Nieuwe aanwinst => Peugeot 405 Mi16 1988

Moderators: risky, jan-03, Daan-405

Re: Nieuwe aanwinst => Peugeot 405 Mi16 1988

Berichtdoor jerilo » 06 okt 2020, 19:18

Zit nog steeds op de cilinderkop te wachten dus met de motor kan ik nog steeds niet verder.

Maar toch nog een kleine update.

De gelaste delen die lekker in de tectyl gezet zijn heb ik nu ingesmeerd met carrosserie kit. Daarna dat weer lekker in de tectyl gezet. Roesten zal het nu niet meer (hopelijk :shock: ).
Het ziet er nu uit of dat het vanuit de fabriek is gedaan. Dat scheelt weer commentaar bij een eventuele APK steekproef. Heb gelijk het achterste gedeelte van de bodemplaat, voor de brandstoftank, ook gelijk in de tectyl gezet incl de brandstofleidingen aan de linkerkant. Aan de rechterkant de remleidingen goed opgeschuurd en ook in de tectyl gezet.

Bij 1 van de benzine injectors was het nozzle kapje gescheurd en klikte niet meer vast. Dit is gevaarlijk. Als dit loskomt zit het tussen de inlaatkleppen. Dus via de bekende Chinese website een revisie setje gekocht voor een paar euro's.
Hierbij zitten ook gelijk de inwendige filters. Deze ook gelijk maar vervangen.

Hopelijk bij de volgende update meer nieuws van de cilinderkop.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En nog voor de liefhebbers de toekomstige klassiekers in wording :lol:

Afbeelding

Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl
jerilo

Berichtdoor Hendri » 06 okt 2020, 20:03

Dat ziet er weer goed uit.
Peugeot 405 mi16 1.9
Peugeot 405 mi16X4
peugeot 405 mi16 2.0
peugeot 205 Gti 1.9
Hendri

Berichtdoor jerilo » 15 okt 2020, 19:46

Eindelijk!!!!!!! de cilinderkop was vorige week vrijdag klaar. Dus hier een GROTE update van de vorderingen.
Heb deze week aardig wat gedaan tussen de bedrijven en in de avond uurtjes. Niet dat hij snel klaar moet :lol: maar gewoon het lekker sleutelen eraan :wink:

Het ging niet helemaal van een leien dakje. Er is een tegenslag geweest helaas.

Onder de kopbouten zit een opvulstuk anders zouden de lange bouten dwars door het motorblok komen. Ik had dus 9 van die passtukken. Had ze speciaal nog om de kopbouten laten zitten. Eéntje was dus weg. Ik dacht dus dat dat zo hoorde omdat het boutgat boven de waterpomp een verhoging had. Dacht dus dat daar een bout gemonteerd moest worden zonder het opvulstuk. Heb nog even terug gekeken en daar kwam hij dus ook vandaan.
Nou ik kan je vertellen dat dat dus niet zo hoort :shock:
Met het aandraaien van de bouten voelden ik dat het bij die ene bout zonder passtuk dus niet goed ging. Gelijk gestopt en er weer uit gedraaid. Toen hoorde ik het al, er viel een stukje metaal naar beneden :? .
Ik voorzichtig gekeken en jawel de bout zat dus door het blok heen en dat stukje was dus een stukje motorblok wat in het gat van de waterpomp was gevallen :evil:
Ik vermoed dat ze de vorige keer deze bout dus nooit goed hebben gemonteerd, maar dat blijft gissen.
Het punt was nu hoe gaan we dat oplossen. Ik heb een stukje kneedbaar metaal in het gat gepropt en aan de binnenkant in het gat bij de waterpomp mooi glad gemaakt. Toen dit droog was heb ik van loctite de speciale 2 componenten metaallijm gebruikt om het aan de binnenkant en buitenkant goed af de dichten. En dat is volgens mij goed gelukt. Ga als alles zover mogelijk in elkaar zit de boel nog met de rookmachine checken of alles dicht is van het koel en oliesysteem.

Genoeg geluld hieronder de foto's van de vorderingen.

Te beginnen bij de gerepareerde cilinderkop

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hieronder het passtukje die ik heb laten maken. En het gat wat ik vakkundig heb gedicht :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En verder nog wat foto's van vanavond na het opbouwen van de cilinderkop en monteren van de distributie.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zaterdag hoop ik de motor weer in de takel te hangen dan kan het vliegwiel, koppeling en de versnellingsbak weer gemonteerd worden. Kan het inlaatspruitstuk er ook weer op en kan ik de motorbekabeling weer aansluiten en eventueel aanpassen of verbeteren.

Tot de volgende update,

Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
jerilo

Berichtdoor jerilo » 17 okt 2020, 13:38

Hieronder nog 2 foto's zo voor het weekend. Vandaag nog even het inlaatspruitstuk gemonteerd en al een aantal nieuwe slangen (olie/koelwater).
Volgende stap is de motor in de takel hangen zodat de krukaskeering, vliegwiel, koppeling, versnellingsbak en startmotor gemonteerd kunnen worden.
Vliegwiel laat ik nog even vlak draaien.
Daarna de kabelboom nog aanbrengen en de bekabeling doormeten en/of herstellen als dat nodig is. Zag al dat er bij de startmotor gerommeld was met de bedrading. Er is een extra relais aangesloten :shock:
Misschien monteer ik gelijk maar een nieuwe dikke plus kabel van de dynamo en startmotor. Maar dat zie ik wel als ik zover ben.

Afbeelding
Afbeelding

Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
jerilo

Berichtdoor Injection » 18 okt 2020, 21:33

Prachtige motor
Injection

Berichtdoor jerilo » 22 okt 2020, 17:17

Zo vandaag een grote stap gemaakt :lol:
De krukaskeering en vliegwiel gemonteerd. Daarna de nieuwe drukgroep (uiteraard van Valeo) gemonteerd en versnellingsbak weer teruggehangen. Bedrading aangesloten en op diversen plaatsen hersteld.
De motor/bak combinatie staat klaar om ingebouwd te worden. Alles is weer gemonteerd.

Maar dat inbouwen gaat nog wel even duren.
Het grote gapende gat in de linker wielkuip zit precies achter het dashbord.
Om brandgevaar te voorkomen zal ik het dashbord moeten verwijderen waarna ik daarna het isolatie vilt kan weghalen. Had al even gekeken onder het tapijt maar dat gaat er ook uit. Er ligt een hele plas met water op de bodem.

Dus volgende stap is het interieur eruit halen zodat de binnenkant kan drogen en we het gat kunnen dichtlassen zonder brandgevaar.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vast begonnen met het dashbord.

Afbeelding

Is er iemand die weet wat ik hier aan kan doen zonder delen te beschadigen, diversen delen van het dashbord zijn klef en plakkerig geworden. Waarschijnlijk zullen de weekmakers vrij komen. Alle tips zijn welkom.

Afbeelding

Tot de volgende update

Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
jerilo

Berichtdoor Leeuwtje » 22 okt 2020, 21:34

Kijk eens op het kanaal van Stipt Polish Point daar komt het probleem met die plakkende delen regelmatig aan de orde. Ze verkopen in hun shop ook een product om die soft touch laag met weekmakers te verwijderen. Nee geen aandelen in die zaak :lol:

Car Clean in Berkel en Rodenrijs zal je ook vast kunnen helpen. Op het forum daar staan ook de nodige tips waaronder nagellakremover of Dasty. Waarschijnlijk de goedkoopste optie maar vind maar eens vervangende delen als het misgaat.

Succes met je project!
Leeuwtje

Berichtdoor jerilo » 22 okt 2020, 21:48

Dankjewel voor de tip. Ik kijk weleens zijn filmpjes maar wist niet dat ze een reiniger daarvoor hebben.
www.jwa-autoservice.nl
jerilo

Vorige

Keer terug naar 405