Pagina 2 van 2

Re: zwaar stuur....

BerichtGeplaatst: 31 jul 2014, 23:33
door joospeugeot
\

Re: zwaar stuur....

BerichtGeplaatst: 31 jul 2014, 23:42
door Jineuf
Met als gevolg dat op een onoplettend moment de as de bak in gleed en daar ws. met zijn vork een verkeerde synchromesh heeft genomen en niet meer terug te roepen is

Dit is iets wat mij als vrijetijdsmonteur zou kunnen gebeuren. . Succes met het geduld!

Re: zwaar stuur....

BerichtGeplaatst: 01 aug 2014, 07:12
door EH Autoservice
Een hoop onzin :wink:

2,0 16V heeft altijd een getrokken koppeling , dus met vast druklager aan drukgroep .....

Loshalen van de schakelarm is niet echt handig :lol:

Re: zwaar stuur....

BerichtGeplaatst: 12 aug 2014, 19:56
door e de grood
OK, drie weken later heb ik de oude dame weer terug, mét goedwerkende koppeling. Maar nu zonder lpg. Toch echt lopend op gas gebracht, met volle tank. Hij rijdt alleen op benzine; schakelaartje met lampjes op dashboard blijft dood. Zelf gezocht, niks gevonden. Wel ontdekt dat vacuum-buisje van computertje was afgebroken en met kit gelijmd, en weer losgelaten. Dus geen vacuumsignaal naar computer. Terug naar garage, niemand wist er van. Terwijl het daar absoluut gebeurd moet zijn. Wat een (Bovag!) garage; dit krijgt nog een staartje. Nu naar de gasman om er professioneel naar te laten kijken; kosten moet ik dan maar claimen.

Wat de koppeling betreft; de 2000 cc 16V benzinemotor schijnt inderdaad (soms?) een afwijkende koppeling te hebben. Het druklager is meedraaiend op de drukgroep gehaakt. Bij dé- en montage moet je handig zijn door op tijd de vork er uit of in te haken. Ik zie de voordelen niet: hoop gedoe en het druklager draait altijd mee dus heeft dat lager nogal te lijden. Zag deze koppeling ook als probleemkoppeling voorbij komen op problemcar-forum bij 406 en 807, met dezelfde motor.

Re: zwaar stuur....

BerichtGeplaatst: 12 aug 2014, 21:35
door e de grood
Nog even terug naar het eigenlijke onderwerp: zwaar stuur.
Kreeg vanmorgen de nieuwe poelie,toch 120 euro schoon aan de haak. Heb hem er vanmiddag opgezet; viel erg mee. Bij deze wagen heb je twee barrières te nemen: 1. de bout, inderdaad gewone draad, kan verschrikkelijk vast zitten hoor je nogal eens; ging er vlot af met een verlengde 22 dopsleutel en 2. de automatische spanner ontspannen; met het vierkantje van een olieplugsleutel in de spanner en te verlengen met een stukje steigerbuis; is ook te doen maar kracht is wel nodig!
De oude poelie eens in de bankschroef geklemd, met een ijzerzaag een merkstreepje gemaakt en met een drevel de buitenste schijf weggetikt. Inderdaad de twee zaten los van elkaar maar wel heel stroef te bewegen; ik moest hard tikken. Ik stel mij nu voor dat de temperatuur de rest doet: van de motor, van buiten, in relatie tot de afname bij warm weer van airco, aanjager, 2 koelventilatoren.
Of dit nu de oplossing was zal komende twee weken blijken, toerend door het moederland. Moet het wel warm weer worden natuurlijk, anders weten we nog niet veel.
Kan het ook nog de olie van de stuurbekrachtiging zijn waarvan de viscositeit te zeer verandert als hij te oud is wellicht? Zal ik na de vakantie ook maar eens vervangen. Of is dit onzin?
Blijft dat de poelie toch aan vervanging toe was.

Re: zwaar stuur....

BerichtGeplaatst: 12 aug 2014, 22:24
door SV605
:D In ieder geval fijn dat je weer kunt rijden Ed !

Bonne Route en fijne vacantie gewenst !

Groet

Steven

Re: zwaar stuur....

BerichtGeplaatst: 12 aug 2014, 23:32
door joospeugeot
\

Re: zwaar stuur....

BerichtGeplaatst: 16 aug 2014, 20:28
door e de grood
Had al gepost maar is kennelijk iet doorgekomen. Nog eens.
De 605 heb ik nu terug. Na drie weken maar hoe ze het hebben opgelost vertellen ze er niet echt bij. Koppeling doet het goed. Maar thuisgekomen bleek de lpg het niet meer te doen, geen spanning op de schakelaar. Terug naar garage, ze hadden er geen verstand van. Ook had ik gezien dat het vacuumslangetje van het lpg-comptertje was afgebroken, van zijn klemringetje (ja, alles is klein) ontdaan en vervolgens met glimmenede zwarte kit (dezelfde als die nu vers op het versnellingsbakdeksel gebruikt bleek te zijn) vastgeplakt. Wat nooit gaat werken want het gaatje in de slang voor de vacuüm is vreselijk klein; dat je dat op elkaar zou krijgen.....De baas wist hier ook niks van. Ook de achteruitlichten doen het niet meer; ik hoop niet dat het een gevolg is van het rommelen in de bak. Maandag terug naar de garage; mogen ze er naar kijken. Kortom, de ellende gaat nog even door. Doe verder alles zelf, dan denk je dit laat ik eens doen, nog wel door een BOVAG-garage.

Re: zwaar stuur....

BerichtGeplaatst: 17 aug 2014, 10:22
door MarcoPeus
Wat een prut garage. Ik zou mijn geld terug eisen of niet betalen. Daarnaast de bovag inschakelen. Belachelijk. Maken meer kapot dan dat ze repareren.

Re: zwaar stuur....

BerichtGeplaatst: 19 aug 2014, 11:56
door EH Autoservice
Gelukkig bestaan er ook niet-bovag garages die WEL verstand van zaken hebben :mrgreen:

Bovag gaat uiteindelijk ook gewoon helemaal nergens over , zo lang men niet kan sleutelen helpt bovag er ook niet aan .
Ik weet heel goed wat ik zeg , want ik heb het ooit eens aangevraagd :

ging meer over gescheiden heren en dames toilet , representatieve wachtruimte , geen pin-up aan de muur , dan wat anders :roll:

Dus iemand zonder verstand van zaken , maar met voldoende middelen om een fraai pand in te richten , krijgt fijn een Bovag stempel :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Re: zwaar stuur....

BerichtGeplaatst: 19 aug 2014, 23:36
door tout est beau avec une...
Helemaal mee eens Evert!
Zelf ben ik ook principieel geen Bovag lid.
Bovag zit er sowieso niet voor de klant maar voor het bedrijf.
Toen ik indertijd informatie aanvroeg over het Bovag lidmaatschap kamen de voordelen er uitsluitend op neer dat de naam Bovag vertrouwen uitstraalt naar de klant.
Zie je in dit topic ook weer!
Voor de rest is het een wassen neus, voor de branche doen ze trouwens uiteindelijk ook niets.

Wat betreft de 605, hier heeft duidelijk een onervaren monteur aan gewerkt.
Fouten worden naar het schijnt weggemoffelt onder het mom dat het voor de reparatie ook wel niet gewerkt zal hebben.
Accepteer geen aangeplakte pijpjes aan je LPG systeem!
Al krijgen ze het nu weer werkend, in de nabije toekomst zal het pijpje weer afbreken en dan zit jij met de ellende.
Wat is afgebroken moet vervangen worden door nieuw.

Even als mosterd na de maaltijd:
Je krukas poelie had je ook kunnen testen door er een krijtstreep op te zetten, zit de poelie niet vast dan zal dat al na een korte rit te zien zijn.
Voor jou niet meer zo interessant maar misschien een tip voor anderen die het vermoeden hebben dat ze hetzelfde probleem hebben.

M.Vr.Gr.Marco

Re: zwaar stuur....

BerichtGeplaatst: 20 aug 2014, 07:42
door jan-03
Verzoek om voorzichtig te zijn kritiek op instellingen of personen..
Je kan niet generaliseren op 1 mislukte reparatie en op persoonlijke ervaring.
Ik weet niet hoe dit precies zit.. Mijn garage had ook geen bovag omdat er voor betaald moet worden werd er gezegd.. Of het klopt weet ik niet.
Maar misschien is het wel zo dat je juist omdat het een bovag garage is je daar een claim kan neerleggen..
Wat Marco ook al aangeeft ga terug en leg je argumenten duidelijk uit aan de baas van de garage..
Als hij je niet kan/wil compenseren kan je kontakt opnemen met bovag en uitleggen wat er is gebeurd...
Dat de reparatie volledig verpruts is dat is wel duidelijk in ieder geval....
gr jan

Re: zwaar stuur....

BerichtGeplaatst: 05 sep 2014, 00:19
door e de grood
Intussen alles in orde en naar France geweest. Geen problemen met zwaar stuur gehad maar het was dan ook niet warm. Zwaar stuur ontstaat vooral boven 25 gr. en dat was het niet. In het gehuurde huisje in de Bourgogne hadden we 's nachts zelf de potkachel branden. Als het kwaad wil moet ik dus wachten tot volgende zomer om te zien of de poelie de oorzaak was. Wel moet ik zeggen dat sinds de nieuwe poelie de wagen lekkerder rijdt.

Re: zwaar stuur....

BerichtGeplaatst: 28 sep 2014, 16:46
door e de grood
Nog even de afloop. Haalde 605 op; koppeling nu OK. Maar naar huis rijdend bleek de LPG niets te doen. Vond dat de vacuumslang onder aan het lpg-computertje er af viel toen ik er met mijn hand aan kwam. Was (door het geweld met het losmaken van de bak?) door de garagist kennelijk afgebroken en met zwarte glanzende kit terug er aan 'gelijmd'; maar opening dicht en zonder vacuum doet de lpg dan niks. Direct terug naar garage; de man wist nergens van. Ik weet echter wel beter. Reparatie door de gas-man kostte mij 350; computer was niet te repareren en moest vervangen. Garagist weigert mij terug te betalen. Ga nu de procedure in: bemiddeling Bovag, geschillencommissie, etc.
Dan het zware stuur even afronden: deze zomer op vakantie was het te koud maar twee weken terug zo waar hier 27 gr. Het zware stuur was weg dus was het ws. toch de versleten poelie. Dank nog Joost voor de tip!

Re: zwaar stuur....

BerichtGeplaatst: 05 jan 2015, 01:02
door e de grood
Hoewel het over 'zwaar stuur' ging ontaarde mijn bijdrage in koppelingsavontuur.
Daarover dit. Intussen heb ik die zaak aanhangig gemaakt bij de Geschillencommissie Voertuigen. Zaterdag komt een deskundige kijken en daarna is er dan een zitting. Ben benieuwd.