605 3.0 SV uit 12/1994: Stuurbekrachtiging doet raar

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

605 3.0 SV uit 12/1994: Stuurbekrachtiging doet raar

Berichtdoor Christiaan605SV » 12 nov 2011, 15:25

Hi Peugeot-liefhebbers!

Ben onlangs over een hele mooie 605 3.0 SV aut uit 12/1994 gestruikeld. 15 jaar bij de 2e eigenaar geweest die zelf uit bouwjaar 1931 komt! 114.000 km gelopen. 100% fabrieksorigineel. Grijs métallique met zwart leer in nieuwconditie. Alle opties behalve tractie-controle.

Een paar puntjes maken dat de auto nu niet perfect is. Onder andere doet de stuurbekrachtiging wat ‘ie wil. Kiest zelf uit nix doen, heel sterk bekrachtigen of normaal functioneren. Helaas onafhankelijk van de rijsnelheid…

Gelukkig doet ‘ie het 80% van de tijd zoals het hoort…


In de werkplaatsdocumentatie staan een tweetal meetapparaten (speciaal gereedschap) die nodig zijn voor een goede foutanalyse.


Wie weet wie deze apparatuur (nog) heeft of wie op een professionele manier de foutanalyse en de reparatie kan uitvoeren?



Groet, Christiaan Soerjo
Christiaan605SV
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 03 okt 2011, 21:11

Re: 605 3.0 SV uit 12/1994: Stuurbekrachtiging doet raar

Berichtdoor EH Autoservice » 12 nov 2011, 17:49

Aangezien je cruise control ook kuren vertoont :
Laat het snelheidssignaal eens meten , dit wordt zowel voor de stuurbekrachtigingsregeling , als ook de cruise control gebruikt ......

Helaas leert de praktijk dat meestal de regelunit stuurbekrachtiging defect is .
"Je ne sais pas tout des Peugeot , mais ja'i beaucoup d' experience"
Avatar gebruiker
EH Autoservice
 
Berichten: 1015
Geregistreerd: 12 feb 2011, 17:36
Woonplaats: Zierikzee

Re: 605 3.0 SV uit 12/1994: Stuurbekrachtiging doet raar

Berichtdoor Christiaan605SV » 12 nov 2011, 19:23

Hi EH Autoservice!


Zodra ik weet WIE het snelheidssignaal kan meten/checken/doormeten ga ik dat eens laten doen. Iemand tips?

Hopelijk zit 'm de fout daarin en sla ik twee vliegen in één klap; CC én stuurbekrachtiging weer OK...

Zo niet, is die regelunit nog te krijgen? Gebruikt? Nieuw? Waar? En is dat een dure grap?


Heeft iemand ervaring met ECU Repair Centre in Helmond? In het uiterste geval zou ik mijn unit daar wellicht ter reparatie kunnen aanbieden... Wellicht tips voor andere reparatie-adressen?


Groet. Christiaan Soerjo
Christiaan605SV
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 03 okt 2011, 21:11

Re: 605 3.0 SV uit 12/1994: Stuurbekrachtiging doet raar

Berichtdoor EH Autoservice » 14 nov 2011, 23:07

Stuurbekrachtigingsunit / regelaar is niet te repareren .
Nieuw nog leverbaar , kost 955 euro .

Wat betreft meten : waar kom je vandaan ?
Ik bevind mij in Zeeland .....
"Je ne sais pas tout des Peugeot , mais ja'i beaucoup d' experience"
Avatar gebruiker
EH Autoservice
 
Berichten: 1015
Geregistreerd: 12 feb 2011, 17:36
Woonplaats: Zierikzee

Re: 605 3.0 SV uit 12/1994: Stuurbekrachtiging doet raar

Berichtdoor Harrie » 15 nov 2011, 00:25

waarom denken mensen altijd dat een electronische unit meteen kapot is ??

meestal een slechte verbinding of defecte pulsgever / signaalgever.

snelhiedssensor in de bak wil wel eens kuren vertonen , en is simpel te vernieuwen.

met logisch denken kom je het goedkoopst en snelst tot een oplossing :wink:
grr, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: 605 3.0 SV uit 12/1994: Stuurbekrachtiging doet raar

Berichtdoor joospeugeot » 15 nov 2011, 02:29

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 14 jan 2016, 04:51, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: 605 3.0 SV uit 12/1994: Stuurbekrachtiging doet raar

Berichtdoor EH Autoservice » 15 nov 2011, 09:12

Harrie ,

Ik ben juist degene die NIET meteen denkt dat een elektronische unit defect is !!!

Echter , zoals hierboven ook te lezen staat , is dit een unit die nagenoeg "standaard" kapot is ..........

Bovendien heb ik ook al aangegeven , vooral omdat er ook problemen met de cruise control zijn , dat het erg handig is een en ander EERST eens uit te lezen :wink:
"Je ne sais pas tout des Peugeot , mais ja'i beaucoup d' experience"
Avatar gebruiker
EH Autoservice
 
Berichten: 1015
Geregistreerd: 12 feb 2011, 17:36
Woonplaats: Zierikzee

Re: 605 3.0 SV uit 12/1994: Stuurbekrachtiging doet raar

Berichtdoor Hannus » 15 nov 2011, 10:43

Dit is ook ooit kapot geweest toen ik hem pas had was gelukkig in de garantie. Zwaar sturen bij inparkeren. Stuurpomp is toen vervangen.

Mvgr,

Hannus
Hannus
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 10 okt 2011, 15:04

Re: 605 3.0 SV uit 12/1994: Stuurbekrachtiging doet raar

Berichtdoor Harrie » 15 nov 2011, 13:48

EH Autoservice schreef:Harrie , Ik ben juist degene die NIET meteen denkt dat een elektronische unit defect is
ik schreef ook "mensen", was algemeen, en niet persoonlijk bedoeld. ik had beter "sommige mensen" kunnen schrijven ?
Mijn insteek is, dat je logisch moet denken en eerst de voor de hand liggende dingen en gemakkelijk toegankelijke en repareerbare dingen controleerd.
:wink: met vr. groet, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: 605 3.0 SV uit 12/1994: Stuurbekrachtiging doet raar

Berichtdoor EH Autoservice » 16 nov 2011, 11:26

Ik begrijp je harrie :D

Mijn motto is eerst diagnose / uitlezen en vervolgens meten :!:
"Je ne sais pas tout des Peugeot , mais ja'i beaucoup d' experience"
Avatar gebruiker
EH Autoservice
 
Berichten: 1015
Geregistreerd: 12 feb 2011, 17:36
Woonplaats: Zierikzee

Re: 605 3.0 SV uit 12/1994: Stuurbekrachtiging doet raar

Berichtdoor Christiaan605SV » 18 nov 2011, 02:15

Ben het met EH eens: analyse moet logisch opgebouwd worden en alle mogelijke storingsoorzaken moeten systematisch gecheckt/uitgesloten worden. Voordat er maar lukraak of op basis van slechts een vermoeden onderdelen vervangen gaan worden...

Mijn vragen zijn ook niet bedoeld om maar gelijk veel geld (wellicht onnodig) uit te geven voor nieuwe onderdelen, maar eerder om voorbereid te zijn op 'worst case scenario'...

Even over de stuurbekrachtiging. Mijn technische kennis doet me vermoeden dat het inderdaad waarschijnlijk de/een connector is of een andere component (signaalgever bijv.) en NIET de electronica-unit. Naar mijn ervaring is een electronica unit OF goed OF kapot. Hoogst zelden doet een printplaat inclusief de gemonteerde IC's en electronische componenten het af en toe wel en af en toe niet. (In dat geval is er dan trouwens vaak een gebroken soldeerverbinding de boosdoener... Die dan ook weer redelijk eenvoudig te herstellen is.)

Doordat mijn auto meestal goed bekrachtigt en ongeveer 20% van de tijd raar doet ga ik binnenkort eerst maar eens richting Zeeland om het doormeten/checken door mensen te laten doen die de auto kennen en de juiste apparatuur hebben...



Groet, Christiaan Soerjo
Christiaan605SV
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 03 okt 2011, 21:11


Keer terug naar 605

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten