Het dilemma

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Het dilemma

Berichtdoor WillemV » 25 feb 2014, 20:22

Heren en dames,

Het bovenstaande klopt niet helemaal, maar ik zit wel met de vraag;
Blijft de 605 of ga ik voor een andere 605.

De huidige 605 2.0 16V SLI heb ik sinds 2004 en de auto bevalt opzich nog steeds.
Wel heeft de auto naast het optische gebeuren, een deukje rechtsachter en een motorkap wat op een oud schilderij lijkt met al die scheurtjes in de lak, plus een kilometerstand van 292.000 km. Daarnaast moet ik de distributieriem e.d. vervangen en wat andere dingen repareren. Een kostenpost van pakweg € 800,00.
Met de 605 rij ik ongeveer 15.000 km per jaar.

Nu kan ik best voor een andere gaan en dan eentje met minder km, maar ook daar ga je voor een vervangende distributieriem e.d.

Wat is dus wijsheid, een auto met bijna 300.000 km op de teller, maar wel eentje waarvan ik het verleden weet of voor een "verse" 605 waar van ik niets weet.

Ik hoor graag van jullie.

Willem
Laatst bijgewerkt door WillemV op 25 feb 2014, 22:28, in totaal 1 keer bewerkt.
BMW 316i touring "99
Yamaha XV750 "91
WillemV
 
Berichten: 229
Geregistreerd: 15 dec 2013, 20:06
Woonplaats: Zaandam

Re: Duivels dilemma

Berichtdoor joospeugeot » 25 feb 2014, 21:00

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 14 jan 2016, 04:09, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Duivels dilemma

Berichtdoor WillemV » 25 feb 2014, 21:09

joospeugeot schreef:weet je wat anders dan ?



Bedoel je dat ik eigenlijk geen keus heb, omdat ik bijna op de drie ton aan km zit
BMW 316i touring "99
Yamaha XV750 "91
WillemV
 
Berichten: 229
Geregistreerd: 15 dec 2013, 20:06
Woonplaats: Zaandam

Re: Duivels dilemma

Berichtdoor joospeugeot » 25 feb 2014, 22:27

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 14 jan 2016, 04:09, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Het dilemma

Berichtdoor jan-03 » 25 feb 2014, 23:21

Als de motor nog geen slijtage vertoond in de vorm van veel olieverbruik of slecht lopen zou ik haar mooi blijven rijden..
Of je moet wat Joos zegt al iets op het oog hebben wat je graag wilt..
Als de motor haar onderhoud op tijd heeft gehad zal ze nog zeker een aantal jaren mee kunnen met 15D p/ jaar.
gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Het dilemma

Berichtdoor joospeugeot » 25 feb 2014, 23:28

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 14 jan 2016, 04:10, in totaal 2 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Het dilemma

Berichtdoor jan-03 » 25 feb 2014, 23:37

joospeugeot schreef:dit is wel leuk voor 800 euro :D http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/peug ... ousPage=lr
duur ? nee, helemaal niet, lpg is een oplossong 8)

De wielbasis is wat klein, 3 cm..
Nette auto..
gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Het dilemma

Berichtdoor Martijn » 26 feb 2014, 10:21

Tsja, je moet het zo zien : het aanbod aan 605 word steeds minder
Ben je toe aan een auto die wat luxer of sterker is dan een SLi ( die is vrij basic voor zo'n limousine) dan is nu de tijd om te zoeken. Af en toe duikt er nog een op met niet teveel kilometers erop, in nette staat. Voor de prijs hoef je het niet te laten, dat is kiloprijs.

Jouw auto zal best nog meekunnen, want ze zijn sterk . Maar wil je nog investeren in spuitwerk? Dat is relatief duur ...
Door te relativeren leef je misschien niet langer maar wel prettiger.
Avatar gebruiker
Martijn
 
Berichten: 2179
Geregistreerd: 28 apr 2004, 13:46
Woonplaats: Hilversum

Re: Het dilemma

Berichtdoor WillemV » 26 feb 2014, 18:40

Bedankt voor jullie reacties, ik ben nog in discussie met iemand over een 605.
Daar hangt het enerzijds vanaf, maar daarnaast ben ik gehecht aan het oude beestje.
En dat is mijn grootste dilemma.
BMW 316i touring "99
Yamaha XV750 "91
WillemV
 
Berichten: 229
Geregistreerd: 15 dec 2013, 20:06
Woonplaats: Zaandam

Re: Het dilemma

Berichtdoor WillemV » 04 maart 2014, 20:44

Luitjes,

Aanstaande zaterdag ga ik naar de 3.0 handgeschakelde bak met 143000 km kijken en kopen.
Tenminste als er geen gekke dingen zijn.
We zijn een keurige prijs afgesproken.

Zijn er behoudens de stuurbekrachtiging en schokbrekers (gelezen in een andere topic) nog gekke dingen te checken??
Of is de rest van de auto identiek aan de 2.0 16V.

De huidige 605 SLI wordt waarschijnlijk deels gedemonteerd en de rest naar de sloop.
Voor de onderdelen; voordemper, dynamo, kachelunit, afstandsbediening, mistlampen ed.
BMW 316i touring "99
Yamaha XV750 "91
WillemV
 
Berichten: 229
Geregistreerd: 15 dec 2013, 20:06
Woonplaats: Zaandam

Re: Het dilemma

Berichtdoor wowo » 04 maart 2014, 22:49

WillemV schreef:Luitjes,

Aanstaande zaterdag ga ik naar de 3.0 handgeschakelde bak met 143000 km kijken en kopen.
Tenminste als er geen gekke dingen zijn.
We zijn een keurige prijs afgesproken.

Zijn er behoudens de stuurbekrachtiging en schokbrekers (gelezen in een andere topic) nog gekke dingen te checken??
Of is de rest van de auto identiek aan de 2.0 16V.

De huidige 605 SLI wordt waarschijnlijk deels gedemonteerd en de rest naar de sloop.
Voor de onderdelen; voordemper, dynamo, kachelunit, afstandsbediening, mistlampen ed.


Succes, ziet er mooi uit.
Beetje aardige lui daar bij 'betaalbaar autorijden'? Ik heb interesse in een v70 van ze. Proefrit geen probleem?
Wouter
--
Peugeotloos
wowo
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 18 mei 2004, 11:03
Woonplaats: Amsterdam

Re: Het dilemma

Berichtdoor wowo » 04 maart 2014, 22:50

wowo schreef:Succes, ziet er mooi uit.
Beetje aardige lui daar bij 'betaalbaar autorijden'? Ik heb interesse in een v70 van ze. Proefrit geen probleem?


Ohw, de volvo is net verkocht..
Wouter
--
Peugeotloos
wowo
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 18 mei 2004, 11:03
Woonplaats: Amsterdam

Re: Het dilemma

Berichtdoor joospeugeot » 04 maart 2014, 22:53

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 14 jan 2016, 04:10, in totaal 2 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Het dilemma

Berichtdoor SV605 » 05 maart 2014, 00:21

Hoi Willem,

Is best een dilemma :D

Mijn advies : wees zeer kritisch,

deze 605 heeft een tijdje in mijn woonplaats gelopen en is door nogal wat verschillende ( ook jongere) mensen bereden en heeft zeker afgelopen jaar parkeerschade gehad...

Komt zover mij bekend oorspronkelijk uit Dinxperlo, en is voor dat geld nooit een groot risico natuurlijk;
blijft natuurlijk het feit dat de MRB en het gebruik voor een V6 hoger zijn dan een SLi 8) ...

Rijdt zeker wel super, wees echter zeer kritisch en wie weet kun je de prijs nog verder drukken?

Een 605 is momenteel vrijwel onverkoopbaar, dus een goede kans dat ze ook voor minder ja zeggen :wink:

( Meestal is doorrijden toch het goedkoopst :idea: )

Succes, we horen het graag !

Groet

Steven
In een 605 hoef je niet hard te rijden om alles achter je te laten...

Peugeot 607 3.0 2002
Peugeot 607 Ref 2006
Peugeot 605 SRi 1990
Peugeot 107 XS 2007
Avatar gebruiker
SV605
 
Berichten: 582
Geregistreerd: 16 sep 2006, 22:07
Woonplaats: Winterswijk

Re: Het dilemma

Berichtdoor WillemV » 05 maart 2014, 08:04

Hmm. Van een traphok door jongelui wordt ik niet vrolijk.
Dat ie linksvoor wat schade heeft weet ik en van de prijs gaat denk ik niets meer af.
Ik zit m.i. al vrij scherp. Ik ga kijken wat het voor een ding is. Nee zeggen kan altijd nog:)

De distributie vervangen gaat dus zo'n € 1.000,00 kosten.
Dat is denk ik toch bij de officiële garage mag ik aannemen.

Eerst kijken, dan beslissen en anders laat ik mijn SLI deel spuiten en rijdt ik er nog een ton mee.
BMW 316i touring "99
Yamaha XV750 "91
WillemV
 
Berichten: 229
Geregistreerd: 15 dec 2013, 20:06
Woonplaats: Zaandam

Re: Het dilemma

Berichtdoor Martijn » 05 maart 2014, 08:47

WillemV schreef:Hmm. Van een traphok door jongelui wordt ik niet vrolijk.
Dat ie linksvoor wat schade heeft weet ik en van de prijs gaat denk ik niets meer af.
Ik zit m.i. al vrij scherp. Ik ga kijken wat het voor een ding is. Nee zeggen kan altijd nog:)

De distributie vervangen gaat dus zo'n € 1.000,00 kosten.
Dat is denk ik toch bij de officiële garage mag ik aannemen.

Eerst kijken, dan beslissen en anders laat ik mijn SLI deel spuiten en rijdt ik er nog een ton mee.


Distri bij de dealer kost tussen de 1000 en 1200. Is de investering meer dan waard !
Door te relativeren leef je misschien niet langer maar wel prettiger.
Avatar gebruiker
Martijn
 
Berichten: 2179
Geregistreerd: 28 apr 2004, 13:46
Woonplaats: Hilversum

Re: Het dilemma

Berichtdoor WillemV » 05 maart 2014, 18:27

Na een nachtje slapen en de berichten over een ragbak van jonge gasten ga ik toch afhaken.
Het punt is dat mijn 605 nog als nieuw rijdt en geen olie verbruikt via het blok.
Mijn auto wordt een deze weken voor € 500,00 gespoten (motorkap en rechtsachter een deukje) en ik ga de distr.riem in de komende maanden vervangen.
Daarnaast ben ik de tweede eigenaar en ik ben zuinig op de auto. Mijn 605 met kenteken JH-NV-85 komt uit Wijchen, de vorige eigenaar was iets in de electro en ik rijdt daar dus vanaf 2004 al mee. Het is goed zo.

Een km stand van 145 dkm zegt ook niet teveel als er geen achtergrond info voorhanden is.
Die verkoper gaf aan dat hij van een vader van zijn poetser was geweest. Dit staat lijnrecht over hetgeen hier op het forum medegedeeld wordt.

Ik ga op mijn gemak de komende jaren eens kijken naar een tweeliter ofzo, maar niet deze auto.
De prijs die ik bedongen had was trouwens € 700,00 Er is voor de liefhebber dus een 605 in de aanbieding bij de garage te Huizen.
Gr.
Willem
BMW 316i touring "99
Yamaha XV750 "91
WillemV
 
Berichten: 229
Geregistreerd: 15 dec 2013, 20:06
Woonplaats: Zaandam

Re: Het dilemma

Berichtdoor tout est beau avec une... » 05 maart 2014, 21:14

Ik neem aan dat de genoemde prijs voor het vervangen van de distributie van € 1000,- niet gaat over de 2,0 Sli??
Daar zou je er bij dat type motor zeker 2 voor moeten kunnen laten vervangen.

Je bedongen prijs van € 700,- was overigens inderdaad een nette prijs.

Zorg voor je spuitwerk voor een aantal offertes bij verschillende bedrijven.
Ik ken je auto net dus ik kan de prijs niet beoordelen maar ik weet dat er veel verschil in prijzen voor spuitwerk kan zitten.
Misschien kun je hier nog iets besparen, misschien zijn andere bedrijven nog hoger met hun prijs, ook prettig om te weten dat je dan niet teveel hebt betaald.
Als je bij verschillende bedrijven langsgaat kun je gelijk een mooie indruk krijgen van de geleverde kwaliteit.

M.Vr.Gr.Marco.
202 BH '48
504 coupe '71
104 GL '78
505 Turbo injection '84
605 2.0 SRi '92
RG-01 '13
tout est beau avec une...
 
Berichten: 878
Geregistreerd: 27 maart 2009, 23:24
Woonplaats: Hasselt (ov.)

Re: Het dilemma

Berichtdoor Bart-Peugeot » 05 maart 2014, 22:31

@WillemV: Waar woon je? Wij hier op het forum kennen diverse adresse waar je goed en goedkoop terecht kan.

Dus vermeld je woonplaats, dan kunnen we je tips geven.
In bezit van een 308 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond

Re: Het dilemma

Berichtdoor SV605 » 05 maart 2014, 23:59

Denk dat je verstandig bent zo Willem 8) ;

je weet wel wat je hebt, maar niet wat je krijgt :D

Is er op de sloop geen motorkap te vinden in de juiste kleur ?

Een belletje naar Klijnsma in Nagele of Snuiverink in Borculo scheelt mogelijk weer een aantal EUR :idea:

Succes :!:

Groet

Steven
In een 605 hoef je niet hard te rijden om alles achter je te laten...

Peugeot 607 3.0 2002
Peugeot 607 Ref 2006
Peugeot 605 SRi 1990
Peugeot 107 XS 2007
Avatar gebruiker
SV605
 
Berichten: 582
Geregistreerd: 16 sep 2006, 22:07
Woonplaats: Winterswijk

Re: Het dilemma

Berichtdoor WillemV » 06 maart 2014, 07:54

Ik woon in Zaandam en van de week zal ik eens rond bellen naar een motorkap.
Als er een aanwezig is dan moet ie er nog wel op. Maar ik zal mijn buurman eens polsen :)

Ik denk dat ik vooralsnog een verstandige keuze heb gemaakt. De tijd zal het leren.
Ook wordt er een complete set voor de distributie besteld.

Willem
BMW 316i touring "99
Yamaha XV750 "91
WillemV
 
Berichten: 229
Geregistreerd: 15 dec 2013, 20:06
Woonplaats: Zaandam

Re: Het dilemma

Berichtdoor WillemV » 07 maart 2014, 11:08

Gisteren een aantal sloperijen gebeld voor een motorkap. Phase II.
Wel te vinden, maar niet in de juiste kleur.

Vandaag dus maar op onderdelenlijn een zoekvraag neergelegd voor een motorkap met kleur vert. Sorrento (morm).

Mocht iemand een dergelijke kap weten dan hoor ik het graag.
BMW 316i touring "99
Yamaha XV750 "91
WillemV
 
Berichten: 229
Geregistreerd: 15 dec 2013, 20:06
Woonplaats: Zaandam

Re: Het dilemma

Berichtdoor SV605 » 07 maart 2014, 23:42

Vert Sorrento is/was heel gangbare kleur voor de 605,

moet eigenlijk wel lukken :!:

Succes :D

Groet

Steven
In een 605 hoef je niet hard te rijden om alles achter je te laten...

Peugeot 607 3.0 2002
Peugeot 607 Ref 2006
Peugeot 605 SRi 1990
Peugeot 107 XS 2007
Avatar gebruiker
SV605
 
Berichten: 582
Geregistreerd: 16 sep 2006, 22:07
Woonplaats: Winterswijk

Re: Het dilemma

Berichtdoor WillemV » 09 maart 2014, 19:08

Morgen even 200 km heen en 200 km terugrijden voor een "nieuwe" motorkap en een setje originele lm velgen. En daarnaast nog even kijken of er nog meer te scoren is. :D
BMW 316i touring "99
Yamaha XV750 "91
WillemV
 
Berichten: 229
Geregistreerd: 15 dec 2013, 20:06
Woonplaats: Zaandam

Re: Het dilemma

Berichtdoor SV605 » 09 maart 2014, 20:13

:D Klinkt goed, succes en goede reis Willem !

Als dat er allemaal opzit, zien we graag een plaatje van je voiture in de topic Images de la grande dame 605 :wink:

Groet

Steven
In een 605 hoef je niet hard te rijden om alles achter je te laten...

Peugeot 607 3.0 2002
Peugeot 607 Ref 2006
Peugeot 605 SRi 1990
Peugeot 107 XS 2007
Avatar gebruiker
SV605
 
Berichten: 582
Geregistreerd: 16 sep 2006, 22:07
Woonplaats: Winterswijk

Volgende

Keer terug naar 605

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten