Nieuwe voorstoelen

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Nieuwe voorstoelen

Berichtdoor BertPleizier » 27 feb 2018, 00:08

3 Weken geleden viel mijn oog op een Marktplaatsadvertentie van een Peugeot 405 "loop of sloop". Na wat onderhandelen heb ik de 2 voorstoelen kunnen bemachtigen voor 25 euro per stuk. Ik wilde ze per se hebben, omdat de bekleding overeenkwam met wat ik in mijn 405 heb. Volgens mij bekleding uit een actiemodel, want je ziet deze bekleding bijna nooit.

Jaren geleden was mijn bestuurdersstoel al eens gebroken (rugleuning brak af). Via de sloop is er toen een andere passagiersstoel voor in de plaats gekomen (met dezelfde bekleding). Helaas is de vloer niet vlak bij een 405, dus de passagiersstoel stond scheef op de plek van de bestuurder. Daarnaast waren beide voorstoelen door jaren gebruik flink zacht en uitgezakt. Ook was de wang ingescheurd aan de zijkant.

De stoelen die ik nu heb gekocht voelen keihard aan. Alsof ze zo uit de fabriek komen. Een klein los stiknaadje net onder de hoofdsteun van de bestuurdersstoel heb ik eigenhandig van binnenuit "gehecht". De rugleuning-bekleding verwijderen was even 3 uur werk, maar je ziet er niks meer van. Ik wist niet dat een stoel zo ingewikkeld in elkaar zat met krammen, metalen stangetjes, lussen en haken. Chapeau voor de mensen die er in de fabriek 60 in het uur in elkaar zetten.

Enige minpuntje: de stoelen komen uit een phase 1 405 en hebben hierdoor blauwe wangen van vinyl en in mijn 405 is alles grijs. Dit is opgelost door het vinyl te verven met een spuitbus vinylverf in de juiste kleur. Het resultaat is prachtig geworden. De kleur is zo goed als gelijk met de rest van het grijze interieur. Gelijk heb ik het vinyl van de achterbank ook voorzien van deze kleur.

Het monteren van de voorstoelen was op zich niet veel werk, ware het niet dat het voorste boutje van het frame tegen de middenconsole aan niet handig los te krijgen is. Het frame van de zitting zit er 3 cm boven, waardoor je ratel er niet tussen past. Een verlengstuk op een bitje past ook niet, omdat deze er schuin op moet in verband met het frame en dan slipt het bitje door. Een los torx-bitje en een verstelbare moersleutel (Bahco) lukte wel, maar kostte erg veel tijd.

Verder zaten er 2 bouten van de passagiersstoel helemaal vastgeroest in het frame. Dit was één dikke plak roest in de rails. Na veel hameren en uitboren een overmaatse torx dop er in geslagen en de bouten gingen gelukkig toch los (scheelt hele bout uitboren en nieuw draad tappen). Een geluk want anders zit je stoel toch niet lekker vast als deze rechts achter de 2 schroeven minst. Je gordel zit namelijk ook aan de stoel vast.

Gelijk van de mogelijkheid gebruik gemaakt om de vloer eens goed te stofzuigen :lol: . Morgen de achterbank terug monteren en de 405 is weer een stuk netter van binnen. De verweerde raamzwengels zijn ook weer mooi grijs gespoten. Nu nog een sponsor zoeken voor wat carrosseriewerk (plaatwerk heb ik al bij elkaar gespaard) en de 405 is weer helemaal strak. Lijkt me een mooie eindopdracht voor een schadehersteller in opleiding: ik lever de materialen en de leerling levert onder toeziend oog van de docenten het werk.

PS: ik heb 2 hoofdsteunen over. Deze wil ik graag op de achterbank bevestigen. Ik zoek nog de 4 plastic geleiders waar de hoofdsteunen in glijden. De veren en verdere bevestiging zijn al in de rugleuning aanwezig. Wie ze heeft mag me contacten. De geleiders van de voorstoelen zijn te kort (scheelt een paar cm), dus die monteren is geen mooi gezicht. Dan wordt het meer een Chesterfield bank met van die ingenaaide "putten" er in.
BertPleizier
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 17 okt 2005, 22:56

Re: Nieuwe voorstoelen

Berichtdoor beeperhorrie » 27 feb 2018, 18:41

Heb je ook die beugels die onderaan de hoedenplank de hoofdsteunen op hun plek houden?
Ik heb zelf bij die van mij er een compleet ander interieur ingezet en dat was nog best een klusje om die steunen te doen (op mijn rug in de kofferbak).

De kunststof geleiders zou je ook van de sloop kunnen halen, leken mij erg universeel. Ik zal anders eens kijken of ik er ergens nog heb liggen maar daar kom ik deze week zeker niet aan toe.

Afbeelding
Afbeelding
Avatar gebruiker
beeperhorrie
 
Berichten: 593
Geregistreerd: 31 jul 2015, 08:46

Re: Nieuwe voorstoelen

Berichtdoor BertPleizier » 27 feb 2018, 23:04

Die steun heb ik jaren geleden ook eens gezien in de Servicebox, maar nu kon ik hem nergens meer vinden op een plaatje. Ik zoek nu ook op chassisnummer. Ik denk dat de break (waar ik nu dus op zoek) een andere achterbank leuning heeft dan de sedan. Bovendien heb ik een “in ongelijke delen neerklapbare achterbank”. Vandaar dat ik ineens dacht als de voorbereiding er al zit en ik heb 2 hoofdsteunen over dan plaats ik die.

Boven in de rugleuning tussen het schuim zitten 2 ronde kokertjes met de veren er al in. Daar boven zit al een rond gat in het schuim. Ik heb dus echt alleen de 4 plastic geleiders nog nodig. Kwestie van een kruisje in de bekleding snijden, geledertje er in en de hoofdsteun kan er in.

De geleiders voor de break achter zijn hierdoor ook een stuk langer dan van de voorstoelen.
BertPleizier
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 17 okt 2005, 22:56

Re: Nieuwe voorstoelen

Berichtdoor beeperhorrie » 28 feb 2018, 01:18

Ah een break, dat wist ik niet. Die zijn inderdaad wezenlijk anders want de achterbankleuning van de sedan zit vast aan de plaat die de kofferbak van het interieur scheidt en de hoofdsteunen dus aan de (vaste) hoedenplank.
Jij hebt dus zoiets:
Afbeelding


Als je een indicatie hebt van de gewenste lengte zal ik volgende week even kijken in de opslag.
Ik heb daar ook nog wat 306 spul liggen maar bv hoofdsteunen van de 306 passen ook in de 405, ik heb een tijdje tijdens herstel van het leer van de 405 hoofdsteun (grijs) die van de 306 gebruikt (zwart). Paste gewoon dus de kunststof geleidebussen hebben de zelfde binnendiameter.
Afbeelding
Avatar gebruiker
beeperhorrie
 
Berichten: 593
Geregistreerd: 31 jul 2015, 08:46

Re: Nieuwe voorstoelen

Berichtdoor BertPleizier » 28 feb 2018, 09:53

Ik heb inderdaad zoiets. De geleidebussen van de voorstoelen waren ongeveer 2-3 cm te kort (gemeten met de duimstok van binnenuit).

Als ik thuis ben zal ik die van voor even opmeten, dan. Weten we de lengte.
BertPleizier
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 17 okt 2005, 22:56

Re: Nieuwe voorstoelen

Berichtdoor EJH405 » 28 feb 2018, 13:07

Bert, je bent lekker bezig!
Wild idee misschien, maar je zou die bussen kunnen modelleren in een CAD programma en dan 3D printen bij een fablab, met een Ultimaker oid? 3D scannen kan ook bij veel fablabs..

Groet, EJ
--
Peugeot 405 break 'Vendome' 2.0 BVA 1995 Vert Sorento
Eerdere auto's: Lancia Delta 2009 1.4t-jet, Citroën C4 coupé VTR+ 1.6hdi 2005, Peugeot 405 GRX 1.6 1992
Avatar gebruiker
EJH405
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 09 mei 2017, 00:10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Nieuwe voorstoelen

Berichtdoor BertPleizier » 01 maart 2018, 10:19

Dat zou ook nog kunnen als de nood echt aan de man is. Maar op zich moet je dan wel een originele bus hebben als voorbeeld.
BertPleizier
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 17 okt 2005, 22:56

Re: Nieuwe voorstoelen

Berichtdoor EJH405 » 05 maart 2018, 17:38

Nou ik heb de bussen van mijn achterbank eens opgemeten, ik hoop dat je er wat aan hebt.
Buitendiameter van de bus: 16mm
Lengte van kraag tot inkeping (foto met schuifmaat): 60mm
Dikte nokjes onder kraag: ca 1,5mm (functie van de nokjes: versteviging van de kraag, verder niks)
Bij mij moet ik de kraag indrukken om de hoofdsteun in hoogte te kunnen verstellen.
Ik heb de bus eruit gehaald door een halve slag te draaien en dan optillen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
--
Peugeot 405 break 'Vendome' 2.0 BVA 1995 Vert Sorento
Eerdere auto's: Lancia Delta 2009 1.4t-jet, Citroën C4 coupé VTR+ 1.6hdi 2005, Peugeot 405 GRX 1.6 1992
Avatar gebruiker
EJH405
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 09 mei 2017, 00:10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Nieuwe voorstoelen

Berichtdoor beeperhorrie » 05 maart 2018, 20:13

Die ik heb liggen zijn allemaal ongeveer gelijk, van stoelen en bank, van 205, 306 en 405. Effectief allemaal als die hieronder op het plaatje. Bij mij geen schuin aflopende kraag alles is haaks. Sommige hebben lengte ribbels en andere zijn glad. Die met ribbels zijn makkelijker in beweging te krijgen als ze al twintig jaar op hun plek zaten. Qua lengte geen verschil.

Afbeelding


O ja, voor het klooien met bitjes en een baco is een alternatief (hoewel ik er zelf altijd wel van kan genieten als iemand onder een stoel bij allemaal harde en mogelijk scherpe stukken metaal gaat zitten emmeren met een waterpomptang of een baco). Het heet een bitratel en hieronder kan je zien wat ik bedoel. Ik heb er ooit twee gekocht voor vijf euro (samen).
Platter dan een baco of waterpomptang en klikt mooi vast op de meeste bitjes.

Afbeelding
Afbeelding
Avatar gebruiker
beeperhorrie
 
Berichten: 593
Geregistreerd: 31 jul 2015, 08:46

Re: Nieuwe voorstoelen

Berichtdoor BertPleizier » 05 maart 2018, 23:56

@ EJH405

Bedankt voor je foto's. Dit zijn de bussen die uit de achterbank van een break komen begrijp ik? Van wat ik op de tekening uit de Servicebox kan zien zit de kraag inderdaad schuin op de bus. De hoofdsteun kun je met dit principe in hoogte verstellen door de busjes een beetje te verdraaien. Hierdoor opent de borgveer die in de inkeping zit en komt de veer uit de groefjes van de hoofdsteun-stangetjes.

De bus in zijn geheel verwijderen uit de achterbank lukt volgens mij alleen door van binnen uit (dus onder de bekleding) de borgveer eerst te verwijderen. Of heb ik het mis?

De geleiders uit mijn voorstoelen meten van kraag tot inkeping 45 mm.


@ beeperhorrie
De bussen die jij hebt zijn dus allemaal te kort voor de achterbank van een 405 break. Ze zijn namelijk maar 5 mm langer dan die van de voorstoelen. Het zou handig zijn als alles universeel zou zijn :lol:
BertPleizier
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 17 okt 2005, 22:56

Re: Nieuwe voorstoelen

Berichtdoor EJH405 » 07 maart 2018, 21:14

De foto's zijn inderdaad van een Break. Als je nog meer afmetingen nodig hebt om ze na te maken, laat maar weten.
Bussen indrukken voor deblokkeren hoogteverstelling, halve slag draaien om ze uit de bank te trekken.
--
Peugeot 405 break 'Vendome' 2.0 BVA 1995 Vert Sorento
Eerdere auto's: Lancia Delta 2009 1.4t-jet, Citroën C4 coupé VTR+ 1.6hdi 2005, Peugeot 405 GRX 1.6 1992
Avatar gebruiker
EJH405
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 09 mei 2017, 00:10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Nieuwe voorstoelen

Berichtdoor BertPleizier » 08 maart 2018, 13:47

Heb jij ervaring met 3D printen? Je zal dan eerst een 3D model van de juiste bus moeten hebben. En die heb ik niet...

De bus zelf is ideaal qua model om te 3D-printen. geen ingewikkelde vormen. Na afloop even opschuren, primer en spuitlak en je hebt de juiste bus in de juiste kleur.
BertPleizier
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 17 okt 2005, 22:56


Keer terug naar 405

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten