405 SRi 1988 gekocht!

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Berichtdoor fab405 » 30 okt 2009, 00:41

Martijn schreef:
De 407 zit toch in een wat hoger segment dan de 405 zat hoor, dus helemaal eerlijk is het vergelijk niet. Zo is de 407 niet leverbaar geweest als 1.4 GL :P


Andersom is het ook niet helemaal eerlijk: een 405 heeft voor de achterpassagiers veel meer ruimte. En een 405 break heeft in de praktijk een veel beter te benutten laadruimte dan een 407 SW :D Bij de 407 is het een beetje van: vorm gaat voor gebruiksgemak. En in mijn ogen is Peugeot daar een beetje in doorgeschoten: enorm lange neus en een enorm korte achterkant :wink:

De 1.4 in de 405 is overigens maar heel even leverbaar geweest. Ze kwamen er achter dat ie toch een beetje te licht was.
fab405
 
Berichten: 909
Geregistreerd: 09 feb 2009, 23:43
Woonplaats: Hoofddorp

Berichtdoor Brownie » 30 okt 2009, 00:52

Gefeliciteerd met deze fraaie en luxe 405. Zeker als origineel nederlandse gaat dit nog een zeldzaamheid worden.
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor JT » 30 okt 2009, 12:00

fab405 schreef:De 1.4 in de 405 is overigens maar heel even leverbaar geweest. Ze kwamen er achter dat ie toch een beetje te licht was.

En het is (volgens mij) ook weer alleen een in Nederlands leverbare variant geweest..... zuinigerds...
205 CTI - Aero Cabrio - S5 cabrio - Defender 90 - Disco Sport
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor fab405 » 30 okt 2009, 12:02

Geen bergen in NL, dus ze dachten dat ie het wel zou trekken :wink:
fab405
 
Berichten: 909
Geregistreerd: 09 feb 2009, 23:43
Woonplaats: Hoofddorp

Berichtdoor Leeuwtje » 31 okt 2009, 00:31

JT schreef:
fab405 schreef:De 1.4 in de 405 is overigens maar heel even leverbaar geweest. Ze kwamen er achter dat ie toch een beetje te licht was.

En het is (volgens mij) ook weer alleen een in Nederlands leverbare variant geweest..... zuinigerds...


Denk dat het eerder lag aan de BPM heffing in Nederland. Daardoor ontstonden er goedkopere instapversies die men in het buitenland niet kende.
205 CJ & Generation
Leeuwtje
 
Berichten: 1060
Geregistreerd: 05 okt 2006, 22:44
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Bart-Peugeot » 31 okt 2009, 01:24

En Harrie,

hoe rijdt ie???? :mrgreen:
In bezit van een 308 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond

Berichtdoor Joske » 31 okt 2009, 14:51

JT schreef:En het is (volgens mij) ook weer alleen een in Nederlands leverbare variant geweest..... zuinigerds...


Niet helemaal. Onze papa zijn 405 (een van de eerste in B geleverd) was ook een 1.4. Na 200 000km en 10 jaar was het beste van de motor voorbij. Op vakantie naar Friesland en terug maar 1x moeten tanken maar wel 3 bussen olie moeten bijkappen.
www.peugeotforum.be <- By Pug Drivers Belgium vzw
--
1991 - 309 GTi16
2003 - 206 Enfant Terrible 1.4HDi [Sold]
2011 - RCZ HDi GT
Avatar gebruiker
Joske
 
Berichten: 233
Geregistreerd: 13 mei 2009, 20:57
Woonplaats: Hoeselt, Vlaanderen

Berichtdoor Harrie » 31 okt 2009, 21:38

Bart-Peugeot schreef:En Harrie,
hoe rijdt ie???? :mrgreen:

inderdaad, zullen we het weer eens over de 405 SRi gaan hebben?
MODE=ON-TOPIC.
de 405 rijdt als de brandweer, de XU9J2 trekt de klinkers uit de straat :mrgreen:
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Harrie » 31 okt 2009, 22:18

vrijdagmiddag 12.31 op de trein gestapt. Het leek een deja-vu van 2 jaar geleden, toen ik voor het eerst van m'n leven met de trein reisde,
om in Maastricht de 205 XS op te gaan halen...
Heerlijk in het zonnetje gezeten, trok het prachtige Achterhoekse landschap voorbij, getoogd in prachtige herfstkleuren 8)
om 15.48 was ik in Sittard en werd daar opgehaald door de vrouw van de verkoper.
Na veel gezellig gebabbel en overschrijving op het postkantoor, de tank volgegooid en uiteindelijk naar Beek gereden,
ik was door Dieter en Paulien uitgenodigd voor avondeten ( van Sittard naar Beek is maar +/- 12 km ).
Om +/- 19.50 uur naar huis gereden, was ik om 22.05 thuis.
De 405 SRi heeft wel wat mankementjes, maar niet onoverkomelijk.
Het klapperen in de achtertrein baart me wel wat zorgen.
De motor loopt supernetjes, zelfs met 700 rpm stationair, de KM-stand staat op 141.000 km.
Vandaag de 305 verder gedemonteerd en weggebracht, daana kon ik me met de 405 SRi bezig houden.
Van de verlichting op het dashboard brand niet alles meer, de centrale vergrendeling werkte niet, klokje niet, binnenverlichting..
De C.V. was uitgeschakeld omdat een van de drukknopjes te diep ingedrukt was zodat deze niet meer dieper kon,
en daardoor de centrale vergrendeling na het sluiten meteen weer open gaat.
Na reparatie en het plaatsen van de ontbrekende zekering werkt de binnenverl, klokje, C.V. e.d. weer.
Mijn mooie JVC radio-CD ingebouwd, en tijdelijk speakertjes in de portieren gemaakt, de originele waren er uit gehaald :shock:
Waarom?? die speakers zijn uniek voor 405, passen nergens anders in, zinloos om te demonteren!
Koelvloeistof geccontroleerd ( de temp liep gisteravond flink op, tot 105 graden constant.. :-| ), olie gepeild, en de parvanbak schoongemaakt, die zat vol bladeren en vuil.
.
aan het einde van de middag nog een paar foto's gemaakt:
.
Afbeelding
.
Afbeelding
.
zo te zien inbraakschade, het slot is vervangen, dus een andere, extra sleutel..
.
Afbeelding
.
de portiervanger is defect geweest, lelijke deuk in het portier, bovendien een deuk bovenop het LV-scherm en deuken naast de spiegelaansluiting.
Werk voor Iwan, die kan dat wel weer netjes maken middels restylen.
en ach, verkooppraat heh? "geen enkel deukje of krasje!" :x
.
Afbeelding
.
dit getuigd wel van luxe 8) Tevens het bekende, ideale ski-luik met armsteun en zelfs hoofdsteunen 8)
.
Afbeelding
.
de voorstoelen zitten zoals 405 (niveau3) zetels zitten: HEERLIJK! a glijd je op het leder wat meer dan op stof.
.
Afbeelding
.
nog een plaatje van het phase 1 dashboard. Hoogteverstelling koplampen is buiten werking gesteld, het glas van het instrumentarium mist.
.
Morgen verder: grondig WASSEN en poetsen, verlichting e.d. in orde maken, en een lekker stukje rijden :D :D
grt, Harrie
@Dieter en Paulien: nogmaals bedankt ! :D
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor ton » 31 okt 2009, 22:23

Leuke kar Harrie ! proficiat hoor :lol:
205, 1991
ton
 
Berichten: 1101
Geregistreerd: 12 mei 2006, 16:48
Woonplaats: Etten-Leur

Berichtdoor peugeot-304 » 31 okt 2009, 22:41

Harrie schreef:@Dieter en Paulien: nogmaals bedankt ! :D



Graag gedaan :lol:


Heb ik tenminste weer wat ruimte in de garage :mrgreen:


Dieter
Peugeot 304 Coupé 72 jaune maïs
Peugeot 304 Cabrio 75 vert mousse métallisé

Het 304 onderdelenboek vind je op : http://www.hoeyng.nl/
Avatar gebruiker
peugeot-304
 
Berichten: 747
Geregistreerd: 04 jun 2004, 09:49
Woonplaats: Limburg

Berichtdoor Jan-Sietze » 31 okt 2009, 22:49

Harrie schreef:
De 405 SRi heeft wel wat mankementjes, maar niet onoverkomelijk.
Het klapperen in de achtertrein baart me wel wat zorgen.
De motor loopt supernetjes, zelfs met 700 rpm stationair, de KM-stand staat op 141.000 km.
Van de verlichting op het dashboard brand niet alles meer, de centrale vergrendeling werkte niet, klokje niet, binnenverlichting..
De C.V. was uitgeschakeld omdat een van de drukknopjes te diep ingedrukt was zodat deze niet meer dieper kon,
en daardoor de centrale vergrendeling na het sluiten meteen weer open gaat.
Na reparatie en het plaatsen van de ontbrekende zekering werkt de binnenverl, klokje, C.V. e.d. weer.
Mijn mooie JVC radio-CD ingebouwd, en tijdelijk speakertjes in de portieren gemaakt, de originele waren er uit gehaald :shock:
Waarom?? die speakers zijn uniek voor 405, passen nergens anders in, zinloos om te demonteren!
Koelvloeistof geccontroleerd ( de temp liep gisteravond flink op, tot 105 graden constant.. :-| ), olie gepeild, en de parvanbak schoongemaakt, die zat vol bladeren en vuil.

http://home.planet.nl/~harriesg/405SRi_002.jpg
zo te zien inbraakschade, het slot is vervangen, dus een andere, extra sleutel..

http://home.planet.nl/~harriesg/405SRi_003.jpg
de portiervanger is defect geweest, lelijke deuk in het portier, bovendien een deuk bovenop het LV-scherm en deuken naast de spiegelaansluiting.
en ach, verkooppraat heh? "geen enkel deukje of krasje!" :x

http://home.planet.nl/~harriesg/405SRi_005.jpg
de voorstoelen zitten zoals 405 (niveau3) zetels zitten: HEERLIJK! a glijd je op het leder wat meer dan op stof.

nog een plaatje van het phase 1 dashboard. Hoogteverstelling koplampen is buiten werking gesteld, het glas van het instrumentarium mist.

Morgen verder: grondig WASSEN en poetsen, verlichting e.d. in orde maken, en een lekker stukje rijden :D :D
grt, Harrie

Toch meer gebruikerssporen dan verwacht... :shock:
607 3.0 24v '01
405 SRI 2.0 '93 > XU10J4 in progress
Avatar gebruiker
Jan-Sietze
 
Berichten: 319
Geregistreerd: 07 jan 2005, 18:52
Woonplaats: Wirdum

Berichtdoor Harrie » 31 okt 2009, 23:06

Jan-Sietze schreef:Toch meer gebruikerssporen dan verwacht... :shock:

wat verwacht je dan van een gebruiksauto uit 1988 ??
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Harrie » 31 okt 2009, 23:10

peugeot-304 schreef:
Harrie schreef:@Dieter en Paulien: nogmaals bedankt ! :D

Graag gedaan :lol:
Heb ik tenminste weer wat ruimte in de garage :mrgreen:
Dieter

toch wel een heel grote kofferbak in een 405 heh? 8)
en jullie waren de eerste die de 405 live gezien hebben :D
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Manitoba » 01 nov 2009, 10:09

Mooie, bijzondere 405 Harrie! Heb je goed gedaan, gefeliciteerd ermee. En die paar kleine schoonheidsfoutjes stellen in jouw handen niet zo veel voor, heb je zo voor elkaar!

Grtz,
Manitoba
Sinds 21 september '11: 508 Berline / 1.6 e-HDi S/S 2-tronic / Blue Lease Executive / Gris Haria
Avatar gebruiker
Manitoba
 
Berichten: 539
Geregistreerd: 31 mei 2006, 21:14
Woonplaats: De Meern

Berichtdoor Jan-Sietze » 01 nov 2009, 12:41

Harrie schreef:Wat verwacht je dan van een gebruiksauto uit 1988 ??

Ookal is mijn 405 vijf jr jonger, hij heeft minder gebruikerssporen.
Niet dat de mijne perfect is, ik heb al stukken in de bodem laten lassen en het dak is een keer vernieuwd...

http://i706.photobucket.com/albums/ww69 ... C07438.jpg
http://i706.photobucket.com/albums/ww69 ... C07439.jpg

Na de reparatie, en het schadeherstel aan de 406, hebben we beide auto's laten behandelen tegen roest (ook binnenin de chaccisbalken..)
607 3.0 24v '01
405 SRI 2.0 '93 > XU10J4 in progress
Avatar gebruiker
Jan-Sietze
 
Berichten: 319
Geregistreerd: 07 jan 2005, 18:52
Woonplaats: Wirdum

Berichtdoor Anne Jan » 01 nov 2009, 16:14

Gefeliciteerd met je mooie 405 Harrie! Ook van de Phase-1 405 zijn nog weinig overlevende exemplaren op de Nederlandse wegen. Heb in het verleden voor mijn werk veel kilometers gemaakt in een 405 Break, en kan het me nog herinneren als heerlijke comfortabele voitures :D Veel goede kilometers toegewenst!
Peugeot 205-309 Club Nederland: www.peugeot205-309clubnederland.nl

Peugeot 205 GTI 1.9, 1991
Citroën 2CV6 Charleston, 1986
Citroën Berlingo XTR 1.6 VTI120, 2010
Avatar gebruiker
Anne Jan
 
Berichten: 483
Geregistreerd: 07 jun 2009, 20:22
Woonplaats: Enschede

Berichtdoor Harrie » 01 nov 2009, 20:40

thanksz :D
vandaag tussen alle andere dingen door, de 405 eens flink gewassen!
dat was wel nodig, vooral in de wielkasten en onderzijde... hogedrukspuit er op !
met een lekker Valma Wash&Shine sopje goed gewassen en nadien weer schoongeblazen met de hogedrukspuit.
ik ga altijd wassen in een overdekte wasplaats, 8 km verderop, 24/7 open :D Op de terugrit kan ik dan de auto droogrijden 8)
thuisgekomen alle deursponningen e.d. schoongemaakt, en ook oude ML-resten verwijderd.
Rubbers aan de dakranden gedemonteerd en goed schoongemaakt. ik zal eens navragen wat nieuwe kosten, deze zijn niet zo jofel meer..
windkapjes op de portieren verwijderd, maar sindsdien veel windruis.. het rubber is vervormd, ze zaten simpel in de ruitsponning gedrukt...
nu heeft de portierruit veel te veel speling in het rubber. De ruit kan wel weer veel gemakkelijker op en neer. ging voordien erg stroef door die kapjes....
kapjes er weer opzetten..? dat is wel lastig als het gaat vriezen, ze zijn erg lastig als je de ruiten moet krabben.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor daflover » 01 nov 2009, 21:39

Leeuwtje schreef:
JT schreef:
fab405 schreef:De 1.4 in de 405 is overigens maar heel even leverbaar geweest. Ze kwamen er achter dat ie toch een beetje te licht was.

En het is (volgens mij) ook weer alleen een in Nederlands leverbare variant geweest..... zuinigerds...


Denk dat het eerder lag aan de BPM heffing in Nederland. Daardoor ontstonden er goedkopere instapversies die men in het buitenland niet kende.


zo ook de bmw 518 en de 315
alleen in nederland geleverd :mrgreen:
beter oud en frans......................
daflover
 
Berichten: 417
Geregistreerd: 28 maart 2008, 13:47

Berichtdoor Harrie » 01 nov 2009, 22:02

daflover schreef:<knip>zo ook de bmw 518 en de 315
alleen in nederland geleverd :mrgreen:

mag het nu weer ON-TOPIC ? :x
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor RondeB » 01 nov 2009, 22:49

jahwel.... 8)

ik zou die windkapjes weer terug zetten..is wel fijn als 't warm is om je portierramen op te hebben..die dooie koe is dan behoorlijk op temperatuur.... btw voor de winter is de stoelverwarming dan weer bijzonder prettig...
En een airco voor de phase1 405 is slecht vindbaar, ik heb er ooit eens 1 gezien in een AM-uitvoering....
RondeB
 
Berichten: 2552
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Berichtdoor Marinus » 01 nov 2009, 23:04

RondeB schreef:jahwel.... 8)

ik zou die windkapjes weer terug zetten..is wel fijn als 't warm is om je portierramen op te hebben..die dooie koe is dan behoorlijk op temperatuur.... btw voor de winter is de stoelverwarming dan weer bijzonder prettig...
En een airco voor de phase1 405 is slecht vindbaar, ik heb er ooit eens 1 gezien in een AM-uitvoering....


Ja, is ook mijn ervaring dat een open dak met windkapje veel meer mogelijkheden biedt; ook in najaar en de winter voor frisse lucht bij een aangename temperatuur voor inzittenden. Ik mis het nu nog wel eens in de 407 SW. Zo'n schuifdak met windkapje gaat niet passen in zo'n glazen dak helaas :wink:. Overigens ook nog een 406 sedan gehad met open dak waarbij in een windpakje heb laten plaatsen. Heerlijk.

Peugeot 605 SR 3.0 V6 v12 (123Kw) 1992 / blanc
Peugeot 208 1.2 110 Allure automaat 2016 /gris shark
Peugeot 508 GT 2.2 HdiF automaat 2014 / gris haria
Avatar gebruiker
Marinus
 
Berichten: 2676
Geregistreerd: 07 okt 2006, 22:07
Woonplaats: Overloon

Berichtdoor Harrie » 01 nov 2009, 23:39

sorry, Marinus, ik had het over die anti-tocht dingen die aan het portier kunnen, zodat je met open ruiten kunt rijden.
vandaar de problemen met ruiten krabben ( schuifdak krabben heeft weinig zin... :mrgreen: )
schuifdak zit er niet in, ik denk dat ik mijn mooie VH er t.z.t. weer in zet.
airco zit er idd niet in, wél stoelverwarming, elektrisch verwarmde buitenspiegels, rondom elektr. portierruiten, etc.,.
Airco is wel fijn, maar als die er al 21 jaar in zit, is het meer mankementen dan comfort denk ik....dus ben ik tevreden :D
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Marinus » 02 nov 2009, 12:17

@Harrie, iets te snel gelezen sorry. Eens met je overwegingen over airco.

Peugeot 605 SR 3.0 V6 v12 (123Kw) 1992 / blanc
Peugeot 208 1.2 110 Allure automaat 2016 /gris shark
Peugeot 508 GT 2.2 HdiF automaat 2014 / gris haria
Avatar gebruiker
Marinus
 
Berichten: 2676
Geregistreerd: 07 okt 2006, 22:07
Woonplaats: Overloon

Berichtdoor fab405 » 02 nov 2009, 21:44

Hé, mooi dat het meevalt met de mankementjes! Ziet er mooi uit voor z'n leeftijd :wink:

Veel plezier ermee!
fab405
 
Berichten: 909
Geregistreerd: 09 feb 2009, 23:43
Woonplaats: Hoofddorp

VorigeVolgende

Keer terug naar 405

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 33 gasten