Onderhoud aan mijn 405 (was schijven blokken en radiateur)

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Onderhoud aan mijn 405 (was schijven blokken en radiateur)

Berichtdoor MarcoPeus » 22 nov 2012, 16:05

Vandaag maar eens even wat onderhoud plegen aan de 405. Die loopt nog goed maar moet ook goed remmen natuurlijk. Ik had al eens 2 schijven en een set blokken gehaald maar de schijven bleken niet geventileerd te zijn en dat gaat dus niet passen op mijn 405 automaat.
Ook maar even kijken waar dat klokkend geluid van voor vandaan komt maar kan 1-2-3 niks ontdekken. Stabi LIJKT nog goed vast te zitten maar kan pas 100% zeker zijn als ik de andere kant ook los heb.
Op naar de automaterialen zaak om 2 andere schijven te halen. 99 euro aftikken en terug.
Schijf 1 d'r op, klauw schoon maken, blokjes erbij pakken............... huh :shock: :? verkeerde blokjes ook. Blijken Textar blokken te zijn en t moet Girling zijn. Zucht. :?
Oude bokjes zijn helaas niet meer bruikbaar op nieuwe schijven door vergaande groefvorming en scheef afslijten dus weer terug naar de automaterialen zaak. Merde! :evil:
Wordt vervolgd.

Vervolg:
Net "even" de radiator vervangen. Viel dat even tegen. maar liefst 5 slangen hingen aan die radiator. Die bajonet koppelingen aan de slangen zijn wel handig maar ook weer niet. De onderste radiator slang ging namelijk niet los.
Met mijn maat XXXL handen kom je ook zo lekker tussen aircopomp en radiator in.
Dan maar het binnenscherm er uit, pfffff. Dat lukt ook niet zo 1-2-3, de schroeven en moertjes zijn allemaal verroest en gaan met moeite los.
Slang losmaken van het binnenscherm, meteen een blik vol troep erachteruit gehaald. Scheelt weer in acceleratie :mrgreen:
Nog niet los te maken. MERDE. Dan maar de klem waarmee radiatorslangen vast zitten losmaken. Slang verder naar boven getrokken. Nog niks.
Even bellen met Peugeot Service Heerlen. Terwijl ik met hem aan de telefoon was spring de slang los. Had ik eerder moeten doen. Bedankt Joos.
Alles weer in elkaar zetten was een eitje. Onderste radiator slang had een beetje aanmoediging nodig maar schoof er zo in en middels een waterpomptang kon ik de klem vastzetten.
Alle andere slangen er aan en klaar.
Toch al met al 2,5 uur mee bezig geweest. Zonder brug of ervaring.

Zoek de 10 verschillen
Afbeelding

Wordt vervolgd want ik heb gezien dat de multiriem ook slecht is. Maar eens een dag voor uittrekken binnenkort. Ook dan maar eens (bak)olie/filter vervangen. De 405 is een betrouwbare en goede auto die ik nog wel enkele jaren kan/wil rijden. Ook maar wat onderhoud plegen dus. Goed voor de economie. Alhoewel een nieuwe kopen was nog beter voor de economie maar niet voor mijn economie.
Laatst bijgewerkt door MarcoPeus op 26 jun 2013, 20:57, in totaal 3 keer bewerkt.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Schijven en blokken voor vervangen

Berichtdoor MarcoPeus » 22 nov 2012, 18:04

Zo, nieuwe blokjes gehaald en meteen gemonteerd samen met de schijven. Flink met kopervet de glijvlakken ingesmeerd en de schijven ontvet.
Handig dat ik nu een slagschroevendraaier heb, krijg je makkelijk de schroeven van de schijf mee los. Een pneumatische slagmoersleutel is ook een uitkomst voor die enorm vastzittende remklauwbouten.
Testritje viel wat tegen. Ik had verwacht dat ik beter en sneller zou kunnen stoppen maar de remweg is langer. Is dat nieuwigheid en moet ik de remmen nog in laten lopen of heb ik een ander probleem?
Afbeelding
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Schijven en blokken voor vervangen

Berichtdoor joospeugeot » 22 nov 2012, 18:39

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 15 jan 2016, 01:09, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Schijven en blokken voor vervangen

Berichtdoor MarcoPeus » 22 nov 2012, 19:35

joospeugeot schreef:remmen moet je wel inremmen. circa 100 km. gaat steeds en steeds beter remmen. neem wel aan dat je de schijven ontvet hebt :oops:


Goed lezen he piet
MarcoWetzels schreef:Flink met kopervet de glijvlakken ingesmeerd en de schijven ontvet

Heb m'n vingers nog verbrand, voelend aan de schijven nadat ik de hele straat op en neer was gereden en ongeveer 20 keer had geremd. Dom natuurlijk. :oops:
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Schijven en blokken voor vervangen

Berichtdoor fritzmeier » 22 nov 2012, 21:22

'Heb m'n vingers nog verbrand, voelend aan de schijven nadat ik de hele straat op en neer was gereden en ongeveer 20 keer had geremd. Dom natuurlijk.'

haha :mrgreen: heb ik ook ooit eens gedaan, krijg je witte vingers van :? is wel een afrader..

dat gebonk doet mijn 405 ook, vooral op die doorgaande hobbel 60 km wegen, heb toen wel de stabilisatorstangetjes vervangen maar heeft niet
geholpen......
>>>>>peuGOD !!!<<<<<
Avatar gebruiker
fritzmeier
 
Berichten: 130
Geregistreerd: 09 dec 2010, 22:32
Woonplaats: thuis

Re: Schijven en blokken voor vervangen

Berichtdoor MarcoPeus » 22 nov 2012, 21:25

Deed wel ff zeer ja maar goed, een ezel en die steen he.
Hij heeft nooit gebonkt of gerammeld maar sinds een paar weken doet ie dat. Verder een super comfortabele en betrouwbare auto.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Schijven en blokken voor vervangen

Berichtdoor fritzmeier » 22 nov 2012, 21:38

haha :mrgreen:

de mijne bonkt al een geruime tijd, moet ik maar effe keer wat aan doen, net als de spiegels, dakraam, uitlaat en voor veerpoten(die zijn nogal stug en hij ligt vooraan aardig laag aan de grond) heb bij de sloperij nog een mooi setje van een grd gevonden..
>>>>>peuGOD !!!<<<<<
Avatar gebruiker
fritzmeier
 
Berichten: 130
Geregistreerd: 09 dec 2010, 22:32
Woonplaats: thuis

Re: Schijven, blokken voor en radiator vervangen

Berichtdoor MarcoPeus » 04 dec 2012, 20:35

Op aanraden van Joos toch maar de KVS vervangen door blauwe i.p.v. de groene die er in zat. Was overigens nog helemaal schoon en helder die groene, geen spatje roest/zwart er in.
Alles even lekker doorgespoeld en leeg laten lopen. Blauwe KVS via de kop al naar binnen gekiepert, thermostaat dr in en deksel d'r op, en dan de radiateur vullen. Ging toch bijna al 6 liter in. Nog even laten boeren morgen en dan afvullen.
Hopelijk gaat t zo goed.
Gek was wel dat de grote stop in de radiateur helemaal los zat terwijl ik deze toch goed had vast gezet. Nu met de carterplugsleutel helemaal vast gezet. Mag nu niet meer lekken.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Schijven, blokken voor en radiator vervangen

Berichtdoor MarcoPeus » 31 jan 2013, 12:22

Grmbl, nu lijkt de radiateur toch nog ergens te lekken. Bij de rechterkant zie ik elke dag een paar druppeltjes KVS liggen (althans, ik denk dat het KVS is). En laat dat nu net de kant zijn waar het t lastigste is om er aan te werken.
Even t KVS niveau in de gaten houden zodat hij niet te laag gaat staan.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Schijven, blokken voor en radiator vervangen

Berichtdoor MarcoPeus » 08 apr 2013, 10:37

Net de 405 maar eens even snel aan een KVS inspectie onderworpen. De plas op de oprit wordt steeds groter en groter, tijd voor nader kennis making.
Het leek er op dat het lek niet van de onderste radiator slang kwam maar van een klein slangetje van de automaatkoeling.
Zou ik die niet goed vastgedraaid hebben? Even snel met de schroevendraaier leert dat ik de slangenklem nog zeker 3-4-5 slagen vaster kon zetten. Hmmm, dan kom ik er goed vanaf.
Vrouwtje op weg gestuurd en straks als ze terug komt even controleren.
16:10u, nog even controleren, het vastzetten van de slangenklem lijkt afdoende te zijn geweest. Geen lekkage meer op de oprit gezien. :D
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Schijven, blokken voor en radiator vervangen

Berichtdoor MarcoPeus » 02 mei 2013, 12:13

Zo, en weer een jaartje APK erbij. Wel met de opmerking dat de handremkabel vervangen moet worden vanaf t centerpunt naar de wielen dus we hebben nog wel wat werk de komende weken.
Carterpakking was ook een advies om eens te vervangen gezien de oliesporen aan de motor.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Schijven, blokken voor en radiator vervangen

Berichtdoor peugeot505 » 02 mei 2013, 18:26

Blijft toch een fijne auto zo'n 405 automaat, heb je ondertussen al dubbele parabool koplampen Marco?
Peugeot 406 coupe '00 +175.000km
Fiat 500c '13 +55.000km
Citroen Ami6 Break '68 +100000km
Avatar gebruiker
peugeot505
 
Berichten: 522
Geregistreerd: 16 okt 2005, 13:03
Woonplaats: haasdonk-waas

Re: Schijven, blokken voor en radiator vervangen

Berichtdoor joospeugeot » 02 mei 2013, 20:15

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 15 jan 2016, 01:10, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Schijven, blokken voor en radiator vervangen

Berichtdoor MarcoPeus » 02 mei 2013, 22:56

peugeot505 schreef:Blijft toch een fijne auto zo'n 405 automaat, heb je ondertussen al dubbele parabool koplampen Marco?


De 405 is inderdaad een hele fijne wagen, geen noemenswaardige defecten gehad de laatste 5 jaar. Echt een goeie auto gebleken tot nu toe.
Dubbele parabolen heb ik nog niet aangeschaft, ik was eigenlijk een beetje huiverig om ze te kopen als ze daarna niet blijken te passen. Zonde van t geld.
Mijn vraag in dat topic destijds is onbeantwoord gebleven. Bovendien heb ik nu H4 Bi-Xenon in de 405 zitten en weet ik niet of ik die kan overzetten.

@Joos, is die kitrand een bekende boosdoener op olielekkage gebied? Eenvoudig te vervangen/los te maken?
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Schijven, blokken voor en radiator vervangen

Berichtdoor joospeugeot » 02 mei 2013, 23:49

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 15 jan 2016, 01:10, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Schijven, blokken voor en radiator vervangen

Berichtdoor MarcoPeus » 03 mei 2013, 09:56

Ik had ook al zo'n vermoeden. De riem moet dan los (moet ook vervangen eigenlijk) en dan de aircopomp los hangen.
Kun jij dat zo zien of hij aan die rubbers lekt?
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Schijven, blokken voor en radiator vervangen

Berichtdoor joospeugeot » 03 mei 2013, 12:57

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 15 jan 2016, 01:10, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Schijven, blokken voor en radiator vervangen

Berichtdoor MarcoPeus » 03 mei 2013, 13:29

Shit, bak er af dan zeker.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Schijven, blokken voor en radiator vervangen

Berichtdoor joospeugeot » 03 mei 2013, 13:39

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 15 jan 2016, 01:10, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Onderhoud aan mijn 405 (was schijven blokken en radiateu

Berichtdoor MarcoPeus » 26 jun 2013, 21:00

Vandaag met de 405 naar mijn ouders om te bikken met vrouw en kinderen. Stap ik in de auto, kijk naar buiten en zie meteen dat er iets niet pluis is. Wat staan die ruitenwissers raar.........
Helemaal omlaag gezakt richting paravan... Vreemd, eens even wissen, blijft de linker wisser liggen en de rechter draait moeizaam een stukje op en neer.
Blijkt dat de linker helemaal vrij loopt en de rechter ergens in t zuiden blijft hangen.
Afbeelding
Iets klopt er niet zo te zien.....

Zometeen maar even de paravan openen en kijken wat er aan de hand is.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Onderhoud aan mijn 405 (was schijven blokken en radiateu

Berichtdoor MarcoPeus » 26 jun 2013, 22:27

En ja hoor, de 405 verbaast alweer.
Snel voor de schemering even de paravan geopend om te kijken of er iets was dat defect/los zat en vervangen moest worden
In mijn gedacht was ik al naar de sloop aan t rijden met het gedemonteerde ruitenwissersysteem. De 3 boutjes los gedraaid, nou ja, eigenlijk 1 boutje, 1 moertje en 1 soortement van kooimoer. en toen het hele deel gedemonteerd.
Wat schetst mijn verbazing, er was gewoon een klemmetje losgeschoten, gewoon het plastic deel door de arm heen, 30 graden draaien en vast. Klaar!
Simpelste reparatie ooit.
Nu weer alles terug zetten, dat bleek toch een truc-speciaal. Meteen maar even alles schoon gemaakt en de troep onder in de paravan verwijderd.
Alles zit weer op z'n plek en de ruitenwissers bewegen en sproeien weer als vanouds.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Onderhoud aan mijn 405 (was schijven blokken en radiateu

Berichtdoor MarcoPeus » 20 jul 2013, 14:29

Tijdens de laatste reparatie.schoonmaak actie zag ik dat mijn 405 was voorzien van een interieurfilter dat, laten we t op z'n zachts zeggen, vuil was.
Vorige week was ik toch bij de Peugeot dealer waar ik normaal kom, ik denk meteen even een filtertje bestellen.
"Heeft nooit op een 405 gezeten" volgens de onderdelen chef.
"Dan heb ik zeker een zeer unieke 405" lachte ik.
Hij zoeken, en ja hoor, hij vond t toch. "moet ik bestellen" zei hij.
Gisteren was ik weer in de buurt en meteen even opgehaald natuurlijk samen met wat afdekdopjes voor de wielbouten van mijn 308CC
Vanochtend jeukte t me zo erg dat ik meteen dat filter wilde monteren.
Eerst t oude er maar even uitgehaald en de afdekplaat aan de kant (1 schroefje en wat Japanse krachttermen) en voila, het oude filter lag er naast.

Zoek de 10 verschillen :mrgreen:
Afbeelding
Kunnen jullie zien welke de oude en welke de nieuwe is? :mrgreen:

Nu alleen nog nieuwe handremkabels bestellen en monteren en de 405 is weer wat dichter bij nieuwstaat. De buitenste mantel is helemaal rot en als je remt hoor je duidelijk piepen in de trommels, ook tijd voor een smeer/schoonmaak actie dus.
Daarna alle vloeistoffen eens verversen en filtertjes vervangen en we kunnen er weer tegenaan.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Onderhoud aan mijn 405 (was schijven blokken en radiateu

Berichtdoor martinowic » 12 aug 2013, 23:03

Tja, als de Peugeot dealer beweerd dat ie niet bestaat zal ie nooit vervangen worden natuurlijk.
Mijn garage beweerd dat de computer niet uitgelezen kan worden de dat de cv unit niet vervangen kan worden.
En dat is dan een specialist...
Groeten, martinowic

104 ZS coupe rood '79, 405 srx 2.0 automaat Vendome vert sorento '95 (Clio 1.2 tce '12)
martinowic
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 14 feb 2006, 13:01
Woonplaats: Baarn

Re: Onderhoud aan mijn 405 (was schijven blokken en radiateu

Berichtdoor MarcoPeus » 12 aug 2013, 23:15

Tsja, soms is t beter om zelf op onderzoek uit te gaan.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Onderhoud aan mijn 405 (was schijven blokken en radiateu

Berichtdoor EH Autoservice » 13 aug 2013, 08:32

Of je gaat naar een echte specialist :mrgreen: :wink:
"Je ne sais pas tout des Peugeot , mais ja'i beaucoup d' experience"
Avatar gebruiker
EH Autoservice
 
Berichten: 1015
Geregistreerd: 12 feb 2011, 17:36
Woonplaats: Zierikzee

Volgende

Keer terug naar 405

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 5 gasten