Aanjager regeling defect?

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Aanjager regeling defect?

Berichtdoor Joske28 » 07 maart 2012, 21:33

Beste mensen,

Vanochtend stapte ik weer vol trots in mijn 605.. start.. en nu blijft de aanjager op volle snelheid draaien.. altijd.. wat ik ook doe.. ik heb de uitvoering met "Volautomatische airconditioning" met de tiptoetsjes enzo. De lampjes bij de + en - van de aanjagersnelheid reageren nog wel, maar de aanjager draait nu altijd op volle snelheid.

wie weet hier raad mee?

En ook zijn er enkele lampjes defect in dat paneel.. kon alleen niet goed zien hoe ik dat moet uitbouwen.


alvast bedankt!

Groeten Jos
Joske28
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 05 maart 2012, 23:11

Re: Aanjager regeling defect?

Berichtdoor EH Autoservice » 07 maart 2012, 22:15

Er zit een printje met een paar power transistors (darlingtons !) op de aanjager gemonteerd .
Deze gaan weleens stuk , dan wordt een doorverbinding , resultaat : altijd volle snelheid .

Normaal ga je dan de complete aanjager vervangen , maar je kunt ook de transistors vervangen , ik heb dit vaker gedaan :idea:

De door mij gebruikte darlington's zijn van het type : MJ11015
"Je ne sais pas tout des Peugeot , mais ja'i beaucoup d' experience"
Avatar gebruiker
EH Autoservice
 
Berichten: 1015
Geregistreerd: 12 feb 2011, 17:36
Woonplaats: Zierikzee

Re: Aanjager regeling defect?

Berichtdoor Joske28 » 07 maart 2012, 22:23

hey, bedankt voor de info! deze transistoren heb ik volgens mij gewoon liggen. (ik zit in de audio reparatie)
printje op de aanjager zelf.. dus niet achter het bedieningspaneel?
Gr Jos
Joske28
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 05 maart 2012, 23:11

Re: Aanjager regeling defect?

Berichtdoor EH Autoservice » 08 maart 2012, 10:26

Dat zou je even kunnen meten ......

Ik kan van hier uit niet zien hoe de aansturing is vanuit het bedieningspaneel :mrgreen:
Maar , ik wees je op de transistors , omdat dit in 95% van de gevallen de storing is zoals je die omschrijft :wink:

Vertel eens , waar wordt deze darlington , vooral bedoeld als schakeltrap , voor gebruikt in de audio :?:
Dan komen we namelijk in een andere hobby van mij terecht , maar daar bestaan andere forums voor :lol:
"Je ne sais pas tout des Peugeot , mais ja'i beaucoup d' experience"
Avatar gebruiker
EH Autoservice
 
Berichten: 1015
Geregistreerd: 12 feb 2011, 17:36
Woonplaats: Zierikzee

Re: Aanjager regeling defect?

Berichtdoor Harrie » 08 maart 2012, 13:49

EH Autoservice schreef:Dat zou je even kunnen meten ......

Ik kan van hier uit niet zien hoe de aansturing is vanuit het bedieningspaneel :mrgreen:
Maar , ik wees je op de transistors , omdat dit in 95% van de gevallen de storing is zoals je die omschrijft :wink:

Vertel eens , waar wordt deze darlington , vooral bedoeld als schakeltrap , voor gebruikt in de audio :?:
Dan komen we namelijk in een andere hobby van mij terecht , maar daar bestaan andere forums voor :lol:

Darlington's heb ik toegepast in een zelfgebouwde versterker, L+R geheel gescheiden, dus ook L+R voeding en
2 ringkerntrafo's. Deze power-amplifier kan de dikste boxen aansturen. Ik had 'm gebouwd voor een dancing.
De Ampl. heb ik altijd nog, en is niet te koop :mrgreen: grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Aanjager regeling defect?

Berichtdoor Joske28 » 09 maart 2012, 06:50

Ik ga straks, als het licht word aan mn auto beginnen!
Die darlington, kom ik veel tegen als eind-transistoren in de zware eindversterkers, denk aan Crown en Dynacord. samen met zn broertje de 016.

Groetjess
Joske28
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 05 maart 2012, 23:11

Re: Aanjager regeling defect?

Berichtdoor Joske28 » 09 maart 2012, 11:20

Transistoren vervangen.. het werkt! helemaal super.
Nu nog een tip om de middenconsole open te maken.. diverse lampjes kapot..
Joske28
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 05 maart 2012, 23:11


Keer terug naar 605

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten