door BRAM » 01 dec 2009, 23:11
Vanmiddag de 405 GRe in de kleur MORM opgehaald bij de garage. Het ritje naar huis ( effe aan de vrouw laten zien ) en daarna weer door naar het werk, is mij bijzonder goed bevallen. Rijd zeer comfortabel. Wel valt op dat de zittingen van de voorstoelen erg kort zijn, zeker met mij lange onderstel. In gedachten ga ik terug naar 1994, toen ik de sleutels van een nieuwe 405 GLXD Break in ontvangst mocht nemen. Hiermee 4 jaar heerlijk gestuurd, waarna de 1e 406 Break haar intrede mocht doen binnen ons gezin.
terug naar de 405 GRe uit 1994:
Als al eerder gemeld, heeft de auto 164.000 km gedraaid ( in 15 jaar, dus niet veel). Aanschafnota uit 2005 en de daarop volgende facturen van de Peugeotdealer tot juli 2009 waren netjes achter het klepje van de radio opgeborgen ( deze zal ik zorgvuldig bewaren, ze horen bij de historie van deze voiture). Ja, er zit dus geen radio in, moet ik nog naar op zoek.
Ook zijn er grote ovale gaten in de hoedenplank gezaagd; het staal eronder is ook deels verwijderd om de ovale speakers een plaats te geven ( originele bedrading aanwezig in de koffer). Hierin moeten dus weer ovale speakers worden teruggeplaatst, of een nieuwe hoedeplank van de sloop halen. Deze '94er heeft geen hoofdsteunen op de achterbank, en zo te voelen ook geen voorbereiding hiervoor. Dit betekent, dat ik op zoek moet naar een leuning uit een 95'er GRX, waar wel hoofdsteunen standaard waren (sloperijen afgaan en zeker Snuverink bellen). Ook moet de tochtstrip van het linker portier worden vervangen, is behoorlijk beschadigd.
Slordig is, dat de garage niet heeft gezien dat het rechter stadslicht het niet doet. Vanavond geprobeerd het lampje te vervangen, maar in het donker moeilijk voor elkaar te krijgen. Ik heb het nog niet losgekregen. Dit moet je toch zo los kunnen trekken??
Een ander probleempje is het dashboardkastje: ik krijg het met geen mogelijkheid open. Het is net of er geen veerspanning op de handle zit.
Wie kan mij een foto tonen van de binnenzijde van het dashbordkastje, zodat ik weet waar ik met een metalen strip de vergrending kan lossen!!!!!!!!
Ik hoop dat ik dan ook een instructieboekje van de auto te pakken heb.
Nog even over de staat van onderhoud:
Na de aanschaf in juni 2005 ( met 113.690 km op de teller) door de laatste eigenaar, is de auto altijd bij Tijkorte te Denekamp in onderhoud geweest.
In de afgelopen 4 jaren zijn de distributieriem (met spanrollen), uitlaat, kachelradiateur, remschijven, banden (Michelins energy), en achterremmen vervangen.
Al met al een flinke lijst, die er volgens mij op duid, dat de vorige bezitter nooit op onderhoud heeft bezuinigd.
Het is de 405 ook zeker aan te zien. De lak verkeert in nette staat. 15 jaren op de weg geeft natuurlijk steenslagschade en de nodige krassen in de lak. De Velours thibald bekleding ziet er smetteloos uit.
Al met al ben ik tot nu zeer blij met deze aanschaf.
Ik zocht een auto, die mij de winter door zou brengen, maar nu al heb ik het idee, om langer door te rijden, en mogelijk zelf in de vakantie met het gezin en caravan erachter naar Frankrijk te gaan.
De komende weken zal ik te tot nu geconstateerde mankementen proberen op te lossen en een radio inbouwen.
Ik houd jullie op de hoogte.
Bram.
PEUGEOT 205 Forever 5-deurs 1995
PEUGEOT 205 Roland Garros 3-deurs 1992 EEN STERK NUMMER !!!!!!!!!
PEUGEOT 2008 Feline 1.6 120 pk 2014