Gevraagd : P 605 sterke/zwakke punten

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Gevraagd : P 605 sterke/zwakke punten

Berichtdoor folkert » 26 jul 2006, 21:21

Ik moet voor een nieuwe werkgever met eigen auto wat kilometers gaan maken. Dat is zonde van de 305 en ik zit daarom te denken aan een 605 diesel of LPG (of een Citroen XM). Heeft iemand ervaring met de 605 op het stuk van sterke en zwakke punten ?
allez 305
305 SR 1987
404 SL 1966 'en restauration'
605 SRTI 1997
Honda CB 750 F2 1978
folkert
 
Berichten: 106
Geregistreerd: 22 sep 2005, 18:25
Woonplaats: krommenie

Berichtdoor Edzo » 26 jul 2006, 21:37

Als ik je algemeen advies moet geven over beide auto's: koop een diesel. Gas-605's hebben wel eens kuren.

605 is een super-reisauto, de XM denk ik ook, ken ik verder niet.
kwestie van smaak denk ik. Technisch kan er nog meer stuk aan een XM dan aan een 605.

Ik heb het genoegen gehad een ton in 1 jaar in een 605 2.1 turbodiesel-automaat te rijden, in 1 woord: super!! Maar die moet je met een lantarentje zoeken.

je hebt 2.1 d , 2.1 td en 2.5 td blokken. 2.1 td rijdt mooi, 2.5td is een beest. de gewone 2.1 is traag, maar nog onverwoestbaarder dan de turbodiesel.
605-en rijden solide, stevig maar comfortabel geveerd, en gaan als het goed is onbeschoft goed door de bocht voor zo'n zware bak.

De meeste problemen bij een 605 zitten geloof ik in de benzine (gas) versies, motor-electronica enzo.

Bij een XM haal je je nog veel meer electronica en hydro-pneumatiek op de hals.

gr. Edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor Gerard2 » 27 jul 2006, 02:38

Mijn vader heeft in een 605td ongeveer 300.000km gereden en ik kan mij alleen herinneren dat de ventilator al vrij snel na levering kapot ging. Verder een keer water in de diesel en daar kunnen de nieuwere dieselmotoren niet zo goed tegen. Verder een hele fijne auto om in te rijden. Ik zie de 605s niet zo vaak meer op de weg.
Avatar gebruiker
Gerard2
 
Berichten: 344
Geregistreerd: 20 nov 2004, 09:29

Berichtdoor Brownie » 27 jul 2006, 10:59

Gerard2 schreef:Mijn vader heeft in een 605td ongeveer 300.000km gereden en ik kan mij alleen herinneren dat de ventilator al vrij snel na levering kapot ging. Verder een keer water in de diesel en daar kunnen de nieuwere dieselmotoren niet zo goed tegen. Verder een hele fijne auto om in te rijden. Ik zie de 605s niet zo vaak meer op de weg.


Een 605 diesel vinden kan inderdaad best moeilijk worden. Veel 605's zijn vertrokken naar het Oostblok en ook wel naar Afrika denk ik.
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor Bart-Peugeot » 27 jul 2006, 11:07

Ik ben zelf een groot liefhebber van de 605.

Ik verkeer in de gelukkige omstandigheid dat ik er zelf één in bezit heb gehad. Prima wagen.

Het vreemde is echter dat ik Peugeot Monteurs en verkopers altijd minder positief over de 605 hoorde.
Maar volgens mij heeft dit uitsluitend betrekking op het feit dat de afschrijving in die tijd enorm was. Tevens waren ze tweedehands erg moeilijk te slijten, daar wordt een dealer dus ook niet erg vrolijk van.

Technisch zijn het volgens mij prima auto's!
Aan de opmerkingen die hierboven al gemaakt zijn, heb ik eveneens weinig toe te voegen.

De 605 is dus een zeer goede keus om veel kilometers mee te maken. ;-)

Zelf zou ik echter eerder een 406 kopen. Deze is vrijwel even ruim als de 605. Ik bedoel dan voorin de auto, de kofferrruimte is ook erg ruim. De zitruimte achterin een 406 is veel kleiner dan in de 605, die laatste heeft gigantisch veel beenruimte. Beiden staan op dezelfde maat banden.
Voordeel van de 406, jonge auto, moderne techniek, betrouwbaar, veel van verkocht, dus veel onderdelen op de sloop te vinden.

Ik weet echter niet wat je budget is, misschien ligt de keuze voor de 605 dan meer voor de hand. ;-)

Succes.
In bezit van een 308 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond

Berichtdoor knutsul » 27 jul 2006, 12:18

een 605 op lpg is vragen om problemen, maar dat is bijna elke auto op lpg. ik heb zelf ook een 2.1 td gereden, erg fijne auto en nog zuinig ook.

veel echte problemen heeft een diesel 605 niet echt, wat wel meer dan gemiddeld voorkomt zijn de remslangen achter (4stuks) moeilijk te zien soms, en ook de handrem is bij veel 605,s gewoon erg slecht.

"mijn" 605 rijd nog dagelijks behoorlijk wat kilometers, nu al over de 450.000 km heen, zonder noemenswaardige problemen.
Peugeot monteur 406 1.8 16V Break 1999
Avatar gebruiker
knutsul
 
Berichten: 736
Geregistreerd: 29 nov 2004, 22:04
Woonplaats: Gilze

Berichtdoor ceegee » 27 jul 2006, 12:54

Hoewel ik de autokennis van Knutsul vele malen hoger inschat dan de mijne kan ik uit ervaring zeggen nog nooit problemen met een gas auto te hebben gehad zelfs niet met een Lada.
Daaronder een 605 die het bij mij 350.000 km op gas heeft uitgehouden, ik vond het een uitermate fijn voertuig maar na 4 jaar moest er wat anders komen. Mijn huidige Saab 9-3 rijdt tot op heden ook probleemloos op gas maar ja tis geen Peugeot.Er stond pas geleden een prachtige diesel
op Autoscout24.de in Hamburg te koop.
Ik heb ook nog een CX Diesel gehad, ook prima en een XM die ik na 6 maanden weg heb gedaan die stond meer bij de dealer dan bij mij op het erf.
Leven is leren en leren is Leven
Avatar gebruiker
ceegee
 
Berichten: 380
Geregistreerd: 12 jan 2005, 21:57
Woonplaats: jubbega

Berichtdoor folkert » 31 jul 2006, 18:01

Bedankt ! De suggestie van een 406 is goed, maar dit model is toch iets teveel koekje-van-de-bakker... Ben dus op zoek naar een 605 TD en houd me voor suggesties aanbevolen !
allez 305
305 SR 1987
404 SL 1966 'en restauration'
605 SRTI 1997
Honda CB 750 F2 1978
folkert
 
Berichten: 106
Geregistreerd: 22 sep 2005, 18:25
Woonplaats: krommenie

Berichtdoor Fritschy 605 » 05 aug 2006, 18:27

Ik riij zelf nu in een P 605 2.0 SLI met 161.000km op de teller. En ik ben er net mee terug gereden vanuit Domburg (naar Enschede, 320km). 1 woord......heerlijk. Mijn passagiers vonden de auto zo stil dat ze niet door hadden dat we 150 km per uur gingen inplaats van 80.
Het bizarre van de 605 SLI? 1 op 14 met drie volwassen kerels erin, en 125kg bagage.

Ik heb mijn 605 wel meteen naar de garage moeten brengen toen ik hem kocht, maar dat bleek een los stekkertje te zijn, die ik met de radio eruit had getroken :roll:

Wel heb ik super lang moeten zoeken naar deze auto. Probeer er maar eentje te vinden voor 1800 euro met 160.000 op de teller :D
Fritschy 605
 
Berichten: 556
Geregistreerd: 09 jun 2006, 18:14
Woonplaats: IJsselstein

Berichtdoor folkert » 05 aug 2006, 20:30

@Fritschi - zoiets dus..............
allez 305
305 SR 1987
404 SL 1966 'en restauration'
605 SRTI 1997
Honda CB 750 F2 1978
folkert
 
Berichten: 106
Geregistreerd: 22 sep 2005, 18:25
Woonplaats: krommenie

Berichtdoor Fritschy 605 » 05 aug 2006, 21:31

Hoe bedoel je?

Je wilt mij auto :P?
Fritschy 605
 
Berichten: 556
Geregistreerd: 09 jun 2006, 18:14
Woonplaats: IJsselstein

Berichtdoor folkert » 09 aug 2006, 20:16

@ Fritschi : zoiets dus : prijs en kilometerstand en die tevredenheid....
allez 305
305 SR 1987
404 SL 1966 'en restauration'
605 SRTI 1997
Honda CB 750 F2 1978
folkert
 
Berichten: 106
Geregistreerd: 22 sep 2005, 18:25
Woonplaats: krommenie

Berichtdoor Fritschy 605 » 09 aug 2006, 22:08

check je PB zou ik zeggen:P

Nee, echt een heerlijke bak gewoon.

Even toch een pic:

Afbeelding
Fritschy 605
 
Berichten: 556
Geregistreerd: 09 jun 2006, 18:14
Woonplaats: IJsselstein

Berichtdoor ron » 01 sep 2006, 23:44

knutsul schreef:een 605 op lpg is vragen om problemen, maar dat is bijna elke auto op lpg. ik heb zelf ook een 2.1 td gereden, erg fijne auto en nog zuinig ook.

veel echte problemen heeft een diesel 605 niet echt, wat wel meer dan gemiddeld voorkomt zijn de remslangen achter (4stuks) moeilijk te zien soms, en ook de handrem is bij veel 605,s gewoon erg slecht.

"mijn" 605 rijd nog dagelijks behoorlijk wat kilometers, nu al over de 450.000 km heen, zonder noemenswaardige problemen.


Als ik vragen mag, waar heb je hem in onderhoud?
ron
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 20 aug 2006, 16:40

Berichtdoor folkert » 09 sep 2006, 19:55

Ben tegen een XM diesel aangelopen - topic kan op slot en thnx
allez 305
305 SR 1987
404 SL 1966 'en restauration'
605 SRTI 1997
Honda CB 750 F2 1978
folkert
 
Berichten: 106
Geregistreerd: 22 sep 2005, 18:25
Woonplaats: krommenie

Berichtdoor ron » 14 sep 2006, 22:59

Fritschy schreef:check je PB zou ik zeggen:P

Nee, echt een heerlijke bak gewoon.

Even toch een pic:

Afbeelding


Prachtige kleur!
ron
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 20 aug 2006, 16:40

Berichtdoor Fritschy 605 » 15 sep 2006, 02:43

ron schreef:
Fritschy schreef:check je PB zou ik zeggen:P

Nee, echt een heerlijke bak gewoon.

Even toch een pic:



Prachtige kleur!



Ja he! :mrgreen: (dank je trouwens :D)
Het is groen, maar in direct zonlicht onder een bepaalde kijkhoek heel donker paars. Werkelijk schitterend. Ik heb ook echt lang naar deze auto moeten zoeken :D
Fritschy 605
 
Berichten: 556
Geregistreerd: 09 jun 2006, 18:14
Woonplaats: IJsselstein

Berichtdoor ron » 15 sep 2006, 19:00

Fritschy schreef:
ron schreef:
Fritschy schreef:check je PB zou ik zeggen:P

Nee, echt een heerlijke bak gewoon.

Even toch een pic:



Prachtige kleur!



Ja he! :mrgreen: (dank je trouwens :D)
Het is groen, maar in direct zonlicht onder een bepaalde kijkhoek heel donker paars. Werkelijk schitterend. Ik heb ook echt lang naar deze auto moeten zoeken :D


Ik heb een BMW gehad in die speciale kleur, violetzwart (?) noemden zij het.
ron
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 20 aug 2006, 16:40

Berichtdoor gvdaa » 24 sep 2006, 21:08

Een beroemd zwak punt van de 605 lijkt me de stuurbekrachtiging. Soms doet ie het, en soms doet ie het niet. Volgens een garagist die ik laatst in Frankrijk sprak weet Peugeot zelf niet eens hoe dat komt. Ook automatische airco gaat vaak kapot. Voor de rest alleen maar positieve punten, dacht ik.

Heb zelf een 605 SV 3.0 uit 1990. De stuurbekrachtiging doet dus af en toe gek, en ook de automaat schakelt soms wat raar, maar verder een prima auto. Rijd toch een stuk beter dan de 504 en de 404 waarin ik tot voor kort reed.
gvdaa
 
Berichten: 150
Geregistreerd: 24 sep 2006, 16:37

Berichtdoor Martijn » 02 okt 2006, 13:11

ron schreef:[Het is groen, maar in direct zonlicht onder een bepaalde kijkhoek heel donker paars. Werkelijk schitterend. Ik heb ook echt lang naar deze auto moeten zoeken :D


Ik heb een BMW gehad in die speciale kleur, violetzwart (?) noemden zij het.[/quote]

Ik heb er ook eentje in die kleur : een V6 SV3.0 uit 1990, een echte introductieauto. Tot 2003 was het dagelijks vervoer : hij heeft me 300.000 km trouw gediend. Nu staat ie uit te rusten in de stalling, maar ik vraag me af of ie ooit weer de weg op komt...

Kleur heet trouwens Vert Sorrento nacré, kleurcode M0RM
Door te relativeren leef je misschien niet langer maar wel prettiger.
Avatar gebruiker
Martijn
 
Berichten: 2179
Geregistreerd: 28 apr 2004, 13:46
Woonplaats: Hilversum

Berichtdoor Fritschy 605 » 02 okt 2006, 13:45

Martijn schreef:
ron schreef:[Het is groen, maar in direct zonlicht onder een bepaalde kijkhoek heel donker paars. Werkelijk schitterend. Ik heb ook echt lang naar deze auto moeten zoeken :D


Ik heb een BMW gehad in die speciale kleur, violetzwart (?) noemden zij het.


Ik heb er ook eentje in die kleur : een V6 SV3.0 uit 1990, een echte introductieauto. Tot 2003 was het dagelijks vervoer : hij heeft me 300.000 km trouw gediend. Nu staat ie uit te rusten in de stalling, maar ik vraag me af of ie ooit weer de weg op komt...

Kleur heet trouwens Vert Sorrento nacré, kleurcode M0RM[/quote]

Ja sschitterend gewoon, vraag me wel af als ik een keer een deukje krijg is het onmogelijk om alleen 1 paneel te spuiten. Volgens mij zie je altijd wel een verschil in kleur namelijk.
Fritschy 605
 
Berichten: 556
Geregistreerd: 09 jun 2006, 18:14
Woonplaats: IJsselstein

Berichtdoor ron » 03 okt 2006, 13:19

gvdaa schreef:Een beroemd zwak punt van de 605 lijkt me de stuurbekrachtiging. Soms doet ie het, en soms doet ie het niet. Volgens een garagist die ik laatst in Frankrijk sprak weet Peugeot zelf niet eens hoe dat komt. Ook automatische airco gaat vaak kapot. Voor de rest alleen maar positieve punten, dacht ik.

Heb zelf een 605 SV 3.0 uit 1990. De stuurbekrachtiging doet dus af en toe gek, en ook de automaat schakelt soms wat raar, maar verder een prima auto. Rijd toch een stuk beter dan de 504 en de 404 waarin ik tot voor kort reed.


:D Ik heb precies hetzelfde, geluidjes in de stuurbekrachtiging en de automaat na hard accelereren blijft in zijn een hangen. Even af laten koelen en dan doet-ie het weer goed.
ron
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 20 aug 2006, 16:40

Berichtdoor Fritschy 605 » 15 okt 2006, 15:23

Nou, binnenkort nieuwe lichtmetalen velgen onder mij 605! met nieuwe michelin 205 60 15 banden erop!!!! (kan niet wachten totdat ik ze heb).
Foto's volgen dan natuurlijk.
Fritschy 605
 
Berichten: 556
Geregistreerd: 09 jun 2006, 18:14
Woonplaats: IJsselstein

Berichtdoor Break-Rider » 16 feb 2011, 22:56

folkert schreef:Bedankt ! De suggestie van een 406 is goed, maar dit model is toch iets teveel koekje-van-de-bakker... Ben dus op zoek naar een 605 TD en houd me voor suggesties aanbevolen !


Sorry hoor, maar als je zegt dat een betrouwbare auto zoekt, dan is dat juist 1 van de beste opmerkingen uit dit topic. Als je een auto zoekt die bedrijfszeker moet zijn, zeker als het voor je werk is, dan is het veel beter om een jongere auto te kopen die veel minder storings gevoelig is lijkt mij. :roll:
Met een oudere auto neem je in feite toch een groter risico op pech etc. Een 405 zou dan misschien nopg wel een betere optie zijn. De 1900 diesel van peugeot staat bekend als onverwoestbaar, maar de 2.0-16V in de 406 is ook betrouwbaar (vorige week, klokje rond, 406 coupe op LPG, ruime 400.000 km gereden, 1e koppeling er nog in) :!:
406 BREAK Driver/Lover en
Trance deejay op Trance.FM.
T R A N C E RULEZ!!
.
Break-Rider
 
Berichten: 363
Geregistreerd: 30 aug 2006, 19:32
Woonplaats: heerhugowaard


Keer terug naar 605

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten