ZEN, Peugeot 605 SLI 2.0

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

ZEN, Peugeot 605 SLI 2.0

Berichtdoor ZEN » 31 maart 2008, 11:48

Afbeelding




Hoe het begon.

Er was eens een kale minister van Financiën, die naast saxofoon spelen ook graag leaserijders pestte. Niet geheel toevallig met dezelfde voornaam als een zeker heer Dekzeil uit de Barend Servet Show die ons verblijdde met het lied:

Ik ben Gerrit
En ik steel als de raven
K’ben een boef
In de ogen der braven…


Deze Gerrit Z., ook bekend van een zekere virtuele papieren snip, bedacht dat de leaserijders eigenlijk gewoon altijd een hoge bijdrage aan ’s lands staatskas moeten voldoen.
Alleen die enkeling die het voor elkaar kreeg om aantoonbaar minder dan 500 km per jaar aan privé ritten te maken, werd hiervan vrijgesteld. Een schier onmogelijke opgave.
Echter, deze Gerrit Z. had buiten een zekere would-be Boeddhist gerekend, die tijdens zijn dagelijkse ZEN oefeningen bedacht dat dit op een redelijk simpele manier wel kon.
Zelfs Bennie Jolink vraagt: Kan dat nou niet anders? :?
De oplossing is altijd simpel, krijgt hij dan dagelijks als antwoord. Dat klopt. :wink:

Deze oplossing kennen jullie onderhand wel: de BVA. Ofwel Bijtelling Vermijdende Auto.
De eerste auto’s hiervoor waren een Peugeot 305, gevolgd door een Peugeot 405.
Logisch vervolg zou dus zijn dat de volgende een 505 zou worden. Nee, dat is al een echte klassieker in spé. Vergt teveel onderhoud en is al onderhevig aan restauratie projecten. Onze geachte medeforummer A.Brandhorst weet hier alles van met zijn mooie 505 GTI!

Welnu, de 305 moest het veld ruimen vanwege een ontregelde warmtehuishouding (opgelost door een volgende eigenaar annex forummer), de 405 omdat mijn innig liefhebbende echtgenote er wagenziek in werd. Deze auto, liefkozend Zenzoever genoemd, was te gladstrijkend.
Hobbels, kuilen? Als ik ergens met de Ford had gereden en daar kort na met de 405 reed, dan leek het alsof de gemeente ineens spoedreparaties aan het wegdek had uitgevoerd. Maar ja, als er ‘te’ voor staat is het niet goed, zo leren wij allen. Toch? 8)

Een maand geleden is de ZENzoever een HALALzoever geworden. Hij kreeg een mooie bestemming en mocht zelfs in het mooie Gooi blijven wonen! Degenen die wel eens bij de kiosk bij station Hilversum Sportpark komen, zouden hem daar mogelijk kunnen zien.

Tja, dan herbegint De Grote Zoektocht naar een waardig opvolger. Diverse merken en types zijn gekandideerd. Zoals de Lancia Thema, Lancia Delta, Saab 9000, Peugeot 306, Peugeot 405 break met hulpveren. Totdat ik op dit forum een te koop aangeboden 605 zag staan. Met de desbetreffende eigenaar (Fritschy) gecommuniceerd. Heb je geduld? Ik wacht nog op de medewerking van het personeel van onze huidige minister van financiën.
Tot het moment daar was en ik spontaan “the dance of joy” deed. Ja, thuis, zo ben dan weer wel… Diegenen die in de negentiger jaren van de vorige eeuw Perfect Strangers keken, met de neven Balky en Larry, zullen zich dit wellicht herinneren. ;-)

Afbeelding


29 maart 2008, zou ik de auto komen bekijken, proefrijden en waarschijnlijk overnemen.
Met mijn buurman, dezelfde die een maand de Zenzoever kon lenen toen zijn 406 in revisie was wegens een gebroken distributieriem, toog ik hedenochtend richting Deventer. Te laat voor de boekenmarkt, te vroeg voor de open air Dickens voorstellingen, maar met het juiste weer om een heerlijke proefrit door de Sallandse omgeving te maken.

De ontvangst was allerhartelijkst, zoals je mag verwachten van een liefhebber van auto’s uit het land van Marianne. Wie is toch die Marianne eigenlijk?
Tezamen gingen wij naar de grote schuur (nee, niet het ziekenhuis in Johannesburg) alwaar de mooie groene op ons stond te wachten.
Eerst het gebruikelijke rondje om de auto lopen, erin kijken, NIET tegen de banden schoppen en zeker niet technisch kijken onder de motorkap. Dank WOF, voor deze uitdrukking! (WOF = Wings of Freedom, een bekend AW forummer)

Ik heb de auto gekocht, het moge derhalve duidelijk zijn dat de 605 de proefrit met goed gevolg heeft afgelegd.

Dan nu datgene waar het om gaat. Eindelijk het gebazel voorbij!

Het is dus een Peugeot 605 2.0 SLI van november 1995 met een km stand van ca 191.700.
De SLI is de eenvoudigste versie van de 605 serie. Met een 2 liter 16 kleps motor die toch nog een 135 pk levert (volgens het boekje). Op de Thema na toch de sterkst gemotoriseerde auto die ik heb gehad. En dat waren er velen… Eenvoudig of niet, de auto heeft toch als basis voorzieningen:
- stuur airbag
- CV met AB
- Elektrisch bedienbare voorportierruiten
- Gasgeveerde dempers die de motorkap openhouden
- Hoogte- en diepteverstelling stuur
- Instelbare hoogte en lendensteun bestuurdersstoel
- Midden armsteun achter met skiluik
- ABS
- Schijfremmen rondom
- Elektrische antenne!

De vorige eigenaar moest veel ritten in het donker maken over de onverlichte provinciale wegen en heeft de 605 xenon koplampen gegeven. After market ja, waar ik zo dikwijls over heb geklaagd. Past wel in: if you can’t beat them, join them… 8)

Dan nog iets dat deze auto welhaast een echte youngtimer maakt: de complete onderhoudshistorie is bekend en aantoonbaar!

Na de Zenzoever kon ik de 605 natuurlijk niet eenzelfde naam geven. Hoefde ook niet. De 605 is, zoals hier zeker bekend, een welkome gast bij het Fête des Limousines. Immers, het was in zijn tijd de grootste Peugeot en is een volle neef van de Citroën XM.
Een beetje woordspelen: 605; Zes-Nul-Vijf; Zen-Nul-Vijf. Nee, niet leuk, niet pakkend.
Limousine, Zen … limouzen? Eureka! De naam is bekend: LIMOUZEN.


Het zitten is werkelijk grandioos. Enorm breed. Heerlijke fauteuils. Je zou ze tekort doen door ze stoelen te noemen! Een gigantische beenruimte achterin, alvast berekend op het gebruik door monsieur le président de la France.
Hetgeen mij deed denken aan een liedje van Gérard Lenorman: si j’étais président, de la république:wink:
Dan nog de kofferbak, 497 liter. Ruim 110 meer dan de Focus biedt. Zelfs bijna 60 meer dan de 306 Break ter beschikking had.
Het rijden, daar gaat het toch om. Wordt Mme. Zen hier niet ziek in, terwijl de grote voitures Françaises toch juist bekend staan om hun comfort non plus ultra?
Comfort biedt de Limouzen zeker. Maar zacht geveerd? Zeker niet. Veel stugger dan de 405! De eerder tijdens 405-ritten weggestreken kuilen waren plots terug. Voor de goede orde, de 605 is natuurlijk wel zachter geveerd dan de Focus. Da’s logisch!
De sponsor, annex goeroe en held van de Nederlandse Peugeot 405 club rijdt zelf een 605 met V6 motor.
Hij roemde al eerder de wegligging. Zo deden er meer, waaronder een voormalig Gronings taxichauffeur (edit: dat was dus zelfs op DIT forum!!!). :-)
Ze hebben niets teveel gezegd. Inmiddels weten de locale opgevoerde hatchrijders ook dat ze ook in de bochten, noch op de mini-rotondes niet dichter bij de 605 kunnen komen. Verbluffend goed ligt deze voorwielaandrijver op de weg.

Ik sluit af met de Michelin kreet: Nunc est bibendum! Nu zal er gedronken worden. Salut et santé.

Afbeelding


De link naar de foto's:
http://smg.photobucket.com/albums/v105/p504coupe/Peugeot%20605%20Berline/
Laatst bijgewerkt door ZEN op 01 jun 2008, 13:13, in totaal 3 keer bewerkt.
Je voelt je nóg lekkerder in een grote Peugeot!
Avatar gebruiker
ZEN
 
Berichten: 1445
Geregistreerd: 07 jan 2006, 16:33
Woonplaats: Simpelveld, Zuid Limburg

Berichtdoor ruudxs » 31 maart 2008, 12:53

Fraaie auto en een mooi verhaal. Veel plezier met de nieuwe aanwinst.

En inderdaad ze rijden geweldig, toen ik net m'n roze papiertje had mocht ik HEEL af en toe met de 2 liter turbo van m'n vader op stap. Heerlijke auto om lange afstanden mee te rijden.
Voor dagelijks een 307 1.6 16V op lpg-g3.
En voor de pret weer een 205 1.4xs.
En nog een meer jaren project in de vorm van een 205 1.6 xs.
Avatar gebruiker
ruudxs
 
Berichten: 1343
Geregistreerd: 24 feb 2008, 15:19
Woonplaats: Zaandam

Berichtdoor ZEN » 31 maart 2008, 12:59

Dankjewel Ruud. Voor mij was het zelfs de eerste kennismaking met een grote Peugeot... rijdend dan... :wink:
Je voelt je nóg lekkerder in een grote Peugeot!
Avatar gebruiker
ZEN
 
Berichten: 1445
Geregistreerd: 07 jan 2006, 16:33
Woonplaats: Simpelveld, Zuid Limburg

Berichtdoor ZEN » 07 apr 2008, 19:20

Tweede helft mei komen er toch LM's onder. Edgar, zie Fritschy's topic, heeft er vier over. Komen onder zijn V6 vandaan, om ruimte te maken voor de 17" Brembo's... 8)
Je voelt je nóg lekkerder in een grote Peugeot!
Avatar gebruiker
ZEN
 
Berichten: 1445
Geregistreerd: 07 jan 2006, 16:33
Woonplaats: Simpelveld, Zuid Limburg

Berichtdoor Harrie » 02 mei 2008, 22:20

hey Zen,

wat een schitterend verhaal, mooie opbouw.
het leest als een spannend boek.
Geniet met volle teugen van je LIMOUZEN ! Daar is de 605 voor ontworpen!
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor JT » 02 mei 2008, 22:40

Gerrit is mijn vriend :mrgreen:
Ik kan heel snel een heleboel politici opnoemen die het (in mijn beleving iig) veel slechter doen...
Maar goed, ieder zijn mening!

Mooie auto, maar ik hoop dat je de ontsierende kentekenplaat aan de voorkant ondertussen ook vervangen hebt??? :wink:
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor ZEN » 04 mei 2008, 20:39

Dankjewel Harrie!
Het is inderdaad genieten. Maandag en dinsdag was ik met de 605 ipv met de leaser naar mijn werk. Wat een rustkuur is dat!!! :-)
Laat die leasertjes maar razen, ik geniet!

@JT: Keynes is mijn econoom, de totale tegenstelling tot Gerrit dus. Ik ben meer een Vermeend-fan. Hij heeft mijns inziens logischer ideeën, zoals het "terugverdienprincipe", wat redelijk richting Keynes gaat! :wink:
Je voelt je nóg lekkerder in een grote Peugeot!
Avatar gebruiker
ZEN
 
Berichten: 1445
Geregistreerd: 07 jan 2006, 16:33
Woonplaats: Simpelveld, Zuid Limburg


Keer terug naar 605

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten