Verslag reparatie elektrisch portierraam achterzijde 405 srx

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Verslag reparatie elektrisch portierraam achterzijde 405 srx

Berichtdoor EJH405 » 09 mei 2017, 02:45

Dat een raammechanisme in mijn kersverse 405 Vendome stuk was, dat wist ik toen ik hem kocht. Maar dat een deel van het mechaniek geheel ontbrak was wel bijzonder....
Aangezien in de handel de elektrische mechanieken voor achterdeuren van de 405 behoorlijk zeldzaam zijn, en ik graag wilde leren metaal draaien, heb ik besloten van de nood een deugd te maken.

Allereerst heb ik het huis van de spindel opengemaakt door de klinknagel op de as kapot te boren. Daarna M3 schroefdraad in de as getapt. Ook het metalen motorhuis heb ik losgehaald om de lagers te smeren. Daarna wel een heidens karwei om de motor weer in elkaar te krijgen ivm de koolborstels. (Ik denk dat ik een volgende keer een gaatje boor in het metalen motorhuis nabij het achterste lager en daar wat wd40 inspuit, waarschijnlijk goed zat.)

Vervolgens een aluminium stuk gedraaid dat in het motorhuis gaat. De veer komt van een pompfles ketchup.
AfbeeldingAfbeelding

Vervolgens een flexibele staalkabel gekocht in de fietsenwinkel en een stuk kabelmantel in een scooterwinkel. Ik heb een messing busje op maat gedraaid om te passen in de daartoe bestemde uitsparingen op de motorspindel en de pendel, deze op de kabel laten vastzetten met acetyleen-lasje. (Dit was poging 2, poging 1 met een gewone remkabel en elektronicasoldeer en kwam na 2 weken weer los.) Tenslotte de eindstop gemaakt voor het einde van de kabelmantel op de rail, uit dezelfde staaf alu.

En dan het grote puzzelen om het allemaal in elkaar te krijgen. Als je je steeds afvraagt hoe ze dit in massaproductie zouden aanpakken, dan snap je al snel hoe het moet. Te lang om hier te beschrijven maar ik wil het wel telefonisch uitleggen. Ik gebruikte een 12V voeding om de spindel iets te laten oprollen en te testen.

Afbeelding

In het spindelhuis heb ik wat siliconenvet gedaan, daarna de kap over de spindel vastgemaakt met m3 boutje met borgmiddel. Vervolgens het raammechanisme inbouwen zoals beschreven in de Haynes manual.

Tenslotte heb ik een laagje schuimplastic aangebracht op de binnenkant van het deurpaneel, afkomstig van de zak om een lcd-monitor. Want op het metaal van de deur zit dergelijk dun schuimplastic maar dat sneuvelt volledig bij uitbouwen/inbouwen van het raammechaniek. En nu werkt het raam al een paar maanden vlekkeloos!

Afbeelding
--
Peugeot 405 break 'Vendome' 2.0 BVA 1995 Vert Sorento
Eerdere auto's: Lancia Delta 2009 1.4t-jet, Citroën C4 coupé VTR+ 1.6hdi 2005, Peugeot 405 GRX 1.6 1992
Avatar gebruiker
EJH405
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 09 mei 2017, 00:10
Woonplaats: Eindhoven

Keer terug naar 405

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten