Nieuwe aanwinst => Peugeot 405 Mi16 1988
Geplaatst: 09 aug 2020, 15:31
Nadat ik Mijn Peugeot 204 had verkocht heb ik even niks meer gedaan. De echte klassieke (auto's) Peugeot zie ik niet zo meer zitten. Heb geen garage naast het huis. Ik vind als je zo'n auto wil rijden moet hij gewoon binnen en droog kunnen staan.
Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Onze huurbaas heeft al jaren een Peugeot Mi16 in zijn pand staan. Toch wel een auto waar voor mijn herinneringen aan zitten. Ik heb in het verleden toen ik begon met werken in de garage nog aan zulke auto's gesleuteld en het waren toen in mijn ogen de mooiste modellen van Peugeot. Eigenlijk nog steeds.
Deze auto is 2 jaar geleden weggegaan naar een andere garage en die zou deze gaan opknappen. Wij hebben gewoon geen tijd meer om aan zulke auto-projecten te werken, we hebben het veel te druk met de huidige THP motoren
Maar er zijn wat dingen gebeurt tussen de eigenaar en die andere garage waardoor deze auto weer terug is gekomen. Ik moet zeggen dat 2 jaar buitenstaan deze auto niet veel goeds heeft gedaan, jammer bij ons stond hij altijd binnen.
Maar nu kon ik financieel gezien deze auto zakelijk aanschaffen en onze huurbaas vond dat een goed idee. Zodoende ben ik nu de eigenaar geworden van deze prachtige origineel NL Peugeot 405 Mi16 van 2-1-1988.
De huidige kilometerstand is 90.000 km maar uit het NAP rapport weten we dat rond de 285.000 km er een verandering heeft plaatsgevonden in de kilometerstand. Dit kan komen door een nieuwe teller unit of door een motor reparatie waardoor de stand op 0 is gezet.
Van buiten zien de auto er nog prima uit. Deze is zo'n 10 jaar geleden nog overgespoten.
Helaas zitten er aan de onderkant, beide dorpels (achterkant) en in de linker voorwielkuip toch wat tocht gaten
Dit gaan we goed aanpakken. Het is de bedoeling dat als de auto klaar is ik gewoon dagelijks met de auto gaat rijden.
Inmiddels heb ik de motor aan de praat gekregen door een nieuwe brandstofpomp en filter te plaatsen. Verse benzine erin en ik heb de injectoren ultrasoon gereinigd en voorzien van nieuwe afdichtringen.
De motor heeft nog geen 2 minuten gedraaid toen kwam de koelwater al uit de dop gespoten en viel de motor uit. Na verwijderen van de bougies kwam het koelwater uit 1 cilinder omhoog. Jammer dit had ik niet voorzien.
Maar goed we gaan dit project dus nu goed aanpakken en zorgen dat deze mooie youngtimer weer probleemloos en betrouwbaar de weg op kan.
Dit houd in dat de kop eraf gaat om te kijken wat er aan de hand is. Uiteraard word daarna de motor voorzien van een nieuwe distributie, olie, filters, bougies en ga zo maar door.
De complete remmen voor en achter worden vervangen.
Nieuwe stuurkogels en stuurhuishoezen.
Nieuwe uitlaat. Zit nu een sportdemper onder maar die gaat ook weg, tja ik houd nu eenmaal van origineel.
Nieuwe banden worden om de originele Mi16 velgen gelegd, ik had al gelezen in een ander topic dat de maat 195/50 R14 is.
Voor zitten er nu verlagingsveren onder die gaan eronderuit en hiervoor komen de originele veren weer voor in de plaats met nieuwe veerschotels (zijn zeer slecht).
Tja en verder zal de binnenkant nog wat opgeknapt moeten worden.
De hemelbekleding is doorgezakt en er zijn nog wat kleine dingen die gedaan moeten worden.
Ik zal jullie in dit topic op de hoogte houden over mijn project. Verwacht niet elke week een update. Het word nu een groter project dan ik gehoopt had en mijn vrije tijd is ook kostbaar. Maar ik vind het wel weer leuk om zo'n project te gaan beginnen.
Hieronder nog wat foto's van hoe hij er nu bijstaat.
De binnenkant ziet er verder nog goed uit. Het is allemaal erg vies en de hoedenplank en achterbank/hoofdsteunen zijn verkleurd door de zon. Maar verder ziet het er nog prima uit. Een goede schoonmaakbeurt zal al wonderen doen.
Het zal ook niet makkelijk meer worden om aan wat onderdelen te komen.
Zo ben ik nog opzoek naar een origineel luchtfilterbehuizing (1427-97) compleet. Deze is nu niet aanwezig omdat er een K&N open luchtfilter is gemonteerd. Maar die gaat weg. Ik houd van origineel.
Zo ben ik ook opzoek naar de slikplaten links (7136-46) en rechts(7136-41) voor. Ook deze zijn niet meer aanwezig en zoek ik nog.
En als er iemand nog de witte bevestigingsdoppen (7030-11) heeft om de zijskirts weer op de dorpel te klikken dan mag je mij ook berichten. Ook deze ben ik nog naar opzoek.
En is er iemand die weet welke veren er aan de voorkant gemonteerd hebben gezeten? In Servicebox kom ik er niet uit omdat ik niet weet wat de kleurcode geweest is. Misschien kan ik het nog opzoeken in de boeken die ik nog heb liggen.
Maar als er iemand weet welke veren het geweest zijn dan ook graag berichten aan mij. Origineel zal niet meer te krijgen zijn maar ik wil wet weten welk nummer het geweest is zodat ik naar een ander merk (imitatie) opzoek kan gaan.
Groet,
Jeroen
Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Onze huurbaas heeft al jaren een Peugeot Mi16 in zijn pand staan. Toch wel een auto waar voor mijn herinneringen aan zitten. Ik heb in het verleden toen ik begon met werken in de garage nog aan zulke auto's gesleuteld en het waren toen in mijn ogen de mooiste modellen van Peugeot. Eigenlijk nog steeds.
Deze auto is 2 jaar geleden weggegaan naar een andere garage en die zou deze gaan opknappen. Wij hebben gewoon geen tijd meer om aan zulke auto-projecten te werken, we hebben het veel te druk met de huidige THP motoren
Maar er zijn wat dingen gebeurt tussen de eigenaar en die andere garage waardoor deze auto weer terug is gekomen. Ik moet zeggen dat 2 jaar buitenstaan deze auto niet veel goeds heeft gedaan, jammer bij ons stond hij altijd binnen.
Maar nu kon ik financieel gezien deze auto zakelijk aanschaffen en onze huurbaas vond dat een goed idee. Zodoende ben ik nu de eigenaar geworden van deze prachtige origineel NL Peugeot 405 Mi16 van 2-1-1988.
De huidige kilometerstand is 90.000 km maar uit het NAP rapport weten we dat rond de 285.000 km er een verandering heeft plaatsgevonden in de kilometerstand. Dit kan komen door een nieuwe teller unit of door een motor reparatie waardoor de stand op 0 is gezet.
Van buiten zien de auto er nog prima uit. Deze is zo'n 10 jaar geleden nog overgespoten.
Helaas zitten er aan de onderkant, beide dorpels (achterkant) en in de linker voorwielkuip toch wat tocht gaten
Dit gaan we goed aanpakken. Het is de bedoeling dat als de auto klaar is ik gewoon dagelijks met de auto gaat rijden.
Inmiddels heb ik de motor aan de praat gekregen door een nieuwe brandstofpomp en filter te plaatsen. Verse benzine erin en ik heb de injectoren ultrasoon gereinigd en voorzien van nieuwe afdichtringen.
De motor heeft nog geen 2 minuten gedraaid toen kwam de koelwater al uit de dop gespoten en viel de motor uit. Na verwijderen van de bougies kwam het koelwater uit 1 cilinder omhoog. Jammer dit had ik niet voorzien.
Maar goed we gaan dit project dus nu goed aanpakken en zorgen dat deze mooie youngtimer weer probleemloos en betrouwbaar de weg op kan.
Dit houd in dat de kop eraf gaat om te kijken wat er aan de hand is. Uiteraard word daarna de motor voorzien van een nieuwe distributie, olie, filters, bougies en ga zo maar door.
De complete remmen voor en achter worden vervangen.
Nieuwe stuurkogels en stuurhuishoezen.
Nieuwe uitlaat. Zit nu een sportdemper onder maar die gaat ook weg, tja ik houd nu eenmaal van origineel.
Nieuwe banden worden om de originele Mi16 velgen gelegd, ik had al gelezen in een ander topic dat de maat 195/50 R14 is.
Voor zitten er nu verlagingsveren onder die gaan eronderuit en hiervoor komen de originele veren weer voor in de plaats met nieuwe veerschotels (zijn zeer slecht).
Tja en verder zal de binnenkant nog wat opgeknapt moeten worden.
De hemelbekleding is doorgezakt en er zijn nog wat kleine dingen die gedaan moeten worden.
Ik zal jullie in dit topic op de hoogte houden over mijn project. Verwacht niet elke week een update. Het word nu een groter project dan ik gehoopt had en mijn vrije tijd is ook kostbaar. Maar ik vind het wel weer leuk om zo'n project te gaan beginnen.
Hieronder nog wat foto's van hoe hij er nu bijstaat.
De binnenkant ziet er verder nog goed uit. Het is allemaal erg vies en de hoedenplank en achterbank/hoofdsteunen zijn verkleurd door de zon. Maar verder ziet het er nog prima uit. Een goede schoonmaakbeurt zal al wonderen doen.
Het zal ook niet makkelijk meer worden om aan wat onderdelen te komen.
Zo ben ik nog opzoek naar een origineel luchtfilterbehuizing (1427-97) compleet. Deze is nu niet aanwezig omdat er een K&N open luchtfilter is gemonteerd. Maar die gaat weg. Ik houd van origineel.
Zo ben ik ook opzoek naar de slikplaten links (7136-46) en rechts(7136-41) voor. Ook deze zijn niet meer aanwezig en zoek ik nog.
En als er iemand nog de witte bevestigingsdoppen (7030-11) heeft om de zijskirts weer op de dorpel te klikken dan mag je mij ook berichten. Ook deze ben ik nog naar opzoek.
En is er iemand die weet welke veren er aan de voorkant gemonteerd hebben gezeten? In Servicebox kom ik er niet uit omdat ik niet weet wat de kleurcode geweest is. Misschien kan ik het nog opzoeken in de boeken die ik nog heb liggen.
Maar als er iemand weet welke veren het geweest zijn dan ook graag berichten aan mij. Origineel zal niet meer te krijgen zijn maar ik wil wet weten welk nummer het geweest is zodat ik naar een ander merk (imitatie) opzoek kan gaan.
Groet,
Jeroen