog? Dit terwijl de thermostaat bij 83 graden al open gaat. Zelf durf ik niet de 306 warm te laten lopen in afwachting of de ventilator wel of niet aanslaat. Kan iemand mij hiermee helpen?

Het betreft een handgeschakelde 306 2.0 16V (geen gti) met handbediende airco uit 1999.

Groeten Emil
Peugeot 205 1.4 XS Roland Garros '92
onze ex-peugeots:
405 1.6 GLX Break '96
309 1.4 GLX '91
emiljan
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 08 maart 2014, 09:41
Woonplaats: Winterswijk

Re: Aanslagtemperatuur radiateurventilator 306 2.0 16V

Berichtdoor Maarten Deen » 24 mei 2017, 07:19

Het kan ook het relais van de ventilator zijn. Heb ik in mijn Citroën ZX ook gehad. In de ZX zit die in de motorruimte, ik verwacht dat de 306 voldoende overeenkomt dat dat ook is.
De auto stationair warm laten worden is geen probleem. Het koelsysteem staat onder druk, dus bij 100 graden begint het nog niet te koken en je hebt tijd genoeg om te zien of de temperatuurmeter voorbij de 90 graden komt. 90 graden is bij deze serie Peugeots en Citroëns dus de normale werktemperatuur, niet 80 graden zoals bij veel andere merken.
Als je airco hebt, heb je dan ook twee ventilatoren? Ik kan me herinneren dat er dan een op 92 aan moet slaan en een op 97.
Avatar gebruiker
Maarten Deen
 
Berichten: 453
Geregistreerd: 06 apr 2004, 17:59
Woonplaats: Helden

Re: Aanslagtemperatuur radiateurventilator 306 2.0 16V

Berichtdoor emiljan » 24 mei 2017, 15:23

Ja ik heb inderdaad twee ventilatoren. Daar staan die 92 en 97 graden dus voor. Dat wist ik nog niet.

Nog een vraag:
Als de normale werktemperatuur van deze auto's rond de 90 graden is (stationair), waarom is de bedrijfstemperatuur tijdens het rijden (door de rijwind) dan maar iets boven de 80 graden?
Peugeot 205 1.4 XS Roland Garros '92
onze ex-peugeots:
405 1.6 GLX Break '96
309 1.4 GLX '91
emiljan
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 08 maart 2014, 09:41
Woonplaats: Winterswijk

Re: Aanslagtemperatuur radiateurventilator 306 2.0 16V

Berichtdoor Maarten Deen » 24 mei 2017, 16:16

Ik heb zelf nooit een 306 gereden, maar bij mijn ZX stond de tempertuurmeter altijd op 90 graden. En het zijn dezelfde motoren, dus ik kan het verschil niet verklaren.
Avatar gebruiker
Maarten Deen
 
Berichten: 453
Geregistreerd: 06 apr 2004, 17:59
Woonplaats: Helden


Keer terug naar 306

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast